Even een hele stomme vraag hoor, maar ik ben echt even verbaasd, en snap er niks van. Mijn dochter (2.5) heeft een (kleine) taalachtertand door haar vroeggeboorte. Niks nieuws, over gehad met het cb, psz, en niks ernstigs, gewoon veel lezen, praten met haar, oefenen etc, allemaal oke. Zegt wat 2woordzinnetjes, veel losse woordjes maar nog te weinig voor haar leeftijd. Zijn het in de gaten aan het houden, en optie voor logopedie. Maar nu, ik zit even met mijn mond open van verbazing. Ze is vanmorgen naar de psz geweest, en dan is ze moe, dus mag ze dvd kijken. Nu staat sesamstraat (ziek zijn) aan, en mevrouw praat ineens de hele dvd mee!? zingt het besmettelijk-liedje helemaal, praat helemaal mee met ernie, tommie de dokter en patient de appel, alles word meegepraat? ook de volledige zinnen, wat ze normaal gesproken nooit doet. Ze lijkt het ook allemaal te begrijpen (wijst naar haar eigen hart als ernie luisterd, komt aan mijn hart horen..) Ik snap er helemaal niks van, zijn bert en ernie nu gewoon bezig mijn kind te leren praten? heeft ze die dvd gewoon te vaak gezien? of is er een logische verklaring waarom mijn dochter spontaan begint te praten, terwijl we al maanden bezig zijn met stimuleren? Met tellen ging het hetzelfde, oefenen met boekjes, stickers etc en kwam niet verder dan 1, 2, tot Dora zich er mee begon te bemoeien. Ik begin me een beetje overbodig te voelen hier
Wat knap van haar! De woordenstroom is losgebarsten Ik zit te 'wachten' tot Martijn gaat praten en dat komt vast ook wel. Bij Martijn is het zo dat het even duurd voor hij iets kan (maandje te vroeg geboren) maar als hij het kan doet hij het meteen goed.
het kan best zijn dat bert en ernie haar een zetje gegeven hebben. Zeker door de herhaling van de dvd, ze kent hem, dat is helemaal niet erg als ze daardoor leert benoemen is dat super!
Prachtig! Lang leve Bert & Ernie & Dora! - overigens erg leuk geschreven,.. moest er hard om lachen- Misschien optie om wat nieuwe DVD's van B&E aan te schaffen? Kwaad kan het niet, .. dat bewijst zich maar.
Ik kan me wel voorstellen dat het zo gaat. Soms moet er een knop om. En het is veilig 'oefenen' voor haar met een bekende dvd. Luca praat trouwens sinds de PSZ ook al merkbaar meer. Hij is pas 3 keer geweest, maar hij is veel alerter lijkt het om te antwoorden en moeilijkere woorden te gebruiken. Knappe meid hoor!
Mijn dochtertje is ook te vroeg geboren. En opeens inderdaad een sprong en ze kletsen de oren van je hoofd. Veel plezier. Ze was er waarschijnlijk nu aan toe!
@MelanieL29: het lijkt inderdaad ineens een sprong te zijn, gisteren tijdens het eten ook al hele verhalen, Bumba boem daan (knuffel was gevallen), Bumba heel drietug, au pijn, kusje geven, klaar! Terwijl normaal gesproken was het alleen: Bumba boem! @happyninja wat je zegt dat het even duurt maar dan meteen goed, herken ik wel een beetje in haar, met lopen heeft het ook vrij lang geduurd, maar ging ook meteen heel goed. Toch maar kijken waar de andere Sesamstraat dvd's zijn..
Hier heeft Thirza een tijd wat stil gestaan de afgelopen maanden. Denk dat alles rondom de oortjes hier een negatieve rol heeft gespeeld. Maar de laatste week heeft ze ineens weer dagelijks een paar nieuwe woordjes en is ze ineens beter te verstaan-spreekt woorden beter uit. ontwikkelingstechnisch geproken gaat dat allemaal wel in ´sprongen´. Niet de sprongen van oei-ik-groei, maar het werkt in de hersenen nu eenmaal zo dat er zo'n beetje van het ene op het andere moment een verbinding gelegd wordt en ze dan ineens weer meer kunnen. Ze hebben dan al een tijdje geoefend met dingen, (meepraten met tv is hier ook een bekend fenomeen ), en dan ineens doen ze het helemaal zelf... Tja, en dvd's zijn dan toch wel een handig middel hoor
Wauw! Haha wat zal dat raar zijn als je dat in 1 keer hoort. Ik zou er geen verklaring voor kunnen geven....
Mijn dochter was 6 weken te vroeg, maar die praat juist als de beste! Die maakte al zinnen toen ze net 2 was, nu is ze 2,5 (ruim) en voert ze hele gesprekken. Echt bizar hoe goed ze juist praat. Bij het cb en kdv staan ze er versteld van. Ik heb juist van baby af aan heel veel met en tegen haar gepraat, alles benoemd noem maar op. Dat schijnt te stimuleren. Doe ik nu met de jongste ook. Ik ken ook een jongetje die spontaan begon met praten toen hij 2 was, eerst alles 'opgeslagen' en ineens begon hij. Daar lijkt jouw verhaal ook een beetje op! Het is de bekende winkel van dingen, het ene kind praat vroeg, het andere loopt weer eerder, noem maar op! Als bert en ernie helpen, prima toch!