Hoi dames, Zoals het nu lijkt gaat onze dochter vanaf april 2011 een dag per week naar het KDV. Ze is dan net 2 jaar. Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met kinderen die op latere leeftijd naar het KDV zijn gegaan. Hoe ging het met omgang met de leidster, andere kinderen, eten, slapen etc? KDV ziet er prima uit en we hebben er veel vertrouwen in maar ik ben benieuwd hoe onze dochter het gaat vinden.
Ik lees even mee. Onze dochter gaat 6 september voor het eerst naar het kdv...ook op een latere leeftijd.
Ik werk zelf op een kdv, en mijn ervaring is dat het erg verschilt per kind, de een kan zich makkelijker thuis voelen als een ander. Ook maakt het verschil hoeveel dagen ze heen gaan...als je maar 1 dag in de week komt, is het veel lastiger om te wennen, dan dat je 2 of 3 (of meer) dagen per week komt
Het verschil per kindje natuurlijk, maar voor een maand of 8 is altijd het makkelijkste. Maar goed, mijn dochter is met 1 1/2 meegegaan met mij naar het kdv en dat gaat perfect. De eerste paar keer vond ze het wel een beetje gek dat ik haar wegbracht (ze zit uiteraard op een andere groep)toen was het even snikken, maar binnen 5 minuten was ze al afgeleid en ging ze spelen, ik kon natuurlijk zelf zien. Ze gaat maar 1 dag per week en dat gaat ook prima. Ik heb ook zelf een kindje op mn groep dat maar 1 dag per week komt en dat is drama en die is er al van baby af aan. Het makkelijkste om te wennen is wel 2 keer per week (kan ook 2 halve zijn) en dan wat verspreid over de week. Dan is het de 2e keer dat ze gaan al wat bekender. Het is dus op zich een lastige leeftijd, maar het ligt ook erg aan het karakter van je kindje. De eerste dag zal ws goed gaan, de 2e dag niet. Dan beseffen ze alles pas. Slapen zal in het begin misschien wat moeizaam gaan, ze beseffen natuurlijk heel goed dat het een andere omgeving is. Neem wat mee van thuis, ook al heeft ze geen favoriete knuffel, het geeft wel veiligheid. Eten is echt afwachten, meestal gaat dat goed, ze hebben toch honger en het is natuurlijk gezellig met zn allen.
Dat belooft een spannende tijd te worden... Twee keer per week is echt niet de bedoeling. Alleen op maandagen zal ze er heen gaan. Helpt het als ze een aantal keren gaat wennen?
@mol81, wennen is sowieso handig om te doen, helemaal op deze leeftijd. Maar dat zal het kdv zelf ook wel voorstellen. Valerie gaat 6 september eerst anderhalf uur met mij heen, dan blijf ik bij haar. 7 september gaat ze 2 uurtjes heen, waarvan ik het eerste uur erbij blijf. Later die week gaat ze een halve dag alleen.
Mijn zoontje van 2 jaar en 1 maand gaat sinds 2 weken naar het kdv. Hiervoor werd hij door een gastouder opgevangen waar hij bijna exclusieve aandacht kreeg. Hij was daar samen met nog maar 1 ander kindje. Dus het was wel spannend hoe hij bij het kdv zou vinden. Maar het valt allemaal heel erg mee. De eerste keer was hij zo nieuwsgierig dat ik zonder problemen weg kon lopen. Hij heeft aan alles heel goed meegedaan, zelfs slapen met 10 andere kindjes was geen enkel probleem. Hij moet nog wel wennen aan het groepsverband. Op zijn tijd dingen samen doen, samen aan tafel zitten, etc. Daar had hij wel moeite mee. Dat gaat steeds beter, hij blijft nu langer aan tafel zitten en went steeds meer aan vaste rituelen daar. Bij zijn 3de x heeft hij ook wel even moeten huilen toen ik wegging. Ik denk dat hij in het begin zo nieuwsgierig was naar al het nieuwe dat alles leuk was. Op een gegeven moment merkte hij dat hij niet meer exclusieve aandacht kreeg en toen kreeg hij wel een beetje moeilijk. Maar gelukkig was dat van korte duur en is dat huilen tot nu toe maar tot 1 x beperkt gebleven. Succes!
Tim ging voor het eerst naar het kdv toen hij 13 maanden was. Was 1 groot drama en ik dacht waar ben ik aan begonnen. Nu is het natuurlijk per kindje verschillend hoe ze erop reageren....in ieder geval ik heb doorgezet en nu heeft hij de grootste lol daar en zegt me niet eens meer gedag maar gaat gelijk spelen. Het heeft bij hem alleen wat langer geduurd denk dat hij pas na 2 maanden er met plezier heen ging en nu zijn het de andere kindjes die aan het huilen zijn....
emma is met bijna twee een dag naar het kdv. Heeft tijden bijna niets gezegd. En toen kreeg ze ook nog een zusje. Na maanden trok ze bij. Echt beter ging het pas toen ze twee dagen gaat en voelt zich nu helemaal ok. Dat haar kleine zus meegaat scheelt ook wel iets
Mijn oudste was toendertijd 2 en had t er best moeilijk mee. Maar lang niet zo moeilijk als mn zoon met 15/16mnd haha Hij heeft heel veel gehuild, was echt zielig. Nu gaat ie bijna 2 maanden en sinds ongeveer 2 weken gaat het toppie.