Wat vind jij van mijn motivatie brief? OK of aanpassen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Popidepi, 31 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    Er is al veel feedback gegeven maar ik haal even dit stukje aan. Volgens mij klopt dit niet, als je eigenwijs bent betekent dat niet dat je van alles wil weten waarom. Weet even het juiste woord niet maar eigenwijs is het niet ;). Eigenwijs zijn vind ik eigenlijk ook geen goede eigenschap, dat betekent eigenlijk dat je dingen snel in twijfel trekt of snel je eigen gang gaat. Heel irritant vind ik het om met eigenwijze collega's samen te werken ;)

Manque vindt dit leuk.
  2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Hangt ervan af. Kan gewoon 'geinteresseerd' zijn, of 'grondig' , 'detailgeorienteerd' 'accuraat', 'zorgvuldig', 'nauwgezet'.

Oh, ik kan nog wel even doorgaan :oops:

3. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Nog als aanvulling, zijn er competenties omschreven of te vinden die van toepassing zijn op deze functie / opleidingsplek? Ik zou er daar een aantal van benoemen, maar bijvoorbeeld ook ... beheers ik nog niet helemaal maar door ... (eigenschap van jezelf invullen) weet ik zeker dat ik hier door de opleiding aan zal voldoen. Maar dan in je eigen woorden he ;)

4. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Even kort trouwens mijn mening: in een motiviatiebrief zou ik willen lezen:
    * waarom jij geschikt bent, zo concreet mogelijk: welke competenties heb jij, hoe merk je dat etc.
    * waarom jij specifiek deze functie/plek wilt hebben

Jouw brief is vrij vaag nog. De opzet is goed, maar ik zit met veel vragen 'hoezo dan?'

5. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland

Even in het rood dingen aangepast hoe ik het zou verwoorden..

Is er ook een officiële vacature? Zoja, misschien kan je iets uit die tekst terug laten komen in jouw brief.

Verder zou ik de zinnen met "ik" vooraan beperken.

Wat is jouw drive om deze plek te willen "claimen"? En waarom moeten ze jou kiezen. Ik mis dus de harde motivatie.

6. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Waarom wil je precies hier die BBL volgen? En waarom doorgroei naar verpleegkundige? Door welke competenties ben jij nou juist die topper waar zij naar op zoek zijn?

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    #27 Micera, 1 jun 2018
    Laatst bewerkt: 1 jun 2018
    Eens, het zou mij ook niets uitmaken wat js familie of vrienden doen. Dat maakt jou niet meer of minder geschikt. En ik begrijp ook niet waarom je meer gemotiveerd bent omdat je kinderen hebt, dat zou je dan meer expliciet moeten maken waarom dat zo is.

Ik mis in de brief waarom jij ZELF zo geschikt bent voor de zorg. Haal je energie uit specifieke delen van het werk? Heb je bepaalde vaardigheden die jou geschikter maken dan de andere kandidaten?
    Je kan daarin wel refereren naar familie. Bijvoorbeeld dat je door hen van dichtbij ziet welke specifieke elementen het werk te bieden heeft (concreet benoemen) en dat je hier de geschikte persoon voor bent omdat (voorbeelden in huidige werk of privé leven)

Marchella vindt dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Oei ik vind sommigen wel heel kritisch hoor. En jammer dat er blijkbaar door werkgevers op zulke details gelet wordt.

Sommige feedback die je hier krijgt snap ik,maar een hele hoop ook niet. Het is zoals ik hem lees een brief vanuit het hart geschreven, met een persoonlijk tintje. Nee als sollicitant op een baan als lerares Nederlands kom je hier wellicht niet mee weg, maar voor een verpleegkundige vind ik het alleen maar positief als een brief vanuit jou komt en volgens de sollicitatie etiquette is gedaan.

Ysabella en Marchella vinden dit leuk.
  9. louan

louan Niet meer actief

Ik zou je familie er wel in laten maar niet als motivatie maar meer dat je door hun geïnspireerd bent dit werk te gaan doen.

Jo79 en Marchella vinden dit leuk.
  10. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    In welke sector ga je solliciteren? Bij in de ouderenzorg kun je nog benoemen waarom juist dat je aantrekt... Waar voor jou de uitdaging en ontwikkeling zit. Idem dito voor ziekenhuizen of ggz. Wat trekt jou zo aan in de organisatie en welke kwaliteiten heb je hierin.

11. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Beter dat mensen hier op het forum kritisch zijn waardoor ts een betere brief krijgt dan wanneer ze niet kritisch zijn en de werkgever ergens over valt wat voorkomen had kunnen worden. Ik vind het allemaal wel opbouwende kritiek volgens mij bedoeld om ts te helpen. En inderdaad zoals je zegt letten werkgevers er echt op.

Je hebt al veel goede tips gekregen @Popidepi , misschien kan je je nieuwe brief hier postten om nog een keer na te laten kijken?

Marchella en Manque vinden dit leuk.
  12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.100
    3.879
    113
    Dat van je familie kun je best noemen, ik vind het altijd wel goed om te horen dat mensen daar geïnspireerd door zijn, maar ook weten wat voor invloed zulk werk op je privéleven kan hebben enz.

Dat eigenwijze en niet zomaar iets aannemen zou ik weglaten. Dat klinkt niet echt positief, eerder irritant. En dat je wil weten hoe iets zit, maar ik al op uit je verhaal, omdat je leergierig bent.

Verder eens met de opmerkingen van de meeste mensen hier en het stukje over waarom je deze leerplek nou zou willen, wat voegt het toe aan jouw huidige werk/situatie waardoor je dit zou willen en waarom wil je juist bij deze organisatie een leerplek, heb je goede ervaringen van anderen hierover gehoord, staan ze goed bekend voor de opleiding die jij wil volgen etc? Je hebt het nu alleen over jezelf, maar wat maakt jou en deze organisatie nu tot een goede match?

Ik heb zelf een tijd delen van werving en selectie gedaan bij een academisch ziekenhuis en bij een bedrijf. Je komt positief en energiek over in je brief, maar ik mis een goede onderbouwing. Succes!

13. Veerlev

Veerlev Actief lid

2 aug 2012
    471
    85
    28
    NULL
    Brabant
    Wanneer je iets met beste wilt doen kun je ook schrijven: Geachte heer Jansen, beste Piet,

De meeste tips zijn al gegeven, niet starten met ik als mogelijk, meer uitdiepen waarom jou kwaliteiten voor hun zo fijn zijn, waarom hier en niet in een andere zorginstelling e.d.
    Misschien kun je daarnaast ook nog iets over jezelf vertellen in de zin van hoe je heet en hoe oud je bent. (En dan je leeftijd beschrijven als iets positiefs). Heb je hobby's die aansluiten bij je beroep?

Succes met solliciteren

14. Popidepi

Popidepi Bekend lid

25 sep 2017
    672
    791
    93
    Ik heb hem vanochtend verzonden!
    Omdat er vrij veel herkenbare informatie in staat (namen en afdeling waar ik werk) kan ik hem niet hier neer zetten maar ik kan proberen om hem zo te bewerken dat het niet herkbaar is. Momentje!

marb vindt dit leuk.
  15. Popidepi

Popidepi Bekend lid

25 sep 2017
    672
    791
    93
    O het viel mee! Ik heb waar namen en afdelingen staan een X neergezet.
    Dit is hem geworden:

Geachte heer/mevrouw,

Omdat dat er op het moment geen vacature is waarop ik kan solliciteren, heb ik contact opgenomen met praktijkopleider X en mijn interesse m.b.t. de opleiding MBO Verpleegkundige kenbaar gemaakt en geïnformeerd of er een mogelijkheid was om mij op te geven voor de opleiding verpleegkunde. Die mogelijkheid is er! Het advies van X was om personeelsadministratie mijn CV en motivatiebrief te mailen.

Bij deze licht ik graag mijn motivatie toe waarom ik denk dat ik geschikt ben om met de opleiding te starten.

Vanaf het moment dat ik weet dat mijn hart in de zorg ligt, weet ik ook dat ik verpleegkundige wil worden.

Sinds 2015 ben ik met veel plezier werkzaam als verzorgende IG op het X , locatie X. Ik denk dat mijn opgebouwde kennis en ervaring als verzorgende IG een goede basis is en ik mij vanaf hier verder kan gaan ontwikkelen.

Ik kan mijzelf omschrijven als een verantwoordelijk, integer persoon met een groot empathisch vermogen. Ik kan probleem oplossend en overstijgend denken en ik vind het belangrijk om goed naar de cliënt te luisteren en te kijken zodat ik de best mogelijke zorg kan leveren.

Ik stel hoge eisen aan mijzelf en kwaliteit van zorg staat voorop.

Op het X werk ik veel zelfstandig maar dit wisselt zich op momenten ook af naar werken in teamverband. Die schakeling maakt dat ik flexibel ben.

Waarom ik denk dat ik geschikt ben voor de opleiding? Ik denk dat ik mijn enthousiasme voor het vak, kwijt kan in de opleiding. Ik ben leergierig en ik daag mijzelf graag uit om verder te denken.

In bijgaand cv vindt u meer informatie over mijn werkervaring en opleidingen. In een persoonlijk gesprek zou ik graag mijn sollicitatie verder aan u willen toelichten.

Met vriendelijke groet,
    Popidepi:roflmao:

Micera en JisL vinden dit leuk.
  16. Popidepi

Popidepi Bekend lid

25 sep 2017
    672
    791
    93
    Bedankt voor jullie tips. Aan veel tips heb ik iets gehad!!

a2cmieux en Betsy vinden dit leuk.
  17. JisL

JisL Niet meer actief

Ik zou je spontaan aannemen! Leuke persoonlijke duidelijke brief:thumup:

18. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Top! Succes!

19. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het is echt een goede brief geworden! Ik duim met je mee :)

20. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik ben benieuwd!

Deel Deze Pagina