Naam 'van deze tijd'

Discussie in 'Babynamen' gestart door Stringetje, 20 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Wie koos er voor haar kindje/ kiest voor haar toekomstig kindje een 'naam van deze tijd' en wat is dan bijvoorbeeld zo'n naam?

Ik lees hier regelmatig dat een naam niet meer van deze tijd zou zijn... Zoals Kim, of Jeroen, Hanna, Lotte, Marieke, Freek. Van deze tijd is dan bijvoorbeeld Mare, Juul, Liv, Finn, Sem, Loek. Vaak met 1 lettergreep.

Ik vind mezelf heel modern (haha) maar als het op namen aan komt, dan lijk ik toch van de oudere stempel te zijn. Denken jullie dat de 'oude' namen nog ooit een comeback zullen maken? Ik moet een naam kiezen die ik zelf wil, maar het lijkt me zo sneu voor mijn dochtertje als iedereen straks vindt dat ze een suffe naam heeft. :) Weet ook niet goed wat ik met dit topic wil. Misschien heeft iemand ineens dé 'naam van deze tijd' die ik wel leuk vind?

2. Aries

Aries Niet meer actief

Ik zou juist eerder voor klassiek kiezen dan voor een hippe naam. Hanna en Lotte zijn denk ik behoorlijk tijdloze namen.

3. Toet85

Toet85 Actief lid

9 jul 2015
    459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij kun je beter een tijdloze/'ouderwetse' naam kiezen dan al die gekunstelde namen die je nu hoort... Die namen hebben hun kwaliteit al bewezen door nu nog steeds aanwezig te zijn....

Mijn zoontje heet Tijn, maar de oudste oom van mijn man (90 jr) heet ook Tijn. Lekker tijdloze naam dus. En zo heb je er nog heel veel meer. En hoe stoer is het om een zoon te hebben die bv Kees heet, volgens mij gaat dat nooit over! Lekker doen waar jullie je goed bij voelen.

4. Veera

Veera Niet meer actief

Onze dochter heeft wel een naam van deze tijd. Dus geen Joke of Marjan ofzo.
    Maar dat is een verschil met de hippe populaire namen van deze tijd zoals Mason, Nora of Sem. Zo'n hype vind ik namelijk helemaal niks, ik vind orginaliteit belangrijk

5. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Er is een verschil tussen klassieke namen en gedateerde namen vind ik. Namen zoals Jeroen of Dennis vind ik echt gedateerd, daarvan had ik er twee of drie in m'n klas 😊
    En om me heen komen juist de echt oud Hollandse namen (Kees, Willem) ineens weer helemaal op!

Wat vind je zelf een mooie 'ouderwetse' naam?

6. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Alle namen doorgaan cycli volgens mij. Mijn oma moet hard lachen om namen als Julia, Anna enzo. Dat was in haar tijd echt superouderwets, zij is van de generatie Tiny en Annie enzo :D Zelfde als mijn ouders, allemaal van die Hetty's en Gerry's en Conny's en Jeanets enzo.

Veel namen van onze generatie (80s/90s kinderen) zijn ondertussen wat oubollig - Sandra, Andrea, Kim, Jeroen enzo inderdaad. Maar of je dat nou tegen moet houden? Er zijn ook genoeg namen van die generatie die wél nu nog populair zijn - Sanne, Lotte, Lieke, etc. Als je het gewoon een mooie naam vindt, lijkt me dat voldoende. Als kind zijn alle namen van kinderen om je heen toch gewoon gewoon, want daar groei je mee op. En of dat nu Lidewij of Maikel of Sandra of Lynn is, maakt weinig uit...

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik kies het liefst voor namen die tijdloos zijn (of die ik in elk geval tijdloos vind en over 100 jaar nog kunnen ;) ).

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Er is een website die namen sorteert op populair/niet populair en stijgend of dalend in populariteit.

Niet populair en stijgend noemen ze aparte namen (Amelia, Maja of Josje).

Populair en stijgend (Emma, Sophie of Julia) spreekt voor zich, en populair en dalend (Anna, Lisa of Isa) ook.

Niet populair en dalend noemen ze nostalgisch (Wilhelmina, Monique of Hendrika).

De website is Aparte Babynamen. Als je er toch op let zou ik persoonlijk niet kiezen voor namen die dalen in populariteit, in jouw voorbeelden van meisjesnamen zijn dat Lotte, Kim, Marieke, en Mare.

9. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Bij een naam van deze tijd denk ik aan namen als Vajèn, Feline, Jaylinn, Jace, Dex, Jax, Vince... Dat zijn namen die nu ineens iedereen leuk lijkt te vinden en uit bijna niets zijn komen opzetten en binnen een paar jaar weer sterk in populariteit zullen gaan dalen. Dus namen waarvan je als je later iemand met die naam tegenkomt weet: die is geboren in 2013-2016 ongeveer.

10. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Ik hoor veel om mij heen van namen:

- Pep / Peppijn
    - Saar
    - Nora / Norah
    - Emily
    - Lana
    - Liv
    - Levi

Grappigste is deze naam hoorde je vroeger. Mijn zwager heeft zijn eerste kindje gekregen en hij heet: Guus.

11. ellen89

ellen89 Actief lid

20 jan 2016
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb juist het idee dat de oud hollandse namen weer terug beginnen te komen. En de Jayden's weer minder.

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wij hebben bewust gekozen voor namen die al lange tijd gangbaar zijn, dus geen Jayden of Vajèn.

Nu hadden we best deze keer voor Nora kunnen kiezen, dat deze nu wat meer gegeven wordt zegt me niet zoveel, de enige Nora die ik ken is begin 60, maar het is een andere naam geworden.

13. K00

K00 Niet meer actief

Ik zou niet voor namen als marieke of petra kiezen maar dat kan eigenlijk prima.

Manon, naomi, karlijn Marit, leuk en tijdloos.

Jongensnaam kiezen we waarschijnlijk ook iets simpels als bv pim of guus. Ik hou ervan. Lekker Hollands

14. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Wij hebben voor alledrie onze kinderen best Oudhollandsche namen zeg maar :D
    Je hoort ze echt bijna nooit. Maar het past ook wel weer in deze tijd omdat er gewoon een hele stroming van die ouderwetse namen weer terug van weggeweest is.

15. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Interessant om te lezen allemaal dames. Helpt om m'n gedachtes beetje te ordenen. Ik vind bijv. Louise best mooi maar ook weer ouderwets... Lou zou ik nooit kiezen terwijl dat misschien een hele gangbare naam wordt voor mijn dochters generatie.

16. K00

K00 Niet meer actief

Ja, misschien zijn straks namen als jaylin en spijker normaal en val je met Joris compleet buiten de boot..... al denk ik eigenlijk dat tegenwoordig alles kan.
    Van piet tot stoer en ella tot vlinder.
    Het is maar net waar je van houdt

17. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

En Loïse? Bijna zelfde uitspraak maar staat iets hipper.
    Namen als Hanna/Lotte etc vind ik tijdloos. Naomi vind ik bijv nog steeds erg mooi!
    En sommige kun je wat omvormen. Marieke vind ik bijvoorbeeld geweest, maar Marie vind ik als retro naam wel weer kunnen.

18. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Louise is meer tijdloos dan ouderwets. Ik zou niet verbaard zij als een kindje zo wordt genoemd. Wat " niet meer kan" zijn meer de jaren 70 en 80 mode namen als Wendy, Monique, Richard, Jeroen, Desiree en zo. Van iemand die zo heet weet je ook meteen de leeftijd. Het is te kort geleden om alweer hip te zijn zoals bijvoorbeeld Jet, Siem en Fien.

19. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Toen ik op onderzoek uitging voor de namen die ik leuk vind. En die zijn 2 of 3 lettergrepen. Keek ik vaak naar de geschiedenislijn. Die lijn gaf dan aan hoeveel kinderen in verschillende jaren die naam kregen. Daarbij viel me op dat bij de meeste wat langer bestaande namen een piek zat elke 25 a 30 jaar. Ik neem aan dat de voorkeur dan veel al uitgaat naar namen uit de periode waarin de ouders zelf geboren zijn. In de tijd van Piet, Jan, Klaas etc waren korte namen misschien ook wel in, maar dat maakt ze nog niet mijn smaak :p

20. Boommm

Boommm Niet meer actief

Mijn dochters hebben geloof ik wel wat moderne/apartere namen. Maar juist weer hele klassieke tweede namen. Vind het allebei mooi.

Louise vind ik prachtig trouwens en zeker nog kunnen!

Deel Deze Pagina