Ik vind het een prachtige naam. Mijn man heet Freek en ik had graag 1 van onze dochters naar hem vernoemd. Dat is het toch niet geworden, maar ik blijf het een mooie naam vinden. Een vriendin van ons heet ook zo, maar haar naam wordt eigenlijk altijd afgekort tot Fre, beetje zonde vindt ik.
Ik vind het een mooie naam. Zelf hebben wij voor engelse (engels-uitspreekbare) namen gekozen. De dochter van mijn beste vriendin heet Frederieke. Toen ze zwanger was, kon ze maar geen meisjesnaam bedenken. Ik heb toen alle namen uit mijn familie met haar doorgenomen (ik kom uit een gezin met 9 kinderen, met gemiddeld 2 namen per kind) en Frederique is de 2e naam van mijn 3e zus. Mijn opa heette Frederik, geloof ik (heb hem nooit gekend) - vind ik eigenlijk ook wel een leuke naam hoor, voor een jongen. Frederieke wordt nooit afgekort. Maar ik kende ook een meisje met deze naam in mijn studententijd, en die werd meestal Freek genoemd. Maar ja, in die periode hadden we allemaal bizarre bijnamen/afkortingen
Ik ken ook een meisje met deze mooie (!) naam. Ook haar naam wordt afgekort als Freek. Hmmm, minder mooi.
Frederike vind ik persoonlijk mooier, heb een hekel aan de q. Met de q leg ik de associatie met ordinair - hij past in mijn ogen dan in het lijstje Veronique, Angela enzovoorts. Maar volgens mij is dat mijn kronkel, als ik zo de andere reacties zie