Ik moet een bevallingsplan schrijven maar ben nog nooit bevallen.. Heb wel ideeen en geprobeert deze duidelijk op te schrijven (met behulp van veel gegoogle uiteraard ). Wat vinden jullie ervan? Is het duidelijk en volledig? En komt het niet te bazig over? Alvast bedankt voor jullie reactie! _____________________________________ Geboorteplan van JuJu (partner: JuJu-man) Zwanger van: eerste kindje Uitgerekend op: 3 januari Plaats van bevalling: Poliklinisch Aanwezig tijdens bevalling: mijn partner JuJu-man Begeleiding tijdens bevalling: verloskundige (evt verpleegkundige in ziekenhuis). Geen leerlingen. Ik wil zo min mogelijk personeel bij de bevalling en zeker zo min mogelijk personeel wat in en uit loopt. Voor en tijdens de geboorte Aanwijzingen: Als ik in paniek raak heb ik graag gerichte aanwijzingen om me te helpen de weeën op te vangen. JuJu-man kan me hier bij helpen. Houding: ik wil graag vrij zijn om een houding te zoeken waar ik mij prettig in voel. Het is voor mij belangrijk om vrij te kunnen bewegen dus (mits medisch niet noodzakelijk) lig ik liever niet vast aan slangetjes en apparatuur. Ik heb samen met JuJu-man verschillende houdingen geoefend tijdens yoga en ik wil graag dat we de mogelijkheid hebben om deze toe te passen als ik daar behoefte aan heb. Dus bijvoorbeeld dat hij achter mij kan zitten als ik dat prettig vind (in dat geval is een spiegel misschien handig). Zowel bij het opvangen van de ontsluitingsweeen als bij de persweeen en bij voorkeur ook bij het toucheren vind ik het belangrijk dat ik zelf kan zoeken naar een houding die mij dan past (dus niet altijd liggend op mijn rug als ik dat niet als prettig ervaar). De mogelijkheid voor het gebruiken van een baarkruk en een warme douche houd ik graag open. Pijnbestrijding: Ik wil graag gebruik maken van de GeboorteTens. Mocht dit niet voldoende zijn en mocht ik aangeven behoefte te hebben aan meer pijnbestrijding dan wil ik graag dat dit verzoek zo snel mogelijk ingewilligd wordt. Ik ben op de hoogte van de voor-en nadelen en hoef daar niet nogmaals op gewezen te worden. Ik wil ter plekke kiezen tussen een injectie met Pethidine of een ruggenprik (ook afhankelijk van het aantal centimeters ontsluiting op dat moment). Knip: Als er een knip gezet moet worden wil ik vooraf verdoofd worden. Fotos: Ik wil niet dat er fotos gemaakt worden van de uitdrijving van de baby. Er wordt niet gefilmd. Als de baby is geboren wil ik juist graag dat er (discrete!) fotos worden gemaakt. Net na de geboorte Vlak na de geboorte: Ik wil ons kindje graag op mijn blote buik/borst gelegd krijgen. Het kindje liever niet schoonmaken, enkel toedekken waarbij het contact blijft houden met mijn huid. Navelstreng: De navelstreng willen we pas doorknippen als hij uitgeklopt is. Het doorknippen gebeurt door JuJu-man of door mijzelf. Nageboorte: Ik vind het belangrijk dat mijn lichaam de tijd krijgt om de nageboorte zelf geboren te laten worden. Ik wil geen oxitocine toegediend krijgen zonder mijn toestemming. Hechten: Als het nodig is om mij te hechten wil ik vooraf verdoofd worden. Ik ben bang voor naalden en zou het op prijs stellen als een ervaren persoon mij snel en kundig hecht om het niet langer te laten duren dan noodzakelijk. Borstvoeding: Wanneer de gezondheid van ons kindje het toelaat wil ik het continu bij me houden en binnen het uur zélf naar mijn borst laten kruipen. Ik wil graag dat de baby mijn moedermelk als eerste kan proeven. De vitamine K kan hierna gegeven worden. Mocht er kunstvoeding nodig zijn dan wil ik dit graag zelf geven. Onderzoeken en wegen: In mijn zicht en met aanwezigheid van JuJu-man, nadat de baby bij mij gedronken heeft. Wassen van de baby: Liever niet indien niet medisch noodzakelijk. Als het toch moet gebeuren dan graag zonder zeep. We willen de baby liever thuis zelf wassen als hij een dag oud is. Aankleden van de baby: Dit doen we graag zelf. Bezoek: Ik wil niet dat de familie in het eerste uur na de geboorte gebeld wordt, maar deze tijd gebruiken om in alle rust kennis te maken met ons kindje en tot rust te komen. Daarna overleg ik met JuJu-man wat we prettig vinden (ook afhankelijk van tijdstip van de geboorte). Als medisch ingrijpen noodzakelijk is Als medisch ingrijpen noodzakelijk is (in welke vorm dan ook) wil ik dat de tijd genomen wordt om mij uit te leggen waarom dit het geval is en wat er gaat gebeuren. Het is voor mij erg belangrijk om overzicht te houden op wat er gebeurt en om dit te begrijpen, omdat ik anders in paniek raak. Keizersnede JuJu-man: Ik wil dat JuJu-man bij de geboorte van onze baby aanwezig is. Baby: Ik wil dat JuJu-man (tenzij medisch niet verantwoord) bij de baby blijft tot ik uit de OK kom. Bij voorkeur heeft hij de baby dan tegen zijn blote borst. Uit de OK: Ik wil direct naar JuJu-man en de baby gebracht worden (of zij direct bij mij). Als ik onder volledige narcose ben geweest wil ik dat zij bij mij aanwezig zijn als ik ontwaak. Bezoek: JuJu-man en ik zijn de eerste die het kindje mogen zien. Familie wordt pas gebeld nadat wij ons kindje hebben leren kennen. Ziekenhuisverblijf Verblijf baby: Als ziekenhuisverblijf noodzakelijk is wil ik dat de baby bij mij op de kamer blijft (rooming-in) om de baby zoveel mogelijk zelf te kunnen voeden en te leren kennen. Ik wil niet dat de baby zonder mijn toestemming naar een andere kamer gebracht wordt. Voeding: Ik wil niet dat de baby zonder mijn toestemming andere voeding dan borstvoeding krijgt. Borstvoeding heeft mijn voorkeur maar niet ten koste van alles. Deze keuze wil ik echter zelf (wel met begeleiding van bijvoorbeeld een lactatiedeskundige) maken. Algemeen: angsten Ik zie niet tegen de bevalling op. Wel is het goed om te weten dat ik erg bang ben voor naalden. Dit is de reden dat ik niet graag injecties toegediend krijg of aan een infuus wordt gelegd. Het geeft ook aan dat ik niet snel zal kiezen voor pijnbestrijding en dat als ik er toch om verzoekde pijn voor mij echt te erg is om anders op te vangen.
nu ik hoop dat je er wat aan hebt.......want je kunt het helaas niet plannen. Ik zou het wel willen hebben gehad toen...want mijn VK wist wat ik wilde..maar toen het medisch werd word je automatisch overgedragen....wat zou een plan dan idd handig zijn geweest! Ik vind het niet opdringerig of dwingend...je hebt zelfs maar heel weinig wensen..........meeste gebeurd al zo hoor (tenminste bij mij wel) Groetjes en succes! Miranda
Ja ik vind het ook erg lastig maar mijn verloskundige wil zelf dat ik er eentje schrijf omdat ze, naar eigen zeggen, het voor ons de mooist mogelijke ervaring wil maken. Maar ik voel me een zeurpiet die loopt te eisen zonder dat ze weet wat haar gaat overkomen.. Maar Antares ik begrijp dat ik geen hele gekke dingen vraag? Dat vind ik wel fijn om te horen
Ik vind het een goede opzet en goed voorbeeld (voor mijzelf ) Ik denk dat het los van of het in praktijk zo gaat gebeuren ook fijn is om het allemaal op papier te zetten. Geeft je het gevoel dat je goed voorbereid de hele bevalling in gaat. Bepaalde dingen is niet helemaal reeel, denk ik. Voldoende tijd om dingen uitgebreid te bespreken is er soms niet eens bijv. Maar er staan ook dingen tussen wat los staat van hoe je bevalling nu verloopt bijv. foto's maken. Ik vind dat een hele goede. Denk dat het ook fijn is voor je partner om jouw wensen op een rijtje te hebben. Ik denk dat ik tzt ook zo'n plan ga opstellen.
Ik vind het een héél goed geboorteplan! Ik vind dat er geen dwingende/onrealistische eisen in staan. Ik had er zelf ook één gemaakt en dit met mijn gyn overlopen maar ik ben zondagnacht bevallen en de gyn van wacht heeft mijn plan niet gelezen waardoor er vanalles is misgelopen en ik nu nog nachtmerries over het laatste stuk van m'n bevalling heb. Ik hoop dat je wensen gerespecteerd worden en dat het allemaal zo kan gaan als je graag wil! Spreek ook goed met je man op voorhand af bij welke dingen jij graag zou willen dat hij het voor je opneemt als je dit zelf niet meer kan owv uitputting, narcose,... BV: ik had in mijn geboorteplan staan dat ik zelf mijn bevallingshouding wilde kiezen. Er was medisch geen reden waarom dit niet zou kunnen maar toch heeft de gyn me in een houding gedwongen waardoor ik écht niet meer kon persen en het dus nog 1.5u geduurd heeft voordat ik onze zoon eruit kreeg. Mijn man heeft toen niets gezegd omdat hij er vanuit ging dat de gyn dit zei voor mijn bestwil maar eigenlijk zei ze het uit 'gewoonte'...
Ik denk niet dat ze, als ze een knip gaan zetten, eerst gaan verdoven. De knip wordt gezet tijdens een wee en daarna is je kindje er (meestal). Dan gaan ze echt niet eerst verdoven, wachten tot de verdoving werkt en dan een knip zetten. Geloof me: op dat moment maakt het je niet uit wat ze met je doen, als het kind maar geboren wordt. Die knip voel je nauwelijks. Oja, en zo´n plan: ik heb er niet zoveel mee. Als er iets NIET te plannen valt, is het wel een bevalling. En de meeste dingen die erin staan vind ik vrij vanzelfsprekend.
Hier sluit ik me bij aan, dit is precies wat ik wilde zeggen (schrijven). Ik denk dat het heel goed is om een dergelijk plan te schrijven maar als ik je een tip mag geven; pin je er niet téveel op vast. Een bevalling kun je niet plannen en als je je teveel vasthoudt aan je bevallingsplan vallen er dadelijk misschien dingen tegen (zoals bv het niet zetten van een verdoving bij een knip, die zetten ze natuurlijk niet zomaar) en dat is natuurlijk helemaaaaaaal niet de bedoeling.
Ik ben gewoon verdoofd hoor voordat de vk ging knippen. Mijn vk vertelde dat ze alleen zonder verdoving knippen als er nood aan de man is en de baby direct geboren moet worden. @ TS: Ik vind het een duidelijk bevallingsplan. Sommige dingen zijn misschien niet helemaal realistisch, zoals het plegen van overleg/uitleg geven bij medisch ingrijpen. Vaak zal daar geen tijd voor zijn, omdat er snel moet worden ingegrepen. Maar verder vind ik er veel logisch dingen in staan, zoals o.a. niet allerlei mensen aan je bed willen tijdens de bevalling en de rooming-in. Mijn enige tip: probeer je er niet te veel aan vast te klampen, het kan natuurlijk zijn dat dingen anders lopen. Maar ondanks dat vind ik het goed dat je op deze manier iig duidelijk maakt hoe jij/jullie dingen graag zien, zodat jullie wensen, als die mogelijkheid er is, ingewilligd kunnen worden.
Hoi, ik zou je willen adviseren je gevoel te volgen. Ik ben pas bevallen en ben heel blij met mijn bevallingsplan, het heeft me echt gehlopen! Het personeel vond het ook mooi en prettig! Ik merkte dat het medische personeel echt heeft gekeken en geluisterd naar mijn wensen. Zorg wel dat je je bevallingsplan in je ziekenhuis koffer bewaard en het bespreekbaar maakt het in het zkhs, zodat ze er op voorbereid zijn. Ik wens je een mooie bevalling toe!!
Ik ben zelf ook nog nooit bevallen, maar zo'n plan zou mij ook rust geven... En inderdaad, JuJu-man moet ook goed weten wat erin staat en voor jou praten als jij dat niet meer kan...
Goed dat je er over nadenkt. Ik hoop dat een goede voorbereiding het halve werk is, zeg maar Ik heb er ook eentje gemaakt, maar meer aangegeven wat mijn wensen zijn. Ik heb het meer beschreven als "ik zou graag willen dat..." en "mijn wens is dat..." en "indien mogelijk wil ik graag..." en "graag wil ik..." Ik vind je geboorteplan op deze manier dan ook wat -hoe zeg ik dat goed- dwingend. Je moet niet vergeten dat je een bevalling niet kunt plannen en dat soms dingen anders gaan dan je zou willen. Is altijd goed om dat te beseffen denk ik. Dus de manier van beschrijven zou ik ietsje anders doen, maar als jij je er goed bij voelt moet je het gewoon zo laten! En als ie klaa is, even met je vk bespreken. Succes!
Hou er rekening mee dat de anesthesist (voor de ruggeprik) lang niet altijd in huis is. Dus dat je misschien moet wachten tot hij er wel is en dat het dan misschien niet meer mogelijk om een ruggeprik te krijgen omdat je cm's dan te ver gevorderd zijn. In het ziekenhuis zijn ze volgens mij verplicht om je te vertellen hoe het zit met pijnbestrijding. Dit ivm protocollen en evt. klachten achteraf over een niet goede voorlichting. Als je voor pijnbestrijding kiest word je medisch. Je word dan ook overgedragen aan de gyn. Weet niet of je eigen vk dan nog de bevalling mag doen.
ik vind t zelf wel dwingend overkomen. ik denk dat t goed is dat je man en vk op de hoogte zijn van je wensen, maar persoonlijk denk ik dat een geboorteplan misschien juist teleursellingen veroorzaakt, omdat er niet altijd de mogelijkheid is voor een arts om al je wensen na te lopen...... Tja t is een bevalling, en zoals iemand al zei. dit is niet te plannen en leuk is natuurlijk anders.....
Bedankt voor jullie reacties! UIteraard is het belangrijkste dat onze baby gezond geboren wordt en als er geen tijd is voor verdoven of uitleg dan ga ik daar niet om zitten zeurern Sommige dingen zijn niet te plannen en een bevalling is daar zeker één van. Dat maakt het juist zo moeilijk om neer te zetten wat je zou willen, ten eerste weet ik niet hoe het is om te bevallen en ten tweede is het niet te plannen (zoals ik al zei). Het is niet mijn bedoeling om heel dwingend over te komen dus ik zal nog eens kijken naar de formulering (bedankt voor de tip). Anderzijds heb ik wel zo iets: als ik het dan toch neerzet, dan maar duidelijk Fijn dat een aantal meiden goede ervaringen hebben met zo'n plan. Neem aan dat mijn verloskundige over 1,5 week ook wel aangeeft wat wel of niet haalbaar is. Nou prima dan weet ik dan ook.
ik vind het een goed bevallingsplan alleen staan er zoals meerdere mensen zeggen dingen in die niet realistisch zijn, Knippen voel je niks van en ik ben niet verdoofd. Maar voor de rest prima toch!
Ik dacht toch dat ik gek aan het worden ben maar heb dit gevonden op internet: Over verdoven, vóór het zetten van een knip, wordt verschillend gedacht. De stelregel is dat mits er de tijd voor is er altijd verdoofd behoort te worden, voordat er geknipt wordt. Soms is er evenwel geen tijd om te verdoven, omdat het belangrijk is dat de baby zo snel mogelijk geboren wordt. Dan wordt de knip gezet op het hoogtepunt van een perswee. Eigenlijk merk je dan niet dat je ingeknipt wordt. De huid rond de vagina staat dan zo gespannen, dat het praktisch gevoelloos is. Voor mij is die verdoving met name belangrijk gezien het hechten erna. Dat hele knippen lig ik niet van wakker maar dat hechten (ja die naalden he..) ik weet hoe ik daarop reageer en heb geen zin in een trauma (klinkt wel heel dramatisch maar goed daar zie ik dus tegenop). Lees ook veel verhalen waar wordt gezegd: de kans was groot dat ik ingeknipt zou worden/er een vacuumverlossing nodig was, ze hebben het toen alvast verdoofd. Dus vooruit denken in plaats van op het moment zelf handelen. Dat wil ik graag met mijn verloskundige bespreken (maar als het kind in nood is en het moet eruit, dan moet het eruit, dat staat vast uiteraard). Ze kunnen ook verdoven met een spray, voor mij part doen ze dat vast en knippen ze erna, hoeven ze daarna voor het hechten niet nog eens te verdoven Nogmaals bedankt voor al jullie reacties. Toch wel goed om er zo eens over na te denken!
Mooi duidelijk plan. De kans is alleen heel klein dat het zo gaat lopen. Een bevalling plan je niet. Je kunt je voorkeuren aangeven en ze kunnen er rekening me houden. Maar dat is ook alles. Je bent niet alleen. Je hebt geen prive gyn en ook geen prive zusters. Ze proberen hun werk goed te doen maar kunnen niet alles. wat je wil mbt tot vit k, niet wassen, foto's, navelstreng lijkt me prima uitvoerbaar. Ook pijnbestrijding is in elk zh mogelijk. Maar toch denk ik dat je je moet overgeven. Ze weten wat ze doen. Als zij het nodig vinden dat je aan elektronen moet dan moet dat. Wat betreft keizersnede. Als je onder narcose moet mag je man er niet bij zijn. Hij kan met je kindje mee als het uit de ok komt. Bij ruggenprik mag hij erbij zijn en gaat na de geboorte met het kindje mee omdat het voor het kindje te koud is daar. Als jij moet bijkomen op de verkoever is de kans groot dat je kindje daar eerst niet mag komen. Er liggen daar meer geopereerde en erg zieke mensen die bij moeten komen. Daar past niet altijd een kindje bij. Heel goed om je wensen kenbaar kunt maken, maar ik zou ook realistisch blijven. Waarschijnlijk loopt het helemaal anders dan jij je hebt voorgenomen. Probeer het dan ook een beetje los te laten.
kvind het wel grappig zo een geboorteplan aleen niks voor mij heb wel zo mn ideeen en voorkeuren maar die had ik al aangegeven bij de verloskudnige toen ze ernaar vroeg. heb juist meer zorgen over de tijd erna...hoe de kraamhulp te werk gaat etc heb voor de kraamhulp een lijstje gemaakt met wat ze waarvoor moet gebruiken..hoorde namelijk van de nigt van mn man die laatste bevallen is dat de kraamhulp doekjes van de wc voort aanrecht gebruikte en ze hadden het naveltje van de kleine niet goed schoongemaakt waardoor ze een flinke infecties had en anti biotica moest... een knip doen ze tijdens een wee dus daar geven ze geen verdoving voor..zoals ik hoor van vele kennissen. zelf ben ik bij de de 1e niet geknipt en gehecht ik hoop dat je bevalling voorspoeddig mag gaan en toch een beetje zoals je wenst zoals op je bevallingsplan staat maar denk niet dat alles precies zo gaat lopen succes liefs mara
Ik ben verdoofd voordat er een knip gezet werd... Toen werd ik echter gehecht (een tijdje later) maar ik heb elke steek gevoeld. Toen ik dit 'aangaf' (ga hierover maar niet in detail), zei de gyn dat ik al verdoofd was en dat ik maar naar m'n kindje moest kijken om mezelf af te leiden... Oh en ze vroeg ook nog om m'n benen niet dicht te doen! (als ik het allemaal niet op film zou hebben, zou ik denken dat ik het gedroomd had) Van mij had ze echt wel mogen verdoven nà de knip, denk niet dat ik die knip zou gevoeld hebben. Vorige week zag ik op TV een dronken man die op spoed gehecht werd aan z'n oor en die arts heeft 4x (!) gevraagd of het nog ging voor hem want dat ze anders wat zou bijverdoven! Ik zat gewoon te huilen toen ik dit hoorde. Edit: het is écht niet m'n bedoeling je bang te maken en twijfelde of dit zou plaatsen maar ik had iets als dit wel op voorhand willen weten zodat ik op z'n minst m'n man had kunnen voorbereiden om tegen de gyn in te gaan. De vroedvrouw heeft ook nog eens gezegd tegen haar dat ik pijn had maar toen herhaalde ze haar woorden gewoon nog eens...