Mijn dochter is bijna 6 maanden en krijgt sinds dik een week fruit/groente. 1 soort per dag. Wanneer zal ik overgaan op 2 dingen per dag? En hoe zit dat met liga e.d.? Dat lijkt me zo gevaarlijk dat droge spul!? Wie heeft tips, of gewoon proberen? Ze krijgt verder BV op verzoek.
Wij zijn begonnen met een broodkorste ipv liga. Liga werd een grote smeerboel. Later zijn we soepstengel gaan geven en met een maand of 8 pas liga. Fruit en groentje allebei geven kun je straks gewoon eens proberen. Het maakt nu allemaal nog niet zoveel uit. Gewoon rustig aan beginnen
Wij zijn met 6.5 maanden begonnen met bijvoeding in de vorm van groenten. Dit hebben we ong 2 weken 1x per dag aangeboden. Daarna, dus zeg met 7 maanden zijn we begonnen met bijvoeding in de vorm van fruit. Dit hebben we ook ong 2 weken 1x per dag aangeboden. Weer daarna, dus een week of 4-5 later met 7.5 maand, zijn we over gegaan naar zowel groenten als fruit op 1 dag. Onze rede om eerst alleen groenten en daarna alleen fruit te geven was behalve om gewoon rustig te wennen en dat het helemaal nog niet nodig was, ook om te kijken of ze er niet op zouden reageren. Zouden we bijv banaan en bloemkool op 1 dag geven en de volgende dag zouden ze onder de uitslag zitten en buikkrampen hebben, dan moeten we het dus nogmaals gaan geven om te kijken waar het van kwam, dat wilden wij niet , daarom ervoor gekozen, lekker rustig aan te doen. Na 2wk groenten en 2wk fruit, heel wat soorten gehad, zonder enige reactie erop dus toen durfde we wel 2 dingen per dag te gaan geven . Koekjes enzo zijn wij met de oudste met een maand of 10-11 mee begonnen, heel enkele keer een keer een koekje. Vanaf ong 14 maanden is dat een keer of 2-3 in de week geworden en dat is nog altijd zo. De jongste krijgt het nog niet, heb ook geen behoefte het te geven, ze drinkt aan de borst, ze eet stukjes boterham, ze eet fruit, ze eet groenten, ze eet rijst/pasta, komt niks te kort, ik zou niet eens weten wanneer ik het haar moet geven, dan doet ze de hele dag niet anders dan eten geloof ik , haha. Liefs, Hanneke.
Gevaarlijk is het niet, die baby liga's smelten op het moment dat ze met speeksel in aanraking komen, moet je zelf maar eens proberen. Maar ze heeft het eigenlijk helemaal niet nodig, je kunt haar straks na 7 maanden een korstje brood geven om te leren kauwen, en bij de meeste kids ziet het enger uit dan het is, ze spugen gewoon alles uit wat ze niet weg kunnen werken. En dan ook af en toe zo'n ligatje, stikken zal ze iig niet in.
Ik zou ook eerder beginnen met een broodje oid dan met liga. Die dingen zitten vol suiker en hebben ze echt niet nodig. Als je geen allergiën in de familie hebt zou je rustig kunnen beginnen met 2 dingen per dag.