wat vind je echt heel leuk en wat rete-irritant aan de leerkracht

Discussie in 'De lounge' gestart door zwangerevrouw, 13 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Zoon in Gr 3

    Positief we zagen regelmatig berichtjes en foto's wat ze die dag aan het doen waren. Als er wat mee moest was dat over het algemeen op tijd.

    Negatief
    Komen alleen naar buiten wanneer het mooi weer is of ze moeten een ouder hebben.

    De kleuterjuffen stonden altijd buiten en had je ook soms tijd om even zo te praten.
    Zo was het ook makkelijk om wat te vragen en voor hun wanneer ze hulp nodig hadden. (Bijvoorbeeld op laatste moment toch extra hulp nodig en vroegen ze je persoonlijk)
     
  2. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.317
    227
    63
    Vrouw
    Verschrikkelijk negatief aan één van de juffen: ze doet niet aan wederhoor maar komt op voor degene die in haar ogen de zwakste is en straft de dader.

    Een concreet voorbeeld: Pietje scheldt Jantje uit voor echt hele erge dingen (verschrikkelijke ziektes, 'ik wou dat je dood was', etc). Jantje wordt boos en slaat Pietje. Juf ziet het laatste, vraag niet wat eraan vooraf gegaan is en straft Jantje. Pietje gaat vervolgens lekker door met schelden buiten juf's gehoorsafstand...

    Positief aan de andere duo-juf: die vraag uit wat erg gebeurd is, bepraat de situatie en geeft aandacht aan dingen die wél goed zijn ipv onrechtvaardig straffen.
     
  3. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.316
    113
    Op zich wel tevreden, maar we hebben er wel lang aan moeten trekken om de juiste begeleiding te krijgen.
    School pretendeert heel wat te kunnen, maar in de praktijk valt dat vies tegen.

    Eerlijkheid als iets niet lukt of niet kan, dat vind ik echt belangrijk. Dan heb je in elk geval het idee dat je serieus genomen wordt.

    En wat ook tegenvalt is hoe ze in hun eigen bubbel leven soms. Er wordt maar van uit gegaan dat alle oudergesprekken voor 17 uur s middags kunnen (want anders kost het de leerkrachtweer een avond). Sorry, maar wij hebben 5 weken vakantie,de kinderen 12. Dat loopt dus al scheef en elk vrij uurtje wat er opgenomen moet worden gaat van die 5 weken af :rolleyes: om dan vervolgens bij een eerste gesprek (waar je vrij voor hebt genomen) te horen krijgt: ach sorry, had me nog niet ingelezen in het dossier van jullie kind :mad: kom je dus in feite voor jan l*l naar school ... Echt hè, dan denk ik: de leerkrachten zijn gewoon het contact met de buitenwereld af en toe echt helemaal kwijt.

    In coronatijd gewoon ook niet kunnen/willen snappen dat als je thuis moet werken en je uren moet maken om je werk af te krijgen (en vakantiedagen over te houden) je niet allerlei extra opdrachtjes voor de kinderen er bij kunt gebruiken ... Komt er wéér een berichtje: " leuke extra opdracht! :)"

    Ik liet ze niet eens meer aan m'n kind zien :|

    Gelukkig met een andere juf in coronatijd een super ervaring. Als het weer eens donderde in huis omdat kind niet voor- of achteruit wou met schoolwerk. Dan stuurden we een berichtje naar juf dat iets niet lukte en op de één of andere manier pikte ze het precies juist op. Een keer extra uitleg (met nog wat andere kinderen uit de groep), een link naar een uitlegfilmpje,een kort telefoontje of juist even een bemoedigend berichtje naar kind. Die wist de juiste snaar te raken :thumup:
     
  4. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Bij de oudste de afgelopen 2 jaar dezelfde meester gehad, fantastisch! Ze was altijd erg slecht in rekenen terwijl andere vakken erg goed gingen. Bij vorige juf deed ze gewoon mee met het lesprogramma, waardoor het totale resultaat eigenlijk onder nivo bleef. Niet datzelfde van ons persee het hoogste van het hoogste moet halen, maar doordat haar meester heeft gezegd dat ze bij de andere vakken op basisschool niveau uitgeleerd is en de aandacht op het rekenen heeft gelegd gaat ze van een net tl advies naar een havo/atheneum advies..... supertrots natuurlijk, maar het was echt het rekenen wat haar tegenhield.
    De jongste, tja wat zal ik zeggen. De juf is erg lief maar ze ziet haar niet goed of begrijpt haar niet goed. Ik weet het niet. We lopen al jaren te vragen bij de juffen en de ib-er van school dat er iets van begeleiding vanuit school nodig is voor onze dochter. Een slimme meid maar de concentratie en tempo mist gewoon. Kan, maar er moet wel iets mee gedaan worden. En eindelijk aan het einde van het schooljaar wordt er ineens van alles in gang gezet worden. Zojuist het formulier wat de juf in moest vullen voor het ziekenhuis terug gekregen. Heeft ze opgeschreven dat onze dochter op school dus onvoldoende uitgedaagd word! Maar dat zie je als juf toch het hele jaar al o_O. Maar nu moet ze naar de adhd-poli voor concentratiestoornissen. Had dat al eerder gedaan dan.... nu gaat ze met precies hetzelfde probleem naar groep 6 terwijl er al veel eerder dingen in gang gezet hadden kunnen worden....!
    Prima juf verder hoor, maar soms
     
  5. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Maar in de broek plassen op een eerste schooldag komt heel vaak voor? Mijn dochter was voor 2,5 volledig zindelijk dag en nacht, maar in de eerste schoolweek had ze elke dag een natte broek. Ik hoor dat echt zo vaak van mensen om mij heen.

    Maar als het verder niet goed voelde, zou ik idd ook naar een andere school gaan
     
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat negatieve wat jij benoemd hebben wij afgelopen jaar het hele schooljaar tussen zoon en juf gehad. Om gek van te worden. Voorbeeld. Pietje scheld zoon uit met ik neuk je k.moeder. Zoon word boos en slaat pietje (praat ik trouwens niet goed) maar uiteindelijk zit zoon alleen 2 uur op de gang en Pietje nog in de klas. En daar kan ik heel slecht tegen. Dat zoon straf krijgt terecht. Hij hoort niet te slaan. Maar dat pietje met dat taalgebruik dan geen straf krijgt is in mijn ogen niet recht te praten. En dan krijgt mijn zoon de preek jullie voeden pietje om zo te praten want de klas lacht erom dus dan stopt hij niet. Zet pietje dan lekker uit de klas bij dat taalgebruik wedden dat hij dan wel stopt.
     
    Whysteria vindt dit leuk.
  7. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Positief: snel antwoord op berichtjes. Een juf die echt initiatief neemt een zelf aangeeft dingen te signaleren en met voorstel om daaraan te werken komt. Levert nu al resultaten op, dus super blij mee.
    Ook worden er regmatig foto's gemaakt, heel leuk om zo meer mee te krijgen.

    Minder positief: Dat het veel moeite koste om duidelijk te maken dat mijn jongste echt last had van de situatie in de klas ook al uit hij dat op school niet. Achteraf begrijp ik het wel. Hij laat op school echt niks zien als er iets is.
     
  8. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Het was niet alleen het broekplassen maar alles daarom heen. Kregen niet eens een korte terug koppeling van hoe de dag was gegaan, daarnaast één grote chaos in de klas en de juf leek niet van haar kruk te wijken. Wel werd er voortdurend aandacht gegeven aan een jongetje dat huilde omdat zijn moeder weg ging, terwijl mijn dochter ergens verloren op een krukje zat. Dat alles bij elkaar gaf mij het gevoel dat de juf chaotisch was en haar aandacht niet goed kon verdelen.
     
  9. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    265
    443
    63
    Vrouw
    Mijn kind is 4 in zit in groep 1. (Vergelijkbaar, ik woon niet in Nederland)

    Erg irritant vond ik vooral het thema eten. Juf is heel erg bezig met gezond eten en mijn zoontje vraagt intussen bij alles, "mama zit daar suiker in". Kinderen worden ook met bijvoorbeeld een banaan weer naar huis gestuurd te veel suiker. Ik had mijn zoon ook eens een bifi worstje meegegeven, nee mag niet van de juf. Nooit een lijstje gehad ofzo.

    Positief was vooral het afsluitingsgesprek. Erg fijn gesprek op gelijkwaardig niveau. Beide onze observaties gedeeld die ook nog goed overeenkwamen.

    Maar ik heb de juf maar 5 keer gezien ofzo. Zoon doet het prima, er was niet veel om te overleggen.
     
  10. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    De juf van mijn dochter was mijn vriendinnetje op de basisschool! Zij is toen verhuisd en we zijn elkaar toen uit het oog verloren. Ze kwam wel weer in dezelfde stad wonen als ik en we kennen heel veel dezelfde mensen, dus dat is dan wel grappig.

    Ze had al heel snel door wat voor type mijn dochter is en je merkt ook echt dat de kinderen haar ook heel erg leuk vinden. Het wegbrengen van de kinderen bij deze juf gaat super soepel en bij de 'inval-juf' is wel een dingetje merk ik, aan minn eigen dochter en andere kindjes.

    Echt negatieve punten heb ik niet. Ik heb juist ontzettend veel respect voor een kleuterjuf, ze eindigen dit jaar in de klas met 33 kinderen.. pff ik zou er biet aan moeten denken!
     
    snoes79 vindt dit leuk.
  11. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Juf van de oudste
    Positief:

    Goede en duidelijke communicatie
    Zet regelmatig foto's van wat ze doen op de app
    Weet wat mijn kind nodig heeft en kan
    Heeft tijdens corona net dat stukje extra gedaan dan alle andere leerkrachten

    Negatief : niks


    Juf van de jongste
    Positief :
    Weet wat mijn dochter nodig heeft qua uitdaging



    Negatief :
    Dat ze slecht bereikbaar is
     
  12. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Mijn zoon had het afgelopen schooljaar 4 juffen....de eerste is (gepland) verhuisd, de tweede, die de klas zou overnemen, kwam na de kerstvakantie niet meer terug vanwege een burnout en heeft alleen enkele dagen voor de klas gestaan. En nummer 3 en 4 hadden de klas net enkele weken voor corona overgenomen, dus die hebben wij ook niet echt leren kennen.

    Wat ik lastig vind is de typische, altijd positive juffentaal in ouder(-kind) gesprekken, achteraf weet je soms nog niet, hoe je kind echt ervoor staat. Onze school geeft geen cijfers en ze zijn heel terughoudend met resultaten van toetsen te delen. Verder vind ik het soms lastig te bepalen bij wie ik moet zijn en dat de ouder(-kind)gesprekken maar met één leerkracht zijn, in de onderbouw waren meestal alle twee aanwezig.

    Ze leken ook alleen maar af en toe een update vanuit de klas te geven...ik vond het wel altijd fijn, wanneer ze schreven wat ze gedaan hadden of gingen doen, eventueel met foto....het hoeft echt niet heel lang, maar mijn zoon (groep 5) vertelt gewoon niet zo veel en zo kon ik gericht vragen.
    Volgens mij waren het betrokken en enthousiaste leerkrachten, maar dat krijg je als ouder steeds minder mee door de tegenwoordige omstandigheden.
     
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Dit vind ik ook lastig. Als ze een probleem super positief gaan brengen dan missen ze hun doel bij mij. Ik heb veel liever dat ze het brengen zoals het is. En er dan evt alleen een ouder ipv ouder kind gesprek van maken. Het komt ook oprechter op mij over als ze het brengen zoals het is. Nu moet ik de informatie extra gaan filteren, terwijl auditieve informatie verwerken al niet echt mijn sterkste punt is.
     

Deel Deze Pagina