Zwanger en werkzaam in de zorg

Discussion in 'Gezondheid' started by corina1989, Jul 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

May 15, 2012
    1,081
    0
    0
    Groningen
    Hallo meiden

Ik heb vanmorgen positief getest met een kv 2v5 en ben nu bijna 4 weken zwanger :D.
    Maar wij willen het pas vertellen als de 1e echo geweest is.

Ik werk in de zorg. Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis en werk op een chirurgische verpleegafdeling.
    Af en toe hebben wij patienten liggen in isolatie vanwege een besmetting. Zoals NORO, ESBL, MRSA etc.
    Deze verplegen we dan ook geisoleerd en we houden ons aan de "regels". Maar in hoeverre is het schadelijk voor de zwangerschap als ik zo'n patient moet verplegen?

Ik weet dat een collega van mij, die zwanger is, geen patienten gaat verplegen die geisoleerd zitten. Maar zij is inmiddels al boven de 15 weken zwanger en iedereen is op de hoogte. Wil natuurlijk geen onnodige risico's nemen, maar dat is wel lastig op zo'n moment.

Mensen met ervaring?

2. Nispie

Nispie Actief lid

May 24, 2012
    337
    0
    16
    Allereerst gefeliciteerd!!
    Ik werk ook in de zorg, overigens niet met zulke besmettingen. Wel met de nodige agressie (geronto psychiatrie). Ik heb daarom vrijwel gelijk mijn leidinggevende ingelicht over mijn zwangerschap. Verder heb ik het wel stil gehouden. Ik wilde geen enkel risico lopen en heb alle situaties waarbij agressie voor komt kunnen vermijden..

3. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik kan me heel goed voorstellen dat je het nog niet wilt melden, maar dan zou ik wel even bij p&o binnenlopen. Zij kunnen je wel wat meer vertellen. Ik zou gewoon even geen risico's nemen die niet nodig zijn. Het kan zelfs zijn dat het allemaal wel meevalt en dan heb je je voor niks zorgen gemaakt.

4. vlinderke

vlinderke Bekend lid

Dec 16, 2009
    763
    0
    0
    Ik werk ook in de zorg en heb ook te maken met besmettingsgevaar. Ik heb direct mijn leidinggevende op de hoogte gebracht en ben gestopt met verzorging van geïsoleerde zorgvragers. Mijn collega is rond dezelfde tijd uitgerekend en deed nog al haar werkzaamheden, maar lette extra goed.

Het is dus ook maar net waar jij je het meest prettig bij voelt.

5. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik was tijdens de 1e zwangerschap ook werkzaam in de zorg en had met veel agressie te maken. Om die reden heb ik het ook, zodra ik het wist, aan leidinggevende verteld en die heeft me van de groep afgehaald.
    Een collega was ook zwanger, zij heeft tot 7 weken gewerkt op de groep. Het is maar net waar je jezelf prettig bij voelt.

Anderzijds, van agressie op zich krijgt de baby niets, maar wanneer je met besmettingen te maken hebt kan de baby daar wel iets van krijgen misschien, dus dat zou ik zeker navragen en uitzoeken. Liever te voorzichtig dan dat jij geïnfecteerd raakt de baby daar iets van krijgt.

6. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

May 15, 2012
    1,081
    0
    0
    Groningen
    Bedankt voor jullie reacties. Liefst wil ik nog niks vertellen, ook nog niet aan afd. hoofd. Het valt erg snel op wanneer ik niet een geisoleerde patient wil verplegen.
    Ik zal kijken of ik volgende week even kan overleggen met de ziekenhuishygienist en sowieso even protocollen nalezen.

7. emmaa

emmaa Actief lid

Oct 19, 2011
    271
    0
    0
    NULL
    noord brabant
    Ik werk ook in de zorg en ben nu 14 weken zwanger . En sommige clienten hebben ESBL. Ik heb pas geleden nog een klinische les hierover gehad, en is niet gevaarlijk in de zwangerschap.

Ik heb t ook gelijk verteld dat ik zwanger was. Wordt gelijk rekening met je gehouden.

Succes.

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Ik werk op de OK en heb het daarom meteen op de dag van de positieve test moeten vertellen.

Gewoon bespreken met je leiding en niet jezelf blootstellen aan onnodige risico's.

9. Hadassa

Hadassa Fanatiek lid

Jun 6, 2009
    3,926
    422
    83
    Je schrijft dt je af en toe dit soort patiënten hebt die geïsoleerd moeten worden. Als dat niet wekelijks is, zou ik het tot die tijd gewoon ff afwachten. En anders ontkom je er niet aan om het te vertellen meid!

Maar van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

10. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Ik werk ook op een chirurgische verpleegafdeling in het zh. In mn 5e zwangerschapsweek moest ik al een patient verplegen met bewezen MRSA. Voelde me heel rot en zo in dubio.
    Ik heb toen de vk gevraagt; zij zei; zoek het niet op als het niet hoeft.
    Ik heb toen met smoesjes andere patienten gekregen maar het was soms lastig. Ben nadien ook gekweekt, alles negatief gelukkig.

11. zinzi

zinzi Bekend lid

Jul 22, 2012
    627
    0
    0
    Ik werk ook in de zorg en heb ook te maken met isolatie verpleging. Waarbij sommigen (cmv) erg gevaarlijk voor een ongeboren kind. Maar omdat ik op een IC werk worden er ook regelmatig rontgen fotos gemaakt op de zaal.

Ik heb het daardoor dus ook al vroeg moeten vertellen aan mijn teamleider, maar ook aan sommigen collega's.

Het is vervelend dat zij het dan eerder weten dan sommigen van mijn familie. Maar ik wilde dit risico echt niet lopen. En eigenlijk stelde het me juist wel gerust dat ik er niet zo stiekem over hoefde te doen en zij dus ook hielpen in de patiënt verdeling zodat het minder op viel voor het overgrote deel van het team.

Share This Page