Wat vinden jullie hiervan?

Discussie in 'De lounge' gestart door AngelaV, 3 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Het punt is heel simpel dat TS maar twintig uurtjes in de week werkt en dit niet genoeg oplevert om haar gezin te kunnen bedruipen. Dus óf haar vriend moet aan het werk en/of zijzelf zal meer moeten gaan werken. Ze heeft hier geen keuze in want dan kunnen ze zich (financieel) niet veroorloven. Lijkt mij heel helder en eerlijk.

2. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Dit is ook heel helder en eerlijk, en een reactie waar TS iets aan heeft.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ja ze kunnen je het verplichten, leuk? Nee dat is het zeker niet. Helaas zijn de regels dit jaar extra aangescherpt omdat er veel misbruik van gemaakt werd.

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik snap wel dat ze het strenger in zijn geworden. Al is het in jullie situatie wat anders omdat jouw partner moeilijk aan werk kan komen. Al ben ik van mening dat als je iets wil, het altijd kan. Ik werk zelf in 20 uur maar dit kan omdat mijn man fulltime werkt en er hierdoor voldoende binnenkomt. Als ik met die 20 uur niet met kan rondkomen zal ik ook met moeten gaan werken, want een aanvulling op die 20 uur kan ik wel vergeten wat logisch is.

Nu jouw man geen baan heeft zullen ze van jou verlangen dat hij het zo veel mogelijk aanvult zodat ze vanuit de gemeente minder moeten bijdragen. Ik weet niet welke opleiding en wat voor werkervaring je verder hebt, wellicht zijn die extra trainingen daarvan afhankelijk.

Je schreef ergens dat die zijn verleden jij nu niet boeten. Ik denk dat je dat een beetje verkeerd ziet. Jij hebt voor deze man gekozen en dit is wat er aan hen vast zit. Als je alleen was geweest had je ook geen 20 uur kunnen werken en had je om fulltime aan de slag gemoeten. Ik zou proberen aanvullend werk te vinden zodat je in ieder geval van het "gezeur" af bent. Ook nog maar eens een gesprek met je man aangaan en hem extra hard zijn best laten doen zodat jij weer minder kan gaan werken.

Van zwart werk, wit werk maken door het gewoon aan de belasting op te geven werkt niet zo simpel. Dit zul je ook met je "werkgever" moeten overleggen. Hij weken zonder contract en het geld wel opgeven terwijl je opdrachtgever dit niet doet kan voor grote problemen zorgen.

4. Mnon

Mnon Niet meer actief

Ik wordt "gestraft" doordat mijn man de opleiding detailhandel heeft gekozen en een winkel verdiend helaas niet zo veel! Ik zeg niet dat ik nu amper rond kom, alleen dat als we minder gaan werken moeilijk rond zullen komen! Ik heb geen gratis kinderopvang, wij zorgen zelf voor ons kind en voor ons inkomen, dus de ene dag werk je en de andere dag zorg je voor je kind! Ik ben totaal niet gefrustreerd over onze situatie, we hebben gelukkig allebei een baan, een leuk huisje en een geweldige dochter en er is een zoon op komst! Ik werk hard voor mijn geld en ben trots op hoe wij alles geregeld hebben.
    Ik vind het alleen zo jammer dat er zo veel mensen een mentaliteit hebben dat het allemaal makkelijk moet zijn; anders moet ik me haasten of dan ben ik nog zo veel van huis of weet ik veel wat voor reden.
    Ik zeg het misschien een beetje (te) hard, maar dat is om gewoon de ogen te openen!

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Tja heel eerlijk?

Mijn man zit dan niet in de bijstand maar in de WW.
    Ik bn nu ook fulltime aan het werk om zo de kosten die we door de WW mislopen te compenseren zo lang hij thuis zit ( overigens wel aangenomen voor 16/24 uur ) Maar werk er altijd meer.

Ik snap dus best dat ze jou ook meer willen laten werken zodat jullie minder afhankelijk zijn van de bijstandsuitkering.

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ohh en wbt het wel of geen 2e.

Ik werkte mijn man werkte.

Toen ik net zwanger was werd contract van mijn man niet verlengd gelukkig vond hij snel weer werk.
    Kort daarna werd mijn contract niet verlengd.
    Toen vond ik na mn verlof weer en baan raakte mijn man zijn baan weer kwijt.

Dus je kan geen koffie dik kijken tenzij je beide een vast contract hebt en zelfs dan heb je nog geen zekerheid..

7. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ja ik vind het raar!

Ja je bent minder gaan werken na de zwangerschap. Dat was misschien niet handig maar maakt in dit verhaal niet uit omdat je toch door bezuinigingen minder kan werken. Of je nu 5 dagen had gewerkt of 4, bezuinigen waren er toch wel.

Je hebt werk. Een enorm belangrijk iets in deze tijd! Je kan niet veel meer werken vanwege je ziekte. Je hebt een kindje waar je ook voor zorgt. Je hebt een baas die jouw situatie accepteert en die jou vaker probeert in te roosteren.

Mijn mening: pure geldverspilling van de staat om jou 2x per week aan die workshops mee te laten doen. Daar kunnen ook andere mensen heen die het meer nodig hebben!

Voor alle mensen hier die aangeven dat zij profiteert van 'ONS' geld, hebben jullie bij bovenstaande stilgestaan. Ooit weleens nagedacht wat het kost om mensen die workshops te laten volgen? Die workshops zijn bedoeld voor mensen die hulp nodig hebben niet als machtsmiddel om mensen te pushen in situaties die het alleen maar erger maken. En laten we nu eerlijk zijn………met TS haar gezondheid mag ze in haar handjes wrijven met de baas die ze heeft. Er gaat geen enkele andere baas komen die het toestaat om zich zo vaak ziek te melden. Tegenwoordig krijg je contracten van een paar maanden, voldoe je niet, lig je er uit. En wat gebeurt er dan? Juist, volledige bijstand of WW. Lijkt mij niet de bedoeling!

Ik vraag mij wel af waarom je vriend in de bijstand zit?
    Of hij heeft nooit eerder gewerkt, of hij heeft zijn WW opgemaakt of hij heeft een eigen bedrijf gehad?

Zodra jouw vriend een baan heeft zijn jullie van de bijstand af en dan is het probleem ook opgelost. De gemeente heeft toch vaak samenwerkingsverbanden met organisaties waar hij misschien, ook met een strafblad terecht kan. Dat strafblad maakt het denk ik wel veel moeilijker ja. Lullig dat jij daar nu ook voor gestraft word, echter heb jij wel voor hem gekozen en dus ben ook jij verantwoordelijk voor deze situatie.
    Geef je vriend een trap onder zijn hol en zorg dat hij zich gek solliciteert. Even uit die negatieve spiraal komen.

Maar om maar even kort terug te komen op jouw vraag: Ja, ik vind het vreemd en volledig onzinnig en verspilling van het staatsgeld om jou naar de workshop te sturen!

8. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Heb je wel eens zon " workshop" meegemaakt? ;) je krijgt daar div. Vacatures, de regels etc worden uitgelegd. Het is nou eenmaal een verplichting. Het os verspillibg iemand die kan werken, thuis te laten en extra uit te betalen.

9. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Tja, noem het hoe je wilt dit is hoe ik het zie. Ja dat komt misschien wat hard over maar ik denk dat je mensen niet altijd maar moet betuttelen. Soms kan een andere, hardere kijk goed zijn.

TS had (nog) niet aangegeven dat zij niet in staat is meer dan 20u te werken door de endometriose, alleen dat ze op eigen aanvraag minder is gaan werken zodat zij meer met haar kindje kon zijn.
    Omdat de situatie nu is dat ze meer "moet" gaan werken en dat wil de gemeente op deze manier bereiken, geef ze eens ongelijk.

Daarbij geeft ze aan dat ze wel 2 "zwarte" schoonmaak adresjes weet om extra bij te verdienen, dan lijkt mij dat een gewone schoonmaak baan oid ook kan?

Mocht ze echt niet meer dan 20u kunnen werken zal ze dit toch zwart op wit moeten kunnen overleggen.

Voor haar vriend vind ik het vervelend dat zijn verleden hem achtervolgt, hij zal wellicht meer moeite moeten doen voor een baan maar in mijn ogen is er altijd wel iets.
    Mac Donalds, krantenwijk, schoonmaakwerk misschien niet de leukste baantjes maar het betaald wel.

Zoals ik al eerder heb aangegeven geloof ik niet dat de gemeente het TS moeilijk wil maken, zeken niet omdat ze werk heeft maar als TS bij de gemeente met zoals hier overal negatief tegenin gaat zullen ze misschien een ander beeld van TS hebben dan dat de situatie is.

TS, ga het gesprek met ze aan. Leg je situatie uit en ga niet overal tegenin maar probeer er iets positiefs uit te halen. Nee het is niet leuk en het zal zeker niet makkelijk zijn maar uiteindelijk is het allemaal om jullie uit de bijstand te halen.

10. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.665
    1.426
    113
    Wat denk ik ook erg mee speelt bij de gemeente is dat ts zelf heeft besloten lichamelijk niet meer dan 20 uur te kunnen/willen werken en tja zo werkt dat niet dat bepaald toch echt alleen een keuringsarts of verzekeringsarts en niet jijzelf. Dus is het logisch dat de gemeente verwacht dat je meer en iets er bij naast gaat doen en standaard procedure is nu eenmaal dat je die groep volgt dus dan geld dat ook voor jou.

11. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Tja,,wat zal ik zeggen...zo werkt het nu eenmaal..
    Je vriend zit in de bijstand, en de gemeente wil dat geld op iemand verhalen, in dit geval dus jij.
    Het is niet meer zo als vroeger.
    Lijkt me niet gemakkelijk, maar het is het beste als je zo snel mogelijk uit die bijstand gaat (wat dus ook gewoon de bedoeling is..).

12. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ja die heb ik meegemaakt ja, weliswaar in een WW situatie. Wat jij nu noemt is niet de workshop die zij bedoeld. Dat is de workshop wat zijn de WW rechten.

Dat deze workshops een verplichting vormen voor mensen die werkeloos zijn vind ik logisch. Voor mensen die een baan hebben, die gezien de situatie het beste is wat ze krijgen kan, vind ik dit pure geldverspilling.

13. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Het is dan misschien onzinnig, maar dat is nu eenmaal het beleid als je in de bijstand zit.
    Het doel om zo snel mogelijk weer in je eigen onderhoud te voorzien.
    Ze kunnen niet voor iedereen speciale uitzonderingen maken, ik snap dat wel.
    Dus 1 van de 2 moet zo spoedig mogelijk genoeg gaan verdienen om in eigen levensonderhoud te voorzien.
    Bijstand is veels te lang als luilekkerland gezien.
    En dan bedoel ik vroeger hè!

14. Aloe

Aloe Niet meer actief

Zover ik lees heeft haar baas dit besloten vanwege bezuinigingen. Ze is zelf van 5 naar 4 dagen teruggegaan. Als de gemeente dit inzet vanwege deze reden is het duidelijk machtsmisbruik.

En het is nu eenmaal de procedure, misschien moeten ze die dan eens veranderen. Ook hier valt enorm veel geld te halen voor de staat. Besteed het aan mensen die het nodig hebben en laat mensen geen risico's nemen die ervoor kunnen zorgen dat ze hun baan, met vast contract, kwijtraken.

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik snap dat het vervelend is, maar als jij en je vriend uit deze situatie willen komen zou ik mee toch kijken of er een mogelijkheid is dat je naar de bijeenkomsten kan.

16. Aloe

Aloe Niet meer actief

#136 Aloe, 3 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2014
    Ja maar niet iedereen past onder dezelfde kam.
    Niet iedereen in de bijstand vind het luilekkerland.
    Ze werkt! Ze vreet niet uit haar neus. Een aantal mensen hier reageren hun frustraties op haar af en dat vind ik niet geheel eerlijk.

Haar vriend moet werk vinden en dan zijn ze van de bijstand af. Dan zijn ze het jan modaal gezin net als vele anderen hier. 1,5 verdieners. Heel veel vrouwen werken part-time, zij heeft ook nog een chronische aandoening en een vent die niet echt wil meewerken. Nu is er een gezegde: we zijn de som van onze keuzes……………….Ja zij heeft voor hem gekozen dus het is niet zo dat zij niet verantwoordelijk te stellen is voor de situatie maar een beetje empathie voor TS is toch ook wel op te brengen?

Maar nee, laat de staat lekker geld blijven verspillen aan mensen die verplicht worden om workshops te gaan volgen……………….want tja dat is nu eenmaal de procedure. Dat vind ik nu echt zonde geld.

17. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Misschien is het al gezegd,maar kun jij niet solliciteren bij de mac?
    Je hebt een auto,en ze zijn dol op mensen die in de namiddag/avond wil werken.
    Tenminste was bij ons wel zo,je kunt daar evt ook in de weekenden terecht.
    Ik zou eens langsgaan,dat zien ze daar graag.

18. tuc

tuc Niet meer actief

ben het helemaal eens met alles wat je schrijft.

19. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Ik heb 2 jaar bij de Mac gewerkt, om mijn handje niet op te hoeven houden. Echter had ik daar een leidinggevende die het leuk vond om alle meisjes daar lastig te vallen. Er zijn daar dingen gebeurd, dus nee ik ga niet terug.

20. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Dankjewel. Ik bedoel dan ook precies wat jij schrijft..
    Heb vandaag met mn vriend een gesprek gehad en gezegd dat ie maar weer alle uitzendbureaus moet bellen.
    Er kwam al iets goeds uit.. hij wordt volgende week voorgesteld aan een bedrijf, productiewerk. Nu maar weer duimen!

Deel Deze Pagina