Goedemorgen Ik heb een heel klein tuintje (lees 2.5 bij 3.5 meter). Hierin heb ik zoals dat heet een vierkante meter tuin staan Dit is een houten omranding met aarde daarin van 1 bij 1 meter. Ik heb deze voor het eerste jaar vol staan met groenten, vorig jaar waren dit nog bloemen namelijk. Maar nu vraag ik mij iets af. Volgens de "boeken" zou ik het meeste inmiddels moeten kunnen oogsten (peentjes, krootjes, ui en venkel staan er in) maar het is allemaal nog lang niet klaar om geoogst te worden Zou dit nou komen door de late zomer en de weinige zon? Of doe ik iets verkeerd? Zijn er meer die merken dat het langer duurt voor alles klaar is? Alvast bedankt
mijn tomaten worden ook nog niet rood, maar dat komt oa doordat het niet in een kas staat. verder elke dag water blijven geven
Als ze echt buiten staan duurt het nu iets langer. Gewoon elke dag water geven als het erg droog weer is. Ik kan pas sinds gisteren bramen plukken in de tuin, normaal is dat ook veeeel eerder
Ik denk persoonlijk het weer, ik moestuin nu al een paar jaar, maar hier is ook alles laat, de tomaten nog redelijk klein en groen, zelfs mijn blauwe bessen waren héél laat Maar ik lees het overal...dus het ligt niet aan jou hoor!
Fijn om te horen dat het niet alleen bij mij is Ze staan inderdaad allemaal echt buiten, ruimte voor een kas is er niet hahaha. Maar tuinieren is echt mijn hobbie aan het worden, mijn rustplekje en dat heb ik nodig. Dus ik was al bang dat ik wat fout deed Hebben jullie trouwens ideeën wat ik er in de herft/winter in kan zetten? Veldsla kan volgens mij maar zoveel eten wij daar nou ook weer niet van hehehe
Mijn tuin is ook later hoor. Maar heb inmiddels de 2e oogst aardbeien binnen en de broccoli kan ik ook eten ( vanavond! Jeeh ). Maar mijn frambozen doen helemaal niks. Uien ook niet veel, tomaten inderdaad nog groen. Ijsbergsla was helemaal een ramp dit jaar. En ruzie met de bloemkool heb ik elk jaar... grrr.
Ik heb trouwens spruiten en boerenkool voor de herfst/winter. En doperwten! Boerenkool staat trouwens al een tijdje, hahaha. Die was erg vroeg, maar die blijft wel even staan gelukkig.
Hier is ook alles laat.... E de courgettes willen helemaal niet. Maar dat zou evt aan mij kunnen liggen... Ze lijken ondanks bijmengen iet genoeg voeding uit de grond te kunnen halen Ik heb wel al wat cherrytomaatjes op. Die worden rood zodra er 2 dagen zo'n schijnt... Maar de grote tomaten zijn nog niet eens goed op maat.. Laat staan rood.
Hier gaat de tuin ook langzaam. De tomaten zijn nog klein en groen, een paar beginnen een beetje oranje te kleuren. De sla en de wortels zijn ook nog heel klein, maar die staan er pas een maand in. De aardbeien zijn bij ons alweer afgelopen, vind ik wel jammer want die zijn altijd zo lekker!
Onze cherrytomaten (gewoon buiten) eten we al een paar weken van. Komkommer is bijna niet tegenop te eten zoveel oogsten we daarvan. Groene pepers ook volop. Alleen de grote tomaten kleuren nog niet. En dat voor een minituintje op het noorden, haha. Planten staan wel op de zonnigste plek.
Misschien een tip voor je bloemkool. Zodra de bloemkool uit begint te komen moet je er een blad opleggen, dan wordt de bloemkool niet nat en verkleurd of schiet hij niet uit. Gewoon het onderste (grootste) blad van de bloemkool.
Weet eigenlijk niet of je het nog kan zaaien. Plantjes uitzetten kan in ieder geval wel Leuk dat er hier meer dames met groene vingers zijn! Hier gaat het goed met de courgettes, had ze eigenlijk opgegeven. Frambozen doen het ook goed. Tomaatjes zijn nog erg groen en mijn bramen lopen ook achter op schema mijn zonnebloemen zijn enorm geworden Vind het ook heel fijn om te tuinieren, ben al aan het bedenken wat ik er volgend jaar neerzet. Heeft er nog iemand tips? Wat doet het in jullie tuintjes goed? Ik denk over komkommers en iets van erwtjes of bonen
Leuk al de tuinierende dames hier! In onze meter X meter is ook alles laat. Ik moet zeggen dat ik ook ergens heb gelezen dat venkel naast andere planten de rest vertraagd. En laten we hier nu ook toevallig venkel erin staan. Deze is helaas helemaal doorgeschoten en geen succes dus. Het enige wat we tot nu toe hebben gegeten is radijsjes en de koolrabi, en die waren erg lekker. Spruit is erg groot aan het worden. Sla is (helaas) opgegeten door een of ander beest, Bloemkool en broccoli doen goed hun best. tomaatjes beginnen rood te kleuren en de pompoenplant komt eindelijk ook een beetje uit! Gewoon een hoop geduld dus Ohja en de framboos hebben we goed van kunnen eten, die staat niet in de bak btw. De kersenboom was helaas niet zo'n succes. We hadden wel 1 (!!) kers dit jaar. Maar die was dan wel weer erg erg lekker
Wat voor sla hebben jullie? Wij hadden gewone kropsla/snijsla, maar die was ontzettend bitter brrrr. Weggegooid . Boerenkool zetten in de winter vind ik ook wel een goed idee, iemand die daar ervaring mee heeft/ wanneer moet dat de grond in? Het is het eerste jaar dat we een tuin hebben en dit doen maar ik vind het wel een ongelooflijke kick geven om 's avonds gewoon de tuin in te lopen en even later een salade op tafel te zetten met alles uit eigen tuin.
De bietjes gaan hier geweldig De rest ook wat minder. Bijmij zitten er nog niet eens tomaten aan. Ik denk dat het niks wordt dit jaar Qua sla hebben wij botersla. Heerlijk!!! Kan ik de boerenkool er al in gaan zetten?
Boerenkool. Wij kochten altijd plantjes op de markt en die gingen dan zo eind augustus de grond in en bleven staan tot er 1 of 2 keer nachtvorst overheen was gegaan (door de nachtvorst smaken ze beter). Hier hebben we dit jaar de hele tuin laten bestraten (heb MS en begin rolstoelafhankelijk te worden) dus moesten we de moestuin opdoeken. Maar volgend jaar komt er gewoon zo'n vierkante meter bak. Dingen die onze kinderen erg leuk en lekker vonden waren Gekleurde worteltjes (oranje, geel, wit en paars) en Toverbonen (purple queen). Dit zijn bonen die paars zijn en als je ze gaat koken weer groen worden. Ik had ze dit jaar in hanging baskets zitten en daar deden ze het goed in. Alleen gingen we toen op vakantie en vergat de oppas ze water te geven tijdens die hele warme week. Dus toe we terug kwamen was alles verdort en verdroogt en niet meer te redden.
@Pluk: waar heb je die toverbonen gekocht? Die wil ook voor mijn meiden @Eylem: geweldig he die kick, ik heb dat ook Dit jaar al een eerst lading peentjes gegeten en hopelijk kunnen we er nog 2 keer van eten. @Sanell: hmm ok ik heb ook venkel, dus dat kan ook een reden zijn dat bij mij alles lang duurt. Die doen we dus niet meer hehehe Hij is ook doorgeschoten dus ik haal hem er maar uit dan. Is het dan niet meer te redden?