Wat vinden jullie van deze uitsluitingsclausule?

Discussie in 'De lounge' gestart door happyglow, 2 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Ik snap je schoonouders, maar ik snap jou ook. Ik zou zo'n clausule alleen overwegen als er een limiet op zou zitten (na 10 jaar huwelijk vervalt hij). Ik zelf zou ook niet zo snel in gemeenschap van goederen trouwen (vriend heeft nog een wens om ooit voor zichzelf beginnen). Maar ik denk dat je beter dit soort zaken geregeld kan hebben als je nog vriendjes bent, dan hoef je er later niet om te vechten (en de mogelijkheid om elkaar moedwillig te pijnigen sluit je ook uit).

Is het geen optie om niet in gemeenschap v.g. te trouwen en op te laten nemen dat er van jullie vermogen minimaal €2500,- voor jou is bij een eventuele scheiding?

Lastige situatie.

2. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    omdat overal in Nederland huizen te koop staan behalve in dit gedeelte :D er zijn wel wat huizen te koop maar ver boven ons budget dus dat betekend alsnog veranderen van school en dus vriendjes als we verhuizen naar een ander gedeelte/dorp/stad. dat probeer ik dus te voorkomen...

3. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, er valt voor beide kanten wat van te zeggen natuurlijk. Aan de ene kant mag je heel dankbaar zijn voor deze gulle gift.
    Anderzijds wil dat natuurlijk niet zeggen dat je dan maar naar hun pijpen moet dansen. Lastig hoor. Ik snap dat je je buitengesloten voelt. Misschien kun je met je man zelf een contract opstellen die je alsnog recht geeft op een deel van dat geld?

4. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Dat betekent dat jullie aan je top gaan zitten? Wie gaat er betalen als er een inkomen wegvalt...sch.pa?

Meid let op want als je nu je zinnen zet op dit huis dan ben je straks (mocht het huwelijk stranden ) niet meer geweest dan een oppas voor je kinderen en een gratis huishoudster want je verlaat met lege zakken het huis als ik het zo lees.

5. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik vind dit heel erg dubbel, want ene kant snap ik jou, andere kant snap ik ook je schoonouders, in dit geval is er altijd 1 verliezer en zo te lezen ben jij die maar enkel in geval van scheiding, en misschien ben ik ouderwets hoor, maar je gaat toch niet trouwen met in je achterhoofd als we scheiden wil ik wel 2500 euro :) want daar heb ik voor gespaart, nu brengt die 2500 euro meer kopzorgen met zich mee terwijl eigenlijk nodig is, want op zich hebben je schoonouders wél een punt hadden jullie een "gewoon" huurhuis gehad dan was je dat geld ook kwijt geweest, dus ik snap het hele discussiepunt niet eigenlijk:) en je moet jezelf af vragen of het wel een discussiepunt waard is, want jullie krijgen dit nu "cadeau" en zo te lezen vind ik je schoonouders niet écht onredelijk, eerder realistisch, ik zou eieren voor me geld kiezen in dit geval en gewoon je leven met je aanstaande man opbouwen, en alles los van die 50.000 en 6000 euro word wel gewoon verdeeld bij eventuele scheiding dus zou mij om die 2500 niet druk maken, ik mag aannemen (tenminste daarvoor ben je samen en daarvoor trouw je) dat jullie de komende jaren nog heel wat moois op gaan bouwen en laat dat nu belangrijker zijn als die 2500 euro ;)

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik snap het ook wel, maar op deze manier geef jij je schoonouders macht over jou en jouw geld. Jij hebt er voor gewerkt en mocht het fout lopen (waar je niet vanuit gaat) sla jij jezelf voor je hoofd. Ik heb tijdens mijn 1e huwelijk en scheiding ook op veel dingen ja en amen gezegd, en werd er beu van, dit heeft mij uiteindelijk 30000 gulden (toen nog) door de neus geboord. En ik stond letterlijk met lege handen, ik had geen eens meer een servies en kopjes, ben van de grond af aan weer begonnen. Dit soort dingen moet je NU regelen.

7. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Nee bij gemeenschap van goederen word er dus niets vastgelegd en ik heb net notariskantoren gebeld om advies te vragen en die geven hetzelfde aan... Plus dat ze het niet aanraden voor zo'n "klein" bedrag zo'n grote moeite te doen. Notariskosten te betalen e.d. slaat dan weer nergens op haha dan maar gewoon akkoord gaan en er een nare bijsmaak aan overhouden.

8. Verox

Verox Niet meer actief

Kun je samen met je vriend niet iets vast laten leggen bij de notaris waardoor die schenking voor je vriend (ook al staat die door die uitsluitingsclausule op zijn naam) toch betrokken word bij jullie gemeenschap van goederen?
    Of dat je vriend de helft aan jou schenkt?

9. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Nee we kopen het huis met 1 salaris. Ik heb mijn baan opgezegd per 1 januari en ben al 2 dagen een trotse huisvrouw:D:p

Ik kan wel zo aan de slag dus we zitten aan onze top met 1 salaris en mijn vriend heeft een vast contract. mocht hij ontslagen worden krijgt hij een aantal maandsalarissen mee en in die maanden heeft een van ons echt wel een andere baan. plus dat de kans dat hij ontslagen word echt nihil is de enige optie zou zijn dat het complete concern failliet gaat. en daar gaan we maar even niet vanuit haha maarja het zou altijd kunnen ja. Maar 2 mensen die beide actief een baan zoeken geeft genoeg zekerheid om aan de top van 1 salaris een hypotheek te nemen.

10. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Trouwens, volgens mij kunnen jullie het ook gewoon samen op papier zetten en ondertekenen, een soort contract tussen jullie beiden.
    Je moet daar alleen niet in noemen dat het om deze 2,500 euro gaat, want die uitsluitingsclausule gaat voor. maar als je daarin gewoon zetn dat bij een evt scheidig ee, x bedrag zoiezo naar jou gaat, dan is dat met beide handtekeningen ook rechtsgeldig.

11. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL

12. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    helaas niet, ookal nagevraagd bij meerdere notariskantoren...

13. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    En toen ging je telefoon en krijg je te horen dat je man een ongeluk heeft gehad, de rest van zn leven in een rolstoel zit en dan?

Volgens mij heb je zelf allang een keuze gemaakt voor je dit topic opende want je praat alles wat krom is weer recht ;)

Succes, hoop voor je dat je er goed aan doet!

14. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen

15. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat heeft hier toch niks mee te maken?
    Dat probleem heb je ook als je op 2 salarissen een huis koopt.

16. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Ik snap je niet, mocht dat gebeuren zal ik een baan moeten zoeken idd. maar wat is je punt dan?

Ik had mn keuze al gemaakt ja maar vroeg me alleen af of ik dan erg onredelijk was of niet. Dit gaf ik ook erg duidelijk aan dus snap deze reactie niet helemaal...

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit dus. :) Veel fijner om je eigen boontjes te doppen en als volwassenen niet meer afhankelijk te zijn van je (schoon)ouders. En anders zit er niks op dan akkoord gaan, dankzij de gift van je schoonouders kunnen jullie in een mooier huis wonen dus dan zou ik niet moeilijk doen om die
    Eur 5000,-...hun geld hun regels, dat is nou eenmaal de consequentie helaas voor jou. Je kunt altijd later weer iets regelen met je man hierover.

18. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    nou volgens mij heeft TS dit topic niet geopend met de vraag is het verstandig als wij deze woning kopen dus vind jou berichtjes eigenlijk een beetje totaal offtopic;) en misschien moet je de OP nog eens even lezen ;) en dan lezen waar het wel om gaat:)

19. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Tja dan een nare bijsmaak en het accepteren. Misschien herinnert je man zich dit nog als jullie misschien hopelijk niet ooit gaan scheiden en krijg je €2500,- van hem mee.

Nu gewoon gaan genieten van je kinderen, je nieuwe baan en van jullie huis!

20. Verox

Verox Niet meer actief

Dan toch maar trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Zoals je schoonouders willen.

Onder huwelijkse voorwaarden heb je bijvoorbeeld het finaal verrekenbeding
    In dit verrekenbeding wordt afgesproken dat er in een bepaald jaar of door ontbinding van het huwelijk door echtscheiding of de dood wordt afgerekend. Bij finaal verrekenbeding worden alle eigendommen van een echtpaar gelijk verdeeld op een bepaalde termijn, net zoals bij gemeenschap van goederen. Je zou dus kunnen zeggen dat dit een soort gemeenschap van goederen op termijn is.

Dan trouw je uiteindelijk dus toch onder gemeenschap van goederen ;)

Deel Deze Pagina