Laatste letter voornaam, zelfde klank als begin achternaam.. Storend?

Discussie in 'Babynamen' gestart door 3ewondertje, 9 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 3ewondertje

19 okt 2011
    12
    0
    0
    Ik werk als pedagogisch medewerker op een babygroe
    #1 3ewondertje, 9 feb 2012
    Laatst bewerkt: 9 feb 2012
    Hoi meiden!

Nog ff jullie advies als het mag.. :D

Over 'n week of 8/9 verwachten wij ons derde kindje, een zoon.
    Wij zijn van plan hem Zef te noemen. Nu begint de achternaam niet met een f maar wel de f-klank, namelijk de Ph.. Is dit erg storend?
    Wij hebben deze naam al van voor onze dochter, zo'n 5 jaar, in ons hoofd. Was toen allen Sef maar ivm uitspraak gaan we nu voor Zef.. (Maakt hier niet echt uit want laatste letter is hetzelfde.. We zijn nog steeds blij met de keuze maar zit nu toch een beetje met de combinatie met de achternaam.. ;)

Wat vinden jullie? Erg storend of niet belangrijk?

Alvast bedankt!

2. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Beetje storend denk ik.
    Helemaal omdat Zef niet zo'n bekende naam is.
    Bij het voorstellen valt de laatste letter dan altijd weg in eerste letter van de achternaam.

Bijv: Zef Philips..... Tja, dan zou ik niet horen hoe je dochter heet....

Aan de andere kant...lekker belangrijk..vragen ze het toch nog een keer...

3. Ellaa

Ellaa Fanatiek lid

19 okt 2010
    1.063
    1
    38
    Ik vind het eigenlijk wel kunnen hoor. Als ik het uitspreek dan valt er wel een soort pauzetje tussen. dus niet zo'n probleem.
    Leuke naam trouwens! zeker met een z!! Ik zou het gewoon doen!

4. Missy1985

Missy1985 Fanatiek lid

3 okt 2009
    1.009
    0
    36
    ik vind het echt niet storend! Doordat ik na mijn trouwen een andere achternaam heb aangenomen heb ik dit nu ook! En heb het nooit als probleem ofzo ervaren!! Leuke naam! Gewoon doen dus!!!

5. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik vind het wel storend. Het klinkt niet mooi, de voornaam komt niet goed tot zn recht, en de naam zal vaak verhaald moeten worden omdat het geen gangbare naam is, en vrij onduidelijk overkomt in combinatie met de achternaam.

6. 3ewondertje

19 okt 2011
    12
    0
    0
    Tja.. aan de andere kant.. hoe vaak moet je je naam zeggen in combinatie met de achternaam. De achternaam moet je toch al vaak spellen, hoe je ook heet.

Zou het op zich ook 'zonde' vinden om een hele nieuwe naam te moeten bedenken voor die enkeling die het ff niet verstaat.. Toch?

7. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Lijkt mij dat het gewoon kan hoor :) Zeker als jullie die naam al zo lang in jullie hoofd hebben!

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik vind het ook storend. Lijkt bij Zef Philips net of hij "Ze Filips " of "Zefilips" heet.

9. 3ewondertje

19 okt 2011
    12
    0
    0
    En als je dan gewoon bewust een korte pauze ertussen zegt? Dus niet te snel achter elkaar?

10. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Hoe vaak ik mijn voor- en achternaam samen zeg? Nou, heel vaak. Op het werk, aan de telefoon, bij oficiele instanties... Zeker dagelijks.

11. Ellaa

Ellaa Fanatiek lid

19 okt 2010
    1.063
    1
    38
    3e wondertje, ik ben het helemaal met je eens hoor. gewoon doen, vind het helemaal niet storend.
    je moet die F gewoon 2x uitspreken. bovendien kan ik me niet voorstellen dat iemand ooit zal denken dat hij Zèh heet (o.i.d.)

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik vind het wel storend, zefilips. Zou het niet doen, sorry.

Misschien Seth of Sepp?

13. 3ewondertje

19 okt 2011
    12
    0
    0
    Als ik Seth of Sepp mooi zou vinden, zou ik daar wel voor gekozen hebben..

En ik hoef zeker niet dagelijks mijn voor en achternaam te zeggen. Als ik het wel doe, is dat uit beleefdheidsvorm in het begin van een telefoongesprek. Ikzelf heb ook geen hele alledaagse naam maar er wordt mij zelden gevraagd; "hoe heet je?" Het wordt voor lief aangenomen.. Ik denk idd dat ik de naam, niet meer ga veranderen. Hij zit al zolang in ons hoofd.. Zou echt niet weten of ik iets leukers (voor ons) kan bedenken.. Dan maar een korte pauze tussen voor en achternaam. De naam Zef is hier (limburg) trouwens niet zo heel ongebruikelijk dus mensen zullen hem echt wel erkennen als voornaam, los van de achternaam. Het blijft een beetje een twijfelgeval, dat weet ik maar zou het zoooo zonde vinden om daarvoor nog te moeten gaan veranderen.. Lastig..

14. Missy1985

Missy1985 Fanatiek lid

3 okt 2009
    1.009
    0
    36
    Twijfels hou je toch wel hoor, al is het niet over de achternaam dan is het wel over iets anders! Gewoon doen, dit is duidelijk DE naam voor jullie!!!

15. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0

16. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ikzelf zou het niet doen. Heb toevallig hetzelfde aan de hand gehad. Ik vind Maeve een ontzettend mooie naam, maar onze achternaam begint met 'van ......'
    Ik vond dat zelf storend genoeg om er niet voor te kiezen, maar dat zal voor iedereen anders zijn.
    Uiteindelijk bleek er een jochie in mijn buik te zitten, dus hoef ik er ook niet meer over na te denken haha.
    Succes met je keuze!

17. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Dat zou voor mij ook echt een twijfelpunt zijn..

18. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Wij hebben ditzelfde probleem, onze jongensnaam eindigt met een S en zijn achternaam begint straks met een S. Tsja...mooi is anders, maar we zijn zooo weg van zijn voornaam dat we er toch voor gaan hoor. Heeft hij toch echt pech :)-> :p)

We hebben wel getwijfeld hoor, maar gaan er toch voor (en jeetje...we zijn al lang blij dat we een naam hebben, jongensnamen zijn gewoon zo lastig)

19. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hmmm, ja in dát geval zou ik er toch helemaal niet voor gaan inderdaad, van dan heet je dochter "Ma" Nee, dat is niks ;)

20. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    zou ik ook niet doen denk ik..

wel leuke naam hoor!
    En idd aan de andere kant, dan noem je je naam toch 2x? moet ik ook vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak genoeg doen (voornaam dan)

Deel Deze Pagina