Beïnvloeden van de babynaam

Discussie in 'Babynamen' gestart door dinh, 28 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Laat je je beïnvloeden in de naam van je kind?

1. Ja, door het forum, maar de spelling bepalen wij zelf.

2. Ja, door het forum en wij vragen ook naar de spelling.

3. Ja, door familie, maar de spelling bepalen wij zelf.

4. Ja, door familie en wij vragen ook naar de spelling.

5. Nee, ons besluit staat vast en vragen ook niet naar de mening

6. Nee, maar we vragen het wel op het forum/familie

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. #1 dinh, 28 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2012
    Heel lang geleden, had een nichtje van mij een hond, die heette Daisy. Ze liep er altijd achteraan en riep de hele tijd: Daisy, Daisy, Daisy. Heel schattig.

Een aantal jaren later, denk zo'n tien jaar later, was een andere nicht van mij zwanger en die zei: We krijgen een dochter en we noemen naar Daisy. R. (haar man) is daar niet blij mee, maar ik heb mijn zin doordreven. Toen reageerde ik: Oh, dat vind ik niet zo'n leuke naam en vertelde toen ook het verhaal van die hond. Een aantal weken later werd de baby geboren: Debby. En nog veel later kreeg ik te horen, dat mijn verhaal van de hond de doorslag had gegeven.

Ik vraag me wel eens af, of er moeders zijn, dat ze zich laten beïnvloeden door wat er in de omgeving of wat er in het forum wordt gezegd.

Wij hebben het wel verteld, dat we onze dochter Hayley zouden noemen. Ons besluit stond vast en mensen konden er van vinden wat ze er van vonden, maar ons besluit stond vast, inclusief de schrijfwijze. Gelukkig vond vrijwel iedereen de naam mooi. Maar wat doen jullie/wat hebben jullie gedaan?

Als het goed is, is het mogelijk om meerdere antwoorden te geven.

2. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    De laatste optie. Maar dan alleen qua forum. Ik vind het echt Amerikaans om de naam al voor de geboorte aan bekenden mee te delen.. evenals het geslacht, ook al gebeurt dat steeds meer. Ik vind het verrassingselement veel leuker, ook voor mezelf wil ik niet weten wat het wordt... Maar vind het wel leuk om op het forum de naam te laten weten om dan te kijken wat men er in het algemeen van vindt, juist omdat ik het aan familie nog niet kan vragen! Maar ik zou me echt niet laten beïnvloeden door meningen hier. Gelukkig vonden veel mensen de door ons gekozen namen mooi, een aantal vonden ze te chique/lang, maar dat is juist onze stijl :D

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij hebben onze spelling wel laten beinvloeden door het forum. Of tenminste: Door de vraag te stellen en een poll te starten over de spelling - werd voor ons één en ander duidelijk - meningen van anderen - waarom wel, waarom niet? (hebben wij iets over het hoofd gezien?) .
    De keuze is uiteindelijk niet gevallen op de meest gekozen optie - maar ondanks dat heeft het plaatsen van de poll ons wel geholpen om de spelling te bepalen.

4. Is dat typisch Amerikaans? Ik weet het niet, mijn ega is een Vietnamese en die vertelde het haar zussen, en ja, dan kon ik het niet maken bij mijn familie, door het niet te zeggen.

Achteraf gezien, maar dat heeft dan puur te maken gehad met de gevolgen, was iedereen wel blij dat iedereen de naam wist. Want voor iedereen was Hayley al een mensje, omdat we zo openlijk over haar praatten. Toen ze helaas na 31 weken zwangerschap in de buik overleden was, heeft dat ons, wel geholpen, want ons gemis werd meteen door de hele familie gedragen. En ja, ik zal de naam weer bekendmaken als ik het weet.

Al hebben we nu echt nog geen flauw idee, wel een mooie shortlist. Bij Hayley wisten we de naam al voordat we zwanger raakten.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik kan me voorstellen dat dat verschil maakt voor de familie. Ik noemde onze meisjes ook in de buik al bij de naam, zodra we de naam wisten. Dat maakte het op de één of andere manier 'echter' . Ik kan me dan ook voorstellen dat je na deze ervaring, zeker weer kiest om de naam weer bekend te maken.

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Wij hadden niemand van te voren de namen gegeven, ook niet op internet. Wij vinden dat niet leuk.

We hebben ook gewoon de normale gangbare spelling van de namen van je kinderen. Ik houd helemaal niet van die creatieve namen.

7. naroke

naroke Lid

28 mrt 2012
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb op de 1 na laatste gestemd omdat ik toen nog niet op het forum zat. Familie hebben we ook niks gevraagt.
    Maar nu we bezig zijn voor ons 2e kindje heb ik hier wel om jullie mening gevraagt (zie mijn post).

8. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Ik laat me ook wel beïnvloeden door het forum..vooral omdat je juist dan allerlei uiteenlopende menigen hoort..bovendien is men hier echt eerlijk..omdat je elkaar eigenlijk toch niet kent.
    Als ik het aan familie voor zou leggen zeggen ze misschien niet meteen wat ze er echt van vinden omdat ze bang zijn je te kwetsen ofzo.
    Vind het echt fijn om hier over de naam te bakkeleien en er komen hele goede ideeën voorbij! Heb een naam van mijn lijstje af gehaald omdat hier veelvuldig werd gezegd dat de schrijfwijze raar of onduidelijk was..
    Ik wil het juist eigenlijk niet aan mijn directe omgeving vertellen want mochten we nou de perfecte naam vinden, en mijn moeder zegt bijvoorbeeld dat ze er helemaal niks aan vindt..zOu ik dat toch erg jammer vinden, nadat de baby geboren is staat het toch al vast en ga je ook niet twijfelen..

Ondertussen brainstorm ik nog maar eens verder over onze perfecte naam. :) moeilijk!

9. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Weet niet of het alleen typisch Amerikaans is hoor :p Maar ik zie het altijd bij de shows van Sixteen & Pregnant op MTV dat ze op zo'n baby shower het publiekelijk bij de naam noemen enzo. Kan me idd wel voorstellen TS dat dat ook in sommige andere landen en culturen zo is, en zeker hoe jij het vertelt klinkt het ook wel mooi. Maar in mijn familie is het weer echt 'not done' hahaha :p Mijn nichtje vertelde aan mijn moeder en tantes dat ze een jongetje zou krijgen en die waren echt teleurgesteld dat ze het wisten hahaha :p Zo van"nou is de verrassing weg". Vind ik ook een beetje zeuren hoor, maar ja die 60 plussers he XP

10. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wij wisten het geslacht niet van tevoren.
    Voor een jongen wisten we al vrij snel dat het Silvester zou worden en daar hebben we dus ook niemands mening over gevraagd.
    Voor een meisje waren we er tot op het allerlaatst niet uit en heb ik wel 1 keer een topic gestart hier om te kijken welke van de 2 overgebleven namen het meeste bijval zou krijgen, maar geen van de reacties die ik kreeg heeft ook maar het kleinste beetje beinvloedt hoe ik er tegenover stond.

Omdat het uiteindelijk een jochie bleek, heb ik gestemd op 'ons besluit stond vast' ;)

11. @Luciaatje, nou, om heel eerlijk te zijn, was ik in eerste instantie van plan om het voor mijn familie geheim te houden. Maar toen mijn ega het had verteld tegen haar zussen, een dag later vroegen mijn neefjes of wij de naam al wisten. Toen heb ik het gewoon verteld.

Tsja, bij ons was het meer een gevolg dat we daar geen afspraken over hadden gemaakt. Maar zoals gezegd, achteraf.... Ik denk dan weer zo... hoe ze er uit ziet, dat is toch de verrassing.

12. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Ps...als ik nu echt dé naam heb gevonden dan maakt het forum ook niet meer uit hoor..het is vooral handig als je nog twijfelt .
    Ik werk met Amerikanen, en daar is het inderdaad de normaalste zaak van de wereld datje de naam ook zegt. Ze kijken met telkens vreemd aan als ik het 'geheim wil houden' crazy Dutch people ;)

13. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    de enige reden die een invloed kon zijn was dat mijn schoonzus tegelijk was uitgerekend. Dit was dan ook echt de enige reden waardoor we eventueel moesten uitwijken.

Ondanks dat we lang hebben moeten zoeken naar beide namen stonden we er wel helemaal achter.

14. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik heb het hier wel gevraagd, puur om te kijken of mensen de naam ordi of niet vonden. Als iedereen gezegd had dat het een ordi naam was, had ik hem niet gekozen nee. Maar dat was dus de enige reden.
    Wij hebben overigens ook al vroeg in de zwangerschap de naam bekend gemaakt aan iedereen die het wilde weten. En we zijn zo on-Amerikaans als maar zijn kan :).

15. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hebben de namen van tevoren met niemand besproken, en dus ook niemand om een mening gevraagd. Voor ons was dat echt van ons, en had verder niemand daar iets mee te maken.
    Ik heb dus voor de eennalaatste optie gestemd.

16. zusje3

zusje3 Actief lid

6 dec 2011
    205
    0
    0
    huis moeder, vriendinnen en nog veel meer haha
    Daarom viel bij ons de naam Tess testijds af, zo heet de hond van een vriend van mij ;)

dus ja, denk wel dat het bij ons invloed had dat de naam al voorkomt als zie ik verder in mijn omgeving dat niet iedereen er naar kijkt :)

17. Ellaa

Ellaa Fanatiek lid

19 okt 2010
    1.063
    1
    38
    haha, grappig om te lezen.
    Het is trouwens helemaal niet amerikaans om de naam wel te vertellen. In bijna alle andere landen is dat heel normaal.
    Het is juist iets heel nederlands om het niet te vertellen.
    Ik vind dat persoonlijk wel een hele leuke "traditie" om de naam geheim te houden. Op het Forum heb ik wel meningen gevraagt, puur om te kijken hoe mensen in mijn omgeving zouden kunnen reageren op de naam, maar ik heb me er nooit door laten beinvloeden.

uiteindelijk hebben wij een naam gekozen die niet veel voorkomt: Nouk. De meeste reacties waren meteen positief, maar er waren ook zeker mensen die eraan moesten wennen (vooral oudere mensen is mijn ervaring). Zelfs mijn moeder dacht eerst: hoe?? maar nu vind ze het helemaal fantastisch.

18. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Wij vragen niet aan familie om advies/meningen, maar ook niet op het forum (al is dit voornamelijk ivm meelezers zoals schoonzusje en vriendinnen enzo).

Tja, en wbt het wel/niet vertellen, het is volgens mij ook typisch Nederlands om het geslacht niet te vertellen (weten mijn ouders, zus en 2 stel vrienden wel), en de naam ook niet (al krijgt iedereen de naam pas na de geboorte te horen).

19. Ik sta er eigenlijk versteld van, gezien de uitslag van de poll, en toch de regelmaat, de vraag hier op het forum, hoe over een naam wordt gedacht.

20. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Wij hadden bij onze dochter een unieke jongens- en meisjesnaam bedacht. En omdat het uniek was hebben wij het tot haar geboorte stil gehouden. De jongensnaam hebben we nu voor de 2de weer staan. We moeten alleen nog steeds op zoek naar een meisjesnaam. Maar omdat we graag weer uniek willen zijn, vraagt dat best veel van de creativiteit.

Dit is voor mij ook de reden haar naam niet op het forum te vermelden. Ik ben veel te bang dat ze straks niet meer de enige in NL is met haar naam.

Wij wachten nu de 20-weken-echo af... Als daaruit blijkt dat we jongetje verwachten, valt er een grote last van onze schouders ;) Voor de zekerheid toch nog aan het verzinnen, maar geen grote druk meer op onze schouders :)

Deel Deze Pagina