Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik voor iedereen respect heb hoor. Althans zo begin ik zo stel ik mij in. Ik ben niet zo van respect moet je verdienen.
Hier precies andersom: ik heb voor iedereen respect, maar je kan dat bij mij ook verliezen. Ik heb respect voor elke mening, maar dat betekent niet dat ik het er ook mee eens ben. Soms is het beter om niet alles te zeggen wat je denkt, juist vanwege dat respect. Tegenwoordig moet je over alles een mening hebben, of er iets van "vinden", en dat overal verkondigen want "dat is mijn mening en die telt ook". Je kunt er af en toe ook gewoon lekker voor kiezen om het een keer voor je te houden, volgens mij wordt de maatschappij daar een stuk relaxter van.
Maar ik snap echt niet dat je gekwetst kunt zijn door iemand op een forum. Als ik iets hele lelijks tegen jou zeg, dan zal jou dat toch een zorg zijn? Jij kent mij niet en ik ken jou niet, dus als ik zoiets zou doen dan is het helemaal nergens op gebaseerd. Het zegt helemaal niets over de persoon die wordt aangevallen en des te meer over de aanvaller! Ik zou in zo'n situatie denken 'wat een treurig of aso mens zeg', en er verder geen seconde wakker van liggen. Maar goed, het feit dat ik vind dat iedereen moet kunnen zeggen wat ze willen neemt niet weg dat ik het wel jammer vind dat er mensen zijn die de behoefte hebben om onbeschoft te zijn. Ik vind dat nergens voor nodig.
Ik vind het persoonlijk altijd zo'n onzin dat mensen respect zouden moeten verdienen! Ik ben het eens met bosi en ummm dat IEDER MENS in beginsel respect verdient, gewoon, OMDAT HIJ MENS IS. Natuurlijk kunnen mensen vervolgens dingen doen, waarmee ze je respect verliezen. Maar dan heb ik het wel over structureel dingen blijven doen die fout zijn. Je kunt niet als iemand één keer een fout maakt denken: "nu heb ik geen respect meer voor hem/haar." Mensen maken nu eenmaal fouten en ik vind het raar dat je dan iemand beoordeelt op basis van die ene fout, en niet op de rest van zijn persoonlijkheid.
Ik vind het helemaal niet nodig om ongevraagd je mening te geven. Als iemand wil weten wat ik ergens van vind vraagt hij/zij dat toch? En natuurlijk flap ik er ook best weleens wat uit, maar over het algemeen probeer ik mijn mening niet ongevraagd te geven.
Maar mensen met "verloren respect" hoef je dan toch nog niet de grond in te boren...Negeren kan dan toch ook... Of goeie dag, goeie weg... Op forum nog makkelijker... Topic kun je zo weer dichtklikken..
Ik zal het heus niet meteen opgeven als iemand het een keer niet snapt of begrijpt. Ik bedoelde daarmee dat iemand de moeiete niet neemt en het al Niet eens probeerd of als het herhaaldelijk voorkomt dan kan ik op bepaalde vlakken respect " verliezen" voor iemand
Je behandeld mensen toch zoals je zelf behandeld wilt worden? Dat doe ik in ieder geval wel. En het hoeft echt niet oetsiekoetsie te zijn hoor, maar mensen een trut of i.d. noemen als je dat vindt.... Hou dan gewoon je mond. En als het je niet aanstaat, dan reageer je toch niet? Zo moeilijk lijkt mij dat niet. As je niet fatsoenlijk met iemand in discussie kan gaan, doe het dan gewoon niet.
Dat waren alleen voorbeelden en waarom zou ik mijn mond houden? En je zegd het zelf al "als het je niet aanstaat, reageer dan niet" Het ging namelijk niet alleen over een discussie, ik dacht dat ts bedoelde of je mening mocht zeggen niet of je wel of niet kan/ wil disscussieren
Maar als je niet geraakt kunt zijn, op welke manier dan ook, door 'iemand op een forum', is dat dan niet een heel arm voorbeeld van de hedendaagse samenleving?. We (niet iedereen uiteraard) besteden tegenwoordig meer tijd aan virtuele kennissen dan aan echte, dus zie ik die ook als mensen van vlees en bloed. Ik kan persoonlijk heel erg geraakt/gekwetst zijn over wat iemand op een forum over me zegt. En tegelijkertijd kan ik me ook achteraf heel druk maken als ik bewust of onbewust iemand gekwetst heb op een forum. On topic: Ik heb het betreffende topic gemist, maar kan me soms behoorlijk ergeren aan bepaalde leden die het nodig lijken te hebben om anderen op de man aan te vallen op hun kwaliteiten als mens/moeder etc. En meestal weten/kunnen zij en hun kinderen het altijd beter... Jammer dat we niet bij die personen een dagje mee kunnen draaien...
Ik zou eerlijk gezegd liever een dagje meedraaien met een aantal vrouwen hier op het forum voor wie ik enorm respect heb. Lijkt me veel nuttiger.
Het is al een paar keer gezegd: dat iets mag betekent niet dat je het zou moeten willen. Hierboven zegt iemand "als ik iemand een trut vindt, dan zeg ik dat gewoon." Tja, waar je blij van wordt. Hoe kun je nou van iemand waarvan je alleen maar berichtjes leest op een forum echt weten of het een trut is of niet? En als je het echt weet, wat is dan het nut ervan om het te zeggen. Voel je jezelf echt beter als je iemand hebt gemeld dat het een trut is?? Ik heb er geen moeite mee als mensen zeggen dat ze het niet eens zijn met bepaalde keuzes die anderen maken. Als je daar niet tegen kunt, is een open forum denk ik niet de plek waar je moet zijn. Maar het is dan wel prettig waarom je het niet eens bent met die keuzes. Ik vind het 'not done' als je mensen op de persoon gaat aanvallen. Zoals iemand uitschelden of als persoon belachelijk maken of omlaag halen. Vooral als het ook nog eens om mensen gaat die net iets heel verdrietigs hebben meegemaakt. Als je die dan ook nog eens de grond in gaat trappen... ik vraag me dan vaak wel af wat voor leven dat soort mensen zelf leiden. Ik heb dat andere topic niet gelezen, maar ik begreep dat er daar mensen waren die het niet eens waren met het aantal dagen dat een moeder werkte. Dat je die mening hebt: prima. Ook goed als je uitlegt waarom je denkt dat dit niet goed is voor moeder en kind. Dat is je mening geven, dat is je goed recht. Maar beweren dat iemand een slechte moeder is of geen moedergevoel heeft; nee. Want dan speel je op de persoon. En dan ook nog eens een persoon die je niet kent. Dat zal officieel allemaal wel mogen. Maar ik vind dat soort reacties altijd meer zeggen over de persoon die ze geschreven heeft, dan de persoon waar ze over gaan. Zelf zou ik trouwens geen seconde slaap verliezen over dat soort opmerkingen. Ik weet zelf wel wie ik ben. Maar niet iedereen heeft zoveel zelfvertrouwen. (Dat kan trouwens ook tijdelijk minder zijn, door een nare ervaring.) En hoewel er nergens in een wet staat dat het moet, vind ik het mensen toch wel sieren als ze een beetje rekening houden met andermans gevoelens. Als je dat weigert te doen, zegt het vooral iets over je eigen mens-zijn.