Hallo, Ik heb een zoontje van 3,5 en een dochter van 2 maar ze kunnen totaal niet samen spelen. Mijn zoontje wil alles hebben wat zij heeft en hij roept de hele dag door dat hij de eerste wil zijn en dan ook echt in alles. Hij wil als eerste zn bord neerzetten, als eerste zn jas aantrekken, als eerste zn drinken opdrinken, ik word er stapel gek van. Mijn dochter begint meteen te slaan naar haar broer als zij de'r zin niet krijgt en ze lopen de hele dag te schreeuwen door het huis en te huilen. Mijn zoontje praat ook erg hard en schreeuwt heel veel, hij heeft buisjes gehad maar die zijn er uit maar volgende week donderdag gaan we weer naar de kno arts want ik denk dat hij weer niet goed hoort. Zou het daar ook door kunnen komen dat hij niet lekker in zn vel of is dit een fase (die hopelijk heel snel over is). Ik merk dat ik echt op mn tandvlees loop en kan zo ook bijna geen plezier meer maken met hun. Ik heb daar geen zin in als ze toch alleen maar zeuren, ruzie maken en huilen als ze hun niet krijgen. Wie heeft er tips voor me want ik voel me hier heel vervelend onder en wil weer gaan genieten met ze. Dank je wel.
Jij zal nu moeten gaan beslissen wie als eerste iets mag doen, en dat elke keer omdraaien. Samen spelen is niet verplicht, behalve als de ander wil wat de een heeft, dan is het om de beurt, en jij zal moeten zorgen dat het gebeurt. Vertellen dat drammen en dreinen geen zin heeft, jij bepaalt wat er gebeurd. Samen spelen moet aangeleerd worden, en jij zal dat moeten doen. Leuke spelletjes om samen te doen: Tikkertje, door een hoepel kruipen, springen, rollen. Duwen en trekken niet accepteren en er meteen 1 consequentie aan verbinden (hier is dat 1minuut op de trap), en daarna sorry zeggen tegen de ander. Mijn dochter en buurmeisje beginnen nu langzaamaan door te krijgen hoe ze samen kunnen spelen, en dat het ook leuk is om naast elkaar te spelen. Maar ik moet er wel bij blijven, om meteen te kunnen sturen zodra dat nodig is.
stiekem is het voor beiden normaal peutergedrag volgens mij? met 2 kunnen ze nog niet samen spelen.. en ik kan me van 3 weinig anders herinneren dan dat letterlijk ALLES een wedstrijdje moest zijn en oh wee als ze niet mocht winnen... (nog steeds trouwens) wat dat betreft.. jij bent de spelleider maar echt samenspelen kun je gewoon niet als je 2 bent. dan speel je met 1 speeltje en als iemand anders het afpakt ben je boos. logisch toch?
Hoi, Ze hoeven van mij ook nog niet samen te spelen heb het er misschien niet duidelijk bij verteld maar als mn dochter wil tekenen wil hij dat ook terwijl hij met zn auto's aan het spelen was en zo gaat het de hele dag door. En als ze dan samen spelen is het duwen, trekken aan kleren en soms gaat het goed. Ik zet ze ook op de gang maar misschien dan niet consequent genoeg.
mja ik denk da je zoontje langzaam aan wat meer behoefte begint te krijgen aan samen spelen en je dochter nog niet je kunt er moeilijk heel de dag een muur tussen houden uiteindelijk... lastige situatie dus lijkt me