'Puffen' werkt niet voor mij.

Discussie in 'De bevalling' gestart door 2mam2, 17 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Tjah.. ik wist geen betere titel:p.
    Ik ben even nieuwschierig..
    Ik heb drie kinderen en bij de eerste twee braaf gepuft zoals iedereen zegt en je toe aanspoort. Bij beide keren een vrij zware bevalling gehad en ik viel tussendoor af en toe 'weg' vanwegen de pijn icm het puffen, ik werd van puffen namelijk heel erg dizzy.
    Ik ben net bevallen van de derde en heb deze bevalling heel anders ervaren, makkelijker, meer onder controle.. en.. ik heb deze keer niet gepuft.

Nu snap ik dat iedereen zelf mag bepalen hoe je je bevalling doorstaat maar ik merk wel dat puffen echt de standaard is en eigenlijk wel de standaard is en je daar door iedereen toe wordt aangespoord en aan wordt herinnert tijdens de bevalling etc.
    Toen er dit keer ook gezien werd dat ik niet aan het puffen was werd er ook gelijk gezegd: 'ja komop, puffen, puffen!*doet puffen voor*' en ik zei 'nee, dat werkt voor mij niet.'

Ik ben er nu dus achter dat het voor mij helemaal niet werkt en ik de weeën veel moeilijker kan opvangen als ik wel puf.
    Wie heeft dit nog meer? Of ben ik echt heel raar?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik heb geen idee of het wel of niet werkt voor mij, ik heb het alleen niet gebruikt haha. Geen idee wanneer ik daar baat bij had kunnen hebben eigenlijk, het ging zonder prima.

3. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Tja wat versta je onder puffen. Ik had geleerd om gewoon rustig in en uit te ademen en daarbij tot 7 te tellen(of altijd is kortjakje ziek of wat dan ook)
    Dus dat heb ik ook de hele tijd gedaan, werkte prima. Niemand heeft commentaar gegeven, omdat ze zagen dat mijn man en ik het super goed deden samen.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.508
    17.443
    113
    Gewoon concentreren op ademhaling werkte hier ook goed.

5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.702
    4.313
    113
    noord holland
    ik werd ook juist dizzy van puffen omdat ik dat blijkbaar niet helemaal goed deed. je moet meer uitademen (en dan in pufjes ;) ) dan inademen. op zich als ze het me voor deden lukte het wat beter. maar het was absoluut niet 'natuurlijk' voor me. ik verbeet me liever even zonder te ademen, dan kon ik me beter concentreren :D
    Ik denk dus dat het idd niet de beste manier is voor iedereen een dat ze dat wel zo proberen te sturen. wat ik ergens wel kan begrijpen omdat sommige in paniek raken en omdat het voor sommige zuurstof-technisch misschien ook wel beter is. Maar het gaat vooral om ontspanning en het lijkt mij dat dan toch iedereen zn eigen manier daarvoor heeft.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.273
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Misschien pufte je verkeerd? ;)

Op (Amerikaanse) tv zie ik soms heel overdreven gepuf voorbij komen. Ik ga al haast hyperventileren als ik het zie. De manier waarop ik heb leren 'puffen' was eigenlijk meer geconcentreerd uitademen. Dus niet zo van 'puf puf puf puffffff'. Meer een soort ademhaling die ik soms bij mindfulness ook voorbij zie komen. Wat langzamer, bewuster uitblazen. Dat werkt voor mij wel om pijn beter te kunnen opvangen, incasseren.
    Niet alleen bij een bevalling maar ook in andere situaties. Zeker omdat het door die manier van ademen ook makkelijker is om je spieren te ontspannen. Als is 'ontspannen' met tijdens de bevallingen niet gelukt hoor! Ik zit op een vechtsport waarbij we ook met allerlei klemmen werken en als ik mijn spieren ontspan kan ik echt veel meer verstouwen, dus wel jammer dat dit tijdens de bevallingen niet beter gelukt is.

Als puffen voor jou niet werkt, moet je het gewoon niet doen. Ik kan me wel voorstellen dat het lichtelijk balen is als je daar pas bij de 3e bevalling achterkomt. Misschien gewoon nog een paar keer bevallen, dan heb je tenminste nog wat aan deze kennis. :D

7. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ze stonden bij mij ook als een hyperventileren verloskundige naast me te puffen
    Ik denk doe normaal
    Ik ademde zo rustig als ik maar kon die in door m'n neus
    En weer uit door m'n mond
    Dit kalmeerde me veel meer dan dan gehijg

8. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier ook gewoon alles op mijn eigen manier gedaan, heb gezegd dat ik niet zo kan ademen zoals hun dat voorschrijven en dat ik daar gigantisch benauwd van word... moest eerste keer zelfs aan het zuurstof... tweede keer ging het veel beter

9. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw
    Doe vooral zoals jij het graag wil doen en zet het in je bevallingsplan, dan is het personeel voorbereid en zullen ze ook niet zo hysterisch pushen om te puffen. Misschien zou je nog een cursus kunnen overwegen maar doe vooral waar jij je goed bij voelt.

10. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    heb zelf ook gewoon die ingeademt en uitgeademd. kon dat gehijg ook niet aanhoren brr. zo verschrikkelijk. al helemaal idd in die amerikaanse series.

11. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik heb ook noet gepuft, werd er ook duizelig van. Logisch ook, je blaast veel meer koolzuur af dan normaal dus dat is hetzelfde effect als hyperventileren, waar je ook duizelig en naar van wordt... ik heb gewoon gecontroleerd proberem in-en uitademen, en dat ging prima.

12. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik vond het ook niks hoor!! Ga volgende keer beter op mijn ademhaling letten. Als ik ongesteldheidspijn heb, werkt diep inademen en rustig uitademen het beste. Er komt dan meer zuurstof in je bloed waardoor de pijn beter te handelen is. Mss tijdens persweeen lastiger uit te voeren, maar ik zie wel op dat moment, je.lichaam geeft zelf wel aan wat het fijnste is.

13. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Hier drie keer bevallen zonder "puffen" gewoon in de weeen mee geademd zeg maar, via Mn neus in en in een rustig tempo weer uit.
    Overigens bij geen van de bevallingen commentaar gekregen juist complimenten!!

14. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Mss wad die vk zelf nog nooit bevallen :D

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Als je er duizelig door werd, was het idd niet goed. Idee is juist dat je hyperventilatie voorkomt met puffen, maar kennelijk kan niet iedere vk dat. Hier ook niet gepuft, ik probeerde vooral rustig te ademen. Tijdens flinke weeen werd dat vanzelf wat meer uitblazen zeg maar. Maar dat puf puf puf, nah, dat voelde vreemd voor mij.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.055
    15.076
    113
    Ik heb me als een geslagen mishandeld beest gevoeld tijdens die ontsluitingsweeën puffen/blazen hielp echt geen moer t was 1 grote incasseringsslag. Het enige waarmee ik nog een beetje "gezellige" bevalling kon hebben was met een petidine injectie waar we dik een uur om hebben gesmeekt bij de VK die t continue weigerde (reden ons onbekend) en uiteindelijk na een korte blik terwijl ik een volle paniekaanval had en bijna van dat bed af trilde van de pijn (enorme tremmors) van de ass.gyn gelijk gezet werd. Die prik kan TOT 8 cm, ik had 7 bijna 8 anders had ik t niet meer gekregen. Daarna geen pijn meer die ik niet kon hebben t was er wel maar ergens vaag in de verte, was er wel bij voelde alles maar was zo stoned als een garnaal zonder me was te voelen. Kon hele verhalen vertellen tijdens de persweeën die best klopten op zich maar totaaaaaal geen relevantie hadden met de bevalling om vervolgens me hardop af te vragen hoe ik daaaar nou weer op kwam. Terwijl die ontsluiting voor mij zoveel doodsangsten opleverde dat de gedachte dat mn man met kind t ziekenhuis zou verlaten en ik dr niet meer zou zijn. Echt pure horror voor zowel mij als mn man, want die zag me ook afgleiden en had dezelfde angst als ik. We zijn ook echt als des doods voor een eventueel volgende zwangerschap, hebben dr allebei een flink trauma aan overgehouden. Knappe en lieve dochter waar we dolgelukkig mee zijn maar dat stuk met die ontsluiting...Sorry lang verhaal maar tis 6 dagen geleden en moet t echt nog ff proberen te verwerken en we zijn zoooo kwaad op de vk. Dus voor iedereen als t te erg wordt, petidine ! ga alsjeblieft niet de hel in die ik ervaren heb, dat wens ik mn ergste vijand nog niet toe.

17. Babbelboxje

Babbelboxje Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.940
    1.616
    113
    Bij mij werkte het wel om mijn ademhaling onder controle te houden toen mijn ruggenprik nog gezet moest worden.

18. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Oh, goh, er zijn toch nog heel wat dames die ook niet hebben gepuft. Ik had het beeld dat dat echt de standaard is, natuurlijk ook omdat er cursussen in te doen zijn én omdat iedereen je daar zo op wijst tijdens de bevalling.
    Niet dat ik me uberhapht kon ontspannen tijdens de ontsluitingsweeen, het helpt bij mij meer als ik opniets kan bijten, een washandje of laken oid.. of als ik mezelf aan mn haren trek (ja, klinkt niet helemaal 100, maar gaat automatisch).

@Vero0504; heftig dat je het zo hebt ervaren! Ik moet zeggen dat ik mijn eerste twee bevalling ook ongeveer wel zo heb ervaren, ik dacht ook dat ik dood ging, kon de pijn niet handelen.. overigens geen pijnbestrijding gehad (thuisbevalling). Ik vond het ook wel traumatisch.. maargoed ik heb er toch nog twee gekregen na de eerste..;) Maar de derde bevalling was dus als het vergelijkt een 'meevaller' en dat komt denk ik mede doordat ik niet heb gepuft..

19. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.272
    1.903
    113
    Vrouw
    Ik kon ook niet echt puffen..
    Bij de 1e bevalling begon mn man meteen te zingen; Altijd is kortjakje ziek.... heb hem toen vriendelijk verzocht dat liedje niet meer te zingen :D

Ik had meer aan het diep inademen door mn neus en uitblazen door mn mond.
    Enige moment dat ik als een idioot gepuft heb, was toen ik even niet mocht persen maar wel heel graag wilde. ;)

20. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ooh nee, idd! Hier ook. Heel rustig door mijn neus in en door mijn mond uit. Niet tellen, niet puffen op een liedje, alleen maar denken.... IK WIL MIJN BABY, NU!

Deel Deze Pagina