Wat vertellen aan mensen die weet hebben van de mmm?

Discussie in 'Donorschap' gestart door VeganMil, 22 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. peque

    peque Bekend lid

    26 feb 2013
    828
    827
    93
    Vrouw
    Omg. Arnhem
    Dat denk ik ook. Als je ziet dat zelfs verloskundigen ed onwetend zijn wbt donorschap en nogal domme opmerkingen kunnen plaatsen, geloof ik niet dat je van Jantje en klaasje kan verwachten dat die wel normaal reageren.

    Wat betreft het voorliegen, @Amberxx, als ik mensen niet vertel welk speciaal standje we hebben gebruikt om een kind te verwekken en hoe vaak we het hebben gedaan (bij wijze van spreken) ga ik het zeker niet vertellen dat we gebruik hebben gemaakt van donormateriaal.

    Dat iemand zich voorgelogen en gekwetst zou voelen omdat hij niet alle ins and outs heeft te horen gekregen is zijn eigen probleem. Die persoon heeft namelijk totaal geen recht op persoonlijke privé informatie, ook al denkt ie dat wel te hebben.

    De enige persoon waar het om draait, is wat mij betreft namelijk het kind zelf. En als ouder geloof ik dat je vrij (en het best in staat) bent om te beoordelen wie er wel of niet meer informatie krijgt, omdat je altijd uitgaat van het belang van jouw eigen kind (want dat staat boven het belang van de omgeving).
     
  2. peque

    peque Bekend lid

    26 feb 2013
    828
    827
    93
    Vrouw
    Omg. Arnhem
    Ik merk zelf dat ik vooral erg geërgerd raak over opmerkingen en vragen van medisch personeel dat weet van de ECD. (Vragen over mijn medische erfelijke geschiedenis bijvoorbeeld, of van wie ons kindje bepaalde trekken heeft, dan denk ik echt, jeeh wat onprofessioneel!) maar dat ik opmerkingen van familie en vrienden heel makkelijk naast me leg.

    Ja hij heeft dezelfde kleur haar als ik, en ja dat zuinige trekje om zn mondje zit toch echt in mijn familie. Ik zie zelf heel veel dingen van mijn man terug en ook een paar dingen die ik niet direct kan plaatsen. Die zal hij vast mee hebben gekregen van die speciale vrouw die ons deze kans heeft gegeven.

    Hij is vooral ons kleine wondertje, en we zijn zo super nieuwsgierig hoe hij zich gaat ontwikkelen in zijn eigen persoontje ❤️
     
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar jij staat zo te horen dus inderdaad aan wal ;) je hebt immers zélf niet met een donor te maken. En de grap aan wat jij nu vertelt: wellicht heb je in je directie omgeving ook wel tal van mensen die er voor kiezen het - vooralsnog - niet te delen (geheim houden vind ik persoonlijk veel te negatief klinken). En omdat jij daar dus geen weet van hebt, weet je ook niet hoe positief dat misschien wel voor hen uitpakt.
     
  4. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dat is dan toch een intieme kring? Of dat er 5 of 50 maakt niet uit.
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    ‘Al mijn collega’s’ noem ik niet echt een intieme kring. Maar ze weten het wel.

    maar ik denk dat ik jouw stukje verkeerd opvatte! Ik vatte het op als in dat de psycholoog juist zegt dat je het maar een paar mensen moet zeggen. Maar je bedoelde het anders denk ik?
     
  6. VeganMil

    VeganMil Actief lid

    27 jul 2018
    186
    74
    28
    #26 VeganMil, 24 mei 2019
    Laatst bewerkt: 24 mei 2019
    Wat een fijn bericht :)!!
    Heb het zelfs even aan mn man laten lezen haha
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  7. VeganMil

    VeganMil Actief lid

    27 jul 2018
    186
    74
    28
    Goed om te lezen dat iedereen het beste voor zn kind wil en daarin weloverwogen keuzes zal maken. Dat onderstreept ook wel de onderzoeken die er zijn over het welzijn van donorkinderen:) de psycholoog in gent gaf dat ook wel mee, het maakt niet wat je kiest, als je je kind in het vizier houdt en een keuze maakt die je aan je kind kan uitleggen. Iets vertellen over de mmm betrof vooral mijzelf, maar vertellen over een donor betreft ook mijn kind en man, dus dat geeft gewoon wat denkwerk. Ik denk dat dat voor mij t verschil maakt in de openheid. Een protocolletje was nu wel fijn geweest:roflmao:

    @puppy28 ik weet nog dat je in het pof forum net ging aanmelden voor ECD. Gelukkig is dat een goede keuze geweest!
    @Lisa280887 klopt het dat jij bijna mag beginnen (las ik in een ander topic) is alles verder rond?:)
     
    puppy28 en peque vinden dit leuk.
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik sta zeker niet aan wal. Maar vertel vanuit een andere invalshoek (die van een volwassen donorkind). Maar ik begrijp dat het voor sommigen wellicht pijnlijk is. Als ik hier verhalen lees van mensen die de donor het liefste lijken te willen vergeten. Dat begrijp ik dus echt niet. Over donorschap op lange termijn is wellicht nog wat minder bekend dan over adoptie. En daarbij lees je een duidelijke omslag van geheim en zo min mogelijk over praten naar volledige openheid tegenwoordig.

    En wat iemand aangaf over dat anderen een positieve reactie geven. Ik weet dat dit (door tal van redenen) absoluut niet zo hoeft te zijn (helaas).
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  9. VeganMil

    VeganMil Actief lid

    27 jul 2018
    186
    74
    28
    Ja tuurlijk is het goed de andere kant te belichten, de toon echter is dwingend en dat is lastig te verkroppen in een traject vol vragen, verlangens, teleurstellingen en waar alles al anders “‘moet” dan je vooraf had gedacht of gewild. Ik heb niemand in dit topic gelezen die het geheim wil houden, waar inderdaad minder goede ervaringen over bekend zijn, maar aan de grote klok hangen is heel iets anders. Maar de veroordelende toon is gewoon naar, dit topic was juist bedoeld om ervaringen uit te wisselen en waarin iedereen zelf kan bepalen wat je meeneemt en wat niet.
     
    Liefeling, peque en puppy28 vinden dit leuk.
  10. puppy28

    puppy28 Fanatiek lid

    20 jan 2014
    1.218
    603
    113
    Dan lees je het denk ik echt verkeerd, niemand in dit topic heeft gezegd dat ze de donor liever willen vergeten, zelfs niet iets wat er in de buurt komt.
    Volgens mij is iedereen juist heel erg dankbaar voor het feit dat iemand zijn/haar zaad/eicellen heeft afgestaan om een ander te kunnen helpen. Daarnaast is iedereen die hier iets geplaatst heeft, het ook met je eens voor wat betreft de openheid iig tegenover het kind. Dat is zelfs al meerdere keren aangegeven. Alleen lijk jij steeds je gelijk te willen halen/mening op te willen dringen om open te zijn tegen “iedereen”. En wat mij dan stoort is, dat ik het gevoel krijg dat jij een andere keuze niet respecteert terwijl je zelf niet eens in deze situatie zit.
    Je bedoeld het misschien goed, wellicht gewoon steeds de verkeerde woordkeuze die je gebruikt. Maar je berichten komen niet helemaal fijn over.
     
    Liefeling en peque vinden dit leuk.
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja klopt! Alles is rond! Het is nu wachten op mn eisprong, die verwacht ik ergens volgende week!
     
    Liefeling en peque vinden dit leuk.
  12. VeganMil

    VeganMil Actief lid

    27 jul 2018
    186
    74
    28
    #32 VeganMil, 25 mei 2019
    Laatst bewerkt: 25 mei 2019
    Aah is t moment eindelijk daar! Kijk je er naar uit of komt de spanning meer naar voren (of allebei haha)? Wij horen dinsdag als t goed is t definitieve akkoord en dan wordt het besteld en kunnen we gelijk beginnen. Alles is verder al geregeld (kenmerken man etc) Bij ons bestelt het ziekenhuis dat. Op zich wel prettig maar aan de andere kant weten we wat minder van de donor af dan jij denk ik weet, maar zo doen ze dat in België.
    Hoe doen ze dat eigenlijk met ECD @puppy28 ? (Gezien het minder grote aanbod denk ik). Hoeveel keuze heb je daarin?
     
    peque vindt dit leuk.
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik stuur je een pb!
     
  14. puppy28

    puppy28 Fanatiek lid

    20 jan 2014
    1.218
    603
    113
    Bij het MCK heb je geen keuze. Er zijn een aantal vrouwen die al hebben gedoneerd en volgens mij kiezen de artsen daar iemand uit die het meest overeenkomt met jouw uiterlijke kenmerken. Weet het niet zeker, maar volgens mij krijg je daarover wel een aantal details te weten. En uiteraard als je kindje dan geboren is en daarna 16 wordt, zullen alle gegevens gedeeld worden zodat je kindje de mogelijkheid heeft om te achterhalen wie de donor is.
    Wij hebben dinsdag as weer een gesprek dus ik hoop dan meer info te krijgen.

    Jij ook heeel veel succes dinsdag!!! Spannend!
     
  15. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
     
  16. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Helemaal mee eens en geen woord aan toe te voegen.
     
    peque en puppy28 vinden dit leuk.
  17. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Precies.
     
  18. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @VeganMil tijdens de zwangerschappen was ik best nog onzeker over hoe mijn man zou reageren en ook hoe ik het zelf zou ervaren. Of de donor steeds zo'n grote rol zou blijven spelen als in het begin. Maar eigenlijk direct na de geboorte al en nog steeds geregeld zegt mijn man wat voor fenomenaal kind we hebben gekregen. Dat hij het niet meer anders zou willen. Terwijl hij er heel lang voor nodig heeft gehad om überhaupt een gezin via een donor te willen stichten.
    Er zijn ook veel vreemde mensen die haar helemaal geweldig vinden, opvallend veel voor mijn gevoel. Ze heeft leuk haar, enorme wimpers, prachtige blauwe ogen en is best welgemanierd voor een peuter. We hoeven maar de deur uit te gaan of de complimenten over haar uiterlijk of gedrag komen de hoek om. En ik kan daar oprecht van genieten. Het gaat niet om op wie ze lijkt, daar heeft vrijwel nooit iemand het over. Mensen praten over haar leuke haar, haar grote mooie ogen of lachen om wat ze zegt, etc. Voor ons is dat 'op wie ze lijkt' totaal geen issue meer. Al kan ik me voorstellen dat zij daar later zelf anders naar kijkt. We hebben gelukkig veel info over de donor, zelfs foto, handschrift, briefje, stemgeluid, etc. Mocht ze ooit de behoefte hebben om hem te ontmoeten, dan zorgen wij dat ze die kans krijgt.

    Ik had zelf niet gedacht dat het zo op de achtergrond zou verdwijnen. Maar dat is maar goed ook, alles lijkt gewoon normaal op de meeste dagen.
     
    puppy28 vindt dit leuk.
  19. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij hebben gekozen voor openheid. Vertellen het onze zoon later ook, familie, vrienden, collega's, buren weten dat onze zoon middels donor zaad is gekomen.

    Mensen vergeten dat echter ook snel, hoe vaak ik wel niet te horen krijg: "hij heeft echt *naam man* zijn mooie blauwe ogen"
    "jee wat lijkt ie daarin op *naam man*"

    Doe wat goed voelt.
     
    peque en puppy28 vinden dit leuk.
  20. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Heel veel succes!!
     

Deel Deze Pagina