Ik zeg niet dat je lui bent dat vul je zelf in. Je hebt het over je gezondheid, daar doe je verder niets mee. Als jij hierdoor niet kan werken moet je hiermee aan de slag gaan. Al acht ik de kans zeer klein, tegenwoordig keuren ze je niet zomaar (gedeeltelijk) af. Je hebt het over de opvang van je kind, je man is toch thuis? Het is niet makkelijk, zeker niet. Maar niet onmogelijk. Het ligt aan je eigen instelling.
Er zijn een aantal toeslagen waar (bijna) iedereen recht op heeft die onder een bepaald inkomen zitten. Ookal werk je, kan je hier nogsteeds recht op hebben. Bijstand zie ik niet zozeer als een recht maar meer als een gunst. Zodra je van de bijstand gebruik maakt vind ik dan ook dat je er alles aan moet doen om hier uit te komen. Een situatie die je niet kan vergelijken. Je kan het zien als een aanval maar ook als advies. Jij wil niet naar de workshops én je wil wel uit de bijstand. Zodra je meer gaat werken zullen ze jou niet meer kunnen verplichten om de workshops te volgen omdat je al een volledige baan hebt . Dat kan hard overkomen maar het is advies met de beste bedoelingen. Jou vriend moet gewoon meer zijn best doen. Via de computer solliciteren is leuk maar langsgaan en bellen naar bedrijven lijkt mij veel effectiever.
ik zeg niet dat je mee moet zeveren..maar met practische tips moet komen..jouw verhaal vertellen is geen practische tip. Jullie situatie is nl totaal anders..het gaat er hier helemaal niet om dat ts niet wil werken..ten eerste is zij chronisch ziek en zal dus niet die 40 uur kan werken die ze van iedereen moet. En heeft ze een vriend met een strafblad en daarvoor liggen de banen dus ook niet voor het oorapen. Nergens zeg ik of iemand anders dat ze maar lekker niks moet gaan doen, maar ik blijf erbij dat er qua workshops ed meer in haar vriend gestoken moet worden door die organisaties dan haar daar ook nog eens bij betrekken..volkomen zinloos wat mij betreft. en nee heb het niet alleen over jou, maar ook over de anderen die roepen hoeveel ze samen wel niet werken...daar heeft ze geen moer aan.
Zoals ik al zei werkt mijn vriend 2 dagen voor de gemeente en 1 ochtend en 1 middag naar zo'n groep. Maar mijn schoonmoeder en moeder willen gelukkig helpen met oppassen.
Dat is ook mijn hele punt.. die groepen.. Ik zal ook heus wel werken zoveel ik kan en zolang het moet. Zodra mijn vriend heeft kan ik weer minder werken. Maar dat er gelijk gezegd wordt je MOET 40uur werken.. ja heel makkelijk gezegd maar 1. Valt het echt niet mee om een baan te vinden en 2. Moet ik maar afwachten of een nieuwe baas blij is met.mijn gezondheid.. Maargoed het ging dus alleen om die groepen, die jullie blijkbaar heel belangrijk vinden voor mij..
Wellicht steek je inderdaad nog wat op in deze groepen. Zoals je zelf al aangeeft liggen de banen niet voor het oprapen en kan je in deze groepen tips krijgen hoe je, jezelf het beste kan aanprijzen. Als jij het idee hebt dat je door jou ziekte niet volledig kan werken moet je hier achteraan gaan. Je kan namelijk niet op voorhand zeggen dat omdat je ziek bent je niet volledig kan werken.
Maar je hebt eerder Wajong afgeslagen. Dus je zit al langer met je gezondheid dan. Ik zou hier echt mee aan de slag gaan. Want zolang dit niet gebeurt komen ze bij jou. Dat jij meer moet gaan werken. Hoe frustrerend ook.
Denk niet dat je hier het antwoord kunt vinden. Elk situatie is anders, en in elk regio zijn de regelingen weer anders. Zou de SD zelf contacteren en hier goed navraag over doen.
Dat denk ik niet. Dat zal je waarschijnlijk echt zelf moeten regelen. Wajong kan je digitaal aanvragen dan word je opgeroepen voor keuring, duurt 8 a 12 weken he. Ik denk dat elke gemeente zijn eigen regels heeft en dus zou je het dinsdag er echt over moet hebben bij hun over die bijeenkomsten. Ik zou in jouw geval of gaan kijken voor wajong of gedeelelijke afkeuring, want meid dit ga je niet volhouden en je vriend zal natuurlijk min. 10 soll. per week eruit moeten sturen. Kijk evt naar de kosten en aanschaf van een brommertje (als hij dat wel mag besturen) of een snorfiets , dat zal het voor hem makkelijker maken om grotere afstanden af te leggen . met een brommer is 30/40 km prima te doen om af te leggen.
niemand die zegt: goh wat goed dat je destijds die wajong geweigerd hebt en geprobeerd hebt zelf verder te komen...maar alleen maar vallen over dat ze nu bijstand krijgen. ts, de tip van mimi van die snorbrommer vind ik wel een goeie.
ik heb niet alles gelezen...misschien is dit antwoord al gegeven. Zolang je gezond genoeg bent voor HUN (in hun ogen) ben je dus 40 per week beschikbaar (minus eventuele uren die je al werkt), en zijn de groepen verplicht omdat je normaliter 40 uur per week KAN werken. Zolang jij je niet laat afkeuren en met de papieren komt dat je niet geschikt bent voor 40 uurige werkweek, verplichten hun je tot alles wat ze maar willen ze zijn in principe je werkgever. Ze kijken helaas niet naar individuele situaties, oppas problemen, vervoer etc. Ze willen je alleen uit de bijstand hebben. Ik kan ernaast zitten, ik heb dit enkel ooit eens met de ww meegemaakt. Ik zat erin er werd verplicht om 32 uur per week te werken moest ook continue op gesprek komen en meedoen aan cursussen. Mentaal en lichamelijk kon ik het niet aan dit lag aan mijn zwangerschap en bevalling en de nasleep daarvan. Hun zeiden toen ook tegen mij dan moet je je af laten keuren erkennen dat je een PND hebt en ik wilde dat niet. Dus haar antwoord was dan kunnen wij je voor die 32 uur per week tot alles verplichten. Uiteindelijk een werkgever gevonden waarbij ik mijn eigen uren kon indelen en ook thuiswerken. Het komt goed op welke manier dan ook ik wil je veel succes wensen!
Die wajong laten vallen is gewoon een rare keuze, je kunt gewoon werken namelijk. Je hoeft helemaal niet thuis te zitten. Dan moet je je erin verdiepen.
dat kan makkelijk, ik heb gelukkig geen ervaring met al die uitkeringen (op even ww na)...het ging mij om het principe dat er door bepaalde mensen alleen maar commentaar gegeven wordt en niet gezien wordt dat ts volgens mij alleen de beste bedoelingen heeft.
Nouja, als ze werkelijk niet meer uur kan werken dan is het juist helemaal niet slim geweest om die wajong te weigeren.. Als ze sowieso maar +/- 20 uur kan werken en het werd aangevuld met een wajong is het toch "dom" dat ze dat toen niet gedaan heeft?! Daarmee zeg ik niet dat ik het niet goed vind dat ze niet zelf heeft geprobeerd om in haar levensonderhoud te voorzien, maar ze had misschien wat beter over de voors en tegens na kunnen denken..
dat vind ik ook...daarom gaf ik haar ook advies om daar qua eigenwaarde over heen te stappen, maar ik begrijp op zich wel dat ze toen die keuze gemaakt heeft. Maar vind het over het algemeen gewoon te makkelijk om nu allemaal zo over haar heen te vallen en te doen alsof ze de hele dag uit dr neus zit te vreten.
Ik denk dat TS inmiddels al ruimschoots antwoord heeft op haar vraag en dat dit topic daar steeds verder vanaf komt te liggen qua onderwerp. Is het niet tijd voor een slotje?