Kinderdagverblijf of gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Mikkie32, 19 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikkie32

Mikkie32 Bekend lid

18 okt 2016
    804
    62
    28
    Wat zijn de verschillen, voor en nadelen?

2. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Ik ben met hetzelfde bezig maar denk meer aan een gastouder. Huiselijker, kleinschaliger en flexibeler daar ik onregelmatig werk heb.

3. mama0103

mama0103 Bekend lid

15 mrt 2016
    507
    39
    28
    Vrouw
    Per persoon verschillend. De reden waarom ik geen gastouder is dat de kwaliteit erg wisselend is en moeilijk te meten.

4. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    In kinderopvang is de kwaliteit ook wisselend. Maar het voordeel er is meer personeel. En is er iemand ziek van de leidsters kun je kindje gewoon brengen.

5. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Een gastouder is kleinschaliger en flexibeler, maar als ze ziek is of op vakantie heb je meestal een probleem. Het is vooral een persoonlijke keuze.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ik heb gekozen voor een kdv omdat ik het prettig vind dat er meerdere mensen aanwezig zijn. Ook vind ik het fijn dat haar ritme gevolgd kan worden. Niet dat ze nog niet kan slapen want er moeten kinderen naar school etc. Het voelt voor ons veiliger een kdv.

7. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Wij waren bij een gastouder, maar waren we helemaal niet tevreden over. Zijn overgegaan naar kdv.
    Beste keus ooit.
    Het is daar zoveel beter geregeld, personeel echt veel professioneler, ze hebben een heel duidelijke visie en ritme.
    Nu verschilt dat natuurlijk ook per kdv en go.

Misschien kun je bij beiden een keer gaan kijken?

8. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Dat een gastouder flexibeler is ben ik het niet mee eens. Oudste had ik eerst op een kinderdagverblijf. Toen de 2e onderweg was ben ik overgegaan naar een gastouder. Ik nam toen nog een vaste dag af, maar had een contract voor flexibele opvang. 2 maand voordat de jongste er ook naar toe zou gaan, deelde ze mee dat ze het flexibele niet fijn cond omdat ze steeds 2 plekken vrij moest houden en 1 voor een baby. Vanaf januari kon mijn jongste 1x in de 2 weken niet op dinsdag komen, want dan had ze al 2 baby's. En later gaf ze aan dat de 2 kinderen die op maandag kwamen, 1x in de 2 weken kwamen en die andere maandag wilde ze vrij houden. En ze was vanaf het begin de vrijdag al vrij. Ja, dan blijven er 2 dagen over.

Dus toen overgegaan naar weer een kinderdagverblijf. Ik nam eerst flexibele opvang, maar vanaf mei gaan ze 2 vaste ochtenden. Ik kon heel makkelijk de dag ruilen. Er is altijd opvang (als de gastouder ziek was, moest ik zelf wat anders regelen). Ik hoef alleen maar flesvoeding mee te namen. Bij de gastouder moest ik alles zelf meenemen.

Nadeel: kinderdagverblijf is veel duurder.

Voor mij nooit weer een gastouder. Maar misschien had ik het gewoon heel slecht getroffen

9. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Hier KDV. Bevalt goed. Altijd open, behalve op feestdagen. Meerdere leidsters. Meerdere kindjes bij elkaar, dus echt een groepsgevoel. Lijkt ook meer op school. Voor mijn gevoel is de overgang bij 4 jaar dan minder groot. Bij ons is ruilen/extra of inhalen altijd mogelijk.

Maar idd wel duurder dan een gastouder.

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    De middelste gaat voor en na school naar de gastouder. De gastouder brengt en haalt haar okok van school.

Mijn jongste gaat in de ochtenden naar het kdv en in de middag wordt hij opgehaald doir mijn gastouder en blijft dan daar de rest vd middag net als zijn zus.
    De reden dat hij niet de hele dag naar de gastouder kan komt omdat zij in de ochtenden niet kan wegens andere bezigheden.

Voordeel van het kdv is dat je ze altijd kan brengen ook als een leidster ziek is (bij een gastouder werkt dat niet altijd zo). Nadeel is als je kindje een dagje niet gaat wegens ziek zijn of tijdens je (zomer) vakantie dat je gewoon moet doorbetalen.

Een voordeel van een gastouder is dat het meer 1 op 1 aandacht is en ook huiselijk (zeker bij opvang in je eigen huis). En als je kindje niet komt wegens ziek zijn of zomervakantie je die dag(en) ook niet hoeft te betalen.

Wel is een kdv duurder dan een gastouder. Maar moet je bij de gastouder zelf je luiers meegeven en op het kdv niet (mits je perse een bepaald merk wilt die zij niet gebruiken).

Ook heb je bij een gastouder minder kans op het overgedragen krijgen van ziektes.
    Zo is mijn jongste door een leidster van het kdv besmet met hand/voet/mondziekte. Iets waar hij nu na 5 weken nog de nasleep van heeft (nagels vallen eraf). En bij alleen opvang bij mijn gastouder zou hij dit niet hebben gehad.

Maar nou moet ik zeggen dat mijn gastouder mijn moeder is, dus dat maakt het mij meer pro gastouder dan kdv.

11. manaolana

manaolana Niet meer actief

Haha RoGi ik moest heel hard lachen toen ik bij je laatste zin kwam :D.

Hier gaan we straks voor een KDV voor 1,5 dag per week. Rest van de dagen doen we zelf en met hulp van grootouders 1 x per 2 weken.

12. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Dit plus dat je kind er altijd terecht kan (geen gedoe met ziekte of vakantie) En ik vind het voorschoolse hier erg leuk: vanaf2,5 volgen ze het peuterspeelzaal programma handig want hij gaat verder wel gewoon de hele dag. En ik vind het leuker dat hij in een groep zit met meerdere kindjes van z'n leeftijd. Bij Gastouder kan het zijn dat er misschien maar 1 of 2 van z'n eigen leeftijd zijn.

Wel hebben wij een kleinschalig kinderdagverblijf gekozen. Wel duurder inderdaad.

13. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Wij hebben gekozen voor een gastouder en heel tevreden over. Moet zeggen dat voor ons de keuze snel gemaakt was. Het kinderdagverblijf waar wii ons het prettigste bij voelde gaat om 7:30 open en we hebben al eerder opvang nodig. Daarnaast is de gastouder die we hebben een bekende, maakte de keuze ook makkelijker.

14. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Mijn moeder is gastouder (zonder diploma), zeer flexibel en ouders zijn altijd zeer tevreden.
    De kinderen overigens ook en willen ook vaak niet mee naar huis.

Nu had mijn moeder aangegeven dat ze niet op ons kleintje wilde gaan passen, helemaal prima.
    Dus zijn gaan kijken wat dan, maar kwamen toch op kdv uit.
    Veel contact met andere kinderen, ook iemand als een leidster ziek is, en ze spelen hier heel veel buiten en vindt dat erg belangrijk.
    Gelukkig wil mn moeder toch wel oppassen en zijn het ong dezelfde omstandigheden als op kdv, alleen huiselijker en flexibeler.

Ben bij go vooral bang dat ze dan tv mogen kijken enz, terwijl dit op kdv en bij mn moeder gewoon niet gebeurt.

15. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ja idd vind ik ook. Dochter vind het zo leuk met al die kinderen.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Hier al 10 jaar bij dezelfde gastouder 👍 naar alle tevredenheid .
    Kdv was ook geen optie. Mijn werktijden lopen zo uiteen,
    dat ik echt totale flexibiliteit nodig heb.

Weer of geen weer, ze gaan er altijd even uit ivm de hond.
    In de zomer naar de speeltuin, het bos of de kinderboerderij .
    Samen aan tafel.
    Wat voor mij ook belangrijk was, de baby periode was zeer ontspannen. Een rustig zolderkamertje, slaapjes en eten voornamelijk op verzoek.
    Als er sprake is van ziekte, hoef ik ze ook niet per se meteen op te halen. Zij zorgt goed voor ze, ze kunnen daar ook even slapen indien nodig.

Met 2,5 gingen mijn kinderen wel 2 dagdelen naar de psz, om alvast te wennen aan het school-idee.

Kortom, ik ben heel blij met onze keuze van toen.

17. puk1987

puk1987 Actief lid

5 sep 2012
    149
    0
    16
    verpleegkundige
    Hier ook eerst gastouder gehad, omdat het ons fijner leek qua flexibiliteit en kleinschaliger. Echter in de loop van de jaren toch achtergekomen dat dit niet altijd zo handig is. Flexibel; nja tot een bepaalde hoogte, ze hebben ook een Max aantal Kindjes per dag en als een andere dag vol is dan is er niks flexibel aan. Ook hebben de meeste gastouders ook gewoon openingstijden en meestal ook 1 dag in de week vrij. Dus mij viel het flexibel zijn heel erg tegen, vooral als het een "goedlopende" gastouder is. Ook met ziekte of vakantie moet Je dit zelf oplossen, op een kdv is er altijd iemand aanwezig. Wij stappen om deze redenen nu over naar een kdv, voor mijn gevoel iets meer zekerheid en flexibiliteit.

18. marlyj80

marlyj80 Actief lid

16 jul 2016
    498
    1
    18
    Hier een kleinschalig KDV! Super tevreden! Het leuke is dat een groot deel van de kinderen naar dezelfde school gaan en ze nu al echt een vriendengroepje hebben nu ze allemaal naar school gaan. Maar dat is ook toeval... maar wel erg leuk!

19. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Wij hebben gekozen voor kdv, we nemen maar een dagdeel flexibele opvang af.
    Momenteel heb ik een vast rooster en gaat ze elke woensdag morgen, maar toen ik een andere baan had ging ze 2x per maand een hele dag. Ik vind het erg fijn aangezien je met een flexibele contract bij ons kdv je kindje altijd mag brengen, je niet aan tijden gebonden bent en de maandelijkse uren in 3 maand op moet maken. Als we vakantie hebben zijn we die uren dus niet kwijt.
    Wel betalen we meer per uur en moeten we eigen luiers meegeven.
    Naast het kdv gaat ze ook nog een dag en af en toe een paar uurtjes in de middag naar mijn ouders

20. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Dit inderdaad. Bij ons hangen er camera's etc. Persoonlijk vind ik t idee van gastouder gezin niets. Maar dat is geheel persoonlijk.

Gewoon overal langs gaan en kijken wat voor jullie t fijnste voelt.

Deel Deze Pagina