Wat vinden jullie, Nederlanders, eigenlijk van ons Belgenlandje?

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 12 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    ik bedoelde ook stemplicht, sorry.

Wat je schrijft kan ik wel inkomen, toch denk ik dat er met stemrecht ook veel onnadenkende mensen rondlopen, die zich achter een grote massa scharen en juist niet nadenken. Of niet stemmen en juist wel gaan bulken.

Maar ach, het is dan ook nooit goed he.

2. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    hier ook verhuisd van NL naar BE, vlakbij Lommel ;)
    zou nooit meer terug willen, maar kan me wel enorm opwinden over het feit dat ik als Hollander mezelf extra moet bewijzen :(

voelde me echt niet welkom in het begin.

Toen ik met mijn (belgische) vriend wou gaan samenwonen, belde ik naar een eigenaar van een appartement om te vragen wat de huurprijs was... 550 euro zei hij..
    Mijn vader vond het verdacht en zei dat mijn vriend eens moest bellen.. ja hoor, bij het horen van een belgisch accent was de huurprijs ineens 400 euro...

nu, een aantal jaren later hoor je aan mij niet echt meer dat ik een hollander ben en sindsdien is het wel gebeterd, maar leuk is het niet.

Ohja en veel belgen zijn strontjaloers dat Nederland in de finale stond, ze waren niet VOOR spanje, maar TEGEN holland!

Maar voor de rest vind ik het hier geweldig :D

3. Blue Bird

Blue Bird Niet meer actief

wij zijn ook regelmatig in Lommel te vinden. We gingen vaak naar Utopolis (de bioscoop). Je zat daar voor een prikkie in een goede bioscoop. Nu gaan we niet zo vaak meer.
    Winkelen vind ik ook gezellig in Lommel. In Neerpelt gaan we vaak naar Delhaize (voornamelijk rond de kerst ;) ) In belgie heb je lekkere eten en dingen die je in NL niet zo gauw kan vinden.

O ja... we gaan ook regelmatig naar de Achelse Kluis om bier en wijn te halen. En in die omgeving kan je ook lekker de bossen in. voornamelijk bij Domein de bever...
    Maar in Lommel, net over de grens, daar wonen wel veel Ollanders. Heb je trouwens ook veel in Achel. We gingen in Achel ook vaak naar Klein Amerika. Maar ze hebben daar geen hondjes en katten meer. Schijnt verboden te zijn.

4. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Wat ik geweldig vind aan België zijn de circuits Zolder en Spa.
    En met de Belgische collegae op het circuit heb ik nooit problemen gehad.
    Alleen ben ik wat minder te spreken over de Walen.:)

Je merkt het altijd gelijk wanneer je België inrijdt maar ook daar ben ik inmiddels aan gewend.:p

5. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Heerlijk die wijn van de achelse kluis. Ik kende die wijn niet maar moest ooit eens voor iemand een fles meenemen als ik daar in de buurt was. Ik die fles gekocht en onderweg naar huis was ik toch wel heel benieuwd naar die wijn. Opengemaakt dus en hij was zo lekker dat ie helemaal opgegaan is :D (ik was de bijrijder)

En ik ben blij om te horen dat er in Klein Amerika geen honden en katten meer verkocht mogen worden.

6. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    en leuk dat je het nu wel naar je zin hebt trouwens!

7. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Honden en katten mogen enkel nog door speciaalzaken verkocht worden (is sinds vorig jaar bij wet vastgelegd) zo kunnen de dieren behoed worden voor mishandeling, overkweken ed!
    Supergoed, en het zou zelfs nog strenger mogen vind ik!

8. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Sennina, wat is er volgens jou dan met de Walen?
    Want ik vind het eigenlijk niet zo leuk dat mensen hier precies allemaal over dezelfde kant getrokken worden :(

9. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.296
    113
    Centrum België
    Ineke, het meeste moet je los laten en niet al te specifiek opvatten hoor... Zoals de commentaar over de wegen: tuurlijk zijn er mooie en goeie asfalt(snel)wegen, maar hier komt het over alsof heel Belgie een boerenweg is ;)

Zo is mijn huis bv ook allesbehalve klassiek ingericht, etc :)

10. wendyp

wendyp Niet meer actief

Precies en niet alle Hollanders zijn gierig ;) Kijken, kijken, niet kopen.....

Pffff, vraag me dan echt af, waar mijn geld dan heen gaat iedere maand?

Over walen, ik vind zelf dat ze een beetje de franse mentaliteit hebben. Soms kunnen ze net zo arrogant zijn.

11. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    #131 lalalindsay, 15 jul 2010
    Laatst bewerkt: 15 jul 2010
    Ja Ineke maar als Belgen zelf hun huis verkopen, hebben ze maar al te graag dat het gekocht wordt door een hollander, dan krjgen ze al gauw 50.000 euro meer... dan zijn ze wel goed genoeg. Denk dat het vooral hier aan de grens (bijv vooral mijn collega's uit Lommel) gevoelig ligt omdat daar idd de prijzen enorm zijn gestegen.

Begrijp het wel hoor, maar voelde me als 16 jarige echt kut toen ik hier kwam wonen, ik werd gepest omdat ik een hollander was, maar ik had de keuze niet gemaakt om naar hier te komen, mijn ouders hadden dat gedaan en voelde me echt machteloos...

wat betreft mijn accent, die pikkken ze er niet meer uit denk ik, want er zijn vaak genoeg mensen die bij mij hun beklag doen over hollanders en als ik dan zeg dat ik er ook één ben, zeggen ze meteen: oh sorry dat wist ik niet... ;)
    dat maakt het voor mij wel makkelijker hoor, mijn zus vertikt om zich aan te passen en praat nog zo hollands als iets en merk dat het voor haar moeilijker is hier.
    Ik kan gewoonweg geen hollands meer praten, als ik in NL ben, vragen ze in de winkel: ,,bent u op vakantie hier?"

Maar nogmaals, ik voel me in Belgie veel meer thuis als in NL, maar heb gewoon een moeilijke start gehad omdat ik me niet welkom voelde.
    Vind belgen in het algemeen wel veel beleefder opgevoed en in de 3 jaar dat ik hier naar school ben geweest, heb ik veel meer geleerd dan alle jaren die ik in NL naar school ben geweest.

12. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.296
    113
    Centrum België
    Tja, meerderheid van de Walen zou er niets op tegen hebben om bij Frankrijk aan te sluiten...

En het probleem van de portemonnee is internationaal en voor iedereen gelijk! :D

13. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ik heb van de week nog voorgesteld aan mijn man om te verhuizen naar Belgie, niet te ver weg van Nederland, maar ook niet te dichtbij. Hij ging er redelijk serieus op in, maar echt de stap zetten word hem nog niet denk ik. Terwijl ik wel heel graag zou willen emigreren. En Belgie lijkt me dan een leuk land, omdat ik niet heel ver wil. En het stomme is dan nog: ik ben er alleen nog maar doorheen gereden en verder niks. Ga me er wel verder in verdiepen.

14. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Inderdaad Lalalyndsay! Vind het ook niet eerlijk tegenover NL'er dat de prijs omhoog gaat als ze horen dat het een Noorderbuur is die een huis wil kopen...

en dat accent, wat grappig dat ze je in NL vragen of je op vakantie bent :)

wat betreft de Walen die willen helemaal NIET mat Frankrijk aansluiten!!!! En ik kan het weten, mijn moeder en dus halve familie is Waalse ;)
    die zouden eerder een onafhankelijk staat vormen, maar eigenlijk wil 85% van de Walen gewoon België blijven!!!
    Laat je niets wijmaken door de media hoor, eigenlijk kunnen de MENSEN hier best goed met elkaar overweg! Zeker in de grensgemeenten (zowel met Nl als met Wallonië) :) gelukkig maar dat de mensen niet zo'n ruziemakers zijn als politici!

15. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ben nog nooit in Belgie geweest.
    Kan alleen zeggen dat ik het accent echt verschrikkelijk vind!
    Niet lullig bedoeld, maar ik kan er niet naar luisteren.

16. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Ik heb het dan puur over de collegae Walen op het circuit.
    Ze willen totaal niet samenwerken, weigeren een woord Nl te spreken, denken dat ze alles zelf beter weten en als er dan iets gebeurd weten ze vaak niet hoe er gehandeld moet worden.

Er zullen ook vast genoeg Walen zijn die niet zo zijn.;)

Deel Deze Pagina