Ik kreeg net een mail van het kdv. Vanaf volgende week komt er op een dag een kindje met een hele ernstige vorm van pinda/noten allergie. Zo erg dat het kind in schok kan raken. Ze nemen maatregelen dat de kinderen geen pindakaas meer op kdv krijgen en ze vragen of je met traktaties hier rekening mee wil houden. Dit vind ik allemaal geen enkel probleem Alleen nu vragen ze ook of je op die dag je kind ochtends geen brood met pindakaas/hazelnoot pasta etc wil geven. Nu is M. ochtends een drama met brood eten en krijgt hij meestal pindakaas (1x per week pasta) op brood. Ik vind het prima dat kdv hier rekening wil houden maar kunnen ze van mij vragen dat ik ochtends mijn kind dit moet meer op brood doe? Natuurlijk poets ik hem goed schoon, maar ze vinden jet risico denk ik te groot. Wat vinden jullie? Kunnen ze dit van mij fragen en moet ik hier rekening mee houden? Al krijg ik dan drama ochtends met eten? En wat als ik het vergeet? Kunnen ze mij dan verantwoordelijk houden? Ben heel benieuwd wat jullie hier over denken!
ik vind het heel goed dat ze iedereen zo op de hoogte stellen en meeleven en ik zou er ook zeker rekening mee houden , maar mijn kind daarom in de ochtend geen pindakaas meer geven zou voor mij net te ver gaan en ik zou het daarom niet laten. en op je vraag of ze je verantwoordelijk kunnen houden ? lijkt mij toch niet! dat zou toch veel te ver gaan
Je zou kunnen proberen iets anders op brood te doen, maar als het niet lukt zou ik toch gewoon voor pindakaas gaan. Je kunt je best aanpassen, maar ik vind niet dat jij en je kind moeten 'lijden' onder de allergie van dat andere kind. En jij zou niet verantwoordelijk mogen zijn voor een eventuele allergische reactie. De mensen van het kdv zijn verantwoordelijk. De ouders beslissen zelf dat zij het kindje naar het kdv sturen.
Dat vind ik inderdaad ook wat ver gaan.. Ik zou wel zorgen dat hij goed schoon is voordat je hem brengt. Misschien boterham geven voor het wassen en aankleden?
Als het maar voor 1 dag in de week is zou ik wat anders op brood doen. Hagelslag zou er wel in gaan of niet?
Ik vind het raar dat je zo denkt sorry . Zo erg is het toch niet .... En ik vind dat je kind ook maar moet leren dat dit soort dingen soms gebeuren .. Zijn zoveel dingen die je op brood kunt eten .... Genoeg mogelijkheden ...
Tja, ik heb een collega gehad met een zoontje met een minstens zo ernstige vorm van pinda-allergie en een miniscuul klein spoortje pinda kan hem fataal worden. Ik zou er dus zeker rekening mee houden en gewoon geen pindakaas meer op brood geven op de dagen dat hij naar het kdv moet. Verder, als hij zo beroerd brood eet in de ochtend, is er dan niet iets wat hij liever eet? Crackers, beschuit, yoghurt met muesli?
Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben om mn kind dan 's morgens wat anders dan pindakaas of pasta te geven maar ik heb dan ook een kind wat bijna alle soorten beleg lust. Anders wordt het idd een stuk lastiger. Maar als ik het omdraai en kijk naar de ouders van het kind kan ik me heel goed voorstellen dat ze dit vragen. Er is hier trouwen een tijd geleden een topic geweest van iemand die hier vroeg of ze dit kon maken om te vragen. Het is best makkelijk om te zeggen dat het te ver gaat maar aan de andere kant het zou je eigen kind zijn die zoiets heeft.....
Een beetje inleven in zo'n kind lijkt me normaal. Je hoeft geen drama te maken maar je kunt toch de boterham geven voor het wassen en aankleden? Zelf zou ik wel wat anders op brood geven eigenlijk. Het lijkt mij niet dat je aansprakelijk gesteld kan worden, maar wil je het op je geweten hebben?
wat goed dat het kdv hier alle andere ouders van op de hoogte brengt. maar ik zou haar s morgens wel gewoon pindakaas geven en dan zorgen dat je heel goed poetst. het moet niet zo zijn dat jou kind s morgens niet wil eten om deze reden vind ik. als je zorgt dat ze heel goed gepoetst is kan er toch niks gebeuren
Tja, ik zou het wel proberen. Hoevaak gaat hij naar kdv? Als mijn kind zon erge allergie zou hebben zou ik ook blij zijn als mensen er rekening proberen mee te houden..
Hier min of meer een antwoord uit ervaring, mijn vrouw heeft zo'n ernstige allergie voor pinda's en noten dat ze ervan in shock kan raken. Mijn dochter krijgt gewoon pindakaas als ze dat zou willen (nu nog niet) en ik eet zelfs pinda's. Na afloop mond en handen wassen en alle oppervlaktes die tijdens het eten zijn aangeraakt (anders komen sporen van pinda's weer vanaf daar op de handen). Ik denk dus dat je hem best pindakaas kunt geven, als je hem daarna maar goed poetst én ervoor zorgt dat hij niet opnieuw sporen van pindakaas aan zijn handen kan krijgen.
Nee dat kunnen ze mijns inzien niet vragen zodra jij je kindje goed poets na de bthm en hij eet het thuis dan is dat voldoende. Het allergische kindje kan namelijk ook in de winkel iemand perongeluk bij de hand aanraken die pinda's gegeten heeft ( noem maar gewoon even een voorbeeld ) en daar op reageren. Je kunt niet al het gevaar ontwijken als je een allergie kindje hebt. De vraag of je er rekening mee houd snap ik en dat het op het kinderdagverblijf niet gegeten mag worden ook. Maar thuis niet dat gaat mij iets te ver. .
Hier ben ik het wel mee eens, maar.... stel dat kindje en jouw kindje worden vriendjes en jouw kindje geeft dat kindje een kusje 's ochtends? (dat doen mijn dochter en haar kinderdagverblijf vriendinnetje nl)... Vind het wel een risico. Mensen met een notenallergie (of zoals ik wespen/bijen/horzels) kunnen in eenanafylactische shock raken, opzwellen op de meest bijzondere plekken en in het ergste geval overlijden.
En daarmee vind ik ook dat de ouders van het kindje met die allergie maar rekening moet houden met het feit dat niet de hele wereld zich kan aanpassen aan dat kindje. Hoe erg het ook is om een kindje met die allergie te hebben.
Ik zou het wel proberen, maar als het ELKE KEER een groot drama wordt zou ik gewoon pindakaas geven en hem daarna flink schoon schrobben. Ik ga het dan wel eerst tien keer ofzo proberen want meestal is het een kwestie van ander broodbeleg-gedrag aanleren; en niet een ik-lust-niks-anders-op-brood-drama. Dus zou hij na de zesde/zevende keer nog steeds een heel drama maken zou ik mijn bedenkingen hebben. Maar omwille van het klasgenootje wil ik er wel aan. Verder zou ik de dagen van chocopasta/pindakaas gewoon omwisselen naar dagen dat hij niet naar het kinderdagverblijf gaat.
Ik zou er geen enkele moeite mee hebben om dit 's morgens te laten in het belang van dat kindje. Ik sta eigenlijk perplex dat iemand dat niet zou willen doen. Het kinderdagverblijf vraagt dat niet voor niets. De gevolgen voor dat kindje kunnen zeer ernstig zijn. Het ongemak dat jij beschrijft doordat je 's morgens je broodbeleg zou moeten aanpassen staat in geen verhouding tot het belang van dat kindje. Moreel gezien vind ik dat je het wel verplicht bent. Het is behoorlijk ego als je dit naast je neerlegt.
http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/462177-kind-pinda-allergie-klas-zoon.html Hier is toen wat mij betreft alles gezegd. Als er aangeveen wordt dat er een kindje is dat in anafylactische shock kan raken door chocopasta of pindakaas, dan geef ik dat gewoon niet meer aan mijn kind. Jeetje. Het zal jeeigen kind maar zijn zeg. Altijd die zorgen en die angst. Dus ja, ik vind dat ze dit van je mogen vragen. En ik vind dat je je daar aan moet houden.
Ik zou het geen enkel punt vinden..zou het ook nooit op mn geweten willen hebben dst het kind ziek of nog erger wordt door mij. Sowieso mogen ze hier niet elke dag hetzelfde op brood dus leren varieren is voor jouw kindje ook goed. ken iemand die al out gaat als iemand die pindakaas op heeft te dicht in haar gezicht praat.
Sja vind ik wel een moeilijke situatie. Lem heeft weken alleen maar pindakaas op brood gegeten 's ochtends en wou echt niets anders. Als ik zo een mailtje krijg zou ik het eventueel proberen met iets anders op brood. Maar als hij dat niet wil dan krijgt hij gewoon pindakaas. Uiteraard zorgen dat hij daarna goed gewassen en gepoetst is.