2e naam als roepnaam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Sandraatjuh84, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandraatjuh84

16 jan 2012
    6
    0
    0
    Groningen
    Wij willen graag de 2e naam als roepnaam gebruiken.

Dan zal ze later bij officiele gelegenheden bij haar eerste naam worden genoemd...?

Wat vinden jullie?

2. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Volgens mij worden er bij officiele gelegenheden toch allebei de namen gebruikt.
    Het is aan jezelf welke naam je kiest als roepnaam, of dat je zelf iets maakt van de 2 namen. Maar volgens mij zijn de 2 namen de officiele voornamen en dan ook gelijk de voorletters van je dochter.
    Bijvo

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Het is wel zo dat bv. op een klassenlijst vaak de eerste naam vermeld wordt, al vragen sommige scholen ook om specifiek de roepnaam aan te geven. En misschien dat het bij wel meer dingen fout vermeld wordt, maar bij officiële dingen worden inderdaad juist vaak beide namen gebruikt.

Als je een roepnaam hebt die met een andere letter begint dan de voornamen is het lastiger...dan moet je bv. heel goed opletten met de naam op vliegtickets ed.

Wij hebben heel bewust gekozen om de roepnaam als eerste naam te doen, omdat ik niet wilde dat ze hun naam op bv. een klassenlijst misschien steeds zouden moeten wijzigen ed. Maar als je dat geen probleem vindt, dan maakt het niet uit.

4. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Mijn zwager heeft zijn 2de naam als roepnaam...erg vervelend vindt hij. Hij wordt telkens bij zijn eerste naam genoemd.
    Mijn ex zijn roepnaam was niet eens officieel. Hij had dus op papier een andere naam...dat vond ik erg vreemd..

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Mijn man zij 2e naam is zijn roepnaam, heeft hij eigenlijk vrijwel nooit last van gehad. Alleen opletten bij dingen als vliegtickets en dergelijke. Zelf zou hij er nooit voor kiezen, maar lastig.. Niet echt.

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik snap dat nooit zo goed. Waarom de 2e naam als roepnaam gebruiken. Dan geef je die toch gewoon als 1e naam?

7. moeder2009

28 dec 2011
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf vernoemd naar mijn oma en omdat mijn namen in deze volgorde het mooist klonken, is mijn tweede naam mijn roepnaam. Ik word dus inderdaad bij officiele gelegenheden bij mijn eerste naam (die ik vreselijk vind) genoemd. Voor mij niet echt een positieve ervaring!

Maar goed, hoeveel momenten in je leven zijn dat? :)

8. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Mijn roep naam is ook niet officieel.
    Heeft mijn vader toen niet aangegeven.
    Heb dus op als mijn papieren een andere naam staan.

Vind niet echt een probleem. Alleen als je wilt vliegen moet je er even aan denken.

9. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Ik heet officieel Catharina Margaretha bah...me roepnaam is Cynthia maar die is niet terug te vinden op me paspoort e,d

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Soms klinkt het andersom mooier of soms vormen de voorletters anders een ongewenste afkorting ofzo (ik zou CW bv. niet bezwaarlijk vinden, terwijl ik WC niet echt geslaagd vind).

11. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Helemaal mee eens.
    Wij hebben ook twee keer de 2e naam als roepnaam. Gewoon omdat dat veel lekkerder liep.

12. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Bij 2 van mijn dochters is de roepnaam niet terug te vinden in hun officiele namen. (wij hebben het dan over doopnamen en roepnaam) Ik heb daar geen problemen mee, het wordt toch niet zo heel vaak genoemd.

13. Sandraatjuh84

16 jan 2012
    6
    0
    0
    Groningen
    Het is inderdaad omdat de namen dan lekkerder klinken en omdat de initialen dan leuker staan.

Ik heb ook een andere roepnaam, maar mijn officiele roepnaam klinkt bijna t zelfde... (Sandra en Cassandra).

Maar veel verschillende meningen dus ;)

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ken een heleboel mensen die een andere roepnaam hebben dan de namen in hun paspoort. Dus niet eens de 2e naam, maar een afkorting of echt iets heel anders. Dat levert niet vaak gedoe op, maar soms staat ineens wel je 1e officiële naam ergens vermeld. Zolang je daar geen punt van maakt, is er niks aan de hand.

Ik zou het dus rustig doen.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook andere officiele namen. Vindt dat zelf wel vervelend dus hier gekozen voor 2 namen waarvan de eerste als roepnaam wordt gebruikt.

Deel Deze Pagina