Mijn vriend zit met licht overgewicht (ca.10kg) en hij zou hier graag van af willen. Nu heb ik al eens opgezocht maar ik vind niet direct iets.. Daarom dus mijn vraag. Alle informatie is welkom!
Goed en in balans eten is voor 70% de oplossing en 30% bewegen. Shakes/dieeten/kuren etc werken voor even maar als je stopt komt het er vaak snel weer aan.
We eten wel gezond maar hij eet te veel. Minder eten lukt niet zegt hij want dan voelt hij zich slap en gaat hij weer terug meer eten of savonds chips of koeken eten. Sport doet hij 3-4 keer in de week volgens schema. Ik weet niet waar het aan ligt en ik stoor mezelf er ook niet aan maar hij wilt er persé van af.
Hij neemt brood mee naar zijn werk. Dus smorgens en tijdens zijn middag pauze eet hij brood, ongeveer 10-12 sneetjes in het totaal. Meestal met vlees of slaatjes en als er nog kaas in de koelkast ligt neemt hin dat mee. En savonds eet hij gewoon wat er gekookt word dus dat varieert wel wat.
Mijn man is ook gestart met afvallen. Heeft een personal coach hierin. Hij mag normaal en nog flinke porties eten. Calorieën worden ong. Elke week verminderd. Dit gebeurt door variatie in broodbeleg en tussendoortjes. Man is al 10kg kwijt inmiddels. Moet helaas nog wel wat kilo's Maar ik zou niet beginnen met een dieet. Je valt af, maar als je weer normaal gaat eten vliegt het er weer zo aan.
Een personal coach zal voor ons niet lukken. We zitten momenteel op 1 inkomen voor ons 2 (en nog sparen voor eigen huis enzv). Ik probeer hem altijd wat minder te geven bij het avond eten maar dan neemt hij nog bij als er over is of grijpt hij dus naar chips enzv.
10-12 sneetjes brood is nu niet bepaald een gevarieerde maaltijd. En zeker niet als er bijna altijd vlees beleg op zit. Slaatjes, zijn dat van die kant en klare dingen?? Daar zit ook meer suiker en zout en dergelijke in dan voedingswaarden. Ik zou hier dus beginnen want daar valt heel wat winst te behalen. Mijn man nam ook altijd 6 boterhammen mee met 2 of 3 soorten beleg. Nu zijn we overgestapt op zelfgemaakte salades voor tussen de middag. Rijstsalades, pastasalades en ook wraps en zelfgemaakte quiches. Juist bij alles wat zelfgemaakt is kun je boordevol groente stoppen. Heel gezond en vult heel erg. Geen kant en klaar spul.
Ah okee. Ja het kost 175,- voor een traject. Man mag elke avond chips. De oven chips van Lays. Bevat niet zoveel vet. Scheelt ook weer.
Zijn lichaam is gewent aan het vele eten en dat patroon zal hij moeten doorbreken. Verder sluit ik me aan bij Tuc. 10 tot 12 sneetjes brood, geen variatie en veel koolhydraten. Wat eet hij tijdens het ontbijt? En welk (vlees) beleg doet hij dan op z'n brood?
Ik vind dat er niets mis is om brood als basis te nemen, mits gekozen wordt voor bruin/volkoren en gezond beleg. Maar.... 10-12 sneetjes is wel heel veel! Zeker als ook nog voor "slaatjes" als beleg wordt gekozen. Een rundvleesslaatje, 140 gram, levert al 220 kcal op. Dat is hetzelfde als 3 sneden brood, extra, als beleg. Stel dat hij voor kipfilet vleeswaren zou kiezen, scheelt dat al flink! Of je moet een man hebben die fysiek zwaar werk doet en daarnaast die 3-4x per week ook nog intensief sport. Dan heeft je man ook echt een hogere energiebehoefte. Maar als hij aankomt, blijkt dat hij nu te veel eet. Dat kan niet anders. Voor een gemiddelde man zegt het voedingscentrum dat dit een normaal dagmenu is: 250 gram groente 2 porties fruit 6-8 bruine / volkoren boterhammen 4-5 opscheplepels volkoren graanproducten of 4-5 aardappelen 1 portie vis / peulvruchten / vlees 25 gram ongezouten noten 2-3 porties zuivel 40 gram kaas 65 gram smeer- en bereidingsvetten 1,5-2 liter vocht Zie ook: http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/hoeveel-en-wat-kan-ik-per-dag-eten-.aspx Dat is een normaal dagmenu, gezond, en niet bedoelt om af te vallen. Als je ziet dat jouw man bijna op het dubbele zit qua brood en beleg + waarschijnlijk nog wel regelmatig iets tussendoor qua koek/snoep/chips, is het niet zo moeilijk om na te gaan waarom hij aankomt. Ik zou daarom kijken of hij terug kan gaan naar 8 sneden + tussendoor ook gezonde tussendoortjes nemen. Zoals fruit, groente, zuivel of (beperkt) noten. Dat maakt ook het gat tussen ontbijt - lunch - avondeten niet te groot en zorgt dat hij dan niet alsnog heel veel brood gaat eten omdat hij zich slap voelt. En uiteindelijk is afvallen toch minder eten. Er is niet "iets" voor, het is een kwestie van het leefpatroon omgooien en gezonde porties gaan eten.