Superb: bouillon?! Suiker niet doen, maar wel lekker zout of begrijp ik het nu verkeerd. Lijkt me namelijk zeer ongezond voor oa de nieren. Ui en prei kan best heftig op gereageerd worden: scheetjes en krampjes (ook bij volwassenen trouwens, maar ja dan weet wat het is ). Ik denk dat Snoopy dat bedoelt.
Wellen en koken heb je toch geen omkijken naar, dus dat kan ik geen gedoe vinden. Ik vind groente uit pot zo verschrikkelijk vies vanwege dat zout, het smaakt gewoon niet eens meer naar groente, maar dat is dan ook weer persoonlijk. En afwassen? Ja, was het maar waar dat daardoor het zout verdween. Maar als je niet iedere dag pot of blik eet, kan dat zout geen kwaad, het gaat mijn meer om het niet-lekker vinden.
fruitfavorieten: mango, appel, peer, banaan, meloen, perzik en hapjes als: mango/peer, mango/appel, appel/banaan/mandarijnsap, meloen/appel etc... Groentefavorieten: wortel, en eehhh wortel en wortel? hihi verder vind ie niets lekker vers... helaas, ben dus toch maar potjes gaan geven, van elke dag wortels wordt ie oranje Maar wil deze week weer opnieuw gaan proberen met verse goente. misschien met een aardappel erbij om de smaak wat te verzachten!
@ Salapio; Bouillon kun je zelf maken. Daar doe je dus geen zout in. Wilde alleen maar even aangeven dat de Nederlandse manier niet altijd de enige is. Voor de rest lekker doen waar je jezelf goed bij voelt.
Bedankt voor jullie reacties weer! Wortel met appel, is weer eens wat anders, wel het proberen waard. Witlof met appel trouwens ook. Hoe maak je een pastaprakje? Gewoon koken en met groente kleinmaken in de staafmixer? Stukjes gaan hier echt nog niet, ze moet eerst papjes leren eten, stukje komen er geheid weer uit (te dikke prakjes ook) en daarbij wil ik niet dat ze zich verslikt. Daarom zoek ik ook dingen die ze écht lekker zal gaan vinden, zodat ze graag haar best wil doen daarvoor . En ik weet dat het vaak even duurt voordat een baby bijvoeding gaat eten en dat vind ik ook prima, nu eigenlijk zelfs ook, al willen we natuurlijk wel zo snel mogelijk af van die sonde. Probleem bij Lisa is alleen ook nog dat ze niet weet wat eten is, ze associeert het niet met iets fijns en dat haar honger dan weggaat. Zo lukt het haar nu dus wel om drinken uit een fles te krijgen, maar ze wil het niet echt. Ze vindt het een leuk spelletje, totdat er telkens maar drinken uit blijft komen, dan merk je aan haar dat ze dat vervelend vindt. Terwijl ik dus ook wel het idee heb dat ze het lekker vond, de diksap. Pap zijn we mee begonnen met 4 maanden, maar dat is helemaal nooit goed gegaan, daarom zijn we met 5,5 maand begonnen met groente en fruit en daar lijkt ze beter op te reageren. Pasta wil ik best wel gaan geven. Prei en uien enzo idd. niet vanwege de lucht in de darmen inderdaad. En ik ben op zich ook niet zo voor liga en suikers enzo, maar goed, als ze het daardoor écht lekker gaat vinden en lol gaat krijgen in eten én snapt dat dan haar hongergevoel weggaat, dan toch liever maar wat suiker. Daarom zijn we al met danoontje begonnen. Maar het lekkerst lijkt ze gekookte appel te vinden (met als toevoeging alleen een beetje melk ). Ik denk dat we ook maar weer stoppen met de danoontje.
Ik heb ook wel eens een potje geprobeerd, maar dat was geen succes. Ik vond het zelf ook erg vies, het was peer-abrikoos, ik dacht dat het lekker zoet zou zijn, maar het was een beetje bitter. Potje bananenprak vond ik ook niet te eten. Ik heb hier nog wel wat potjes staan en ik zal het af en toe eens proberen (vooral als ze iets beter gaat eten), als ze dat lekkerder vindt, vind ik het prima Ik heb m'n principes echt helemaal overboord gegooid . Als ze maar gaat eten!
Wat is dat moeilijk meid! Hier ook kinderen zonder zuigreflex dus ik herken je laatste zin helemaal! (hier gelukkig wel goed gekomen met drinken) Maar ik begrijp dat zij eten in haar mond helemaal niet associeert met honger? Hebben jullie geprobeerd om een sondevoeding te vervangen door een papje? Dat je bijv wacht totdat ze honger heeft en haar dan eten door de mond aanbiedt? Dat ze gaat leren: ik heb honger, dus ik moet iets in mijn mond stoppen. En als ze een paar hapjes heeft gegeten kun je alsnog de sonde aansluiten. Reageert ze wel positief op smaken op haar tong? In je lijstje van 'lekkere' dingen merk ik dat ze van zoet houdt. Heb je geprobeerd om moedermelk in een flesje te doen en aan te bieden? Dat is van nature de lekkerste smaak voor babys. Of op een lepeltje, haar laten likken en slikken enz. Dat ze leert genieten van de smaak in haar mond. Heel veel succes meid!!
Ze heeft de eerste 2,5 maand van haar leven wel goed gedronken, die zuigreflex was er dus wel. Maar toen is ze ziek geweest en is niet meer gaan drinken door waarschijnlijk de combinatie zuigreflex weg (gaat rond de 3 maanden weg)/nog niet weten hoe bewust te drinken en best heftige reflux. Ze weigerde eerder ook al te drinken, maar dat was dan alleen 's avonds, als ze de meeste pijn had. Zoals jij het omschrijft doen we het al. Het is ook al heel wat verbeterd hoor, ze kán best goed van een lepel eten en het verwerken in haar mond. Toen we net begonnen werkte ze alles meteen naar buiten met haar tong, ze wist echt niet wat ze ermee aan moest. Nu eet ze als het meezit wel een paar hapjes. Op een stukje brood kauwt ze goed. Maar soms wil ze helemaal niet (vaak is ze dan afgeleid), of is ze het snel weer zat. Zo ook met de fles, heb eerst melk geprobeerd, nu maar eens diksap geprobeerd. Ik zoek iets wat ze zó lekker vindt, dat ze lekker gaat eten en drinken . Maar goed, misschien vindt ze diksap en appelpapje wel het lekkerst, maar moeten we gewoon nog wat geduld hebben. Het is zo frustrerend, het lijkt zo simpel, eten en drinken (vooral drinken bij baby's), maar dat is het dus niet. Toen ze net de sonde had en nog geen bijvoeding kreeg viel het wel mee, nu is het telkens zo confronterend.
Stijn lust tot nu toe alles, maar mango vindt hij erg lekker. Van de week peer met framboos gemaakt en dat ging er ook zo in. Van avondeten vindt hij pasta met tomatensaus en groente erg lekker en ook witlof met een appeltje.
Drinken en eten is inderdaad niet altijd zo vanzelfsprekend bij baby's en kinderen. Hier een dochter die van 9 tot 18 maanden geen druppel heeft gedronken. Hopelijk gaat Lisa eerder eten en drinken. Het belangrijkste is inderdaad, zoals je al zegt, dat ze wat gaat eten (en er plezier in krijgt). Met mijn eerdere post wilde ik alleen maar aangeven dat er veel tegenstrijdige voedingsadviezen zijn. Ik heb door schade en schande geleerd dat je vooral je eigen gevoel moet volgen.
Bruine bonen, bruine bonen, en nog eens bruine bonen. Ze eet alles, maar dit blijft veruit haar favoriet. Ook vis (de potjes van olvarit) zijn hier zeer in trek (verse vis overigens ook) en pasta vind ze ook erg lekker.
Danique is gek op geraspte appel en spinazie met aardappel. Sperziebonen, wortel, broccoli, bloemkool, rode bieten en champignons gaat hier ook goed. Qua fruit eet ze meestal appel of banaan. Peer en meloen geeft reactie, mango is nog niet zo'n succes en perzikken heb ik bijna nooit in huis. Meestal nectarines maar daar wacht ik nog even mee.
Ik heb niet het idee dat Danique een voorkeur heeft voor zoet. Ik heb het idee dat ze de neutrale smaak van groente lekkerder vindt dan bijv. banaan. Dat wil ze soms niet zo goed eten. Ze heeft nog niets gehad waar suiker in zit, qua koekje krijgt ze alleen bambix rijstewafeltjes en als ze die ziet begint ze gelijk te stralen. Appel/appelmoes zonder suiker is hier echt een groot succes.
Banaan met een halve avocado Linzen op zijn indiaas, gemixt met aardappel en appel. (tegenwoordig laten we de appel eruit en doen we ook niet meer moeilijk over een beetje zout). Mango vond ze in het begin al erg lekker en momenteel is ze verzot op sinaasappelpartje uitsabbelen.