Wat vinden jullie hier van (kdv)

Discussie in 'De lounge' gestart door Mini Shopaholic, 9 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.832
    35
    48
    Utrecht
    Hoe belachelijk is dat he.. als een vriendin van mij het zoooo moeilijk zou vinden om 1 dag geen pindakaas te geven aan haar kindje te geven zou ik niet eens meer vrienden willen zijn. Zo egoïstisch! Bah

2. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Oh dat is ook een kudopmerking zeg.

Volgens mij zegt niemand hier dat pindakaas belangrijker is.

Ik zeg alleen dat ik niet geloof dat het het gevaar nog zo groot is. TS zegt alleen dat ze geen oplossing ziet in de ochtend.

Ik zou er geen moeite mee hebben om mijn kind dan iets anders te geven. Maar als je bijvoorbeeld een autistisch kind hebt dat echt alleen maar pindakaas moet en zal eten, ja dan zou ik er misschien ook wel moeite mee hebben. Ik zou dan wel extra attent op zijn of tandjes gepoetst zijn, mond gespoeld is en handjes gewassen zijn.

Maar ik zou niet hemel en aarde bewegen om mijn kind dan geen broodje pindakaas geven. Nu zou mijn kind het daar helemaal niet moeilijk mee hebben, maar ik kan me best voorstellen dat het voor sommige misschien wel een drama is. En ik kan me ook best voorstellen, dat je dan geen gehoor geeft aan een dergelijk verzoek.

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Nou, je zult vast niet veel vriendinnen hebben dan gok ik zo. Iedereen heeft zn dingen, en niemand is zo'n moraalridder als dat hier soms geschetst wordt.

4. Butterfly30

Butterfly30 Actief lid

29 nov 2011
    247
    0
    0
    Emmen
    Ja ik vind dat ze het kunnen vragen! Sterker ik zou me heel erg schuldig en naar gaan voelen als ik hoorde dat het kindje ziek is geworden op kdv en mijn kind had pindakaas gegeten.

Het moet voor de ouders van het kindje al heel erg moeilijk zijn om hun kind uit handen te geven. Geloof me dat die de eerste tijd continu in angst leven dat ze gebeld gaan worden.

Mijn dochter is ook dol op pindakaas maar eet gelukkig ook ander beleg. Zou ze alleen pindakaas eten, dan zou ik echt kiezen in dit geval voor 1 ochtend voor danoontje of yoghurt iets waar ze ook dol op is. Het is maar 1 ochtend in de week en zoals ts typt eet hij voor de rest van de dag wel goed.

In de situatie zoals die van tommo, had ik een face to face gesprek aangevraagd op het kdv. Tussen de ouders van het kindje met allergie en mijzelf.

5. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Het kinderdagverblijf is uiteindelijk ook verantwoordelijk. En ze moeten ook maatregelen treffen als het echt zo erg is. Dan zou er de dag ervoor ook geen pindakaas gegeten mogen worden. Zou er ook apart bestek voor moeten komen. En zou alles ook superschoon gemaakt moeten worden.

...... Of is dat dan overdreven? :(

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.953
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar ja, met dat handjes wassen bij bijvoorbeeld begint het al. Dat moet minstens 30 seconden. En als je antibacteriele zeep gebruikt blijven blijkbaar (vraag me niet waarom) om veel gevallen toch nog sporen van pinda's achter. Zie Ouders hoe begint u pagina School en Allergie
    Ik kan me voorstellen dat het dan veiliger is om gewoon helemaal geen pindakaas te eten op zo'n ochtend.

7. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    In dat onderzoek lees je eigenlijk ook duidelijk dat de gevonden pinda-resten zo goed als nihil bleek te zijn, en dat het vooral een angst is die opspeelt en geen werkelijke aanwezigheid van grote risico's.

8. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    En toch kan voor een kind met een zeer ernstige allergie juist dát spoortje toch de aanzet geven voor een dodelijke shock.

9. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Lees: Zo goed als NIHIL.

Ze geven juist aan, dat er ondanks grote hoeveelheden van blootstelling aan pindakaas (meer dan normaal) er vrijwel nihil is gevonden.

De blootstelling was al 10x zoveel als anders (ik roep maar wat) en er is vrijwel nihil gevonden. Je zou dus kunnen concluderen dat als de blootstelling 1x is, dat er dan helemaal niets gevonden zou worden.

10. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    P.s. Dodelijke shock komt volgens mij niet voor bij een minimaal microspoortje. We hebben het dan over luchtdeeltjes, amper waarneembare deeltjes.

Die dodelijke shock krijg je van een veeg pindakaas op je huid die je wel of niet opeet en het gewoon eten van pindakaas.

Niet omdat je buurman pindakaas eet hoor.

11. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Activiteiten begeleidster
    Stadskanaal, Provincie Groningen
    Ik zelf zou wel wat anders meegeven op brood.
    goed van de kDV dat ze iedereen op de hoogte stellem.
    en er rekening mee houden.

12. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    ;)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er zijn in Nederland al pindavrije scholen en dagverblijven. In de VS en UK vind je vrijwel geen enkele school waar pinda's toegestaan zijn. het kan dus wel. Bij zo'n ernstige allergie kan er de rest van de week ook geen pinda gebruikt worden op het kdv.

De vraag aan ouders om er rekening mee te houdenis ook niet nieuw.

Wat ik echt compleet totaal niet begrijp is dat je als ouders niet voor een gastouder kiest in dit geval. Bij een gastouder hoeven veel minder mensen rekening te houden met je kind, en is de kans op ongelukken veel kleiner. Bij een kdv moet er van veel meer mensen medewerking gevraagd worden. En in gevallen dat belangen van kinderen botsen zullen de meeste ouders toch voor hun eigen kind kiezen.
    En al gaat een kind niet dood van een keertje niet eten, de gevolgen van niet eten kunnen voor sommige kinderen ook niet mis zijn. Niet alleen bij autisme, maar ook bij diabetes bijvoorbeeld. En zeker bij zulke jonge kinderen kun je niet altijd afgaan op redelijk begrip, want dat heeft een peuter niet.

Kdv kan ook alleen medewerking verzoeken, niet eisen.

14. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedoel je dan een gastouder aan huis of bij de gastouder thuis Dirksmama? Want met een gastouder aan huis heb je dat je kind alsnog geen leeftijdsgenootjes ziet. En als je kiest voor het tweede moet je dus de gastouder verplichten om zelf een heel allergeen vrij huis te creëren. Want in dat huis wordt door de gastouder zelf geleefd en elke maaltijd gegeten. Die zouden vanwege de sporen áltijd dus pinda-vrij moeten eten. Dat lijkt mij geen optie (is heel wat heftiger dan alleen in de ochtend geen pinda)

Ik zou dan kiezen voor de gastouder aan huis als je echt geen medewerking van t KDV krijgt.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Beide soorten gastouder kan. Zat kinderen met pinda-allergie, dus pindavrije GO moet wel te vinden zijn (ons huishouden was toen kinderen kleiner waren ook pindavrij vanwege allergie van de oudste). Het lijkt mij stukken veiliger dan een kdv.

16. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je die kan vinden is het natuurlijk ideaal. Maar uit ervaring weet ik dat er niet zo'n enorme keuze aan gastouders is in elke omgeving. En dan moet je ook nog eens een klik voelen met de gastouder. Soms is die er gewoon niet. Je hebt gelijk dat t stukken veiliger is, maar dan moet je er wel net eentje vinden.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is moeilijker, maar niet onmogelijk. Desnoods via zoekopdracht.

Persoonlijk zou ik bij zo'n zware allergie ook geneigd zijn kind vooralsnog niet naar school te sturen, dus thuisonderwijs overwegen (als dat financieel en praktisch kan).

18. bo75

bo75 Actief lid

17 mrt 2012
    305
    0
    16
    alle puzzelstukjes bij verschillende artsen bij el
    Zuid-Holland
    Zo ontzettend met je eens, Tupp. Ik krijg hier echt een naar gevoel van.

19. Porsche

Porsche Niet meer actief

Sorry hoor maar wat is er mis met je eventjes aanpassen aan een ander!..is toch niet zo moeilijk ik lees dat ts op de dagen dat haar kind naar het Kdv gaat alleen pindakaas krijg nou dan doen je er wat anders op...
    Ga met je kindje naar de winkel en laat hem zelf iets uit zoeken wat hij op de boterham wilt als hij naar het kinderdagverblijf verblijf gaat!...

Jeetje wat een nare reacties ...
    Ikke ikke ikke en de rest kan stikken!...

Serieus oei een pinda aanval gezien!..ik heb een collega een keer moeten spuiten omdat die een allergie aanval kreeg!!.. Is niet grappig

20. Porsche

Porsche Niet meer actief

Tja en wat als dat financieel niet kan ...
    Kan dat kindje dus nooit naar school omdat er een paar mensen zich niet even willen aan passen ...

Deel Deze Pagina