Bevallingsvoorbereiding

Discussie in 'De bevalling' gestart door Juttel, 12 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juttel

Juttel Actief lid

29 apr 2009
    422
    2
    0
    Friesland
    Hoe bereiden jullie je voor op de bevalling? Hebben jullie een cursus gevolgd en welke tips had je wat aan of denk je wat aan te hebben?
    Ik woon namelijk in het buitenland en heb niet echt een passende cursus kunnen vinden helaas.
    Ben benieuwd naar jullie reacties!

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik ben een geboorteplan op aan het stellen (voorbeelden genoeg op internet), wij volgen prenatale lessen (pufcursus noemen ze dat hier in de volksmond ;)), ik doe zwangerschapszwemmen (waar we ook veel tips krijgen) en we gaan starten met haptonomie wat er ook, onder andere, op gericht is om de pijn beter te kunnen verdragen.

Ik denk dat een 'pufcursus' toch wel belangrijk is. Het gaat erom dat je blijft ademen tijdens een wee én dat je de pijn vermindert door je hierop te focussen (je geeft je hersenen 2 signalen).

Kan me bijna niet voorstellen dat je dat in Frankrijk niet kan volgen?

Lieve groetjes!

3. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Yoga, ik zwéér bij yoga. 'k Heb er tijdens mijn vorige bevalling ontzettend veel aan gehad. 't Is ook echt zo'n alles in één pakket: goed leren ademen, beweging, om leren gaan met de pijn...
    In principe gebruik ik zelfs yogatechnieken als ik naar de tandarts moet, dus 't nut strekt zich verder uit dan alleen zwangerschap en bevallen.

4. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

5 feb 2007
    252
    1
    0
    Voor mij geen cursus. Gewoon niet mijn ding. Heb wel tijdens beide zwangerschappen veel gezwommen. Dat is erg lekker en je blijft er nog een beetje fit bij.

Door veel te lezen kun je je ook prima voorbereiden.
    Ik heb het meeste gehad aan ''veilig bevallen'' van Beatrijs Smulders.

Vervelend dat je geen passende cursus hebt kunnen vinden terwijl je dit wel graag wil. Maar zonder cursus kan het ook prima, dus daar zou ik me niet te veel zorgen om maken. Je lichaam weet precies hoe het moet.. Komt vast wel goed!

5. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ja, was ik nog vergeten. Ik lees ook héél veel! Zit ook al een maand thuis dus heb niet zoveel anders te doen dan me voor te bereiden... ;)

6. Mamajuf

Mamajuf Fanatiek lid

22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    wij zijn naar de cursus samen bevallen geweest.

Heel leuk en leerzaam. We zaten samen met 5 a.s. papa's & mama's 1x per week bij elkaar en kregen allerlei info over de zwangerschap, bevalling en kraamtijd.

Het was een leuke cursus. Heel ontspannend en gezellig.

We kregen natuurlijk dingen te horen die we wel al wisten maar ook dingen die we niet wisten en een aantal handige tips.

Verder heb ik niet speciaal een cursus gevolgd ofzo.

wel tijdschriften gelezen en veel op dit forum/ web-site.

7. Juttel

Juttel Actief lid

29 apr 2009
    422
    2
    0
    Friesland
    Leuk om te horen wat jullie hebben gedaan allemaal. Ik lees zelf ook veel, wandel regelmatig en ben ook af en toe in het zwembad te vinden om de conditie wat op peil te houden.
    Er zijn hier idd wel cursussen, maar allemaal in het frans en aangezien mijn frans nog niet zo goed is heeft dat weinig zin.

Kunnen jullie wat voorbeelden van tips geven misschien? Ben er wel erg benieuwd naar! Doei!

8. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Tips... Hmmm... Wij leerden met yoga dat we naar de pijn toe moesten gaan of er zelfs 'doorheen' in plaats dat je je ervoor afsluit.. Klinkt misschien wazig, maar 't werkt wel. En laag ademen, behalve als je persweeën moet wegademen, daar breng je je aandacht mee omlaag en da's toch waar 't werk moet gebeuren...

9. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ontspannen, ontspannen, ontspannen. En bij elke wee denken, dit was nog lang niet erg!

10. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0

Dit vond ik wel echt werken!

11. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Dan denk ik acuut: het wordt dus nog veel erger... :p

12. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Haha!! Type "glas half leeg"? Nee hoor, ik vond de weeën echt heel goed te doen. Het bouwde bij mij langzaam op, bij 8 cm. heb ik nog twee boterhammen zitten eten en vanaf 9 vond ik het pas echt vervelend worden.
    Van mijn vk begreep ik dat ik me er ook op geen enkele manier tegen verzette. Wist ik veel... Zodra ik er één aan voelde komen, ging ik echt als een zak aardappels over de rand van het bed hangen en heel erg op mijn ademhaling letten. Je kúnt er ook niks tegen doen. Behalve alles wat je hebt ontspannen.

Ze zeggen ook wel dat het goed is als je je handen en je kaak ontspant.

13. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    O, maar ik weet ook wel dat 't goed te doen is hoor, gelukkig wel... ;) Je kunt inderdaad niet veel anders dan je er aan overgeven...

14. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Ik heb zelf een "pufcusus"gedaan en moet zeggen dat ik er heel veel aan gehad hebt.
    Je leert op de juiste manier te ademen zodat je makkelijker de weeën kunt opvangen.
    Ik ben er door heel rustig gebleven en mijn bevalling is dan ook heel goed en snel gegaan...ik heb me zoals we geleerd hadden echt proberen te ontspannen!

Succes!

15. MijnKleine

MijnKleine Fanatiek lid

13 jan 2009
    1.521
    0
    36
    Dressuur amazone & instructrice
    Zuid Limburg
    Hier geen cursus en ik kon heel bewust op m'n ademhaling letten tijdens de weeën en toen ik het helemaal kwijt was tijdens die stomme persweeën wegpuffen, toen heeft de VK me er doorheen gesleept :)

Deel Deze Pagina