Ja maar.......Varkens en koeien en andere "consumeerbare dieren " worden toch ook gefokt en gehouden voor de mens? Ik zie het verschil niet met het houden van dieren voor bont? Wanneer je praat over "reststukken van dieren die toch al geslacht zijn voor vleesconsumptie " ga je wel aan het feit voorbij dat deze dieren OOK gehouden worden voor de mens! Die leven vaak ook in erbarmelijke omstandigheden. Er stond gisteren nog een stuk in de krant over het afknippen van staartjes bij biggetjes..... Dussss.....Het is in mijn ogen wél meten met 2 maten
Ben ik het ook mee eens, zie daar het verschil ook niet in maar zie wel het verschil in het dragen van bont van doodgeknuppelde zeehondjes ..
Ik eet in principe alleen biologisch vlees, als ik niet zwanger ben eet ik géén vlees. Ik wil bewust omgaan met het milieu, daar hoort in mijn ogen bewust omgaan met vleesconsumptie ook bij ( is héél milieubelastende industrie ) Toch vind ik bont op zich wel mooi, ik denk niet dat ik het zelf zou dragen.....Denk ik. Ik draag trouwens wel leren schoenen, maar recycle het bankstel
Ja dáár zat ik ook al aan te denken, maar dan meer de manier waarop die aan hun eind komen. Vreselijk!
Wordt zeehondjesbont veel gebruikt? Is dat gangbaar en betaalbaar bont? Koop je dat hier in een groot warenhuis trouwens? Was even benieuwd
zeehondenbont mag niet meer verhandeld worden in europa dus je zult het hier niet vinden. illigaal is overal aan te komen helaas en blijkbaar is er vraag genoeg naar
Ik vind bont er niet uitzien. Daarom zal ik het nooit dragen. Alhoewel, ik heb wel eens sloffen uit Noorwegen gekregen en die waren aan de binnenkant van zeehonden bont. Waren lekker warm
Om er maar een controversiële uitspraak tegenaan te gooien: de mens is een omnivoor. Ons lichaam en gebit zijn zo gemaakt dat we zowel groenten als vlees kunnen consumeren. Maarrrrrr..... als mens kun je de keuze maken om géén vlees te eten en daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Want hoe wij als mens met deze behoefte omgaan is, om maar een woord te gebruiken, bij de beesten af. Veel te veel, veel te intensief, veel te milieubelastend, veel te dieronvriendelijk, kortom: véél te en gewoon ab-so-luut niet nodig. Maar bont.... dat vind ik een andere categorie. Daarvoor zijn zoveel alternatieven beschikbaar in onze westerse maatschappij. Beesten fokken alleen maar om de buitenkant, óók onder erbarmelijke omstandigheden maar niet eens gebruiken voor onze eerste "levensbehoefte": voedsel. Dus: niet meten met twee maten, voor mij in ieder geval niet. Een ander kan andere principes hebben, prima. Maar ik vind het altijd een beetje vreemd om hierin een soort van consequentie van anderen af te dwingen omdat je een andere mening bent toegedaan.
Ik vind bont erg mooi: als het om het dier zit waar het omheen hoort! Wat ik nu weer niet snap, is dat sommige mensen het niet erg vinden dat een koe of varken afgeslacht wordt, maar wel dat een zeehondje afgeslacht wordt. Het varken en koe hebben een k*tleven gehad, het zeehondje niet maar die is shit aan z'n eind gekomen. Waarom onderscheid maken tussen verschillende dieren? Ben trouwens vegetariër, koop zo min mogelijk leer en heb een stoffen bank
niets aan toe te voegen... dus helemaal mee eens....bont is not done en helemaal niet nodig!:x:x:x *oeps....voegt toch iets toe*
juist..... deze beesten leven op en in kooien om hun vacht mooi te houden.... belachelijk..... als restproduct van een beest dat al dood gemaakt wordt om zijn vlees, bv koeien waar de huid als leer voor schoenen wordt gebruikt, ala... maar nertsen die het daglicht nooit gezien hebben.... afschuwelijk... ben trouwens partime vegetarisch.. eet verder alleen biologisch...
@ bluesky: Het betreft toch echt CO2 bij varkens: (GEEN leuke beelden) Voor dierenrechten en tegen bio- en vee-industrie: CO2-bedwelming van varkens kan daglicht niet verdragen
Ik kan bont mooi vinden als detail maar draag het zelfs nauwelijks. Ik heb een winterjas met een echte bontkraag, dit is coyote-bont (een "plaag" wordt geschoten om de populatie klein te houden en dan gebuiken ze dat bont, heb ik geen enkel probleem mee). Verder heb ik vroeger, na het overlijden van mijn oma, een bontjas gekregen en gedragen. Volgens mij is het milieuvriendelijker om die jas te blijven gebruiken dan een nieuwe zonder bont te kopen. Ik vind het erg weinig verschil uitmaken of je een dier fokt voor vlees of voor bont als je er maar (relatief) goed voor zorgt. Ik heb in Denemarken een zeehondenbont portemonnee gekocht, prachtig en is van donker zeehonden bont, dit houd in een volwassen dier (volgens mij is alleen het witte, baby bont verboden).
Omdat ik het doodknuppelen van een zeehondje niet iets vind wat te vergelijken is met een beest wat in 1x afgemaakt word ( zoals bv een koe ) .. en niet iedere koe en ieder varken heeft een slecht leven gehad ..
Jawel meten met 2 maten: Er zijn immers genoeg alternatieven om vlees te vervangen hoor, net zoals er tegenwoordig genoeg alternatieven voor bont zijn. Wat voor consequentie dwing ik van anderen af dan? Een dier is een dier, dood is dood, of dat nu voor bont is, of voor vleesconsumptie, wat maakt dat uit? Ik heb sowieso altijd respect voor ieders mening, ongeacht mijn eigen mening.
Angelina, het onderscheid dat ik maak is dat voedsel een eerste levensbehoefte is en vlees hoort in het dieet van de mens. Dat veel mensen ervoor kiezen om het niet te eten is heel goed, maar je moet dan wel alternatieven eten omdat je anders voedinsstoffen in je dieet mist en er ziek van kan worden (zelf ondervonden). En die opmerking van mij over consequentie afdwingen was niet een persoonlijke opmerking naar jou, maar iets dat mij al zooooo lang opvalt. Ik ben zelf ook een hele tijd vegetariër geweest en hoe vaak mensen wel niet begonnen over leren schoenen of weet ik veel wat. Er werd eigenlijk nooit echt met interesse aan mij gevraagd waarom ik geen vlees at of gezegd: goh, dat is interessant maar ik werd alleen maar aangevallen op mijn gebrek aan consequentheid. En dat zie ik in dit topic ook gebeuren en ik vind dat gewoon jammer en niet nodig. Bijna iedereen doet voor de omgeving wat hij/zij kan: de een eet geen vlees, de ander draagt geen bont, sommige mensen gebruiken helemaal geen dierlijke producten en zijn wel consequent maar worden weer gezien als freaks (niet door mij). Je doet het dus eigenlijk nooit goed terwijl ik vind dat als je je bewust bent van iets, dat je dan altijd al een bijdrage levert.
Dood is dood,dat is waar maar het gaat erom wat voor dood een dier krijgt. Word ie levend gevild in China of word hij in Nederland meteen uit zijn lijden geholpen? In China worden katten dus gevild en mogen een langzame dood sterven terwijl het bij andere dieren in de meeste gevallen in één keer word gedaan. Dat is in principe het enigste wat mij echt dwars zit. Hoewel ik ook vind dat het dragen van bont onnodig is tegenwoordig. Er zijn zoveel alternatieven. Vroeger was het misschien anders toen we als Germanen nog door de bossen jaagden. honden en katten levend gevild - AVRO Community hier,dit zegt alles!
Weet niet of iemand hier ooit dat filmpje heeft gezien? Uhm, ja ik heb hem gekregen via hyves! Daar zie je dus dat wolven en wasbeertjes leven gevild worden voor hun bont...... Ik zou het zelf NOOIT dragen, en wat een ander doet moet ie zelf weten, maar ik vraag me wel af of iemand dan echt weet hoe ze aan dat bontje zijn gekomen? Op wat voor manier...