Wat vinden jullie, Nederlanders, eigenlijk van ons Belgenlandje?

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 12 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    De wegen zijn een ramp! verschrikkelijk slecht en niet onderhouden. Al begint NL dat nu na te doen.

Voorderest vind ik Belgie tof, vooral dat taaltje :p

2. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.067
    2.873
    113
    Zal ik al mijn vooroordelen eens spuien dan :D

Let wel op, dit zijn dus vooroordelen die vaak nergens op gebaseerd zijn he, dat niemand zich aangevallen voelt.

-taaltje vind ik superleuk (vriend van mijn beste vriendin komt uit België en ik vind het gewoon leuk om naar hem te luisteren).
    -wegen zijn idd knetterslecht, je voelt de grensovergang gewoon :p
    -land ziet er grauw,saai en grijs uit (huizen, omgeving etc)
    -ik vind de belgen vaak wat...alternatief, grijzig, weinig aan uiterlijk doen
    -veel hoogopgeleiden, slimme mensen iig
    -fulltime werken bij vrouwen is doodnormaal als ze kinderen hebben, wat ik wel eens lees lijkt me een hectisch bestaan!

Maarrr nu ik dus door die vriend van mn beste vriendin meer zie daar, en meer hoor, blijkt het meeste niet waar te zijn :D Zij gaan bijvoorbeeld een huis bouwen in een prachtig stukje groen België.. hij is een echte verzorgde metroman en niet hoog opgeleid :)

3. Sabinekuhh

Sabinekuhh Actief lid

19 jul 2009
    136
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn ervaring met de belgen is eigenlijk alleen maar positief.
    Ik vind belgen over het algemeen hele warme mensen, althans, alle belgen die ik ooit ben tegengekomen waren echt heel vriendelijk en hartelijk.
    Ik zou best in belgie willen wonen in ieder geval, de sfeer daar komt op mij een stuk gemoedelijker over als in Nederland :)

4. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Ik vind Belgie leuk :D Ik ben zelf in Antwerpen, Gent, de Haan en Brugge geweest en vond dat erg mooie plaatsen. Ook ben ik, hoe origineel, een aantal keer in de Ardennen aan het survivalen geweest. Ik vind het Vlaams hartstikke vriendelijk klinken en de mensen die ik ontmoet heb kwamen erg vriendelijk en beschaafd over. Wel denk ik dat de Belgen wat meer op zichzelf zijn en wat meer de kat uit de boom kijken dan de "Hollanders". Verder ben ik hartstikke fan van de Pfaffs en K3, mag je me 's nachts wakker maken voor Prailine's en Vlaamse Frieten en kan ik me helemaal suf shoppen in Antwerpen!

Groetjes van een Belg'o'fiel :D:D:D

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik weet eigenlijk niet zoveel over België. Ja ik kijk wel naar de Pfaffs, maar die zijn niet representatief voor alle Belgen lijkt mij ;)
    Ik ben wel eens in de Ardennen geweest, maar nog nooit in een grote Belgische stad. Wel valt mij op tv altijd op dat Belgen vaak veel rustiger en bescheidener zijn dan Nederlanders. Ik vind ze ook beleefder dan wij, over het algemeen. Belgische humor vind ik dan weer niet zo leuk...veel te braaf. Het mag van mij wel wat harder/cynischer.
    Ik denk ook dat het Belgische onderwijs veel beter is. Ik zie in ieder geval altijd Belgen het Groot Dictee der Nederlandse Taal winnen...:D

De huizen in de (voor)steden vind ik ook erg lelijk. En ik snap die strijd tussen Vlaanderen en Wallonië niet (hoewel je wel kan zien dat het twee totaal verschillende 'volken' zijn). Waar gaat die ruzie nou precies om?

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.854
    19.222
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat ik nooit snap aan België... de wegen zijn zóóóóóó slecht en 'jullie' maken je (in de politiek) vooral druk om één of ander kiesdistrict. Pffff... ik zou eerst eens bij de politiek eisen dat er fatsoenlijke wegen worden aangelegd voordat ze zich druk gaan maken over de taalgrens. ;) Maar goed, ik weet ook dat die taalgrens en het kiesdistricht bij veel Walen en Vlamingen erg gevoelig ligt.
    Ik blijf het trouwens verbazingwekkend vinden dat je alleen op politici uit je eigen taalgebied mag stemmen. Het lijkt mij vreselijk ondemocratisch dat een Vlaming niet op een Waal mag stemmen en andersom.

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wat grappig, ik vind Belgen vaak veeeel meer aan het uiterlijk doen dan NL! De kinderen lopen vaak in merkkleding, vrouwen zien er vaak heel mooi uit, veel sieraden enzo.

8. danip

danip Niet meer actief

Ik vind Belgie eigenlijk niet zo anders dan Nederland. Ik vind Belgen wat beleefder, en de Belgische taal vind ik super klinken. Moet op mijn werk regelmatig bellen met een Belgisch bedrijf, en dan word ik altijd spontaan verliefd op al die sexy klinkende mannelijke medewerkers :) (mijn man weet het hoor :p)

De huizen vind ik inderdaad saai, net als in Duitsland. Ook de wegen vind ik slecht.

Over het algemeen vind ik Belgen gewoon leuke mensen.

9. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Wat me opvalt als je naar Belgische muziekprogrammas kijkt zoals de notenclub (erg leuk trouwens) is dat er bijna altijd muziek uit nederland van 30 jaar geleden wordt gezongen, ramses shaffy, rob de nijs. echt het jaar kruik.

Het taaltje is erg leuk, voor ons praten jullie achterstevoren en die woorden. Ik heb ooit in een deuk gelegen om de zin;
    De roetsj was in panne geraakt...:Dgeweldig,

Verder geweldige friet, idd slechte wegen en het is een grijs en grauw uitziend land.

Vind antwerpen en brussel erg leuk.

10. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik ben niet vaak in Belgie geweest in mijn leven. Maar ik vind het taaltje echt leuk. In de ziekenhuisserie "Spoed" (Die tevens helaas niet meer op de buis komt) merkte ik wat een leuke woordjes ze hebben in Belgie. Heel liefelijk zoals: "Schatteke", "Plezant" en andere woordjes en die zachte g... (en harde l :) )

Zo en nu nog ff een mopje:

Hoe noemen ze in Belgie een doosje waar je je lenzen in doet?

Een ogenblikje.

11. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    phoe, veel is al genoemd.. wat ik er echt uit vind springen is het vriendelijke taaltje en de vriendelijke mensen.. ook zijn sommige uitspraken erg leuk!

de wegen, tja, genoeg over gezegd.. laten we het erop houden dat je wel merkt wanneer je nederland verlaat...;)

verder vind ik ook de huizen er ouderwets uitzien, ook vanbinnen.. wij huren ieder jaar een belgisch huis en het is nogal 'rustiek'...haha.. maargoed er staan ook superde luxe moderne huizen bij met van dat mooie lijsteen op de daken..prachtig!

12. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

DE steden ogen niet fris. Allemaal van die grauwe kleuren. Lijkt soms net een zwart/wit film. De belgen vind ik over het algemeen zachtaardig en geduldig. Maar soms ook erg simpel met weinig diepgang. Verder lijkt het allemaal erg "christelijk" .

13. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Zodra je Belgié inrijdt, lijtk het gelijk alsof je 60 jaar terug gaat in de tijd. Slecht onderhouden huizen en wegen, rommelig, grauw...

Maaaar: jullie hebben heeeeeeeeeeeerlijke Belgische frieten :D

14. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Wij wonen niet zo ver van de grens en wij gaan dan ook heel vaak even naar Belgie toe. Wij (mijn man en ik) zijn er helemaal weg van. Oke de wegen, die zouden misschien beter kunnen maar ik weet wel dat het 10 jaar geleden erger was als nu.
    De huizen vinden wij juist geweldig, die vrije bouw zouden wij hier in Nederland ook moeten hebben. Hier mag je niets bouwen als het niet volgens de regels past in de wijk. Tuurlijk zijn er ook gedeeltes in Belgie die ik niet mooi vind, bijvoorbeeld de skiline van Antwerpen is niet echt spectaculair. Maar zou hebben wij ook steden in Nederland die ik niet mooi vind.

Maar nu een vraag aan de Belgische dames, wat vinden jullie van Nederland? Ik lees nu alleen maar over Belgie ;)

15. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Misschien een apart toppic over openen?

16. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :)

17. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik vind Belgen errug beleefd. Ik kan niet wennen aan dat 'u' :D

Ok behalve als ze dronken zijn. Ik was een keer op een bruiloft daar. Vet gaaf en al die beleefde Belgen kon ik na een paar uurtjes écht niet meer verstaan!

18. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik woon vlak bij de grens van Lanaken, Maasmechelen, Luik, Hasselt, daar winkel ik ook graag omdat er wat mooiere merken te krijgen zijn dan in Nederland. Wat me ook erg aanspreekt is het respect wat mensen daar nog hebben voor de klant, ze zijn altijd heel beleefd en netjes, wat in NL nogal eens te wensen overlaat. De wegen vind ik inderdaad erg onder de maat, soms zit je op de snelweg en lijkt het eerder of je op een veldweg rijdt, maar dat is voor mij geen reden om weg te blijven! En oja, de belgen zijn vaak goed gekleed, tov de vaak nonchalante (slordige) nederlanders....

19. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Wat een leuk topic,..

Top: Lieve mensen met een natuurlijk respect (in ieder geval de Belgische collega's die ik heb gehad), Vlaams accent vind ik mooi, Antwerpen, Gent, Brugge, Ardennen en sommige prachtige routes erdoor heen, bier,.... ik kan ook wel lachen om de Pfaffs.

Minder top: de wegen, grauwe uitstraling van sommige steden/ huizen, Vlaams blok, de politiek en het gedoe rondom wallonie/vlaanderen.

20. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

ik vind sommige wegen erg lastig of moeilijk
    maar ik kom er erg graag

en tegen jullie zelf heb ik zeker niks vind jullie onwijs tof;)
    altijd een ver vriendelijk ligt er ook aan welk deel van belgie je komt:)

Deel Deze Pagina