Welk bord/gezelschapsspel voor kleuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MadeInUSA, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Dochterlief van vier jaar heeft de gezelschapsspellen ontdekt. Mens erger je niet, domino, dammen, memory, katatu... ze vindt het heerlijk. Ze kan ook al goed omgaan met spelregels, al duren de potjes haar soms nog wat te lang en moet ze het strategisch inzicht nog wat ontwikkelen (valsspelen kan ze daarentegen al als de beste :D ) Liefst wil ze al leren schaken, maar dat lijkt me nog wat ambitieus, zeker aangezien ik zelf ook geen goede schaker ben.

En laat er nou binnenkort een lieve oude baas kadootjes komen uitdelen!
    Oftewel:

Welke gezelschapsspellen raden jullie aan voor een bijdehante kleuter met nog licht beperkte concentratieboog? Iets waarin ik haar niet heel hard hoef te "laten winnen", maar wel meer gebaseerd op je eigen kunnen dan op geluk? Er hoeven geen lichtjes en geluidjes enzo in te zitten (mag in beperkte mate wel) en het liefst een beetje duurzaam.

2. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is nog te klein voor. Wat hier altijd hit is als kleuters langskomen; UNO (duurt niet lang per potje), toren van Pisa, monopoly (wel kinderversie, duurt niet zo lang)

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.860
    113
    Skip-bo junior. Iets meer regels, maar goed te begrijpen, kaartspellen als pesten. Kwartet en mikado.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier spelen we met onze kleuter vaak carcasonne junior en het boodschappenspel.

Het boodschappenspel duurt niet zo lang, kunnen we vaak wel 3 potje achter elkaar spelen.
    Carcasonne junior duurt iets langer, maar dat gaat ook prima. Het ene potje doen we echt tegen elkaar, maar soms helpen we elkaar ook wel weer. Soms gebruiken we met zijn tweeen ook dubbele poppetjes (alsof je met 4 spelers bent). En soms bouwt mijn zoon er gewoon een lang weg van waar de poppetjes overheen wandelen zonder spel ;)

Monopoly junior spelen we ook wel, maar dat duurt langer. Dat is ook vooral geluk om op de goede straten te komen, of juist vaak op kans. Maar het is te weinig denken icm met langer zitten dat hij toch zijn hoofd er niet bijhoudt..

5. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Wie is het?

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.625
    113
    Succesnummers zijn hier:

Kroko loco
    Kikker speelt tikkertje
    Monopoly junior
    Dino Trek
    Toren van Pisa
    Djenga

7. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Wij doen graag:

Kwartet
    Knibbel knabbel knuisje
    Toren van Pisa
    Uno
    Woezel en pip spelen tekertje
    Wie is het? (wij hebben een versie van Peppa big, vreselijk haha)

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Alles van Haba : Boomgaardje is heel leuk voor jonge kleuters, maar ze hebben voor alle leeftijden wat wils

9. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Iemand ervaring met dat Roodkapje spel? Mijn dochter zag het in een boekje staan en wil deze nu graag hebben.

10. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Huisje boompje beestje is ook leuk. Een soort van mens erger je niet.
    Stef stunt piloot is ook erg leuk.
    Uno junior
    En het betoverende doolhof junior is hier heel veel mee gespeeld

11. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Bedoel je Ooh grootmoeder ? Die hebben we hier gehad maar was niet veel aan. Inmiddels dus verkocht.

12. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Hier is knibbel knabbel kluisje een hit en Stef stuntpiloot

13. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Ik bedoel deze, maar ik weet niet of dat dezelfde is...
    Roodkapje - klassiek

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Carcassone junior is inderdaad echt een aanrader. Wij hebben meestal in tien minuten een potje gespeeld, dus ik vind het wel meevalleb qua benodigde spanninsboog. We spelen vaak twee potjes achter elkaar en mijn dochter vindt het echt heel leuk. En ml en ik ook. Kijk, memory vind ik ook wel leuk, maar vooral omdat mijn dochter het leuk vindt. Ik ga niet voor mijn eigen lol een potje memory doen. Maar Carcassone doe ik ook echt wel voor mijn eigen plezier. En het vereist echt wel inzicht van een kind, zonder dat het onmogelijk is voor ze om te winnen.

wie is het is hier ook een succes.

en kwartet. Er zijn kwartetten waarvoor je niet hoeft te kunnen lezen. Wij hebben een dierenkwartet. Het is nog wel moeilijk voor kleuters om alle kaarten vast te houden. Het kan helpen om een fotostandaard te gebruiken om de kaarten in te zetten.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.860
    113
    Ja, inderdaad, dierenkwartet met kleurtjes bijvoorbeeld, dat lukt ook wel zonder dat je kunt lezen. Ze kregen ook eens een dinokwartet cadeau, waardeloos, ik kreeg die namen zelf al amper uitgesproken.

16. Janna

Janna Fanatiek lid

#16 Janna, 21 nov 2016
    Laatst bewerkt: 21 nov 2016
    https://www.bol.com/nl/p/smart-games-roodkapje-deluxe-kinderspel/9200000055944559/

Dan zou ik die in bovenstaande link doen. Jij linkt naar de classic variant. Mijn link gaat naar de deluxe variant. Daar zit een wolf bij en hij heeft net een wat groter speelveld, waardoor er wat meer mogelijkheden zijn. Is leuker en meer uitdaging.

Wij gaan deze voor onze dochter kopen voor sinterklaas. Zij heeft hem inderdaad ook zelf aangewezen in een tijdschrift. We kennen hem dus nog nog niet, maar hebben wel veel andere spellen van dit merk (smartgames). Mijn man is dol op zulke spellen en heeft er veel van. Hij heeft goed uitgezocht hoe deze werkt en denkt dat hij wel leuk is.

Andere aanraders voor kleuters van smartgames zijn "Bunny Boo" en "drie kleine biggetjes".

Edit: de spellen van smartgames zijn echter geen gezelschapsspellen.

17. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Bunny Hop!! Was favoriet bij mijn dochter op die leeftijd :)

18. Cloud9

Cloud9 Bekend lid

17 nov 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Mijn dochter vind op dit moment (is 4) eendjesdans erg leuk. Ze krijgt voor Sinterklaas Poepie knor en voor Kerst Knibbel Knabbel Huisje. Weet dus nog niet hoe ze dat zal vinden maar leek mij wel geschikt voor deze leeftijd.

19. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Het roodkapjespel
    Haba dier op dier
    Huisje boompje beestje
    Memory
    Kwartet

20. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Kinderen van Catan is een succes hier geweest bij alle kinderen rond die leeftijd. Vrij snel gespeeld en iedereen heeft elke beurt iets te doen, (checken of je grondstoffen krijgt).

Bunny Hop hier ook een succes :)

Deel Deze Pagina