'Lang slikken van foliumzuur leidt tot astma'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Minyaweth, 4 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
  2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb m'n hele zwangerschap een multivitamine voor zwangeren geslikt, daar zit ook foliumzuur in. Als hete cht zo slecht zou zijn, dan zouden ze dat toch niet adviseren, dacht ik.

3. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Nee, maar wat ik begrijp uit het bericht is dat daar nu onderzoek naar is gedaan en dat dit dus nu aan het licht komt.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik ben benieuwd naar reacties van andere wetenschappers/medici . Het zou wel behoorlijk heftig zijn ALS het zo zou zijn, inderdaad omdat veel vrouwen tegenwoordig een complete multivitamine voor zwangeren slikken.
    En het zelfs aangeraden wordt door verloskundige (tenminste: bij mij, om m'n hb wat zakte) .

Vind alleen de kop die ze nu gebruiken niet geweldig. Alsof je kindje dus 100% zeker astma krijgt als je als moeder lang foliumzuur doorslikt...

5. Lyst

Lyst Bekend lid

29 aug 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    Dat is typisch telegraaf en fok en andere "media", de kop suggereert meestal iets heel anders dan wat er echt staat.

Ik denk dat het geen kwaad kan.
    Ik heb het in huis, maar aangezien ik niet zwanger ben, gebruik ik het niet.
    mocht ik ooit zwanger raken, dan neem ik het waarschijnlijk ook niet, omdat ik dat soort dingen altijd vergeet, haha!

Tegenwoordig is alles zogenaamd "slecht".
    Er zijn toch bijna 7 miljard mensen op de aarde.
    ;)

6. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Mmmmmm, weet niet zo goed wat ik ervan moet denken :(
    Volgens mij zou dan de conclusie zijn dat je beter los foliumzuurtabletten slikt voor conceptie en tijdens de eerste maanden van de zwangerschap en geen multivitaminepil voor zwangeren?

Hieronder misschien een aardige site over foliumzuur:

http://http://www.slikeerstfoliumzuur.nl/tekst/foliumzuur_in_je_eten.php

7. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Is wel belangrijk te weten van wat voor gegevens ze uit zijn gegaan.
    Is dit onderzoek verricht in Amerika of ook in Europa?
    Want, ik citeer:

In Nederland wordt foliumzuur niet verplicht toegevoegd aan brood en andere graanproducten. Hier moeten vrouwen die zwanger willen worden zelf extra foliumzuur slikken. Er zijn in Nederland wel verrijkt voedsel te koop. Kellogg’s voegt bijvoorbeeld foliumzuur toe aan ontbijtgranen.
    (Bron: zelfde site als zojuist vermeld)

Nou is bovenstaande waarschijnlijk geen goede bron (als je wetenschappelijke normeringen aanhoud), maar desalniettemin geeft het wel al te denken....
    Over hoeveel microgram foliumzuur gaat het hier eigenlijk?

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb het artikel even gescand (vooral de conclusie gelezen) en volgens mij is het wel een redelijk goed onderbouwd artikel... Ik lees dat de kinderen van de vrouwen die alleen foliumzuur slikten in het begin van de zwangerschap, geen verhoogde kans hebben. En dat vrouwen die geen supplement slikten, maar wel toegevoegde foliumzuur in hun voeding hadden, geen kinderen met een verhoogde risico hadden. De reden is me echter niet helemaal duidelijk (iets met bioavailability). Wat Chipske zegt, zou wellicht goed kunnen?

Ze claimen de eerste te zijn die dit effect hebben weten aan te tonen en voor zover ik zie zijn er nog geen tegenartikelen verschenen.

9. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    oeps, misschien moet ik het artikel eerst lezen en dan antwoorden. maar hier hebben wel allebei de kinderen pufjes, ventolin.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nog even verder geneusd. De kinderen van moeders met een verhoogde kans waren moeders die zo'n 0,6 mg foliumzuur binnen kregen. De moeders die alleen foliumzuur in hun dieet hadden, kregen gemiddeld zo'n 0,2 mg binnen (en daar werd dus geen verhoogde kans gerapporteerd). De dosering in Nederland is meestal zo'n 0,4 mg.
    Maar hoe het precies met het dieet zit, weet ik niet precies.

Verder heeft normaal gesproken (in Australie) zo'n 11 procent van de kinderen astma, en met het slikken van foliumzuur tegen het einde van de zwangerschap is dit zo'n 14 procent.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.141
    113
    En dan liever nog een kans op astma dan een kans op een open ruggetje..

12. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Ik slik al bijna 4 jaar foliumzuur en het gaat prima met me hoor!:D

13. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    o lees het nu pas goed, 't gaat om de baby...

14. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Bedankt voor jouw heldere aanvullingen/uitleg Merijn!

Deel Deze Pagina