vernoemen, maar alleen naar mijn vader?

Discussie in 'Babynamen' gestart door juenco, 20 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hai meiden,

Wij hebben al een naam voor ons jongetje. Nu krijgt hij de achternaam van zijn vader en dus van zijn opa. We vinden het heel fijn voor opa dat dit kindje een jongetje is, want zo wordt de bijzondere achternaam van opa toch voortgezet. Als dit een meisje zou zijn geweest was de naam niet voortgezet (geen neven/broers/etc)

Maar goed, nu wil ik dus dit jongetje vernoemen naar mijn vader. Dan hebben ze allebei wat zeg maar ;)

Vinden jullie dat we dit kunnen doen? Ik wil het eigenlijk niet aan de vader van mijn vriend (we zijn helaas niet getrouwd) vragen, straks zegt hij "nee dat vind ik niet leuk..."

2. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.555
    2.022
    113
    Doe wat je hart je ingeeft. Als jij je zoontje wil vernoemen naar je vader en je vriend is het daar mee eens, dan moet je het vooral doen!

Prinsje heeft incl zijn voornaam 4 namen. De 2e naam is naar mijn vader, de 3e naam naar mijn schoonvader en de 4e naam is de laatste doopnaam die mijn man en mijn schoonvader (en zijn broers en zus) ook hebben. Zo zetten we ook een beetje de lijn door van die familie.

3. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Ik vind dat dat kan hoor, jullie zoontje krijgt toch ook al de achternaam van de ene opa en dat terwijl jullie niet getrouwd zijn? Is toch ook al bijzonder? Ik vind dat zo wel heel goed verdeeld juist, eigenlijk!

4. elsje

elsje Actief lid

4 dec 2011
    369
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn nog niet zwanger, helaas. Maar we zijn al wel uit de namen.
    Als we een meisje krijgen dan vernoemen we haar en naar een hele speciale leerling (we zitten allebei in het onderwijs) en naar mijn moeder
    Krijgen we een jongen dan krijgt die een neutrale (niet vernoemende) roepnaam en als 2de naam de naam van mijn schoonvader, omdat mijn vriend die naam zo speciaal vindt.
    We vragen niks, geen meningen, geen toestemming. Wij willen dit graag zo.
    Ik vind het eerlijk verdeeld zoals jullie doen en jullie moeten doen wat jullie willen :)

5. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ja, zie niet in waarom niet??? Je bent toch niet gedwongen te vernoemen ;) Mijn vriend is naar 1 opa vernoemd, verder niks. Wie weet vernoem je een eventueel volgend kindje weer naar de andere opa of een oma etc

6. allanieew

allanieew Actief lid

5 jan 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    hebben ze niet toevallig een doopnaam die overeenkomt? mijn zoontje kreeg als 1 van zijn doopnamen theodoor (naar mijn vader theo) mijn schoonmoeder helemaal enthousiast wat bleek mijn schoonvader had als 1 van zijn doopnamen ook theodorus.
    (en we hadden hem ook al naar haar vader genoemd :).....)

7. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Waarom zou je het vragen?? Ik zou het gewoon doen!

Onze zoon krijgt als roepnaam een verbastering van mijn man zijn (overleden) vaders naam. De 2e naam is van mijn man zijn opa en broer en de de 3e naam is mijn oma's naam maar dan uiteraard voor een jongen. En de achternaam is van mijn man. Geen mens die hier moeilijk over zal doen. En zo wel dan hebben ze dikke pech!

8. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    399
    83
    bij ons is

naam 1 zelf gekozen
    naam 2 naam van overleden vader vriend. zoals hij werd genoemd want als je zijn echte naam nam dan kwam die terug in mijn broertje en mijn vaders naam en dat wilde ik echt niet hij moest naar mijn vriend zijn vader!
    en naam 3 is mijn opa. Dit omdat ik naar mijn opa ben vernoemd en dus nu zijn 1ste achterklein kind ook :D

naam 2 wist iedereen al vanaf dat ik zwanger was nooit geheim van gemaakt

naam 3 was iedereen helemaal verbaast over vooral omdat mijn vriend daarmee was gekomen

9. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    tuurlijk kan dit.

10. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie niet in wat het probleem zou kunnen zijn. Zou de vader van je vriend er problemen mee hebben dat jullie zoon naar de andere opa wordt vernoemd? Ik zou zeggen gewoon doen wat jullie mooi vinden!

Het is natuurlijk nog wel het meest voorkomende dat je kind zijn achternaam doorgeeft, maar de ouders van mijn man zullen daarvoor toch echt naar hun andere zoon moeten kijken... want ons meisje krijgt mijn achternaam (die mijn man ook heeft aangenomen) ;)

11. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Gewoon doen als het voor jullie goed voelt!

Ons meisje krijgt 2 namen:
    Naam 1: vernoeming naar beide oma's (we konden de namen héél leuk combineren)
    Naam 2: zelfverzonnen roepnaam

We wilden het in eerste instantie andersom doen (eerst roepnaam, en dan vernoeming) maar dat bekt niet zo lekker als dit :)

Deel Deze Pagina