Dat ligt aan de borstvoeding..

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ratatosk, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik word daar ZO ontzettend kwaad van!
    Altijd als mijn manneke huilt of niet slaapt of iets anders doet wat voor mij een probleem is dan ligt het volgens buitenstaanders aan de voeding.
    Wanneer een flessenkindje een keer ziek is brul ik toch ook niet meteen dat dat komt omdat hij de antistoffen van zijn moeder niet krijgt!!
    GROM!

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.543
    36.517
    113
    Heel herkenbaar en in het begin ging ik er altijd tegen in, maar dat doe ik niet meer, kost mij alleen maar energie. Het enige wat ik nog wel eens wil doen is een flink sarcastische opmerking erin gooien.

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat doe ik ook weleens met als resultaat dat ik dan ruzie heb.
    Ik word er zo onzeker van :(. Mijn mannetje slaapt erg slecht, ik loop op mijn tandvlees.. Mijn linkerborst doet weinig en zoals normaal is bij de vier maanden groeit mijn ventje ook wat minder snel dan eerst dus dan is het makkelijk om onzeker gemaakt te worden.
    En het is ook makkelijk.. "gewoon" om de drie, vier uur een flesje erin en je weet zeker dat hij genoeg melk gekregen heeft. Maar dat wil ik gewoon niet! Ik vind borstvoeding "gewoon" en wil dat gewoon geven. En als het echt nodig is geef ik flesvoeding erbij maar ik denk niet dat het hoeft.
    Wel verdenk ik mijn knulletje van verborgen reflux dus we gaan woensdag naar de huisarts in de hoop dat we dan geholpen kunnen worden en dat het beter gaat met het ventje.

4. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Zeggen ze dat? Nog nooit gehoord..

Het slaat natuurlijk als een snikkel op een blikke trommel ;)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.543
    36.517
    113
    Ja, dan is het helemaal vervelend. Het scheelt ook heel erg dat dit mijn derde kindje is en inmiddels weet dat mensen (ongeacht bv/fv) altijd commentaar gaan hebben of zich bemoeien met dingen.

Mijn kindjes slapen ook niet door, mijn oudste twee met 2 jaar pas. Krijg nu ook weer te horen dat het aan de bv ligt, maar mijn oudste kreeg fv, dus dat kan helemaal niet en dat zeg ik dan ook gewoon.

Als ze zeggen dat hij vast niet genoeg krijgt? Laat ik gewoon zijn spekbeentjes zien en zeg: "ziet hij er echt uit alsof hij niet gewoon krijgt?"

Dat je ene borst meer produceert als de andere is ook normaal. Ter vergelijking links kolf ik max 50ml, rechts kolf ik variërend van 50/160 ml per keer.

Het is idd heel normaal dat je kindje nu wat minder hard gaat groeien, heb je de gegevens al eens op de borstvoedingscurve ingevuld (kun je vinden via borstvoeding.com)?

Probeer je niet te onzeker te maken, je doet het super door je kindje borstvoeding te geven, betere voeding kan hij niet geven.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.543
    36.517
    113
    Hier trouwens ook een kindje met verborgen reflux en dat is idd heel erg vervelend, hopelijk kan er wat aan gedaan worden. Mijn zoontje krijgt zantac en dat helpt wel wat, maar niet super.

7. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Laat je niet gek maken hoor. Jouw voeding is prima in orde. En net wat je zegt, baby's kunnen niet altijd maar als een speer groeien; het vlakt ook een zeer af. Dat is heel normaal anders zouden ze reuzen worden. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over dat hij niet genoeg krijgt. Je baby drinkt wat ie nodig heeft. Ook als hij gekolfde melk krijgt. Als je baby weer bij jou is, haalt ie datgene wat hij naar zijn gevoel 'te weinig' heeft gehad weer live bij jou in.
    Een fles om de 3 a 4 uur is echt niet nodig als je kind tevreden en is en gewoon blijft groeien. (in welke mate dan ook)

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb maar één keer zo'n volkomen misplaatste opmerking gekregen, nota bene van een verpleegkundige in het zkh waar mijn toen 11 weken oude babyzoon was opgenomen. Hij bleek later een darmvirus te hebben, en verging dus van de pijn in zijn buik. Zegt ze doodleuk: "die rotborsten van je mama ook...". Het was bedoeld als luchtige, misschien zelfs grappige opmerking, maar ik heb haar direct laten weten dat ik dat echt niet kon waarderen.
    Gelukkig sta ik heel stevig in mijn schoenen, en was en ben ik helemaal overtuigd van het goede van BV, dus ik heb me er nooit onzeker over gevoeld. Maar wat was ik boos op haar, vooral omdat ik mij zo kon indenken dat ze dit soort grapjes ook zou maken bij moeders die wat minder zelfvertrouwen hebben op dit terrein.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb ik bij Thirza ook veel gehoord. Thirza was een huilbabytje en is uiteindelijk pas met 23 maanden door gaan slapen. Tot die tijd echt dramatische nachten, ben er zelfs door in de ziektewet terecht gekomen omdat ik oververmoeid was...
    Maar hier waren de volgende dingen oorzaak: kiss-syndroom (verholpen tussen 10 en 16 weken), eczeem en KMA (ontdekt bij 8 en 9 maanden) en een chronisch ontstoken neusamandel die voortdurend oorontstekingen veroorzaakte (ontdekt bij 17 maanden, bij 19 maanden geopereerd).
    Toen dat allemaal verholpen was en we daarna nog even 2 kiezenrondes, 5e ziekte en waterpokken langs hebben gehad, werd alles rustig en is de dame door gaan slapen.

Niks van alle commentaar aantrekken dus. Voeding is hooguit oorzaak als er sprake is van een allergie, maar dan heb je diezelfde problemen nog veel erger bij kunstvoeding, (ik ga even uit van KMA). Verder is BV echt geen oorzaak van onrust of niet-doorslapen ofzo... ;)

Over dat 'zeker-weten-dat-ze-genoeg-krijgen-met-kunstvoeding'... Caitlyn krijgt nu kunstvoeding, maar juist weten wat er in gaat en ook dus wat er NIET in gaat, geeft mij veel meer onrust dan BV ooit gedaan heeft. Bij de BV keek ik naar m'n kind en als die tevreden was (buik vol), dan was het goed. Nu ging ik eerst toch lopen stressen als de fles niet leeggedronken werd, (inmiddels afgeleerd en ik voed gewoon helemaal op verzoek ;)).
    Dus tja... zowel BV als KV hebben beiden voor- en nadelen. Iedereen die denkt dat een van beiden alleen maar voordelen heeft, heeft er duidelijk nog nooit mee te maken gehad.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.576
    14.159
    113
    Vrouw
    Heb gelukkig nooit vervelende opmerkingen gehad, wel dat mensen het erg knap vonden dat ik destijds fulltime kolfde voor mijn zoontje. Tja iedereen wil toch het beste voor zijn kind?!
    En doorslapen heeft niets met bv of fv te maken, hier een dametje dat doorslaapt sinds ze 3.5 weken is (oke vannacht was helaas even drama).
    Bv is nu eenmaal het beste voor je kind en als het goed loopt ook nog eens het makkelijkste, dus waarom moeilijk doen met fv? Dan zou je nu 's nachts ook nog eens je bed uit moeten om te voeden, moet er niet aan denken zeg!

11. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Mijn schoonmoeder heeft ook al een paar keer aan mij gevraagd hoe ik nou weet dat hij genoeg binnen krijgt. Blijf maar antwoorden dat hij gewoon zelf drinkt wat hij nodig heeft en dat hij daar super goed op groeit. Maar sommige mensen begrijpen het gewoon niet... Nou, prima hoor, als ik en mijn zoontje ons er maar goed bij voelen! Gewoon niks aantrekken van die opmerkingen, jij weet als moeder het allerbeste wat goed is voor je kindje.

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Oh Suus wat fijn om te horen dat jij links ook zo weinig hebt. Dat maakt me weer wat zelfverzekerder..
    Op de groeicurve van borstvoeding.com zit hij precies op de middenlijn, eerst zat hij er iets boven maar eigenlijk volgt hij die lijn perfect. Volgende week woensdag gaan we weer wegen, ik ben erg benieuwd.
    Wat zijn/waren bij jouw kindje de symptomen van verborgen reflux, en hoe ben je er achter gekomen dat het echt reflux is? Ik twijfel enorm en wil mijn kleintje noch onnodig medicijnen toedienen, noch onnodig pijn laten lijden. Het zou ook een allergie kunnen zijn natuurlijk.. maar hoe kom ik daar dan weer achter hè. Het zou ook niets kunnen zijn, dat ik spoken zie.

Suzanne, hij krijgt eigenlijk alleen maar live aan de borst. Ik heb de luxe om zelf te gaan voeden op het kinderdagverblijf. Maar hij groeit inderdaad nog steeds en hij is vaak tevreden. Hij wil wel vaak drinken en verslikt zich soms zomaar uit het niets (in maaginhoud?).

Bri, Nee! Dat zou ik absoluut niet kunnen waarderen. Met die "rotborsten" doe je zo je best om je kindje te voeden :(.

Rozemarijke, Hoe is bij jullie de KMA dan ontdekt? En waarom pas zo laat?
    Ik weet dat ik me er niets van aan moet trekken hoor maar hoe minder slaap ik krijg, hoe minder ik kan hebben en hoe harder alles binnenkomt..

Cin, Dat vind ik ook, je wilt het beste voor je kind. Dus als dat kolven betekent, ga ik kolven want ik vind bv het beste voedsel voor mijn baby. Bij mijn oudste heb ik ook fulltime gekolfd maar ik kreeg vooral onbegrip en vuile blikken. En ik heb nu knallende ruzie met mijn zus, onder andere omdat zij niet de fles gekolfde melk aan mijn zoontje mocht geven. Begrip voor mijn gevoelens, dat ik het erg vond dat ik niet live kon voeden? Nee joh. Moest ik maar "gewoon" de fles geven.

Tara, Hij krijgt toch genoeg binnen als hij tevreden is, en inderdaad goed groeit.. Moet je de volgende keer maatstreepjes en een wit golvend streepje op je borst tekenen en als ze het dan weer vraagt zeggen KIJK, tot hier is het op :p.

13. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    haha, ratatosk, goed idee:) Maar wil haar niet kwetsen want ze is de liefste schoonmoeder die ik me kan wensen en ze bedoelt het ook niet verkeerd. Maar tegen haar is destijds door haar omgeving gezegd dat ze maar niet aan borstvoeding moest beginnen, want dat was zo'n gedoe!! Dus ze heeft zelf ook de ervaring niet. Mijn moeder daarentegen vindt het geweldig om te zien omdat ze dan terug denkt aan de tijd dat ze mij voedde en dat vond ze geweldig. Ik geniet er net zo van als zij!

14. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Oh, en laatst toen ik bij mijn schoonouders voedde was mijn zoontje erg onrustig aan de borst (was gewoon erg moe), dus het was al snel genoeg. Daarna heeft ze ook wel drie keer tegen mijn vriend gezegd dat hij heel weinig gedronken had.... haha, ach ja, het is allemaal vanuit bezorgdheid en liefde zullen we maar zeggen.

15. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Oh dat lijkt me heerlijk! Straks naar mijn superschoondochter (of misschien toch nog eens een eigen dochter??) kijken hoe ze haar babietje voedt. Hopelijk gebeurt het ooit :).

16. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Pfffff....net zoals iemand laatst tegen mij zei....
    Mijn zoon sliep niet door want hij kreeg bv......haar dochter krijgt nu fv en dat was de reden dat zij wel gelijk doorsliep;)....
    Dat het verschillende kinderen zijn kan blijkbaar niet.

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.329
    11.183
    113
    Hier eigenlijk niet zulke ervaringen, mijn omgeving is of pro bv of heeft nog geen mening eigenlijk. Alleen manlief wordt boos als ik weer eens niet aan lunchen toe ben gekomen, "want je geeft ook nog bv"

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.251
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa had heel erg veel last van reflux, mijn schoonmoeder en schoonzusje bleven maar volhouden dat het aan de borstvoeding lag... werd ik zo boos om, de kinderarts had juist ook gezegd dat borstvoeding goed is, maar nee hoor, zij wisten het wel beter. Met 10 weken kreeg Lisa een sonde en ik kolfde alles af. Toen ging het super met Lisa. Het lag dus inderdaad niet aan de borstvoeding... maar de voeding moest in een uur inlopen, anders ging het fout. Heb het ze nog wel even laten merken dat er niets mis was met mijn voeding :)

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza had steeds al allerlei klachten waarvan ik dan wel vermoedde dat het KMA kon zijn, maar werd door CB eb HA steeds weggewuifd.
    En toen begonnen we met 8 maanden met een yoghurttoetje na het eten en kreeg ze ineens, (naast eczeem in elleboogjes, nekje en zo wat andere plekken die door CB als smetplekjes af werden gedaan), enorme eczeemplekken op buik en rug...
    Bloedtesten negatief, bioresonantie gaf wel duidelijk KMA aan. Op dieet gegaan en bij 13 maanden eindelijk van de KA een goede hormoonzalf gekregen waardoor de eczeem eindelijk verdween, en toen zagen we dat als ze eens per ongeluk iets met melk binnenkreeg, de eczeem weer terug kwam... (en de darmkrampen :().
    Ze had dus al die tijd via de BV wel op koemelk gereageerd, maar nog redelijk mild. Ik blij dat ze BV kreeg, want op KV waren de drama's ws helemaal niet te overzien geweest... :( (alhoewel we het dan ws wel eerder hadden ontdekt :()

En herkenbaar, dat vermoeidheid niet echt helpt om bij je eigen ding te blijven! Maar daar is een forum als deze dan weer goed voor! ;)

Deel Deze Pagina