haha jahoor weer iemand met een schoonouder ding! Het is als volgt; mijn schoonouders wonen op bijna 2 uur rijden afstand van ons. We zien ze ongeveer 1 keer per 2 maanden. Lieve mensen die dol zijn op onze zoon. Schoonpa is 65 maar werkt vrolijk door; heeft altijd hoge en drukke banen gehad, vind het veels te leuk en denkt niet aan stoppen. Hij is hiervoor regelmatig een aantal dagen tot een week in het buitenland. aantal keer per maand toch wel. Schoonma doet niks, en dan bedoel ik ook niks. Ze heeft geen hobby's, kijkt de hele dag tv, knuffelt met de katten en leest een boekje, kookt eens wat, dan houdt het wel op. Ze zijn beide niet heel gezond, maar doen er ook weinig voor om gezond te blijven of gezonder te worden; ze roken en drinken beide behoorlijk, beweging kennen ze niet, ze hebben geen fiets en lopen doen ze alleen van de auto naar de voordeur en terug. We hebben het al zo vaak gezegd maar ja, na een paar jaar denk je, zoek het lekker uit. Doordat mn schoonmoeder lui is ( en dat durf ik met recht te zeggen) en haar gezondheid slecht is, doet ze niks in huis. Schoonpa vind het blijkbaar prima, hij doet er zelf ook niks aan. Gevolg is een vies huis, echt alles is te vies om aan te pakken. Nu zijn wij er niet zo heel vaak, maar als ik er ben, probeer ik me er maar overheen te zetten en voor die paar uur lukt dat wel. Zoon logeert daar graag en dat doet hij dan ook 3 keer per jaar, al gaat alles daarna in de was. Ze zorgen goed voor hem, hij komt wel schoon terug enzo en ze zijn gek op hem, maar ja ik vind het toch vies. Nu belde vandaag het broertje van mn man op dat hij zich zorgen maakt; dat het daar zo vies is en dat zn moeder vereenzaamt omdat schoonpa zo vaak weg is. Ik ben daar best hard in; als schoonma het niet kan, zal schoonpa wat vaker de handen uit de mouwen moeten steken en schoonma is niet gek, die kan zelf ook aankaarten als ze het niet leuk vind dat hij zo vaak weg is. Ik weet trouwens niet of ze dat doet, ik heb haar zelf ook nooit over eenzaamheid gehoord, ze zegt altijd dat ze het best vind. Dus het wel een intepretatie van broer van man. Nu hebben ze gelukkig besloten een schoonmaakster te nemen, waar ik heel blij mee ben want broer van man kwam al met het idee om daar eens te gaan schoonmaken. Nou slechtere timing kun je niet hebben, ik ben zwanger van de 2e, wij moeten zelf nog verbouwen boven dus ik ga nu echt niet ergens anders staan schoonmaken. Daarbij heeft mijn man dat jaren geleden al eens aangeboden aan zn ouders en toen hoefte het niet. Wat vinden jullie hier nou van? Vinden jullie mij egoïstisch omdat ik daar niet wil helpen? Ik snap dat schoonma niet alles kan, maar vind dat schoonpa het wel kan. Daarbij had mn schoonma jaren geleden niet de slechte gezondheid die ze nu wel heeft, en toen deed ze ook niks in huis, is altijd al vies geweest. Dus het heeft ook echt wel met haar luiheid te maken. Ik voel me nu gewoon egoïstisch omdat ik het niet wil, ben allang blij dat die schoonmaakster komt. Maar als die niet was gekomen, was ik ook niet gaan helpen, dat zeg ik eerlijk. En dat probleem van eenzaamheid, als dat er al is, tja ik vind dat schoonpa daar gewoon iets aan moet doen. Ik bedoel wat heb je eraan als je over 5 jaar dood neervalt en je hebt niks anders gedaan dan werken? Ik snap dat nooit zo.
ik zou mij er totaal niet druk over maken, er komt nu toch een schoonmaakster?? Probleem opgelost. Niet druk om maken.
Doordat je s ouders ver weg wonen zou je er niet regelmatig schoon kunnen gaan maken. Het idee van die schoonmaakster is natuurlijk wel goed. Ik zou wel wat familie of zo optrommelen en er eens flink huis gaan houden.En daarna die schoonmaakster het wekelijk bij laten houden. Maar haar meteen in zo'n vies hol haar werk laten doen nou nee,dat zou ik zelf niet doen als ik haar was. Ook al vind je het hun eigen schuld,ik zou het toch eens doen.Wie weet speelt er wel veel meer dan je denkt. En die mensen er zo bij laten zitten zou ik maar niks vinden. Je moest eens weten hoe vaak ik de troep van mn s moeder heb opgeruimd en schoongemaakt.Zij staat weer op andere manieren voor mij klaar.
Ik vind je absoluut niet egoïstisch! Zoals je zelf al aan gaf is ze lui en werkt schoonpa heel erg veel. Dus schoonma zou best iets kunnen, en schoonpa zou bv wat minder kunnen gaan werken zodat hij ook wat kan doen in het huishouden. Al is het maar om te proberen. Als ze dan aangeeft dat het haar/hun echt niet lukt, kun je altijd nog bij springen. Maar ik zou absoluut niet bij iemand gaat schoonmaken die zelf te lui is om de handen uit de mouwen te steken. Al helemaal niet als je zelf zwanger bent *gefelicteerd overigens!* en je in je eigen huis nog met een verbouwing bezig bent! Als ze er echt niet toe in staat was is dat een ander verhaal, maar als ik jouw verhaal zo lees krijg ik het idee dat ze niks WIL doen...
Ik vind wel dat je gelijk hebt daarbij als je zoveel werkt zul je ook genoeg geld hebben voor een schoonmaakster.. Ik snap het ook niet zolang gewerkt en dan wanneer je met pensioen kan gaan doorblijven werken geniet toch eens van het leven en de kleinkinderen denk ik dan..
@tulip nou het schoonmaak probleem is deels opgelost met de schoonmaakster, al is het denk ik wel zo dat ze nu niet weet waar te beginnen. Ze hebben best een groot huis en het is echt werkelijk waar nergens schoon. @mamakelly tja dat is dus een beetje een punt; die familie optrommelen is zo makkelijk niet. Wij hebben er dus zelf op het moment geen tijd voor ivm verbouwing. Schoonpa heeft wel broers maar die roepen ook al jaren dat er iets aan gedaan moet worden en dan in de zin van; doe eens wat aan je huis, maar dan nog is het nooit gebeurd. Dus ik weet dat zij denken; ga eerst zelf maar eens wat doen. Mijn man wil op zich wel maar kan zelf niet veel ivm zijn rug; we zijn blij dat hij na een lange periode dat hij niet kon werken nu weer aan de slag is maar hij moet in het weekend geen al te gekke dingen doen. Hij helpt ook alleen met de lichte dingen hier thuis, ook met de verbouwing, voor de rest hebben wij hulptroepen. Je hebt wel gelijk dat het niks is om die mensen er zo bij te laten zitten, maar ja als je ook heel erg het gevoel hebt dat ze het zelf zo ver hebben laten komen, dan is de motivatie ver te zoeken. @babygirlM, ben het met je eens wat betreft schoonpa; ik vind dus ook dat hij wel een stapje terug kan doen op het werk. Je kan je baan leuk vinden maar als je dus je thuis op die manier laat verwaarlozen, vind ik evengoed dat je verkeerd bezig bent. *Bedankt voor je felicitatie nog* Ik herinner me trouwens nog hun laatste verhuizing dat is denk ik een jaar of 10 geleden ondertussen; wij hebben toen geholpen en werkelijk waar, onder de trap vandaan kwamen dozen die daar neergezet waren tijdens de verhuizing daarvoor ( ze hebben toch een jaar of 6 in dat huis gewoond) en die waren nooit uitgepakt. Hup, onder de trap geschoven en die kwamen dus 6 jaar later en 10 cm stof later er weer onder vandaan. Ik heb toen ook echt vol verbazing gevraagd of het niet handiger was om eerst op te ruimen voordat je gaat verhuizen want zo gaat er dus vanalles mee wat je blijkbaar 6 jaar lang niet gemist hebt. Eh nee dus diezelfde dozen staan nu dus al 10 jaar in de garage. En toen waren ze ook nog gezond genoeg om op te ruimen hoor.
@ rihana, jahoor, ze hebben geen geld tekort, schoonpa heeft een goeie directeurs functie. Met je eens, ik zeg al jaren; ga eens minder werken, genieten van je ( klein) kinderen en ga leuke dingen doen maar nee, gaat em niet worden vrees ik.
Je schoonmoeder is verantwoordelijk voor haar eigen geluk, ik denk niet dat je schoonvader geholpen is als hij z'n baan opzegt. Hij ontvlucht duidelijk ook zelf het huis. Je moet volgens mij proberen om je schoonmoeder wat actiever te krijgen. Kunnen jullie haar niet een abonnement geven op een sportclubje? Dan moet ze het huis uit en leert ze misschien wat mensen kennen. Dit kan bijv. ook een bridge clubje zijn of kook groepje. Heeft ze niet een vriendin met wie ze op stap kan? Als ze een goede schoonmaakster te pakken heeft gekregen dan zal binnen enkele weken het huis weer glimmen. Misschien dat schoonvader als hij dat ziet ook weer liever thuis is.
@ flipske ja schoonma is zeker zelf verantwoordelijk voor eigen geluk. Nou sportclub vind ik een lief idee maar ze is niet vooruit te branden, maar wil dat vooral ook niet. Ze gooit alles op haar gezondheid, als ik daar ben wil ik nog wel eens met zoon een stukje lopen oid, ik vraag altijd of ze meewil, maar nee hoor, het is te koud/nat/warm etc dus ze blijft lekker binnen. Ze wonen in een klein dorp en schoonma heeft nooit de moeite genomen om mensen te leren kennen. Ze praat weleens met de buurvrouw maar dat is het. Als je ernaar vraagt " woont iedereen ver weg" Tja ze wil gewoon niet. Dus we hebben echt al veel opties gegeven en suggesties gedaan maar als de wil er niet is, houdt het snel op. Schoonpa is wel graag thuis hoor, is ook verder lief voor schoonma. En zegt zelf altijd dat het meevalt met het huis, vind het niet erg etc. Het is ook niet zozeer dat ze zelf klagen hoor. Ze vinden het prima zo, klagen niet over het huis, of over niks te doen hebben of over het werken van schoonpa. Het is meer dat wij het wel zien. Als je ze erop aanspreekt, vinden ze ons altijd overdrijven enzo.
Je kunt een ander niet veranderen. Ook al zou je dat graag willen. Als ze zo gelukkig zijn. Waarom zouden ze het dan veranderen? Het zijn volwassen mensen en zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid en geluk. Je s.moeder is zelf verantwoordelijk voor haar sociale contacten. Je kan van je s.vader toch niet verwachten dat hij minder gaat werken en bij haar op de bank gaat zitten om haar gezelschap te houden? Waarschijnlijk ervaart zij het ook anders dan je zwager er tegenaan kijkt. Wil je dat zeker weten. Dan zou je het eens met haar kunnen bespreken. Om te weten te komen of zij het ook zo ervaart of niet. Je kunt niet meer doen dan aangeven hoe het op jullie overkomt, maar het is aan hen wat ze ermee doen. Van die schoonmaakster vind een goed idee van ze en zou het schoonmaken aan haar overlaten. Ik vind je ook niet egoïstisch. Zeker u je zelf in verwachting bent en thuis nog genoeg te doen hebt.
Ik vind niet dat je egoïstisch bent....maaaaaarrrrr... Wat is nou een dagje schoonmaken? Ik zou best een dagje gaan helpen. Wij hebben zelf het hele huis verbouwd toen ik zwanger was (ook ik zelf). Ook ik heb toen best een een dagje wat anders gedaan. Gewoon lekker op stap, of mijn moeder helpen met boodschappen doen. En ook een dag bij mn oma schoongemaakt. Ik zie het probleem van een dag niet zo. Dat je niet een hele week of langer daar gaat staan te schrobben, snap ik. En als het goed is, mankeer je niets tijdens je zwangerschap, dus ik zou zelf best even de handen uit de mouwen steken, maar ook zeker niet meer dan een dag.
Misschien is je schoonmoeder wel al die jaren al depressief. Ze vind het goed zo, heeft geen zin om dingen te ondernemen, laat het huis vervuilen. Kan me niet voorstellen dat dat gewoon eigenschappen zijn.
Hier zo'n beetje hetzelfde verhaal. Ik heb een schat van een s moeder, maar ook zij maakt niks en dan bedoel ik ook echt niks schoon. Zij wonen wel in de buurt en ik heb het weleens geprobeert om daar iets schoon te maken en haar mee te laten helpen, maar dat werkt gewoon echt niet. Over de wc van 1 bij 1 heb ik letterlijk 5 uur over gedaan, is geen beginnen aan. Ook wij doen er niks meer aan hoor, ik vind het hun eigen verantwoordelijkheid, ze zijn niet ziek, het is gewoon luiheid. paar jaar terug is ook de reinigingsdienst geweest en alles met familie schoongemaakt, vervolgens wordt er verder door hun niks schoon gemaakt, dan houdt het voor mij op hoor. Ik heb wel tegen mijn man gezegd, mochten ze ooit komen te overlijden, laat ik een container komen en huur ik een schoonmaakbedrijf in. (en ik werk zelf in de schoonmaak, dus dat wil wat zeggen) En ook hier inderdaad, kinderen daar geweest? alles in de was. Dus mijn advies is, laten gaan, je er niet meer druk over maken, zonde van je energie
Het kan wel degelijk een eigenschap zijn, mijn s moeder zegt ook dat ze een hekel heeft aan schoonmaken en dat het haar niet boeit of het schoon is.
Dat je svader zoveel werkt is jouw zaak niet. Hij vindt het leuk, sm zegt dat ze het niet erg vindt. Dus wie ben jij om te zeggen dat hij moet stoppen en van zijn kleinkinderen moet gaan genieten? Als hij op deze manier van zijn leven geniet... Wat sm betreft, wat vervelend, lijkt me een leeg leven voor haar. Sommige mensen hebben dat idd als eigenschap, mijn schoonvader is ook zo. Ik zou wel gaan helpen poetsen. Het gaat niet alleen om dat ze het zelf wel zouden kunnen of lui zijn, maar ook gewoon klaar staan voor je familie als dat nodig is.
Ik zou eigenlijk ook denken dat je schoonmoeder wat depressief is. Al jaren dan. Misschien eens tippen voor een bezoekje aan de huisarts, en het daar bespreken? Ik vind het te gemakkelijk om te roepen dat ze simpelweg lui is. Dan had ze jaren eerder al wel een schoonmaakster genomen, als geld het punt niet is.... want je maakt mij niet wijs dat mensen die lekker in hun vel zitten, het prima vinden als hun huis vervuilt.
hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, daarnaast weet je nooit wat er in iemands hoofd speelt, dat hij zoveel werkt kan ook een vlucht zijn voor een vrouw thuis met depressie? het hoeft niet maar het kan wel en daar praat je meestal niet over met je kinderen, zeker niet de oudere generatie. ik persoonlijk zou wel een dagje gaan helpen maar dan ook een gesprek willen en willen weten hoe het zover komt en toch ook wel duidelijk maken dat het goed is als schoonmoeder eens naar de huisarts gaat.
Vind je ook niet egoistisch of iets, maarr.. Als jij het lichamelijk aan zou kunnen, zou ik een groepje op trommelen, van vriendinnen tot bijv een nicht, zus of moeder. Van beide kanten van de fam, en het huis aanpakken, de mannen voor het grote sjouwwerk, en zo kamer voor kamer. De schoonmaakster is voor het onderhoudt dan verder, en misschien biedt het wel nieuwe perspectieven voor je schoonmoeder.