Wat vind jij ongeveer een mooie leeftijd tussen het eerste en het tweede kindje?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door sunnyshine92, 14 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinkonijn

    4 mrt 2017
    43
    26
    8
    Vrouw
    Ik denk niet dat op deze vraag echt een goed (of fout :)) antwoord te geven is...

    Als het ons gegeven is, zou ik het liefst 4 kindjes willen hebben. Ik heb mijn vriend daar nog niet helemaal van overtuigd ;)... Gelet op die wens wil ik er niet ál te lang tussen laten zitten. Dan zit je zoveel jaar 'in de luiers'. We hebben nu één kindje en hebben deze maand besloten te gaan proberen voor een tweede. Mocht het rap lukken, dan zit er straks zo 1,5/2 jaar tussen.
     
  2. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb 2 jaar altijd een mooi verschil gevonden.
     
  3. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Tussen 1 en 2 zit 20 maanden en tussen 2 en 3 zit 22 maanden.. Pittig ja dat is het, maar ach dan heb je dat kleine ook maar meteen gehad ;)
     
  4. Zoef

    Zoef Bekend lid

    24 okt 2009
    726
    458
    63
    Vrouw
    Ik heb juist heel verschillende leeftijden er tussen. Wat leuk is dat je zo alles meegemaakt hebt.
    Tussen mijn twee oudsten zit 18 maanden, heel leuk om ze allebei thuis te hebben, niks dat we moesten en dat ze lekker met elkaar hebben kunnen spelen. Wel jammer dat ik nooit echt van allebei of in ieder geval van de eerste zoveel heb kunnen genieten de eerste 4 jaar.(individueel, samen heb ik natuurlijk ontzettend genoten van ze)
    Ons jongste dochtertje scheelt 4 jaar met nu nog de middelste, betekend dat ik heerlijk van de middelste heb kunnen genieten en nu ook van de jongste.
    Ons laatste wonder word eind juni/begin juli verwacht en dan zit er 3 jaar tussen de jongste en de op een na jongste. Lijkt me fijn.
    Dus ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar 3-4 jaar er tussen. (Als alles meezit en mag lukken voor je natuurlijk) het is maar net waar je naar uitkijkt als ouder.
     
  5. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik dacht 2,5 jaar.
    Maar het liep anders. Oudste geboren met keizersnede dus dan moet je al een jaar wachten. Na 8 maanden gingen wij weer proberen omdat ik niet gemakkelijk zwanger word.
    Oudste was bijna 3 jaar toen ik zwanger bleek te zijn. Ze hebben 3,5 jaar leeftijdsverschil. Ik vind het in de praktijk super handig en leuk zo!

    Ik wilde nummer 3 pas krijgen als de jongste op de basisschool zit, zo goed bevalt die 3,5 jaar leeftijdsverschil.

    Middelste is straks 4,5 jaar als baby komt. Als alles goed mag blijven gaan.
    Oudste wordt 20 oktober 8 jaar en eind oktober wordt baby verwacht.
    Ik ben hier helemaal blij mee.
    Vind het super leuk dat mijn jongens de komst van hun broertje of zusje straks zo bewust meemaken.
     
  6. Noppes

    Noppes Actief lid

    31 aug 2018
    132
    120
    43
    Vrouw
    Ja wat is ideaal, ik wou eigenlijk helemaal geen 2de kindje (door wat ik tijdens en na de bevalling van ons wonder heb meegemaakt)
    Maar nu na jaren begint het toch enorm te kriebelen en zitten we in een traject, dus ik hoop dat wij ooit een 2de kindje mogen verwelkomen, dan zal er 5 of 6 jaar tussen zitten.
     
  7. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik heb 2 jaar altijd mooi gevonden, echter moest ik er niet aan denken rond die tijd! Ik twijfelde zelfs of ik het überhaupt nog een keer op kon brengen allemaal. Nu 36 weken zwanger, mijn dochter is 4 jaar als de tweede komt. Ze gaat naar school, is een heel eind ‘zelfstandig’, ze maakt het heel bewust mee, ik zie daar heel veel voordelen van in! Het enige is dat ik nu weer ‘opnieuw begin’ met een baby en het weer 4 jaar zal duren voordat deze naar school gaat, en dat terwijl ik nu juist weer wat meer vrijheid terug kreeg. Maar goed, als ik denk aan een heel klein leeftijdsverschil en dus 2 van die hele kleintjes ben ik blij dat het is zoals het nu is.
     
    Annedore vindt dit leuk.
  8. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Wij hebben 3 kindjes. Tussen de eerste en tweede zit 21 maanden. En tussen de tweede en de derde zit ook weer precies 21 maanden. Wij vinden het echt perfect zo. Soms is het aanpoten, maar het is ook zó leuk!!
     
  9. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Het ideale leeftijdsverschil is als je er zelf klaar voor bent ;) Hier na de eerste lang gedacht dat het bij 1 zou blijven, zo zwaar vond ik het... uiteindelijk toch wel weer kriebels gekregen en nu zal er bijna 6 jaar tussen zitten... moet er niet aan denken om 2 hele kleintjes met 1 of 2 jaar leeftijdsverschil in huis te hebben haha, dus is voor iedereen persoonlijk en hangt ook af van je andere kindje(s)...
     
    Fleur84 vindt dit leuk.
  10. Doornroosje94

    Doornroosje94 Fanatiek lid

    13 okt 2017
    1.229
    1.190
    113
    Vrouw
    Wij wilden graag 2,5 jaar tussen, het wordt uiteindelijk 3,5 jaar, dat heeft ook weer zijn voordelen denk ik :D ik wilde echt wel dat zl al naar school ging tegen dat de baby er was(BE dus kleuterschool start op 2,5j)
     
  11. 78Sandra

    78Sandra Fanatiek lid

    16 feb 2013
    2.167
    363
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik wilde gaan voor 2,5-3 jaar, uiteindelijk ging het niet zoals gepland en zal er nu op een paar dagen na (hoop ik ;)) 5 jaar tussen zitten.

    Ons zoontje krijgt het nu tenminste wel heel bewust mee allemaal, en dat vind ik er nu ook wel erg leuk aan.
     
    MaLuc en Annedore vinden dit leuk.
  12. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik zei altijd "als hij kan lopen , praten en zindelijk is"

    Maar na een jaar wilden we graag onze eens afsluiten en besloten we de cryos aan te spreken. Als het bleef zitten was dat prachtig en anders konden we het sf sluiten. Ik raakte gelijk de eerste keer zwanger en er zit nog geen 2 jaar tussen onze kinderen (22 maand)

    Ach tis druk. Maar het voordeel is wel dat hij zich het later bijv. Niet herinnert dat ik zo druk was met een baby. En ik ben vlot uit alle baby gedoe. Ook wel fijn :)
     
  13. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    885
    1.095
    93
    Wij wilden rond de 4 jaar er tussen, oa zodat we er meer van konden genieten.

    Maarja, tussen de jongste drie zit hooguit een paar minuten:rolleyes:.

    Elk leeftijdsverschil zal wel zijn voor- en nadelen hebben.
     
    Beertje8, boerderijmama, wens09 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Kiki84

    Kiki84 Bekend lid

    22 jan 2009
    585
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Mocht het bij ons raak zijn deze maand of in de toekomst dan zal er bijna 10 jaar tussen kind 1 en 2 zitten ! Niet helemaal wat we in gedachten hadden, maar de omstandigheden lieten het niet toe. Kort achter elkaar, jaren ertussen, het heeft bij beide voor- en nadelen. Wat voor ons belangrijk was, is dat we er 100% klaar voor zijn.. en die tijd is nu gekomen;)
     
    kikker1 en Annedore vinden dit leuk.
  15. Sisati

    Sisati Actief lid

    9 feb 2019
    360
    640
    93
    Vrouw
    Het liefst wilde ik maximaal twee jaar. Tussen mij en mijn zusje zit namelijk bijna zes jaar en daar heb ik in mijn jeugd erg weinig aan gehad. Vooral tijdens bijvoorbeeld vakanties heb ik een maatje best wel gemist.

    Toen mijn zoon één was, was ik er echter echt nog niet echt aan toe en mijn man al helemaal niet. Toen hij 1,5 was was ik eraan toe, maar mijn mag nog niet. Een paar maanden later was mijn man er ook aan toe en was ik direct zwanger. Dan zou er 2,5 jaar tussen hebben gezeten helaas werd dit een miskraam. Nu zal er 2 jaar en 9 maanden tussen zitten. Iets langer dan wat ik van te voren had gewild, het voordeel is wel dat mijn zoontje steeds meer begrijpt en kan. Wat dat betreft is die 9 maanden later wel een groot voordeel!
     
  16. Lindy1985

    Lindy1985 Bekend lid

    22 mrt 2017
    578
    550
    93
    Ik lees hier ook weer even mee,.. had het nooit verwacht want ons dochtertje is nu 8,5 maand maar het kriebelt gewoon al!:eek: ik loop alweer een maand rond met het gevoel dat we er eigenlijk nog wel een tweede ukje bij zouden kunnen/willen/wensen.. maar had dit nooit van mezelf verwacht!:rolleyes: HET KRIEBELT
     
  17. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ik/wij dachten 2 jaar en tussen 1 en 2 zit dus 22 maanden.
    Nu bleek de 2e na de geboorte meervoudig beperkt te zijn en dat heeft een hele harde knauw gegeven toen en de eerste jaren.
    Nu de jongens beide op hun plek zitten en het goed (lees gezond op hun eigen manier) kwam er pas weer ruimte om over onze kinderen wens voor een 3e na te denken.
    Straks zijn ze 5,5 en 7,5 als dit kindje geboren word en dit is nu het ideale verschil.
     
  18. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wij wilden mikken op minimaal 2,5 jaar, maar liefst minimaal 3 jaar.
    Ik scheel zelf bijna precies 1 jaar met mijn zusje en dat heb ik nooit leuk gevonden. Veel te dicht op elkaar, altijd ruzie, altijd competitie. Vreselijk! Ik heb nog een ander zusje waar ik 5,5 jaar mee scheel en dat is echt een fantastisch verschil! Zij was mijn poppenkindje, daar genoten we beide van.
    Ik ben n.a.v. mijn eigen ervaring gaan zoeken of er research is gedaan en ja hoor. Daaruit blijkt dat 3 of 4 jaar het 'ideale' verschil is. Ik kan me daar wel in vinden. Te kort op elkaar is niet leuk maar een te groot verschil is ook niet leuk.

    Ik ken ook twee koppels met kinderen die 14 maanden schelen. En echt, áltijd haat en nijd. Zo erg zelfs dat we ze liever niet meer over de vloer hebben. Krijsen, stompen, bijten, elkaar niks gunnen, altijd willen hebben wat de ander heeft. Om gek van te worden! Met een iets groter leeftijdsverschil zijn de interesses net genoeg verschillend dat ze elkaar niet de haren uit het hoofd trekken, maar groeien ze wel samen op.
     
  19. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Zou je dat onderzoek willen delen? Voor mij staat het namelijk haaks op mijn eigen ervaring als kind. Daarnaast ben ik er eigenlijk van overtuigd dat leeftijd niets zegt maar karakter des temeer. Daarom erg benieuw naar onderzoek :).
     
  20. Zoef

    Zoef Bekend lid

    24 okt 2009
    726
    458
    63
    Vrouw
    Ik kan me ook niet voorstellen dat dit de uitkomst zou zijn van een onderzoek. Mijn dochters met 4 jaar leeftijds verschil gaan echt niet super goed samen hoor. Die twee hebben zo vaak ruzie.
    De oudste en de jongste gaan hier het allerbeste! Verschil van 6 jaar!

    Vind het hier totaal niet kloppen dus
     
    Flamingooo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina