Iedere avond doe ik een verwoede poging om het gebitje van mijn zoon te poetsen. Maar of ik het nu rustig en lief doe, hem voordoe om zijn mond open te doen, of dat ik hem in de houdgreep houd... het lukt amper... aan het begin doet hij zijn mond wel open maar bijt dan dicht op de tandenborstel.. als ik zijn ondertanden wil poetsen duwt hij zijn tong steeds over zijn tanden. die ondertanden zijn het moeilijkst. heeft er iemand tips? hoe poets je nou goed tandjes? want ik krijg het niet voor elkaar...
Ik heb het vandaag in bad gedaan. En dan iedere keer deed ik het eerst bij mezelf voor. Dat werkte best goed. Waarschijnlijk morgen niet meer haha. Hier gaat juist het poetsen van de boventanden niet goed. Snapt ook niet zo goed waarom, want onder gaat prima.
Laat je hem ook zelf poetsen? Hier wel 4 hele tanden en vanaf begin af aan kort gepoetst, vervolgens zelf laten poetsen. Zo raakt hij wat vertrouwder met de borstel en vindt hij het ook leuk. Noujaaa.. leuk om zelf te poetsen dan. Al ik het doe wurmt hij wel en wordt erook gebeten en tong geduwt. Ik hou gewoon op voordat hij er echt geen zin meer in heeft en dan mag hij nog even zelf. Soms is dat 5 seconden, soms een minuut.. edit: ohja! En sinds ik hem in een sort bv-houding neem (keer perongeluk ontdekt) gaat het bekkie vanzelf open voor de boventandjes
Ik heb 2 jongens waarvan het nu bij de jongste van 15 maanden redelijk gaat. Bij de oudste van 4,5 jaar gaat het sinds een jaar goed maar tussen zijn eerste tandje met 6 maanden en 3,5 jaar is het drama geweest. Niks hielp dus hebben we maar met heel veel tegenzin en tegenstribbelen gepoetst. Vanaf het moment dat hij snapte dat het belangrijk was omdat hij anders gaatjes krijgt en dat de tandarts gaat boren gaat het poesten goed en dat was met 3,5 jaar. Nu met de jongste zie ik wel hoe het gaat en neem ik het zoals het gaat, wel of niet goed!
2 keer per dag nog steeds houdgreep ik laat haar overdag oefenen met zelf poetsen (zonder pasta), gaat wel steeds beter dus de houdgreep is minder stevig inmiddels
Ik zeg altijd aaaaa en dan gaat zijn mond even open, zodra de mond weer dichtgaat zeg ik weer aaaa en dat gaat die weer open. Als ik klaar ben met zijn tanden poetsen laat ik hem zelf nog even tanden poetsen (vaak wil hij mijn tanden dan ook nog ff poetsen )
hier sinds een week of 3 word het ook een steeds groter probleem. In het begin was er niet aan de hand maar nu.... echt verschrikkelijk. Heb zelfs al een electrische tandenborstel voor hem gekocht, want hij had erg veel interesse in die van mij. Maar dit ging ook 1x goed en wil dat nu ook niet meer. Mn moeder kwam toen op het idee om zn knuffel erbij te pakken, hij de tanden (mond) van de knuffel poetsen en ik ondertussen snel tussen door zijn tandjes. Hij krijg dan van mij de electrische tandenborstel, zet hem ook aan en dat gebrom vind ie reuze interessant. Hij druk met zn borstel en knuffel beest, geeft hem afleiding en dan gaat zn mondje zo open. De ene keer laat hij het lang geneog toe de andere keer ben ik iegenlijk nog niet klaar en doet ie al zn mond niet meer open. Maar ik mag nu op zich niet klagen. Het nu gaat teminse zonder al te veel tegen sputteren. Ondertanden is hier een drama, vind ie echt niet leuk. heb het idee dat dat erg kriebeld ofzo want soms schiet ie juist in de lach en probeer er dan toch nog onderuit te komen.
Hier al maanden ook drama.. Heb dit bij mijn dochters nooit gehad! De al eerder genoemde houdgreep is helaas vaste prik. Het moet wel want anders krijg ik zijn tandjes niet goed gepoetst.. Ja dat halfbakken aahh dat ie doet, dat werkt niet. Echt niet leuk! Dus geen tips helaas. Ik hoop dat het op een gegeven moment gewoon over gaat
Ik laat Juul naar zichzelf kijken in de spiegel. Ze vindt het erg leuk om naar zichzelf te kijken en werkt dan ook prima mee! Inderdaad ook zelf poetsen, super om te zien... Ook als ze knauwen op de borstel, raken ze hun tanden... Minimalistisch poetsen zeg maar...
Bij Aiden was het flink drama tijdens het doorkomen van tandjes en kiezen. Dan is poetsen namelijk erg pijnlijk. Hij vindt poetsen nu niet erg meer. Wat wij deden, is langzaam hardop tot 4 tellen en intussen de tandjes onderin poetsen. Daana langzaam hardop tot 4 tellen en de bovenkant poetsen. Inmiddels hebben wij het tellen uitgebreid naar 7. Voordeel is ook nog dat hij hierdoor leert tellen! Verder mag hij altijd zelf nog even poetsen en mag hij de (zogenaamde) tandjes van zijn berentutdoek ook poetsen. (Erg schattig, hahaha, hij geeft zijn Beer ook altijd te eten als hij wat eet.).
Haha.. Grappig! Ik heb helaas geen tips. Heb vanmorgen voor het eerst de twee (ja wel helemaal twee) tanden van zl gepoetst. Hij vond het prachtig.... (morgen waarschijnlijk niet meer, maar dat zien we dan wel!) Succes met poetsen iedereen!
Steeds drie tellen poetsen en dan even stoppen dan weer drie tellen enz. En dan zelf hardop terugtellen 3,2,1 dan weethij dat er steeds een pauze komt en kunnen ze het beter volhouden.
Mij lukte het ook echt nooit.. eerst haar zelf laten doen, nou dat is na 2 seconden tegenwoordig al klaar.. Nu geef ik haar een boekje en open ik haar mond, dan poets ik snel de onderkant en daarna de bovenkant, ik maak er maar een spelletje van.. zing er een liedje bij ''tandjes poetsen'' op het deuntje van ''handjes draaien'' Soms bijt ze wel op de borstel en beweeg ik em een beetje gek, als een elektrische borstel zeg maar, dat vind ze grappig en dan laat ze weer los.
Ik zat ook met dit probleem en kreeg de volgende tip op het cb: Je legt de kleine neer op het aankleedkussen en gaat zelf aan het hoofdeinde staan. je kleine kijkt dan naar jou en automatisch gaat het mondje open. Ik geef altijd de tube in haar handjes en kan nu echt vrij ongestoord poetsen, behalve als ze tandjes krijgt.
haha herkenbaar, 2 keer per dag in de houtgreep. daarna 'poetst' hij zelf nog even. hij heeft nu ook ontdekt dat het leuk is om een mengsel tandpasta, water en spuug in je gezicht te sputteren... achja, er komt vast een dag dat hij door heeft dat het er allemaal bij hoort
Hier ook onder luid gekrijs en in de houdgreep...helaas want ik ga er zelf ook tegenop zien om haar tanden te poetsen. Op het moment dat ik haar loslaat is het ook METEEN over met het krijsen. Ik zorg dat ik in ieder geval elk tandje een keer gepoetst heb (ze heeft er wel 4 ) en laat haar dan met de borstel rommelen. Meestal gaat ze erop zitten kauwen, met haar voortanden. Dus ja dat beschouw ik ook maar een beetje als poetsen...
Hier dus ook zo! Onder geen probleem, maar boven, oei oei oei.... Ik leg m plat op t aankleedkussen, knijp met duim en wijsvinger zn mondje open, en poets t snel. Lullig, maar ja, na 4 keer proberen moet t maar onder dwang.....
Hier zingen we een liedje tijdens het poetsen en daarna mag hij zelf nog even en zingen we het liedje nog een keer.
Hier zeg ik aaaaaa tijdens het poetsen, van een kinderboekje waar het personage ook aaaa zegt. Mijn dochter zegt nu al aaaa als ze alleen al de tandenborstel ziet Hier 7 tanden en 4 kiezen, dus moet wel goed gebeuren. Gelukkig vindt ze het niet erg.