Hoe mobiel tijdens bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Tralalala, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Hoi ervaren dames,

ik heb een vraagje rondom de bevalling. Ik heb groen licht van mijn verloskundige gekregen voor een waterbevalling. Mijn plan was om hiervoor een bad te huren of kopen en die op te zetten in de woonkamer. Da's de enige plaats in huis waar we ruimte hebben voor zo'n bad. Nu zit ik te denken, stel nou dat het bad toch minder prettig is dan ik op dit moment denk, hoe makkelijk kun je dan nog switchen?

Ik dacht namelijk, als ik het bad niet prettig vind ben ik er zo weer uitgestapt. Echter zit ik dan dus wel op de benedenverdieping, omdat het bad in de woonkamer staat. Hoe zit het met je mobiliteit tijdens de bevalling, kun je makkelijk nog traplopen tijdens de eerste ontsluitingsfase? Want ik wil de ruimte hebben om rond te lopen, maar ook de mogelijkheid om op bed te gaan liggen....

Hoe hebben jullie dit ervaren??

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik kon tussen de weeën door prima lopen en dergelijke. Ben heel veel van boven naar beneden en hangend op het een naar hangen op het ander gegaan afwisselend met douchen en weet ik wat niet al :p Pas richting volledige ontsluiting werd dat moeilijker, maar kon nog steeds.. Duurde allee wat langer tussen de weeën en weg moeten zuchtende persweeën door ;)

3. imp

imp Bekend lid

16 nov 2012
    712
    22
    18
    Ik heb meerdere verhalen gehoord over mensen die beneden een bad hadden staan voor de bevalling maar dat ze van de verloskundige dan ook een bed beneden moesten hebben. Ik zou dit dus even navragen bij je verloskundige. :)

4. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb tot het persen rondgelopen, kon juist absoluut niet liggen haha

5. Kipje1983

Kipje1983 Actief lid

3 okt 2012
    263
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kon bij alle 3 de bevallingen ook nog goed lopen tussen de weeen door. Zelfs met volledige ontsluiting en persweeen heb ik mezelf nog moeten verplaatsen en dat ging ook. Maar iedere situatie is natuurlijk anders.

Ik weet niet of het verplicht is een bed beneden te hebben? Ik heb wel eens gehoord dat iemand een matras beschikbaar had om op de eettafel te leggen, wellicht is dat nog een uitweg? :D

Hoe dan ook, succes met bevallen!

6. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Mijn vk heeft niks gezegd over een bed beneden bij een badbevalling. Zal het voor de zekerheid de volgende keer even navragen!

Ik dacht inderdaad al dat lopen en van houding wisselen wel zou lukken tussen de weeen door, alleen traplopen twijfelde ik dus over.

7. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Ik heb ook tot 10 cm rondgelopen/gestaan, kon niet eens liggen ivm rugweeën ;)

8. Faith1988

Faith1988 Lid

1 mei 2013
    65
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb tijdens mijn ontsluitingsfase ook de hele tijd rondgelopen en heb zelfs met ontsluitingsweeën in de bus gezeten (omdat mijn weeën waren gestopt moest ik richting het ziekenhuis en onderweg met de bus kwamen de weeën weer lekker om de 5 minuten terug). Zelfs tussen mijn persweeën door heb ik nog rondgelopen, alleen tijdens de weeën zelf stond ik alleen maar op om aan mijn man te gaan hangen en liep ik niet rond.

9. Ismene

Ismene Actief lid

17 apr 2013
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tijdens de eerste ontsluitingsfase kon ik prima lopen, de auto in en door de kraamkliniek naar: het bad. Ik vond het ideaal, ligt heerlijk in zo'n bad. Toen ik eruit moest om te controleren had ik 9,5 cm. ontsluiting en voelde ik een beetje persneiging tijdens de weeen. Toen ging het lopen aanzienlijk lastiger, terwijl ik maar drie stappen hoefde... De weeen kwamen ook wel vrij dicht op elkaar trouwens.
    Voordeel van bad & bed beneden is dat je dus ook de trap niet af hoeft te strompelen als blijkt dat je toch naar het ziekenhuis moet ;)

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik had dat niet gekund. Kon met ondersteuning van wc naar bed lopen (in ziekenhuis dus zelfde kamer), als ik een trap op had gemoeten hadden ze me naar boven moeten sleuren denk ik ;)
    Moet er wel bij zeggen dat mijn bevalling erg snel ging, dat heeft er misschien ook mee te maken (bevallen in minder dan een uur), maarja, dat kan ju ook overkomen natuurlijk!

11. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik wilde lopen juist, maar werd ingeleid en zat vast aan de ctg, zoontje had het niet fijn en ik moest ook nog eens op mijn linkerzij. Denk dat als ik had kunnen/mogen lopen het beter had kunnen opvangen.
    Maar je kan van tevoren nooit vertellen hoe het verloopt, zou voor de zekerheid beneden een bed neerzetten. Of een stretcher in huis halen?

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb tot het laatste moment nog heen en weer gelopen. Heb wel geteld 5 min op bed gelegen. Vond dat niks met weeen. Heb dus Alleen maar rond gelopen. Totdat ik erge druk voelde van onderen. Toen moest ik van de vlos naar beneden. Dit ging prima. Beneden werd de druk erger en toen bleek ik al 10 cm te hebben.
    En dat allemaal binnen 2 uur tijd....

13. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ik denk dat het tijdens de 1e fase wel moet lukken hoor traplopen. Ik heb van alles gedaan. Even op bed gelegen. Nog een tshirt gestreken wat ik toen perse aan wilde... ja vraag me niet waarom. Naar beneden gegaan.. in de bank gezeten/gelegen.. weer naar boven want dacht.. ja moet toch ook nog even mijn tanden poetsen. Na 2,5uur weeen naar het ziekenhuis gereden.

14. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik zet tijdelijk een bed in de woonkamer. Tussen de weeen door kon ik nog wel lopen vorige keer, maar ik zou het niet prettig vinden om na de bevalling meteen de trap op te moeten. Ik vond het wel fijn om daarna gewoon op bed te kunnen gaan liggen.

15. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ben met 8cm t ziekenhuis ingelopen haha dus kan makkelijk! Met 9cm bad in gestapt en 20 min later was ze er

16. sas27

sas27 Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.842
    9
    38
    Vrouw
    systeembeheerder
    overijssel
    Ik kon ook niet lopen tussen de weeën door!

17. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik ben bij de eerste heel wat keren in en uit bad gestapt. En met 8 cm ontsluiting zelf de trap af naar de auto omdat we naar het ziekenhuis moeten.
    In het ziekenhuis zelf het bed op geklommen (de verpleegster die me wilde helpen letterlijk aan de kant geduwd:))

Deel Deze Pagina