Wat mag wel? Kinderen tot en met 12 jaar mogen met elkaar spelen. Ouders of voogden die toezicht houden moeten daarbij 1,5 meter afstand houden. Voor de kinderen geldt, zoals voor iedereen, ook het advies om zo veel mogelijk 1,5 meter afstand te houden. Personen die een gezamenlijk huishouden vormen vallen niet onder groepsvorming. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/aanpak-in-nederland
Wij zijn regelmatig buiten in onze tuin te vinden. Ongeveer 2x per week naar de supermarkt (vriend of ik alleen). De kinderen spelen ook wel met de buurkinderen. Als wij een praatje houden met de buren houden we afstand. Mijn vriend is gisteren bij mijn ouders geweest om te helpen met een lamp. Voor dat soort 'nooddingetjes' komen we daar, verder eigenlijk niet. Of ik ga in mijn eentje even langs, dan is het ook prima te doen om afstand te houden. Met de kinderen gaan we er nu niet heen. Verder ga ik 1-2 keer per week wandelen met 1 of 2 bekenden waarbij we ook afstand houden. En we wonen ernstig buitenuit dus je komt hier echt geen kip tegen.
even het hele stukje gepakt waar jij ook uit hebt geknipt. dan is het in mijn ogen toch vaag?! want in die regel staat jouw dik gedrukte stuk en direct eronder staat dat het wel kan.… Wat mag wel? Bezoekers van supermarkt die 1,5 meter afstand houden, mensen die onafhankelijk van elkaar een wandeling maken en daarbij 1,5 meter afstand houden van anderen die ook wandelen. Kinderen tot en met 12 jaar mogen met elkaar spelen. Ouders of voogden die toezicht houden moeten daarbij 1,5 meter afstand houden. Voor de kinderen geldt, zoals voor iedereen, ook het advies om zo veel mogelijk 1,5 meter afstand te houden. Personen die een gezamenlijk huishouden vormen vallen niet onder groepsvorming. Hoe weet ik waar een verbod op groepsvorming geldt? Houd hiervoor de berichtgeving van uw gemeente in de gaten. Mogen kinderen nog wel met vriendjes buitenspelen? Jonge kinderen (tot en met 12 jaar) mogen nog wel met elkaar blijven buitenspelen, onder toezicht van een ouder/voogd. Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig klachten te krijgen van het coronavirus en weinig bij te dragen aan de verspreiding van het virus. Maar dringend advies is wel om het aantal jonge kinderen dat samenspeelt te beperken. Belangrijk is dat ook kinderen zo veel mogelijk intensief lichamelijk contact proberen te vermijden en dat zij voor en na het spelen met speelgoed/toestellen hun handen wassen. De ouders of verzorgers die toezicht houden, moeten 1,5 meter afstand tot elkaar houden.
En daar is al een tijdje terug op geantwoord dat de meesten stoppen met lezen na de eerste zin. Op de site van Rijksoverheid staat letterlijk dat tijdens het spelen ook voor kinderen onder de 12 geldt: niet in groepen en zoveel mogelijk afstand van 1,5m houden "net als voor iedereen".
Ik vind het juist helemaal niet vaag. Kinderen mogen spelen, vermijd groepjes, houd afstand/ vermijd lichaamlijk contact. Dat staat best consequent overal.
Maar dan moet je dus iig contacten beperkt houden en toezicht houden. Helaas gebeurd zelfs dat ook regelmatig niet.
Ja tuurlijk meende ik dat serieus. Als ik een troll was geweest hadden mn berichten er wel anders uit gezien. En of ik het anders opvat dan wat er mee wordt bedoelt betwijfel ik ook na mn vorige bericht ge-edit te hebben nog. Ik heb eerder de indruk alsof anderen het anders (lees: rooskleuriger) opvatten dan wat er wordt bedoelt. Kan natuurlijk zijn dat mijn interpretatie niet de juiste is, daar niet van. Maar even kort samengevat uit mn vorige bericht: als je alle punten bij elkaar optelt is i.m.o. nogsteeds duidelijk dat het niet de bedoeling is dat kinderen in groepen met elkaar spelen. En zoals ook in mn vorige bericht gezegd: nog altijd better safe then sorry. Ik vat (in dit geval) iets liever (volgens sommigen vast tè) serieus op en ga er serieus mee om, om de gezondheid van andere mensen buiten ons gezin zoveel mogelijk te beschermen.
Nee hoor, dit stuk wordt niet anders gelezen door jou noch mij. Zie ook mn punten uit mn eerdere reactie op jouw bericht. Maar dat stuk wat je eerder plaatste wèl, samen met je mening uit dat bericht. Edit: misschien toch dat het anders wordt opgevat door jou en mij. Er staat namelijk overduidelijk dat ook kinderen 1,5m. afstand moeten houden. Ik volg dus niet wat hier niet aan te begrijpen valt.
Ik moest bijna gecuretteerd worden op Gran Canaria vorig jaar. Ik liep een zkh in en werd doorverwezen naar een kliniek. Die kliniek was moooooi en wit en schoon. Dat zkh....ik had het idee dat ik toch echt 50 jaar terug in de tijd ging met matching spullen. Mijn vriendin is Spaans, die wonen met de hele familie op een stukje grond met aparte huisjes. Lopen 24/7 bij elkaar binnen normaal; dan besmet je elkaar veel makkelijker. Er is veel meer mantelzorg dan hier. Hoef ik toch niet uit te leggen?
Dat staat er niet... ouder moeten die afstand houden als ze toezicht houden. Kinderen is het advies om afstand te houden.
Onze dochter van 7 jaar speelt ook buiten met andere kinderen en dit mag ook volgens het RIVM,. Vanmiddag gaat ze een paar uurtjes bij een vriendinnetje spelen, ze hebben een ruime tuin en kunnen daar heerlijk spelen. Wij houden ons verder keurig aan de regels maar ik ga me ook niet opsluiten in huis en wandel heerlijk met de hond en ga soms naar de supermarkt. Maak een praatje met de buren op afstand en spreek ook opa en oma op goede afstand. Als mensen hier iets van vinden dan sluiten ze zichzelf maar helemaal op en dan moeten ze ook eens stoppen met continue van die steken onder water te geven. Wij houden ons keurig aan de regels maar gaan ook niet 24 uur in huis zitten, er is ook nog een verstandige middenweg
Mee eens. Ik heb in Spanje ( Andalusia) een grote familie wonen, heel veel ooms, tantes, neven, nichten etc. Maar alle opa's en oma's wonen gewoon op zichzelf hoor.
Heel mooi verwoord. Ik word inmiddels ook moe van dat betweterige geouwehoer. Het mag dus het kan gewoon maar veel denken nog steeds meer wijsheid in pacht te hebben dan de mensen die er jarenlang voor hebben gestudeerd. Echt zo tenenkrommend. Ga gewoon lekker 24/7 opgesloten in huis en tuin zitten, ontzeg je kind al zijn leuke momenten en sla je de hele dag op de borst als een moraalridder en blijf vooral je eigen frustraties uiten op anderen die het net even anders doen maar die in wezen niks doen wat niet mag.
En vergeet niet, er is ook nog een weg terug. De landen die er ‘harder’ in gegaan zijn zullen ook minder makkelijk terug kunnen. Er is mensen zoveel ontzegd dat de teruggang zo langzaam moet omdat mensen zo graag willen! Door nuances in te bouwen en toch dalende ziekenhuis opnames te hebben zitten daar ook de eerste openingen. Dat de strijd nog niet voorbij is lijkt me duidelijk, maar gaat de strijd voorbij?
Dat is ook niet wat ik zei. Ik gaf aan dat als iedereen zich er zeer strikt aan houd dat ik hoop voor alle kwetsbare mensen dat hun zorg sneller weer opgestart wordt, omdat als er minder mensen tegelijk corona krijgen er meer capaciteit over is om de rest van de zorg weer op te starten. Maar goed het wordt dus nogal uit zn verband getrokken.