Nekplooi van 5,7?!

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Sukke, Nov 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Kreeg net te horen van familielid die vandaag de nekplooimeting hadden dat deze verdikt was, maar liefst 5,7!

Hoe erg is dit? Is dit op voorhand al enorm slecht nieuws of kan dat pas echt gezegd worden wanneer ook de bloeduitslag bekend is en er dus daadwerkelijk een 1/... uitkomt?

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,476
    4,932
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Helaas zal ze moeten afwachten. Maar naast de kans die ze krijgt via de kansberekeing vwb trisomie 13 18 en 21 kan een verdikte nekplooi ook duiden op andere afwijkingen.
    Anderzijds zijn er ook zat kinderen die gewoon gezond geboren worden.
    Er is dus nog niets van te zeggen. Maar nog wel te vroeg om al in de put te gaan zitten.

3. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Tja, die put is helaas al bereikt na een eerder MA en een levenloos kindje bij 40 wkn!

4. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Volgens mij is tot 3mm een goede uitslag..

5. ikkeja

ikkeja Lid

Jun 18, 2012
    86
    0
    0
    NULL
    NULL
    3,5mm is nog binnen de marge. Je schrikt je rot als je kindje een verdikte nekplooi heeft. Ons meisje had een nekplooi van 5, 6mm. Door de dikkere nekplooi wordt de kansberekening bloed in combinatie met de nekplooi zowiezo al minder gunstig. Die van ons was 1 op 5. Het wil niet zeggen dat het kindje ook daadwerkelijk wat heeft. Uitsluitsel kan gekregen worden door vruchtwaterpunctie. Hoe je het ook wend of keert het worden vreselijke onzekere tijden van wachten wachten en nog eens wachten. Wij kregen 6 dagen na de punctie het nieuws dat ons kindje syndroom van down had. Afgelopen maandag ben ik bevallen van haar na 17.5 week. Het wil niet zeggen dat het kindje wat heeft want er zijn ook andere verhalen. Ik hoop dat alles goed is met hun kindje!

6. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    3,5 had hij het idd over!

Jeetje ikkeja, wat heftig zeg! Hebben jullie er zelf voor gekozen om de zwangerschap af te breken of is de bevalling spontaan begonnen? Sterkte de komende periode.Zat jij ook in de risicogroep of dat neit? zij wel, zijn al 36 en zij 38. Ze krijgen nu idd pas over 2 wkn de volledige uitslag. Dan idd een vp of vt.

Wil zo'n "dikke" nekplooi altijd zeggen dat de kansberekening zo klein, of beter gezegd zo groot wordt? Of kan het in combinatie met het bloed toch nog wat "voordeliger" uitpakken?

7. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Het kan met berekening van het bloed inderdaad nog anders uitpakken.
    Dit vond ik voor je en vind ik zelf wel heel hoopvol.

De nekplooimeting geeft slechts een risicoschatting aan. Dus als tijdens de echo blijkt dat de nekplooi verdikt is dan kan alleen met vervolgonderzoek (vruchtwaterpunctie of vlokkentest) zekerheid worden verkregen of je kind wel of niet het syndroom van Down heeft.
    Uit onderzoek is gebleken dat bij tussen de 60 en 70% van de foetussen met een verdikte nekplooi na vervolgonderzoek geen Down syndroom werd gevonden. Dus van de 100 x dat er een verdikte nekplooi wordt gevonden blijken tussen de 60 en 70 foetussen het syndroom van Down niet te hebben. Hoe dikker de nekplooi, hoe groter de kans is dat je kindje het syndroom van Down heeft. Aan de andere kant wordt ongeveer 70% van de kinderen met het syndroom van Down opgespoord als er een nekplooimeting wordt verricht.
    Daarnaast is gebleken dat een sterk verdikte nekplooi een aanwijzing kan zijn voor andere chromosoomafwijkingen, hartafwijkingen of genetische syndromen. Als er een sterk verdikte nekplooi wordt gevonden dan zal de a.s. ouder de keuze krijgen voor vervolgonderzoek in de vorm van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Als hieruit blijkt dat het kind geen chromosomale afwijkingen (zoals het syndroom van Down) heeft dan wil dit nog niet zeggen dat de foetus geen andere afwijkingen heeft. Vaak wordt er bij ongeveer 20 weken zwangerschap nog een uitgebreide echo gemaakt om eventuele hartafwijkingen op te sporen, maar ook als die niet gevonden worden blijft de kans aanwezig op afwijkingen die niet met de echo te zien zijn of met de vruchtwaterpunctie gevonden worden.

8. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,476
    4,932
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tjonge wat heftig als je al zo veel meegemaakt hebt! Dan is dit echt een extra klap in je gezicht.
    Of de kansberekening nog gunstig kan uitpakken is ook oa afhankelijk van haar leeftijd. Ik acht de kans op een gunstige kansberekening met deze toch wel extreme nekplooi erg klein.
    Hoe dan ook krijg je met zo'n verdikte nekplooi vervolgonderzoekem aangeboden. Dat is nu niet meer afhankelijk van de uitslag van de kansberekening.

9. ikkeja

ikkeja Lid

Jun 18, 2012
    86
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben zelf besloten de zwangerschap af te breken. Ik ben afgelopen maandag naar het ziekenhuis gegaan en daar is de bevalling opgewekt.

Ik denk ook heel eerlijk gezegd dat de kansbereking niet gunstig uitpakt door de al dikke nekplooi en ook hun leeftijd. Ik ben 33.
    Maar zoals ik al eerder zei het is een kansberekening dus er HOEFT niet iets mis te zijn. Ik zei toen ook bij een kans van 1 op 5 heb je nog 80% kans dat het gezond is. Iedereen kan nog honderd dingen opzoeken maar in welke groep hun zitten kan niemand zeggen en dat betekent een vreselijke rottijd met hopelijk een goedeuuitslag!

10. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

Feb 25, 2009
    6,014
    141
    63
    R'dam
    Wat vreselijk dat je deze keuze 'moet' maken zeg!! Ik weet niet wat ik zou doen als ik in zo'n situatie zou komen, mijn gevoel zegt dat ik het dan niet zou afbreken maar als je daadwerkelijk in die situatie terecht kom kun je er natuurlijk heel anders tegenover staan, al vind ik down syndroom niet de ergste 'handicap' spastisch lijkt mij weer vreselijk....

sterkte wat zou jij het moeilijk hebben....

11. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Bah, vind het zo naar voor ze! Zij is 38.
    Morgen hebben ze een gesprek met een geneticus. Daar verwachten ze alleen niet zoveel van want dir kan alleen aan de hand van de nekplooi natuurlijk geen uitspraken doen. Hij kan natuurlijk wel vertellen over de andere chromosoomafwijkingen naast down!

*zucht* ik vind het al lang duren laat staan hoe zij zich moeten voelen!

12. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Ja en 80% is eigenlijk heel veel! Pittig hoor!

13. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

Apr 20, 2008
    2,093
    0
    0
    Dat is nou de reden dat ik nooit testen heb gedaan tijdens de zwangerschap. Ik heb altijd gezegt het kindje is welkom ookal is hij of zij ziek, maar het is maar net hoe je er zelf instaat natuurlijk.

Maar geef de moed nog niet op. Hou vast aan elke sprankje posi dat er nog is.

14. ikkeja

ikkeja Lid

Jun 18, 2012
    86
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hadden ook gesprek met geneticus. Daar zijn we idd niet veel wijzer van geworden.

Wat betreft een besluit nemen een zwangerschap al dan niet afbreken dat kun je je pas voorstellen als je het zelf meemaakt wat ik niemand gun. Bij de uitslag mbt syndroom van down kunnen ze niet zeggen in welke mate het downsyndroom heeft.

15. Desstiiny

Desstiiny Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    1,156
    99
    48
    mijn 'kindje' had een nekplooi van 8mm, maar het hartje was al uit zichzelf gestopt. Waarschijnlijk bij ons een syndroom geweest of een hartafwijking.

Hopelijk zal er voor hun duidelijkheid komen en met een beetje geluk is er niets aan de hand (want er zijn inderdaad genoeg mensen waarbij er gewoon een gezonde baby uit voortgekomen is)

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Idd, dat klopt. Heb voor dezelfde keuze gestaan. Het is verschrikkelijk.

@sukke, ik hoop echt dat deze zwangerschap goed zal gaan. Zenuwslopend dit, bah.

Share This Page