Wat vind jij van mijn motivatie brief? OK of aanpassen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Popidepi, 31 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Popidepi

Popidepi Bekend lid

25 sep 2017
    672
    791
    93
    Hoi!
    Ik ga solliciteren op een opleidingsplek als BBL verpleegkundige.

Ik heb een motivatiebrief opgesteld maar ik ben erg benieuwd hoe deze overkomt en of jullie nog tips hebben wat ik weg kan laten of wat ik juist nog zou kunnen toevoegen.
    Alvast bedankt voor het lezen!

"Beste,

Sinds ik weet dat mijn hart in de zorg ligt, weet ik ook dat ik verpleegkundige wil worden.
    Ik ben omringd door verpleegkundigen. Mijn vriend, mijn vader en moeder zijn allen verpleegkundigen. Je zou kunnen zeggen dat het met de paplepel ingegoten is.

Ik ben nu sinds 2015 verzorgende IG en ik voel dat het tijd voor mij is om mij verder te gaan ontwikkelen.
    Ik weet dat ik de kwaliteiten in mij heb om een goede verpleegkundige te worden. Natuurlijk (<-- hier twijfel ik over) moeten deze kwaliteiten nog ontwikkeld worden, maar ik ben ontzettend gemotiveerd om hier alles voor te doen. Ik heb 2 dochters welke (<-- welke? Kan dat?)een grote motivatie voor mij zijn.

De redenen waarom ik denk dat ik geschikt ben, is omdat mijn constante leerhouding en nieuwsgierigheid mij blijven uitdagen om verder en creatief te denken. Ik ben erg leergierig, maar ook eigenwijs. Uiteraard in de positieve zin dat ik graag van alles wil weten waarom, voordat ik iets aanneem.

Ik zou u graag in een persoonlijk gesprek willen overtuigen van mijn kwaliteiten en de redenen om mij te laten starten met de VP opleiding."

2. louan

louan Niet meer actief

#2 louan, 31 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2018
    Even heel kort. Je begint volgens mij altijd met Geachte. Voor de rest lees ik teveel IK aan het begin van de zin. Dat zou ik persoonlijk anders formuleren.

De inhoud vind ik opzich ok.

3. Popidepi

Popidepi Bekend lid

25 sep 2017
    672
    791
    93
    Thanks!! Ik ga kijken wat ik kan veranderen met ik.

4. Betsy

Betsy Niet meer actief

Inderdaad geachte in plaats van beste.

Verder mis ik wat informatie in je brief.

Waarom heb jij de juiste kwaliteiten om een goede verpleegkundige te worden? En wat zijn die kwaliteiten dan volgens jou?
    Zijn dit competenties die je bijvoorbeeld ook als verzorgende IG hebt ontwikkeld?

Wat is een constante leerhouding?
    Leergierig is een goede term, misschien een doorzetter? Werk je graag samen in een team of juist zelfstandig? Flexibel? Nauwkeurig? Je verteld nu eigenlijk alleen dat je heel nieuwsgierig bent en creatief. Maar een goede verpleegkundige heeft natuurlijk veel meer kwaliteiten.

Deze zin zou ik trouwens wijzigen:”
    Uiteraard in de positieve zin dat ik graag van alles wil weten waarom, voordat ik iets aanneem.”

Dit klinkt (voor mij) namelijk helemaal niet zo positief, maar eerder alsof je dus de hele tijd alleen maar waarom waarom vraagt en weinig van een ander wil aannemen, ook al weet ik zeker dat je het zo niet bedoeld.

5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.492
    17.432
    113

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.060
    15.642
    113
    Nabij Utrecht
    Zinsopbouw moet je ook even naar kijken. Dat klopt ook op sommige plekken niet :)

7. Manque

Manque Niet meer actief

Ik zal reageren op je twijfelzinnen.

Ik heb de kwaliteiten om een goede verpleegkundige te zijn, maar ben ook zeer gemotiveerd om mezelf verder te ontwikkelen
    .
    Hier zou ik een voorbeeld geven van de kwaliteiten waar je naar refereert. Want wat zijn volgens jou dé kwaliteiten die iemand moet hebben om een goede verpleegkundige te zijn?

Ik heb 2 dochters die een grote motivatie voor mij zijn.
    Hoezo zijn je dochters een motivator? Voor wat? Om te werken, om jezelf verder te ontwikkelen, om juist voor verpleegkunde te kiezen? Wat bedoel je met die zin?

8. Popidepi

Popidepi Bekend lid

25 sep 2017
    672
    791
    93
    Oh top!! Jullie zijn geweldig! Moet ook om sommige verbeteringen wel lachen, zoals mijn vriend die mij de paplepel geeft :roflmao:
    Ik lees alles hoor, maar ga nu ondertussen ook even wat (behoorlijk wat) aanpassen. Haha.

Manque en louan vinden dit leuk.
  9. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Wat ik leuk vind is de verwijzing naar jouw familie. De zorg zit duidelijk in jouw genen.

Verder noem je een aantal kwaliteiten van jezelf. Dit zijn vrij algemene eigenschappen. Ik mis daar een beetje de link met het werk dat je uiteindelijk met de opleiding wilt gaan doen. Wat maakt nu dat jij geschikt bent om verpleegkundige te worden. Wat moet je daarvoor kunnen, wat voor mens moet je daarvoor zijn. Wat maakt dat jij daarvoor geschikt bent.

Wat betreft jouw vraag over 'dochters welke': je kunt ook zeggen 'dochters die', maar om heel eerlijk te zijn snap ik niet goed waarom je die zin erin zet.

Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen en hoop voor je dat je aangenomen wordt :thumup:

Manque vindt dit leuk.
  10. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Na de opening (Geachte, Beste, Lieve,) begin je daarna met een kleine letter en geen hoofdletter.
    Dus dan krijg je;

Beste,

sinds ik weet dat mijn hart in de zorg ligt.

Daarnaast zou ik niet zeggen dat je de kwaliteiten nog moet ontwikkelen maar verder wil ontwikkelen/jezelf wil ontplooien tot.... enz enz

‘Twee dochters welke’... kan, maar leest niet lekker weg.
    ‘Twee dochters die’ staat beter

11. Lilium

Lilium Niet meer actief

Dit klopt niet.
    Na de aanhef begin je de eerste alinea met een hoofdletter.
    Ik ben hier kortgeleden door mijn stagiair op gewezen.:roflmao:

Yvke86, Jo79, Evi88 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Juud78

Juud78 Actief lid

5 okt 2009
    385
    272
    63
    Noord-Holland
    Volgens mij kun je prima starten met Beste.... Geachte vind ik zelf echt heel ouderwets.
    Verder vraag ik me ook af wat je bedoelt met het feit je dochters een motivatie voor je zijn.
    Ik mis ook jouw motivatie voor het werk van verpleegkundige. Je bent nu verzorgende IG, werken in de zorg past dus bij je. Maar waarom wil je vp worden en niet Verzorgende ig blijven? En welke eigenschappen en kwaliteiten heb je die van jou een goede vp maken? Pas je die nu ook toe in je werk? En hoe? En heb je ze ontwikkeld in je werk als verzorgende ig

13. Sifra

Sifra Niet meer actief

Ik mis eigenlijk DE motivatie waarom jij jezelf wil ontwikkelen tot een verpleegkundige.
    Wat is voor jou de reden dat jij jezelf van Vig naar vpk wil ontwikkelen buiten het feit dat jij 'voelt dat het tijd is om jezelf te ontwikkelen'.
    Wat maakt dat jij dat zo voelt, wat is jouw drijfveer hierachter, wat kan jij concreet toevoegen aan de zorgverlening in de functie van vpk.

Verder mag je idd wat concreter zijn in het benoemen van jouw kwaliteiten die aansluiten bij de verpleegkundige functie zoals bv. accuraat zijn, daadkrachtig, verantwoordelijkheidsgevoel, flexibiliteit, vermogen tot overstijgend denken, goede communicatieve vaardigheden etc.
    Daarnaast vind ik het persoonlijk niet relevant wie er uit jouw familie allemaal verpleegkundige is, zie de vermelding hiervan niet als toegevoegde waarde.

Succes!

14. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Jeetje...ik lees net dat het inderdaad veranderd is nu.
    Ik heb het nog aangeleerd met een kleine letter...
    *voelt zich oud nu* :cry:

15. Lilium

Lilium Niet meer actief

Ik ook hoor! Als 3/4 taalpurist was ik ook echt flabbergasted. Gelukkig hebben we nog stagiaires. ;)

Adrianna vindt dit leuk.
  16. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

#16 a2cmieux, 31 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2018
    Het hangt er natuurlijk maar net vanaf wie hem gaat lezen en wat deze persoon verwacht, maar ik vind hem persoonlijk wat flauwtjes.

Ik wens je heel veel succes en ik vind vooral je eerste alinea eigenlijk wel leuk alleen dan wat anders geformuleerd. In de tweede alinea mag je best wat meer opscheppen. Maak niet te lange zinnen en probeer niet te beginnen met ik (heb ik altijd geleerd, misschien is dat anno 2018 ook alweer anders).

louan vindt dit leuk.
  17. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Ik vind het niet relevant dat je ouders en vriend verpleegkundige zijn, ik zou dat weglaten. Voor mij komt het over dat je zelf niet iets kan bedenken.

Tweedeopkomst vindt dit leuk.
  18. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.084
    374
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Graag zou ik in een persoonlijk gesprek mijn motivatie verder willen toelichten en horen wat de mogelijkheden zijn.

19. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Nog enkele aanvullingen op wat al gezegd is:
    -De reden waarom je 'denkt dat je geschikt bent'... Ik zou dat 'denken' weglaten. Je bent geschikt. Dat denk je niet, maar dat is zo. Dus maak een zin als: 'ik ben geschikt, omdat...'
    -De motivatie van je dochters zou ik weglaten. Ik krijg er het gevoel van dat je enkel wil werken voor het geld om je dochters te onderhouden. Geen idee of dat is wat je wil zeggen, maar ik vind geld geen sterke motivatie.
    -Waarom moeten ze jou kiezen voor deze baan? Wat maakt jou anders dan anderen en waaruit blijkt dat? Schrijf dat op.
    -Waarom wil je uitgerekend voor deze instelling werken? Wat hebben of doen zij dat jou zo aanspreekt?

Misschien kun je hier plakken waarin je je brief inmiddels veranderd hebt? Dan kunnen we nog eens meekijken.

20. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik heb er verder geen verstand van maar als ik het goed begrijp dan sollciteer je op een opleidingsplek? Moet je dan niet in je brief vermelden waarom je nou net op die plek je opleiding zou willen doen?

Deel Deze Pagina