Ons dochtertje is 8,5 maand oud. Brood eten gaat nog steeds moeilijk. Na 45 min heeft ze iets minder dan een halve snee op. Ze wil vaak niet kauwen en werkt het brood weer uit haar mond. Of ze spuugt. Ze heeft nog geen tandjes, misschien ligt het daaraan. Heeft iemand dit ook meegemaakt of tips? Ik doe altijd smeerkaas op het brood.
Misschien helpt het als je eerst een stukje in melk doopt? Mijn zoontje van 7,5 maand vindt het reuze interessant dat stukje brood. Ben sinds kort pas begonnen. Ik doe er alleen wat margarine op. Wel stop ik het soms in de holte van zijn wang zodat hij met zijn kaken gaat kauwen.
Misschien kun je iets anders op brood doen? Appelstroop bijv. Is lekker zoet, maar wel gezond. Tandjes of niet maakt meestal niet uit
Mijn dochter at ook moeilijk brood in het begin, werd pas echt wat beter na het 1e jaar. Pindakaas vindt ze erg lekker of gewoon boter op brood. Haar eerste tandje kreeg ze toen ze 10,5 maand was, maar dat leek niet uit te maken, brood wordt snel zacht in de mond. Je zou kunnen kijken of ze hele kleine stukjes wil eten, korst nog even weglaten, ander beleg. Er zit waarschijnlijk niets anders op dan gewoon wat aanbieden en dan krijgt ze vanzelf de smaak te pakken
Hoe geef je het brood? Stukjes of uit het vuistje? Of maakt dat geen verschil. Misschien variëren in beleg? Appelstroop is hier de grote favoriet. Amandelpasta gaat er ook goed in. Smeerkaas iets minder.
Het beste wat je kan doen is brood van 1 dag oud geven. Vers brood, of brood in melk gedoopt, gaat plakken. Daardoor heb je meer kans op een deegbal in de mond. Als je stukjes geeft, juist niet te klein. Dat is ook juist lastiger weg te krijgen. Sommige kindjes weten niet hoe ze het weg moeten krijgen en klappen de tong tegen het gehemelte aan. Eenmaal geplakt aan het gehemelte krijgen ze het niet meer weg. In dat geval kun je beter een stukje brood in de wang stoppen en van uit daar de tong het werk laten doen. Even afwisselen voor beide wangen. Meestal leren ze het dan snel genoeg. Als dat niet werkt kun je een prelogopediste langs laten komen om mee te kijken.
Ik zou geen smeerkaas op brood doen. Dat plakt vaak erg en mijn zoontje had daar in het begin ook moeite mee. Hier kreeg hij alleen een laagje boter of Philadelphia.
Grote stukjes werkt ze meteen haar mond uit. Kleine stukjes gaat beter. Ik ga weer met boter proberen. Ik kan ook weer proberen het brood in de wang te doen.
Misschien vind ze t niet lekker? Aan de tandjes ligt t niet denk ik. Onze dochter heeft ook nog helemaal geen tanden maar kan makkelijk brood eten (alleen geen harde dingen)
Mijn zoontje doet ook 45 min over een boterham, ook gaat de boterham niet op, en spuugt stukjes weer uit. hij vind er niet zoveel aan! hij heeft wel 2 tandjes, dus daar ligt het niet aan hoor
Ik zou ook variëren met beleg. Hier een makkelijke eter, maar smeerworst is echt het enige wat hij niet lust. Zou dat het enige beleg zijn wat ik aanbood, dan had hij dus geen brood gegeten. Misschien houdt jouw kindje minder van smeerkaas? En verder: gewoon doorgaan zoals je bezig bent. Stukjes worden vanzelf steeds groter, echt waar! Bij ons ook niet echt broodeters. Ik geef de jongste nu gewoon 2x per dag warm eten en alleen bij het ontbijt brood. Hij is nu 13 mnd en eet nu bijna een hele snee in een half uurtje.
Ik geef alleen maar een beetje boter op brood. En eerst kleine plukjes in haar wang stoppen. Dit had ze maar 2 dagen nodig en eet nu al 1.5 boterham per dag!! Ze vind het heerlijk. Misschien dat broodbeleg nog wat teveel plakt.. soms leg ik wat stukjes voor haar op tafel en kan ze die zelf in haar mond stoppen, maar dit gaat nog niet zo snel en dan word ze weer ongeduldig. Het grappige is dat brood het enige is dat ze zo eet. Als ik groente of fruit wat grover of in stukjes aan bied weigert ze te eten. Na 2 happen proberen houd ze haar mond stijf dicht en draait weg. Een vriendin van me doopt het brood eerst in de thee (aan een vorkje) dan zuig haar zoontje het zo weg. En inderdaad niet te vers brood en tarwe.
Misschien stop ik een paar weken met brood geven. Dit heeft geen zin zo. Merk ook dat mijn geduld op raakt. Ze zit ook steeds met haar handen voor gezicht en kijkt steeds weg als ik brood wil geven. Misschien gaat het over een paar weken wel makkelijker.
Vezels is wel belangrijk voor je kindje, Miss kun je pap geven? Mijn zoontje vind brood ook niet lekker, en hij zit ook 45 min op een boterham die niet eens op gaat! Maar ik blijf het wel aanbieden, want mijn zoontje lust ook geen pap (granen) dan spuugt hij het uit. het gaat niet met de fles en ook niet van een bordje, dus met granen pap ben ik wel gestopt! Hij krijgt er nu 1 eetlepel rijstebloem bij (als ik er 2 lepels in doe wil hij het ook niet) Dus voor mijn zoontje is die boterham wel belangrijk, omdat hij ook geen granenpap lust, dan maar 45 min met die boterham. Leuk is anders inderdaad,elke keer stukjes uitspugen ect... Hij krijgt alleen boter op zijn boterham, want voor de rest wil hij niks
Ik zou de smeerkaas indd niet doen maar gaan voor boter (evt met een beetje appelstroop=zoet= lekker aldus zoonlief) Timing is hier ook belangrijk, als hij moe is eet hij slechter. Wat ik doe als babylief even geen zin meer heeft is liedjes zingen. Vindt hij altijd erg leuk, doet dan zn mond weer open. En ik ben nou niet bepaald een zangtalent Ik zou niet stoppen met brood maar er ook geen groot probleem van maken. Tot een jaar is melk toch het voornaamste.
Probeer eens een volkoren cracotte. Echt. Zoon hier vindt dat heerlijk, zeker met jeukende doorkomende tandjes En dit zijn ook vezels he.
Ze hoeft nog helemaal geen brood te eten, hè? Laat staan een hele boterham. Hoe ik het zou doen: Boterham in kleine stukjes snijden (max. 2 bij 2 cm of zo). Lekker voor haar neerzetten. Zelf er bij gaan zitten met je boterham en samen eten. Laat haar lekker zelf pakken. Probeer te varieren met brood. Hier gaat fijn volkoren het beste erin. BlueBand brood ook (vezelrijk bruin). Probeer eens brood van een andere bakker/supermarkt. Ook varieren met beleg. Maar geef niet te vaak smeerkaas (te zout, ook die voor kinderen) en leverworst (te veel vitamine a). Alleen boter kan ook. Je kunt ook af en toe een ander merk margarine proberen. Laat haar lekker zelf aanklooien. Accepteer dat ze daarna ondergesmeerd is en ook dat er wat stukjes op de grond vallen. Het enige waar ik altijd ingreep, was als het bordje werd opgepakt (want dan wordt het vervolgens op de grond gegooid) of als eten moedwillig op de grond werd gegooid. Zet er ook een tuitbekertje of flesje of zo bij, zodat ze tussen het eten door ook wat kan drinken. Succes!
Tip voor iedereen hier: de vegetarische smeerworst van ah smaakt echt naar smeerworst. Mijn zoontje is er verzot op! En zachte geitenkaas ipv smeerkaas. Lekker romig en stuk gezonder.