Wat vinden jullie hier van (kdv)

Discussie in 'De lounge' gestart door Mini Shopaholic, 9 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Omdat je er misschien geen kennis van hebt, betekent dit niet dat het niet zo is.

Een kindje in onze omgeving is met ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd in anafylactische shock omdat ze van een glijbaan was gegleden waar waarschijnlijk iemand met pindakaashanden vanaf was gegleden.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dan ben ik heel blij voor jou dat jouw zoontje maar een (relatief) lichte allergie heeft. Bepaalde allergische reacties (anafylactische shock) kun je niet onderdrukken door preventief antihistamine te slikken. Een vriendin van me kan ook in shock raken. Bij haar is de epi-pen voldoende om haar genoeg te stabiliseren om haar levend en bij bewustzijn in het ziekenhuis te krijgen voor verdere behandeling. Zonder behandeling kan ze in coma raken en dood gaan.

Denk je nu echt dat mensen verzinnen dat hun kind dood kan gaan aan contact met pinda-sporen? Gewoon om de andere ouders dwars te zitten ofzo. ;) Omdat jouw kind gelukkige een lichtere allergie heeft, kan een ernstigere allergie niet waar zijn? Rare en kortzichtige reactie. Fijn voor jou dat je het niet gelooft omdat je er niet mee te maken hebt. Helaas voor die ouders is het realiteit dat het gewoon wel waar is dat hun kind hier van in coma kan raken en zelfs kan sterven.

En vertel mij eens wat de ouders van kinderen met zulke ernstige allergieën dan moeten doen. Thuis opsluiten? Nooit in contact laten komen met andere kinderen? Dat is toch geen optie, zo kun je een kind toch niet katen opgroeien? Ik denk dat het voor die ouders al moeilijk genoeg is om hun kind los te laten. Lees dat andere topic maar eens dat eerder al genoemd werd, van die moeder die zelf een kind heeft met ernstige pinda-allergie. Ze vond het vreselijk moeilijk om hem naar school te laten gaan. Het lijkt mij in die situatie ook angstig. Afschuwelijk. Maar op een gegeven moment heb je geen keuze en zul je je kind moeten laten gaan. Wat ontzettend cru dat andere mensen daar uit gemakzucht of ongeloof geen rekening mee willen houden.

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Sorry, gaat er hier niet in.

4. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Wat een kortzichtige en domme reactie Kim11.
    Gewoon triest.

5. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bedoelde niet dat het vroeg opstaan probleem een fase zou zijn, maar de voorliefde voor pindakaas. Voor t zelfde geld vind hij volgende week de smeerkaas geweldig en eet hij dat zonder problemen zo weg. Dat hij opstartproblemen heeft begrijp ik heus wel, en ja als je geen ochtendmens bent zal je dat waarschijnlijk ook niet worden.

Ik snap trouwens ook wel dat je geen zin kan hebben in een boterham op de vroege ochtend. Er zijn niet voor niks veel mensen die hun ontbijt pas later eten of helemaal niet. Misschien heeft jouw zoontje ook wel moeite daar mee en gedijt hij beter bij een glas melk of smoothie oid. Je zou het kdv kunnen vragen om hem dan om 10 uur zijn boterham te geven.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En de aarde is plat...

Volgens mij is het gewoon een smoes om 0,0 rekening te hoeven houden met anderen.

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ongelooflijk dat mensen het zo moeilijk vinden wat rekening te houden met elkaar!

Als die moeder nu voor je zou staan, zou je dan ook zeggen; jammer voor je.

Wat denk je als jouw kind eens over zijn nek gaat daar?

Ik snap dit gewoon echt niet hoor. Voor jou zijn er tal van opties genoemd, maar voor die mensen en dat kindje is er maar 1 optie, en dat is die waar jij voor kiest!

8. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Hij heeft geen 'lichte' allergie, maar een zware, daarom heeft hij ook zware medicijnen om te voorkomen, en ja wij hebben ook instructies gehad over de epi pen en bladibla.

We hebben het hier over micro-deeltjes. Dan zou het ook niet helpen om die ene dag geen pindakaas te serveren op het kinderdagverblijf. Want diezelfde deeltjes zijn er een dag later dan ook nog, of ze moeten de ruimte steriliseren.

Hoeveel pinda kan er nog uit een kind komen nadat hij gegeten en gedronken heeft? Handjes afgeveegd/gewassen.. Dat zijn zulke kleine deeltjes, ALS die uberhaubt het andere kindje nog zouden bereiken, geloof ik niet dat die daar ooit op zou kunnen reageren. Smeer je nou pindakaas op dat kind, wat dus kan gebeuren als de rest daar toevallig pindakaas zit te eten, dat is wat anders.

Maar wat al in de maag zit? Weggespoeld is met drinken? Nee dat geloof ik niet hoor, dan moet dat kind geen enkel immuunsysteem hebben.

We hebben het hier niet over resten pindakaas, maar over microdeeltjes.

9. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Nee jouw reactie is lekker snugger? :(

Van een mug een olifant maken kunnen we hier wel op het forum.

10. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Als je er, wanneer er tijd voor is, twee uur over doet om te eten is het al niet zo onoverbrugbaar ver van 10 uur af..

11. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Pffff echt? Ik dacht dat je je wel zou kunnen inleven aangezien je je zelf zooo leeg voelt, maar blijkbaar kan het je geen flikker schelen, als het je eigen kind maar niet is. ;)

Ik ga maar heul snel dit topic uit, want dit trek ik me te veel persoonlijk aan en daar word ik vals van. Aju!

12. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kim11, ik stel voor dat jij je eens goed gaat inlezen over dit onderwerp.

Dood gaan kan wel degelijk en JA, het niet eten van pindakaas helpt. Tuurlijk kan je nooit alle kleine sporen verwijderen en vermijden, maar zo veel mogelijk verwijderen door bijvoorbeeld een pinda-ban en 's ochtends geen pindakaas en aanverwante producten eten helpt iig al voor een groot deel! En alles wat je kan doen om een reactie te voorkomen is al iets. Stel dat alle kindjes wel pindakaas eten in de ochtend en de kans op een shock zou daarmee 5% zijn, tov het niet eten van pindaproducten en dan een kans van 1% bijvoorbeeld. Dan is de kans iig al 5 keer zo klein en is het dus een stuk veiliger voor het kindje. Die 1% kans zal van sporen komen van de dag ervoor bijvoorbeeld, maar idd je kan niet alles voorkomen. Wel veel!

Een kind kan er wel degelijk dood aan gaan, dat ontkennen is gewoon kortzichtig.

13. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Agree, hier ook geen super eters in de ochtend. Ik moet zelf ook geen boterham voor 10 uur. Als ik dat wel opeet (omdat ik vind dat het moet...) dan zit ik zelf ook te herkauwen.

Misschien een idee om hem in de ochtend dan een ontbijtdrank te geven? Of een flink glas chocolademelk (iets wat vult..)

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het punt is kim, dat ook na doorslikken en zelfs drinken nog steeds pinda-sporen in de mondholte kunnen zitten. Als kindjes dan met hetzelfde speelgoed spelen en eerst de ene steekt het in de mond en dan het kind met allergie stopt het ook in de mond dan kunnen er genoeg sporen overgebracht worden voor een flinke allergische reactie. Hij zal niet a la minute dood neervallen, maar bijv. de luchtwegen kunnen wel flink opzwellen of het kind kan meerdere dagen behoorlijk ziek er van worden. Als je te maken krijgt met handen die niet gewassen zijn na het eten van pindakaas, zullen er nog meer sporen van pinda's op zitten die dus via speelgoed of gewoon aan elkaar zitten overgebracht worden. Daarbij zal contact op de huid meestal alleen een plaatselijke reactie opleveren. Maar op een kinderdagverblijf heb je te maken met dreumesen en peuters die -hoe vaak je het ook zegt- toch vaak dingen in hun mond steken. Zeker als ze bijv. in een poppenhoek spelen en zogenaamd eten. En dan is er toch echt een reëele kans op een ernstigere reactie.
    Zodra het allergische kind ouder is en zelf goed weet dat hij niks in zijn mond mag stoppen, handen heel goed moet wassen voor hij gaat eten enzovoorts, wordt de kans op ongelukken natuurlijk sowieso al een stuk kleiner. Maar zo'n kleintje steekt zonder nadenken speelgoed of zijn eigen vingers in zijn mond. Ook als daar iemand aan heeft gezeten die misschien nog wel pinda sporen aan de handen of in de mond had.

Ik snap niet waarom sommige mensen geen moeite willen doen voor een ander kind. Hoe vaak gaat je kind nu naar een kinderdagverblijf? Gemiddeld zo'n één tot drie dagen per week dat je gevraagd wordt hier rekening mee te houden. Geen wereldschokkende dingen, alleen een keer geen boterham met pindakaas. Waarmee sommige ouders een ochtendhumeur of driftbui riskeren bij hun kind. Ten koste van een ander kind dat er echt 'ziekenhuis-ziek' van kan worden. (Of zelfs erger als ouders echt totaal geen rekening ermee houden.)

15. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik heb er net over gelezen: Allergie voor pinda's en/of noten - Aandoeningen - dokterdokter.nl

Als ik hier lees, dan zie ik bijvoorbeeld dat voor een klas niet geadviseerd wordt om de hele klas geen pindakaas te laten eten? Wel wordt er gezegd dat er opgelet moet worden dat de broodjes niet gewisseld worden, ennn dat de handjes gewassen moeten worden.

'net' is naar mijn idee niet 2 uur eerder in de huiselijke omgeving als je ook nog je eten weggespoeld hebt en je tandjes gepoetst (hier is dat na het ontbijt in elk geval) en je handjes gewassen.

Hoe zit het dan met nootjes in het brood? Hoeveel mensen eten wel niet brood met nootjes en zaden erin?... Moeten ze die dan ook maar niet meer eten?

16. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Dat is toch ook weg als je wat gedronken hebt, en je tandjes gepoetst hebt?

Handjes wassen doen we allemaal toch mag ik hopen?

Ik snap dat het makkelijker is om gewoon geen broodje pindakaas te geven, maar ik kan me gewoon echt niet voorstellen (Als ik dus mijn ochtend-ritueel ernaast leg) dat een kindje een zeer ernstige reactie zou moeten krijgen van mijn zoon die dan een broodje pindakaas heeft gegeten.. Ik kan het me gewoon niet voorstellen. En ja, ik ben wel degelijk bekend met allergie, mijn zoon is ook behoorlijk allergisch voor een aantal dingen. (Niet voor pinda's)

17. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Btw, ook op een school voor chronisch zieke kinderen zal het pinda probleem echt niet beter zijn. Daar zitten ook niet allergische kinderen op die school en moeten al die kinderen dan allemaal maar geen ei/pinda/melk/kleurstof/etc eten? Want dat krijg je als alle allergische kindjes "maar" even naar een speciale school moeten. Bovendien zijn die scholen duur en kan het best traumatisch zijn voor een kind als het zoveelste kind met een ongeneeselijke ziekte overleid in zijn klas. Want dat krijg je dan.

Mijn broertje heeft zelf op zo'n school voor chronisch zieke kinderen gezeten (epilepsie had hij) en had toen zeker een paar keer per jaar een kindje op school wat overleed. Dat heeft heel veel indruk gemaakt op hem en als t niet nodig is om naar zo'n school te gaan is het dus echt niet aan te raden. Zeker niet voor iets wat met een beetje rekening houden met elkaar zo op te lossen is! Komt nog bij dat bij mijn broertje ook veel kindjes met ASS en gedragsproblemen op school zaten. Die zaten dan wel niet in t juiste cluster, maar werden wel op die school geplaatst! En als je dan even terugdenkt aan het verhaal van Tommo weet je gelijk waarom dat ook problemen op kan leveren ;)

18. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Pinda is geen noot, staat ook duidelijk in de tekst. En dat daar het advies niet in staat, maakt niet dat het voor dit kind niet noodzakelijk is.

19. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kim het word dan misschien niet standaard aangeraden, maar jij weet vast ook wel dat de mate van allergie heel erg verschilt per persoon. De ene kan best een heel klein beetje pinda binnenkrijgen en krijg alleen galbulten en priklippen. De volgende ligt van een klein spoortje overgedragen pinda al in het ziekenhuis met een anafylactische shock.
    Je kan wel zeker dood gaan aan die sporen en alhoewel goede hygiene best wat sporen weg haalt, haalt het zeker niet alles weg! Gewoon niet eten dus.

Edit: dit geldt ook voor andere allergieën natuurlijk. Zo kan mijn moeder best wat sporen van gluten hebben, maar wordt ze wel ziek van een boterham. Terwijl een kennis van mij al een week lang heel ziek op bed ligt als er in zijn omgeving iets met gluten is gegeten.

20. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik denk dat het kdv zelf maatregelen moet nemen, want enkele ouders vinden pindakaas belangrijker dan de gezondheid van andermans kind.
    Gelukkig vindt het merendeel wel dat je hier samen het verschil kunt maken.

Deel Deze Pagina