Behandelaar en verzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Within, 4 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Within

Within Niet meer actief

Wil er nog even niet al te veel over uit wijden, maar ik heb een vraag die een van jullie misschien wel kan beantwoorden.

Mag een behandelaar contact opnemen met je zorgverzekering in welke status een betaling aan hun is?
    Als in, ik heb hem van mijn behandelaar gekregen en direct ingediend bij mijn verzekering.

Ik kreeg te horen dat mijn behandelaar contact had opgenomen met mijn verzekering om na te trekken of mijn behandelingen vergoed werden en hij wist mij dus te vertellen dat ze het deels vergoeden maar dat ik zelf ook nog een deel moet betalen. Ik heb zelf nog niks van mijn verzekering gehoord. Ik krijg er een beetje een rare smaak van in mijn mond, omdat ik het toch wel persoonlijke informatie vind...

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Waarom zou dat niet mogen? Ik denk dat het heel normaal is dat een behandelaar contact opneemt met een verzekeraar om uit te zoeken wat wel en niet vergoed wordt. En dan kan er inderdaad uitkomen dat iets deels vergoed wordt en dat de patiënt een bepaald bedrag zelf moet betalen.

Dat is toch gewone algemene informatie? Volgens mij alleen maar goed, omdat een behandelaar op die manier kennis opdoet hoe de regels zijn bij verschillende verzekeraars en zo hun patiënten weer kloppende informatie kunnen geven. Er is toch niet specifiek gevraagd of jij je deel al betaald hebt?

3. Within

Within Niet meer actief

Ja zover snap ik het.

Het gaat om fysiotherapie. Mijn behandelaar is niet aangesloten bij een beroepsvereniging en geen contracten heeft met verzekeraars. Mij is daarom verteld dat ik zelf de behandeling moest betalen. Ik heb mijn behandelaar gebeld met dit verhaal en dat ik moest stoppen met de behandeling omdat ik het niet kon betalen. Toen kreeg ik opeens een sms na een paar uur dat hij met mijn verzekering heeft gesproken en dat het dus wel vergoed word. Ik snap er totaal niks meer van.

De behandeling ben ik vrijwillig aangegaan. Daarnaast moet ik nu op verwijzing naar een andere fysio, dus dan moet ik sowieso al zelf gaan betalen want ze vergoeden maar 1 behandelaar tegelijk.

4. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle

Het is voor mij al een tijdje terug, maar mijn fysiotherapeut had ook zelf contact opgenomen met mijn zorgverzekeraar om te kijken hoeveel behandelingen er vergoed werden per jaar.

5. M89

M89 Bekend lid

12 jan 2013
    683
    20
    18
    Fysiotherapeuten voeren vaak een COV (controle op verzekeringsrecht) uit. Dit doen ze vaak automatisch via een elektronisch patiëntendossier wat ze gebruiken, maar soms ook handmatig of in dit geval telefonisch.

Een verzekerde heeft namelijk per jaar recht op een x-aantal behandelingen, maar de behandelaar kan niet weten of jij hier al een deel van gebruikt hebt. Door dit na te vragen weet hij dus of de declaratie naar de verzekeraar gaat of naar jou als patiënt.

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Algemene informatie mag worden opgevraagd. Vaak is daar een ander telefoonnummer voor die de zorgaanbieder kan bellen, dit is alleen van toepassing voor nota's die rechtstreeks worden ingediend. Als de klant het zelf heeft gedaan, dan zouden er controle vragen moeten worden gesteld ivm wet bescherming persoonsgegevens. Inhoudelijke en gezondheidsgegevens mogen nooit aan derden (zonder toestemming van klant) worden verstrekt! Persoonlijk ben ik van mening dat de zorgaanbieder het beste met de klant zelf kan bellen. De klant kan toestemming verlenen, dat er informatie wordt doorgegeven aan de zorgaanbieder.

Deel Deze Pagina