Nou mijn mond viel ff open vanmiddag, mijn schoonzusje is hoogzwanger van haar 2e kindje en een beetje emotioneel.... maar ze bracht dus haar andere kindje naar het kdv en alles was nog koek en ei tot ze haar dochtertje weer ophaalde, ze vroeg of alles goed was gegaan en toen zei een leidster dat ze wel heel weinig had gedronken, dus mijn schoonzusje zegt dat ze het flesje van Lotte nog helemaal vol ziet staan en vraagt of ze die dan niet heeft gegeven, zegt dat meisje/vrouwtje Nee kinderen van 2 jaar horen niet meer uit een fles te drinken en al zeker niet met melk want dat is slecht voor ze mijn schoonzusje vroeg dus wat ze dan wel had gedronken en het bleek dus dat ze niets had gedronken ( de hele middag ) omdat ze niet uit een beker wilde drinken ze vond het niet kunnen dat ze nog uit een fles dronk ... Ten eerste waar haalt ze het lef vandaan om te gaan bepalen dat lotte niet uit een fles mag drinken ! Ten tweede hoe komt ze er in hemels naam op dat melk slecht is voor een kind ! Kijk het gaat niet om mijn kind maar mijn haar dochtertje heeft nog nooit zo veel gedronken die avond ( we waren op visite bij mijn schoonouders ) ik ben zo pissig en heb echt zo'n zin om met haar mee te gaan om dat mokkel ff te vertellen dat dit zo niet kan maar ja ik moet me er niet mee bemoeien want het is niet mijn kind, ik weet nu dus wel dat ik Kyano daar noooooooit op het kdv zal plaatsen... Wat een stelletje onbeschoften... sorry moest ff mijn verhaal kwijt .... Liefs Chantal
Vreemd verhaal inderdaad. Als ze er een andere mening over hebben dan moeten ze dat bespreken met de ouders en ondertussen gewoon haar laten drinken hoe zij het wil. Als de ouders ook willen overstappen naar een beker dan kunnen ze samen afspreken hoe je zoiets aanpakt. Maar zomaar de fles weigeren te geven zonder voorbereiding, dat snapt zo'n kleintje niet. Ik zou een gesprek aanvragen!
echt belachelijk indd ik zou zeker een gesprekje aanvragen gaat een beetje tever als zij dat gaat bepalen en dan het kind de hele middag geen eten geeft erg onverantwoord en melk is juist goed voor een kind toch een kind een middag geen drinken geven dat is pas slecht!
Zo dacht/denk ik er dus ook over ... kijk als hun willen dat die kinderen uit bekers drinken vind ik geen probleem maar bespreek dit van te voren even, vind het te absurd voor woorden dat hun bepalen dat ze uit een beker MOET drinken....
ik denk dat er meer bedoelt werd dat melk uit een fles niet goed is voor kindjes en dat is ook logisch, daar heeft de leidster wel gelijk in. welk soort drinken je ze ook geeft uit fles dat maakt niet uit (water uitgezonder natuurlijk) En in principe ben ik het er wel mee eens dat kinderen van die leeftijd eigenlijk niet meer uit een fles "horen" te drinken, maar goed, zo te lezen hebben ze het daar verder totaal niet over gehad of het wel of niet gegeven mag worden uit de fles, en hadden ze er wel voor moeten zorgen dat de kleine wel gedronken had (desnoods dus uit de fles) ik neem aan dat je schoonzus wel een gesprek aangaat hoe ze dat verder gaan doen met de kleine want het is te gek voor woorden dat een kind van die leeftijd een hele middag niets drinkt. groetjes kaatje
Die leidster heeft niet te bepalen waaruit haar kind drinkt (ik denk ook dat een beker op haar leeftijd beter is, maar dat is de keus van de moeder) en wat was het dan voor melk, gewone koeienmelk? En zo zonder het van te voren te overleggen, dat kan gewoon echt niet, ik zou ook boos zijn geweest. Vooral op een warme dag als ze veel moeten drinken.
Je kan mij niet vertellen dat melk slecht is voor een kind ... Of je het nou uit een fles drinkt of niet .... Of bedoel je dat melk dat bv uit zo'n glaze fles komt ipv uit een pak ? ... Want melk is helemaal niet slecht voor je ... En dat een kind nog uit een flesje drinkt dat moet zij weten, de leidster moet gewoon niet gaan bepalen wat wel en niet mag voor dat kind... daar zijn moeders voor ... Tuurlijk kan ze beter uit een beker drinken maar als ze nou gewoon zo af en toe een flesje heeft wat maakt dat uit ... @jo79: het ging om de gewone koemelk, Campina melk ...
Ten eerste snap ik wel dat ze boos is want drinken is gewoon heel belangrijk maar uit een flesje als je al 2 bent is wel een beetje vreemd. Tuurlijk lekker s'avonds voor het slapen als je het dan nog wilt maar uit een beker moeten ze dan wel kunnen drinken. Het is ook slecht voor de ontwikkeling van de spraak en het kan later problemen geven bij het eten en drinken (al gaat het nu heel goed) Het is dus wel aan te raden dat het kindje uit een beker gaat lekker drinken maar dit moet dan wel eerst gestimuleerd en aangeleerd worden en niet zomaar van de ene op de andere dag. Maar de leidster moet ook de groep in de gaten houden als elk kind een flesje heeft of andere koekjes etc is het hek van de dam er moet 1 lijn worden getrokken dus misschien dat ze het daarom heeft gedaan. Maar is hier dan geen gesprek aan vooraf gegaan? Lijkt mij sterk dat ze dat nu doen omdat ze twee is? Dit is mijn mening en werkervaring heb het geprobeerd goed uit te leggen.
Ten eerste lotte drinkt liever uit een fles dan uit een beker, ten tweede ze kan heel goed praten voor een kind van 2 ( gezegd door CB ) zelfs het CB heeft aangegeven dat als lotte uit een fles wilt drinken dat dit geen probleem is ... Dus ik snap niet dat die leidster hier zich druk om maakt... En oke dat ze 1 lijn willen trekken wat betreft drinken uit bekers dat kan ik begrijpen maar ik vind het ascociaal en onverantwoordelijk van dat mens dat ze dan gelijk geen drinken meer geeft ... Dit is niet in overleg gegaan met de moeder, mijn schoonzusje kwam thuis en toen werd dit pas verteld ... ! En waarom is het vreemd dat ze nog af en toe uit een fles drinkt ... Niet iedereen gedraagt zich volgens het boekje
Melk uit een flesje drinken dat is idd niet goed voor een kindje, Slecht voor het gebitje. Net als zoete drank soorten. Wij leren ons dochtertje nu uit een tuit drinken. Maar dat lukt nog niet echt, KDV maakt nog geen probleem van. Vind het wel raar dat daar op het KDV zo raar doet, Laat het kindje dan uit een tuit beker drinken.
Hoi, Ik werk toevallig als leidster ( bij ons heet dat pedagogisch medewerker) op een kinderdagverblijf. Misschien mag ik zo vrij zijn om mijn mening hierover te geven. Het kan zijn dat een kind te weinig drinkt. Daar zijn genoeg redenen voor. Maar zeker in de zomermaanden moet je dan een alternatief bieden. Roosvicee, water, het maakt niet uit. Vocht is ook voor een kind van twee heel belangrijk. Wat zegt het beleid van het KDV? Handhaven ze de gewoontes van de ouders ( bijv ouders geven heel lang de fles door, leidsters volgen thuis) of proberen ze het beker-drinken bij moeder aan te moedigen. Welke voeding zat er in die fles? Was het één van de vele opvolgmelken of zat er gewone melk in? Waarom wil moeder zo graag dat het kind uit de fles drinkt? Is het omdat ze zelf moeilijk afscheid kan nemen van de dreumesleeftijd of wil ze dat omdat het kind anders heel slecht drinkt ( slechte training van drinken uit een beker) Het is een beetje laat om nu opeens met de opmerking te komen dat een leeftijd van twee een beetje oud is om uit een fles te drinken. Ik vermoedt dat, als het nooit ter sprake is geweest, het een invalleidster is geweest die toeten nog blazen van de kinderen op die groep weet. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat een leidster van die groep al eens heeft aangekaart dat het voor het kindje beter is om uit een beker te gaan drinken. ( zoals men borstvoeding promoot, zijn er ook redenen om kinderen op een gegeven moment uit een beker te laten drinken) In elk geval om dat actief te oefenen. Thuis, en eventueel samen met het KDV. Elke dag even bespreken hoe het gaat. Het kan ook zijn dat moeder toch de fles wil blijven handhaven. In zeker zin kun je dit ook door blijven trekken in het KDV , maar dan nog moet moeder er dan wel op gewezen worden dat het niet in het belang van het kind is, zeker ook niet ten opzichte van leeftijdgenootjes. Het blijft altijd zaak dat, hoe het kind ook drinkt, het genoeg vocht binnenkrijgt. Hoe die leidster erbij komt om dan maar helemaal niks te geven vind ik dan ook behoorlijk kwalijk. Ik denk ook dat dit misschien al langer speelt, of de leidster weet niet helemaal waar ze mee bezig is. Ikzelf werk bij een vrij groot ( veel vestigingen) kinderdagverblijf ( stichting) en wij werken met een zogenaamd vaststaand 'pedagogisch beleid". Dat voor beiden partijen goed is in te lezen. Dit soort dingen kan dan eigenlijk niet voorkomen. Althans, bij ons niet. Goede communicatie en helderheid tussen ouders en leidster is een vereiste. Het gaat dan ook uitsluitend tussen hen. Als ik moeder was zou ik een gesprek aangaan. Het zorgt er ook in elk geval voor dat het één en ander niet 'rond gaat zwerven' bij derden. Want hier heeft in de eerste plaats zeker het kind niets aan en daar gaat het wel om. Dat dit gebeurt is verbaast me en is niet best voor de goede naam van kinderopvang die heel serieus te werk gaan ( en waar kind en ouder voorop staan). Helaas zijn zaken als communicatie en beleidsplan minder goed geregeld bij particulieren en vaak 'goedkopere' kinderdagverblijven die ouders graag lokken met een mooi likje verf, mooie verhalen en lage tarieven. Dat het personeel vaak niet goed begeleidt wordt of dat er minder vaak ( of geen) functioneringsgesprekken plaatsvinden is een zaak waar ouders niet bij stil staan. Als ouders voor een kinderdagverblijf willen kiezen stel ik altijd dat ze voor hun gevoel moeten gaan. En vraag vooral naar een pedagogisch beleid. Zowiezo moet je bij de eerste kennismaking al heel veel info krijgen waardoor je dit soort zaken kunt voorkomen. Een succesvolle opvang is altijd een samenwerking tussen ouders en KDV. Natuurlijk zeg ik niet dat dit geen goed kinderdagverblijf is. Ik ga op jou verhaal af. Maar ik vind het niet best. Hoeveel leidsters zitten er aantal kinderen op de groep? ( een goede graadmeter van kwaliteit, kiest een organisatie voor kostenverlaging met minder personeel of levert zij kwaliteit . En ook: is er een vaste invalpool?) Er zitten zoveel haken en ogen aan... gr, Melissa73
Toen dit gebeurde was dit de allereerste keer dat ze op dit KDV was ze was hier dus nog nooit eerder geweest ... Ze hebben dit dus nooit van te voren al met elkaar besproken... In de fles zat gewoon Koemelk ( campina ) De verdere dingen weet ik geen antwoord op zoals: hoeveel leidsters staan er, is het een inval leidster enz enz ... Mijn schoonzusje heeft geen probleem met het afscheid nemen van de dreumes periode, het gaat er gewoon om dat Lotte van zichzelf al weinig drinkt en als ze dan al drinkt dan doet ze dit vaak uit een fles, dus mijn schoonzusje heeft die fles mee gegeven zodat ze zeker wist dat ze dan toch wat zou drinken, want een hele ochtend geen drinken is niet goed.... Ik vind het ( nogmaals ) absurd voor woorden dat een KDV geen drinken geeft omdat hun de regel hebben '' vanaf 2 jaar geen fles '' ... So What dat het slecht voor de tanden is So What dat ze beter uit een beker kunnen drinken, dit alles beslist de moeder, als zij vind dat haar kindje nog een flesje mag dan heeft zo'n KDV leidster ( invalster of niet ) niet het recht om een flesje niet te geven ... Kan me zo boos maken dat er mensen zijn die de regels bepalen over jou kind ... maar goed dat is mijn mening ...
Lees hier veel offtopic reacties. Laat je mening nou eens achterwege mbt het wel of niet uit een flesje drinken op je 2e. Het gaat over de belachelijkheid van dit KDV!
Ik kan me op zich wel voorstellen dat het kdv vindt dat ze uit een beker moet drinken. Dat doen ze bij ons ook. Maar dat moeten ze dan natuurlijk wel met die ouders overleggen en niet het kind er de dupe van laten worden dat die het niet kan. Mijn zoontje snapte niet hoe een tuitbeker werkte. Een rietjesbeker begreep hij wel, dus nu geef ik elke keer een rietjesbeker mee en dan gebruiken ze die. Gaat prima en hij drinkt niet uit een fles. Maar dat soort dingen hoort wel in overleg te gaan en niet op eigen houtje besloten te worden, vind ik.
Nou idd zeg....niet normaal! Werk zelf ook op een kdv en heb ook van die OVERenthousiaste collega's: "als je je beker niet leegdrinkt krijg je niet nog een broodje!"..met als gevolg: beker blijft vol en er komt geen extra broodje...Ik kan daar niet tegen hoor! Als je een kindje hebt wat slecht drinkt ben je allang blij DAT het af en toe wat drinkt, dan maar uit een fles!
Inderdaad, Lotte is ook iemand die heel weinig drinkt en als ze dan al drinkt dan doet ze dat vaak uit een flesje ... Ik snap niet waar dat mens zich druk om maakt hoor .. maar goed ... Maar meiden ik heb het verkeerd neer gezet, ik zei dat het op een kdv was maar het was op een Peuterspeelzaal .... niet dat de situatie en mijn mening voor mij dan anders word maar denk zeg het ff.. excuus !
Mijn neefje is bijna 4 en op het KDV vinden ze het absoluut geen probleem dat hij soms nog uit een fles drinkt. Ik vind dat echt iets dat de ouders moeten bepalen niet het KDV of de peuterspeelzaal. Om tijdgebrek hoeven ze het niet te laten, want een fles geven kost minder tijd dan een bekertje drinken.
Is je nichtje 2 of 2,5? Een peuterspeelzaal is tevens de voorbereiding op de basisschool. Hier bij ons zitten de kindjes rond 11 uur in de kring, krijgen dan een beker melk of water en een cracker. Dit om ze te leren in groepsverband iets te doen. Ook bij ons krijgen ze in dit geval geen flesjes, om een gelijke lijn te trekken. Anders krijg je dat Pietje uit een flesje mag drinken, maar Marietje mag dat niet (van haar moeder) maar zou dat wel graag willen, met een klein drama tot gevolg. Nu moet ik zeggen dat kindjes hier pas vanaf 2,5 jaar op de PSZ geplaatst kunnen worden, persoonlijk vind ik dat ze dan toch echt wel uit een beker moeten kunnen drinken. Als ze het tegen die tijd nog niet KUNNEN, vind ik dat je als moeder dan wel wat tekortschiet. Milan dronk tot voor kort ook nog 2x per dag een flesje ('s ochtends limo, tussen de middag warme melk), gewoon omdat hij dat zo lekker vond. Inmiddels heb ik dat ook afgeschaft, hij is tenslotte bijna 4. Maar hij kòn vanaf 1 1/2 à 2 jaar wel uit een beker drinken, ookal kreeg hij toen nog regelmatig een flesje..Dat was mijn keuze, ookal werd iets anders geadvisseerd.. Neemt niet weg dat ik het belachelijk vind dat ze zonder overleg je nichtje helemaal geen drinken hebben gegeven. Neem haar dan even appart, geef haar wat drinken uit haar flesje en ga daarna een gesprek aan met de ouders, over hoe het bij hun werkt..Natuurlijk beslis je als ouders over je eigen kind, maar als ouders moet je ook leren (en jezelf als voorbeeld stellen aan je kind) om je aan te passen aan bepaalde regels als je je kind uit handen geeft aan bijvoorbeeld de PSZ of later, de basisschool..Zeker als je wilt dat je kind met de rest van de kinderen mee ontwikkeld, want daar zijn deze instellingen toch ook voor bedoelt...
heb hier op de peuterspeelzaal echt nog nooit een kindje met een fles gezien! wel met een rietjesbeker, maar ik vind ook dat ze op die leeftijd toch echt uit een beker moeten kunnen drinken... maar ik vind het wel heel erg kwalijk dat ze dan maar helemaal niks hebben gegeven! dat vind ik echt niet kunnen en zou daar zeker iets van zeggen!