Ik zal in het kort de 'situatie' even uitleggen: Wij gaan binnenkort een weekje op vakantie naar Limburg (huisje van CP). Ik verheug me enorm op een weekje rust met z'n drietjes. Nu zei mijn schoonmoeder afgelopen zondag tegen mijn zoontje: Nou schat, komt oma in de vakantie een dagje naar jou toe. Maar dat moet mama natuurlijk wel goed vinden. Mijn oren klapperden!! Ik wist van niks en ik heb er ook niet op gereageerd (wat natuurlijk wel de bedoeling van schoonmoeder was ) Toen we eenmaal thuis waren vroeg ik aan mijn vriend: heeft ze aan jou gevraagd of ze (schoonouders) een dagje mochten komen? Dat had ze niet aan mijn vriend gevraagd maar ze had al wel even gezegd dat ze speciaal een dag vrij had genomen.... Ik vind het dus totáál niet nodig dat ze een dag komen als we op vakantie zijn en zeker niet omdat ze zichzelf uitnodigd!! Mijn vriend vind dus dat we niet kunnen weigeren omdat we de auto van mijn schoonouders mee mogen nemen (hun hebben een grote auto en wij een kleintje, dus we ruilen een weekje van auto. Schoonouders rijden dan een weekje in onze auto). Ikzelf vind dit van de zotte en ga dan nog liever met onze eigen auto op vakantie. Dan maar een beetje stouwen en proppen Wat vinden jullie hier nou van? Stel ik me aan? Oja, en het is niet dat we ze nooit zien want we wonen 5 min. rijden bij ze vandaan en mijn schoonmoeder past iedere woensdag op mijn zoontje.
Nee hoor meid, als jullie dat niet zien zitten, gewoon NIET DOEN!! Je krijgt er alleen maar gedonder en irritaties door. En daar kom je nu toch niet meer onderuit, of jullie geirriteerd doordat zij een dag langs komt, of zij geirriteerd doordat ze niet mag komen. En het is jullie vakantie, laat dat niet verpesten op deze manier.
Lastig.. Ik weet niet hoe het contact normaal is.. Als mijn schoonouders op vakantie gaan in Nederland gaan wij vaak ook een dagje heen. Andersom overigens niet hoor. Wanneer jullie er echt geen behoefte aan hebben moet je dit kunnen zeggen, het is jullie vakantie.
Nee, je stelt je niet aan! Ik vind het echt belachelijk dat je schoonmoeder zichzelf uitnodigt en dat ze jullie niet eens 1 weekje met zijn drietjes gunt. Ik zou dit dus ook gewoon zeggen tegen mijn schoonouders, duidelijk communiceren, dan hou je het het langste uit zeg ik altijd maar. Dus iets in de trant van "we zijn echt toe aan een weekje met ons eigen gezinnetje, ik snap dat jij als oma je kleinzoon zal missen, maar het is maar voor een week, dus dat overleef je wel ". En natuurlijk gaan jullie gewoon lekker met hun grote auto, moeten ze het maar niet aanbieden, haha.
Ik zou het zelf ook niet erg vinden, sterker nog, ik heb mijn schoonmoeder gevraagd of ze zin had een dagje langs te komen, maar zij vond dat we toe waren aan een weekje voor onszelf dus ze kwam niet. Maar TS geeft aan dat ze er WEL problemen mee heeft. Dan zou ik het dus absoluut niet doen, alleen omdat ze zichzelf uitnodigt.
Ik zou er persoonlijk totaal geen behoefte aan hebben . Ik vind het eerlijk gezegd niet zo netjes van haar om dit op zo'n manier te vragen, zo zet ze je wel lekker voor het blok. Als julie er geen zin in hebben zou ik het gewoon zeggen. In ieder geval niet je heerlijke weekje weg laten verknallen!!!
Jullie gaan voor de rust. Anders had je net zo goed thuis kunnen blijven. Ik zou het toch proberen eerlijk tegen je schoonma te zeggen. Bijvoorbeeld met als exuus dat jullie allemaal leuke uitjes hebben gepland en niet veel in het huisje te vinden zullen zijn bijvoorbeeld. Of dat het simpelweg niet past en dat ze een week later thuis wel welkom is. Zeker als ze zichzelf uitdigd zou ik uit princiepe al zoiets hebben van nee dat gebeurd niet. En dan ook nog via jullie kind.
ja, dat is ieder z,n eigen weer he, ik zelf zou er geen problemen mee hebben want mijn schoonouders zijn echt geweldig...als jij dat niet wilt, gewoon niet doen dan...
Hoe herkenbaar !! Ik vind dat jij niet overdreven reageert. Hier nodigt mijn schoonmoeder zich zelf ook uit, onder het mom "gezellig, kan ik me er weer tegen aan bemoeien". Als je het echt niet wil, zal je dit moeten zeggen. Anders vreet je jezelf op in jullie vakantie. En dan heb je een vakantie nodig om daar weer van bij te komen. Dus geef duidelijk je grenzen aan. (zegt iemand die dit ook moet leren. ) succes !!
Mijn schoonouders zijn ook ontzettend lieve mensen hoor!! We hebben heel goed contact met ze. Maar het strijkt me tegen de haren in dat ze zichzelf uitnodigd en al vrij heeft genomen...en het ook nog eens via mijn zoontje speelt.
Ik zou er ook iets van maken, van, we willen graag een weekje met zijn drieën zijn. Ik vind ook niet dat je je aanstelt hoor. En al helemaal niet door de manier waarop je schoonmoeder het speelt... Wat kinderachtig... Doet ze vast omdat ze wel weet dat jij niet wil dat ze langskomt.
Ik begrijp je reactie. Mijn moeder wilde ook komen, maar het is onze vakantie, sorry, even alleen met ons gezinnetje. Vind toch vaak dat mensen ( familie) zich snel "opdringen". Toen we nog geen kinderen hadden kwamen ze toch ook niet langs? Voor mij hoeft het ook niet, hoeveel ik ook van mijn moeder hou!
Pff... zou mijn schoonmoeder kunnen zijn. Zou er ook absoluut niet blij mee zijn! Maar tegelijkertijd zou mijn man het prima vinden en zou ik er denk ik niks van zeggen... ja tegen mijn man, maar niet tegen mijn schoonmoeder... helaas is mijn hele schoonfamilie een beetje erg close met elkaar.op zich geen probleem, maar ze moeten altijd overal bij betrokken worden... paar voorbeelden: M'n man wil volgend jaar ontzettend graag 'met z'n allen op vakantie'... ik totaal niet..maar ja het is hun huis waar we naartoe zouden gaan dus ja... Is hier net een nieuw restaurant geopend, leek me leuk om een keer uit te proberen...zegt man: ja leuk, nemen we mijn broertjes en zusje ook mee...pfff En als ze langskomen blijven ze ook irritant lang zitten, echt van 18:00 tot 2:00 ofzo... Na een week hard werken...ik geen rekening gehouden met eten...pff... nou ja...leef met je mee.. xx
Ik zou er geen problemen mee hebben, en het zelfs gezellig vinden. Dat ze het op die manier via je zoontje speelt verdient geen schoonheidsprijs, maar ach... ze vindt het kennelijk gezellig met jullie, anders zou ze dit niet voorstellen. Het zou voor mijn geen reden zijn om ruzie te gaan maken in ieder geval! Gewoon lekker gaan wandelen met z'n allen...ergens wat eten/drinken, misschien zwemmen of bowlen...en dan is de dag alweer om, ja toch?
Het gaat je dus meer om het feit dat ze het allemaal van te voren al bepaald heeft. Ook welke dag ze komt? Dat gaat wel een beetje ver i.d.
Het is ook geen probleem maar een situatie die ze niet wil. Als ik op vakantie ga dan zit ik ook niet altijd te springen om mijn familie of schoonfamilie omdat ik lekker met mijn gezin wil zijn. Toevallig zijn mijn ouders op vraag van ons over komen vliegen naar Italie voor een weekend maar dat was omdat wij het hebben gevraagd. Ik vind het van je schoonmoeder vervelend dat ze je zo voor het blok zet. Nu moet jij de moed nog hebben om aan te geven dat je daar niet op zit te wachten en dat jullie als gezin op vakantie willen.
Als jij er geen trek in hebt, dan zou ik het dus wel eerlijk zeggen. Doe je dat niet, dan zul je je erbij neer moeten leggen en proberen er het beste van te maken... Je hoeft het niet op t voor je schoonmoeder persoonlijke vlak te gooien, maar t bij jezelf houden: je wil er ff helemaal uit met z'n drietjes, dus geen bezoek en gewoon jullie eigen gang gaan. En als het je vooral gaat om de manier waarop,(wat ik me heel goed kan voorstellen hoor!!) dan kun je daar best wat over zeggen vind ik. Dat het je overviel, en dat je het door de manier waarop heel moeilijk vindt om er nog uberhaupt nee op te zeggen. (los van wat je nu beslist, voor een volgende keer is het wel handig dat je schoonmoeder dit weet!) ik vind dat je ze niet iets verplicht bent omdat je de auto ruilt. Wel kun je idd bij jezelf nagaan waar het hem in zit dat je haar "voorstel" niet leuk vindt, is het vooral de manier waarop, is het dat je geen zin hebt in je schoonmoeder, of in bezoek in t algemeen? Als je dat weet voor jezelf, is t misschien ook makkelijker om nee te zeggen. In ieder geval, t is jullie vakantie en je moet je absoluut niet verplicht voelen om t maar goed te vinden. Maar bedenk je dat t ook juist leuk kan zijn om op vakantie bezoek te hebben! Succes!