Is er iemand die verstand heeft van erfrecht icm schulden? Situatie: Mijn moeder staat onder bewind en is ernstig ziek, de kans bestaat dat zij binnen korte tijd komt te overlijden. Ik zag online dat er per september 2016 nieuwe wetgeving is maar ik kan nou nergens duidelijk terugvinden van beneficiair aanvaarden nou exact inhoudt. Ik zou graag willen dat wij zonder de schulden te aanvaarden, wij wel haar begrafenis kunnen regelen. Eventuele spullen uit haar huis wat ons dierbaar is kunnen wij nu al uit haar huis halen. Maar ik ben benieuwd hoe dit nou exact in zijn werk gaat als zij overlijdt en wat er dan met haar spullen gebeurt? Is er iemand die dan het huis zsm van binnen gaat bekijken? Geen idee heb ik hiervan. Ik ben benieuwd en alvast bedankt!
Volgens mij moet je dan de hele erfenis weigeren. Alles wat ze bij leven weggeeft mag je houden, maar als je de schulden niet wilt dan weiger je, en mag je verder ook niks uit het huis halen (dus niet eens een foto, bijvoorbeeld). Het kan zijn dat er een nieuwe wet is, dat weet ik niet. Veel sterkte...
Benificair aanvaarden. Dan worden eerst de spullen van waarde verkocht om eventueel schulden af te betalen. en wat er dan overblijft Is voor jou.
Dan mag je inderdaad na het overlijden niet het huis in en geen spulletjes mee nemen zoals foto's of baby kleertjes van vroeger bij wijze van... Ik zou het dan dus goed van te voren bespreken!
Maar in het geval van bewind Is de bewindvoerder bij overlijden zou ik eerst in overleg gaan met de bewindvoerder die Is namelijk nu degene die gaat over alle zaken
Pas dus op dat je écht niks meeneemt vanuit je moeders huis als ze is overleden. Als je al zoiets als een fotoboek meeneemt, heb je al volledig aanvaard. Al pak je een euro van de plank om even een zak krentenbollen te halen, dan ben je al de pineut. Of je nu de erfenis weigert of beneficiair aanvaard, een uitvaart mag je altijd regelen. Dat is namelijk het werk van een testamentair executeur, heeft niets met de erfenis te maken.
Nou, hier gezien bij de stieffamilie dat dat allemaal heel laks was. Ze hebben daar verschillende dingen weggehaald VOOR ze afstand namen. Dat kan namelijk ook. Geen probleem want er was nog niemand binnen geweest, dit was pas na een week ofzo. Dus hier hele andere ervaringen dan dat er meteen iemand komt en dat je niks mee kan nemen.
Ik zou de bewindvoerder nog even aanhouden na overlijden, dat jij die persoon dus betaald als dat mogelijk is voor je, deze persoon is compleet op de hoogte van de financiën van je moeder en die kan de zaken dan afhandelen. Wel zo handig. Is er wel een uitvaartverzekering die voldoende dekkend is? Er zijn mega veel ouderen die er ooit 1 hebben afgesloten vroeger en nooit om de zoveel jaar omhoog hebben laten gaan waardoor ze vaak rond deze tijd nog maar 500 dekken. Bij geen of te weinig dekking dan moet jij het bijbetalen als jij de uitvaart wil regelen en je handtekening eronder zet.
Ga ook even na of je moeder niets heeft laten vastleggen bij de notaris. Als er schulden zijn is het sowieso verstandig om even langs de notaris te gaan. Die weet alles over het hoe en wat omtrent erfenissen. Een bewindvoerder is daar niet perse exact van op de hoogte. Heeft ze overigens een professionele bewindvoerder? Als dochter kun je namelijk ook bewindvoerder zijn . De professionele bewindvoerder kan je wel helpen om na het overlijden alles qua financiën in orde te maken.
We hebben het net achter de rug. De erfenis aanvaard je benificiair, bij de notaris. Je mag dan niet als erfgenaam handelen. Alle facturen ed stuur je door naar de notaris. Hij zorgt ervoor dat de belangrijke schuldeisers hun geld krijgen. Mocht er aan t eind van de streep geld over zijn, is dat voor jullie. Maar vaak blijft er niks over. Heel officieel mag je ook niets uit huis halen en zou je inboedel moeten verkopen en de opbrengst daarvan afstaan. Maar over t algemeen zijn ze er erg makkelijk in. Als je nu al dierbare spullen weghaalt, loop je helemaal geen risico. Bij ons is er nooit iemand geweest om te controleren.. Nu is alles afgehandeld en mogen we met haar spullen doen wat we willen. Je mag evt pben als je meer vragen hebt. Sterkte.
Oja. Wij mochten zelf de uitvaart regelen. Maar de levensverzekering werd uitgekeerd aan de notaris... Probeer erachter te komen hoe ze is verzekerd en hoe hoog dat bedrag is.. dan kun je binnen dat bedrag blijvem. Voor een evt budgetuitvaart heb ik ook nog wel tips.. wij moesten het met nog geen 4000 euro doen.