Wat vinden jullie van deze uitsluitingsclausule?

Discussie in 'De lounge' gestart door happyglow, 2 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

De schenking van 50.000 euro is natuurlijk alleen al super fijn dat ze dit kunnen en willen doen, ookal is het alleen op naam van hun zoon, je profiteert er zelf ook van zolang jullie samen zijn.

Maar, persoonlijk zou ik hier niet mee akkoord gaan en lekker een huis zoeken wat jullie samen kunnen betalen zonder giften van (schoon)ouders.
    Mochten jullie wel uit elkaar gaan zit jij dus met een financieel probleem, jullie hebben dan zoals ik het nu begrijp eigenlijk een huis boven jullie budget en alleen jou vriend heeft een financieel voordeel.

Wat de 5000 euro betreft, jullie hebben dit in een contract vast laten leggen? En dan bedoel ik dat jullie een deel van de huur terug krijgen? Mocht dit niet zo zijn, zou je in overleg met je vriend zelf bij een notaris dit bedrag vast laten leggen? Dit is tenslotte jullie gezamelijke inleg en hoe jullie die gebruiken is niet aan schoonouders om te bepalen.

Lastig dat jou schoonouders over dit bedrag zo vervelend doen!

Ik denk wel dat dit altijd zal blijven knagen. Ik zou dus mijn eigen boontjes doppen. Ik weet niet waar je woont, maar er zullen wel meer leuke huizen te koop staan die jullie wel samen kunnen betalen.

Succes!

2. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Hahahha lekker nuchter.

Boosheid is alweer een beetje gezakt. Ga nog wel met ze praten maar als het niets uithaalt dan inderdaad accepteren en samen maar weer beginnen met sparen... *zucht* sorry was echt even woest:)

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Of het wel of niet eerlijk is, hangt in mijn ogen een beetje af van de huurprijs. Als jullie gehuurd hebben voor een 'normale' prijs (die je ook zou hebben betaald als je deze woning niet van familie had gehuurd) dan is het feit dat jullie de helft terugkrijgen dus echt een gift. En dan geef ik zijn ouders om eerlijk te zijn groot gelijk. Zo lang jullie bij elkaar blijven, is er niks aan de hand. En als jullie uit elkaar gaan, hoeven zijn ouders jouw nieuwe woning niet te financieren.

Als jullie meer huur hebben betaald dan de woning waard is, omdat je wist dat je het geld terug zou krijgen, dan snap ik je boosheid wel. Als je bij een ander goedkoper had gehuurd, had je het geld zelf gespaard. En dan was het nu gewoon van jullie samen geweest.

Maar dat ouders de 'koude' kant uitsluiten bij giften en erfenissen vind ik heel normaal hoor. Mijn ouders doen dat en ik zou het zelf ook doen. Ik zou er erg verdrietig van worden als een (even afkloppen) toekomstige ex-schoonzus er op een gegeven moment met het geld en de spullen van mijn ouders vandoor zou gaan. Ik vind eerlijk gezegd dat de aangetrouwde kant daar gewoon geen 'recht' op heeft. Ik zou ook nooit geld of spullen van mijn schoonouders mee nemen als de relatie met mijn man onverhoopt zou stuk lopen. (Verjaardagscadeaus e.d. daargelaten, maar die hebben ze me zelf met hun volle verstand gegeven.)

4. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    We hebben een redelijke huurprijs betaald die we bij elke andere woning ook kwijt zouden zijn. Alleen ze hebben dus iets beloofd aan ons wat nu ineens weggehaald word.

"kom lekker hier huren dan sparen we de helft van de huur voor jullie en kunnen jullie dit lekker meenemen als zakcentje bij een nieuwe woning"

ja top doen we!

"oh maar wacht even onze zoon krijgt al jullie geld mee, jij niet!"

sorry blijft onredelijk in mijn ogen...

5. Verox

Verox Niet meer actief

Ik zie om mij heen vaak dat mensen uit elkaar gaan en de vrouw dan met lege handen achter blijft.
    Dan kun je zeggen dat die vrouw dan stom bezig is geweest en zelf geld had moeten verdienen..
    Maar tijdens het huwelijk kies je samen voor een bepaalde rolverdeling in vertrouwen dat je samen oud word.
    Op het moment dat jullie uit elkaar gaan moet het vermogen in mijn ogen dan ook eerlijk verdeeld worden. Een huwelijk waarin je bij voorbaat weet dat een van de twee slecht achter blijft door de financiële verdeling is in mijn ogen dan ook geen goed huwelijk. Hoe kun je zoiets je partner aandoen terwijl je van deze persoon houd?

6. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Volgens mij kan ts de grote smak geld wel begrijpen. Maar het feit dat haar schoonouders afspraken maken met hun beide over de huur en daar dan later toch aanpassingen in maken, dat stoort haar en dat zou ik ook vervelend vinden.

Ik zou dat ook duidelijk aangeven. Zij dwingen jou om je hier bij neer te leggen en dat je best wat meer vertrouwen verdient als vrouw van hun zoon en moeder van hun kleinkinderen.

7. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Had je mijn berichtje gelezen over het samen op papier zetten zonder notaris?

8. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Ja had ik gelezen, iets waar we zeker aan gaan denken als na het gesprek blijkt dat het blijft zoals het nu is. Maar aan de andere kant denk ik (nu de woede gezakt is) ookal is het niet eerlijk, ik kan altijd zorgen dat we weer opnieuw gaan sparen en als we uit elkaar gaan is die helft wel van mij ;) Dus dan een notaris betalen voor zo weinig is dan niet heel erg logisch. Mn boosheid sprak gewoon eventjes hahaha:):)

ooohwww wacht even "zonder notaris"? nee die had ik niet gelezen... even terug zoeken!:):):(:(

9. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    ja gevonden en gelezen! is dat rechtsgeldig? Dat wist ik dus niet. zoiets kunnen we wel doen ja.

10. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij wel, bel anders de jurofoon even.

11. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik heb even niet alles gelezen, dus misschien is het al genoemd, maar waarom laten jullie niet iets opstellen bij een notaris. Jij en je "man" kunnen bij de notaris vast laten leggen dat jij recht hebt op 5000 euro als jullie zouden gaan scheiden. Dit omdat het jouw inleg is, op die manier krijgt je man 5000 euro en jij ook dus heb je het weer recht getrokken. Het kost wel wat om het op te laten stellen, maar zo ben je wel van het "probleem" af.

12. Verox

Verox Niet meer actief

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

zal je ook nog eens een tip van de hand doen, waar ik mezelf heeeeeel goed mee heb ingedekt, even wachten plaats het zo;)

14. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Deze clausule is in NL heel gangbaar hoor. Lullig dat het spaargeld van jullie er ook bij in genomen wordt maar verder is het heel normaal.
    In mijn familie zit er aan alle erfenissen of schenkingen ook zo'n clusule. Toen ik scheidde van mijn ex man dankte ik god op mijn knieen voor die clausule want een x bedrag bleef uit de boedelscheiding en had ik een leuk bedrag over om mijn huisje opnieuw in te richten. Het is een bescherming van het familiegeld.
    Mijn huidige man weet ook van deze clausule en vindt het heel normaal.

Als ik jou was zou ik lekker blijven huren want je krijgt geheid de rest van je huwelijk die schenking om je oren van je schoonouders.

15. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
  16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn exman en ik waren dus ook in gemeenschap van goederen getrouwd, maar hij wilde altijd lenen en schulden maken. Hier moest ik voor mee tekenen, maar dat wilde ik niet. Maar omdat hij dan geweld gebruikte moest ik wel hiermee akkoord gaan. Toen heb ik dus het volgende gedaan: bij alle leningen zette ik bij mijn handtekening de afkorting I.P., In protest dus. Toen wij gingen scheiden moest ik dus in eerste instantie meebetalen aan alle schulden. Toen ik zei (waar mijn exman bijzat :D) dat ik overal I.P. bij had gezet, hebben ze dit overal nagekeken. En idd, de rechter besloot dat ik niet hoefde mee te betalen. Ik vergeet het gezicht van mijn ex op dat moment nooit meer :p En hij zat dus met de schulden en de spullen die hij ervan gekocht had.

Daarom zou ik in jouw geval misschien eens kijken of dat bedrag van 5000 euro op een ander papier gezet kan worden en dat jij ook I.P. tekent, misschien een goede tip?

17. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Is er niet nog iets groots wat jullie willen kopen? Een nieuwe keuken bv of een nieuwe vloer etc? Dan kunnen jullie dat geld ervoor gebruiken en is het opgelost toch? Of bekijk ik het verkeerd.

(Moet je wel een grote uitgave moeten doen natuurlijk)

18. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik zou op basis van wat je verteld nieteens op deze manier een huis willen kopen met geld van zijn familie... krijg je altijd gedonder mee... nog ff verder sparen en dan lekker samen het geld ophoesten! en dan laten ze die 50.000 maar lekker staan...

19. sjak

sjak Niet meer actief

Ik zie het probleem niet zo geloof ik...? Jullie trouwen in gemeenschap van goederen, dan is het toch wat van jou is is van hem en andersom?
    Op de gift na.... Die zit in julliehuis en andes hadden jullie dit huis niet eensvkunnen kopen? Tja, keuzes maken dan.
    Toen ik van mijn vader een erfenis kreeg stond er ook in het testament dat de partners uitgesloten waren, prima toch... Alleen gaat het bij ons ook in ons huis.

20. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Dan zou hij tot aan onze scheiding (dus altijd want deze komt er niet:D) rente moeten betalen over het geschonken bedrag... Hier heb ik de notaris namelijk ook al over gesproken...

Als hij mij op papier een schenking zou doen van 2500 euro zodra het huis verkocht is dan zou hij tot aan de verkoop rente moeten betalen over deze 2500 euro. (dat is hetzelfde als wat jij ongeveer bedoeld toch?)

Anyways. Hij kwam net thuis en toen de kids op bed lagen hebben we nog eens goed gepraat, hij vind het ook niet kunnen maar vond dat hij er niets aan kon doen (zoals altijd) Toen heb ik gezegd dat ik op deze manier geen huis wil kopen, geen huwelijk aan wilt gaan en geen relatie voort wilt zetten (boosheid he :)) en plots ineens kon hij er wel wat aan doen en nu is hij boos naar zn ouders toe...;):):):)

Deel Deze Pagina