Wat een toestand zeg. Gelukkig wonen wij in het buitenland en wordt er niet getrakteerd hier bij verjaardagen e.d.
@tulip: hier gaat het gewoon in de pot met snoep en ze weet dat dat niet enkel voor haar is maar dat wij daar ook van kunnen eten. Dus kan zij dan krijgen wat ik vind dat ze mag hebben en de rest eten wij op of verdwijnt op een zeker moment. Overigens vind ik het idee van zo'n snoeptaart heel leuk en het ziet er ook super uit. Maar vind het daarentegen niet erg als mijn dochter er niet van mee eet De zak snoep kwam van een Turks jongetje dat 2 werd. Veelal hier in de buurt werken beide ouders. Manlief is arbeider in de haven of draait veel uren bij een willekeurig bedrijf... Vrouwlief werkt bij paps/mams in de winkel of in andermans winkel en draait ook veel uren. Dus dat een zakje snoep dan een practische oplossing is snap ik wel En dat de wat warmere culturen hier in de wijk er een ander snoepbeleid op nahouden heb ik me allang bij neergelegd. (hou mijn hart vast als ze bij vriendjes/vriendinnetjes gaat spelen komend schooljaar!) Maar zo bont als die zak is het hier niet vaak gelukkig. Meestal is het een pakje drinken met snoepgoed. Alleen dus vaak lollies, zuurtjes, kauwgom... En dat snap ik dus niet zo. Je laat een 2jarige (of 3 of 4 wat dat betreft) toch iets anders uitdelen of ben ik nou raar? Wij deelden tot nu meestal een versierd papieren bekertje met een koekje (ontbijtkoek, likkoekjes bijv.) en een badeend/ballon en doosje rozijntjes oid. Meer dan genoeg.. En geschikt voor alle leeftijden die aanwezig zijn.
Wow, ik geloof dat ik niet meer klaag over de traktaties in ons dorp.. die zijn echt heilig vergeleken met wat jij schrijft... hoewel ik de traktatie bestaande uit: - 2 zakjes knikkers - 1 kortingsbon voor het Dolfinarium - 1 pakje drinken - 1 zakje Haribo snoepjes - 1 pakje bellenblaas toch wel heeeeel erg gortig vond...
was dit 1 traktatie??? saskia, ja dat snap ik, maar als ik haar ophaal, dan is de traktatie natuurlijk al lang aan de kindjes getoond, dus zij weet dat er iets van snoep inzit. Nu vind ik spekjes of een snoepje af en toe geen probleem, maar wel als je wekelijks zoiets meekrijgt.
@cygnet: bellenblazen krijgen ze hier ook wel regelmatig. En dat vind ik dan wel erg leuk. En als mensen er dan een snoepje bij doen... So be it. Ik ben inmiddels wel gewend dat wij strenger zijn dan gemiddeld Maar ook nog 2 zakjes knikkers en de rest is eh tja wel veel vind ik toch Lijkt ook wel of ouders elkaar steeds proberen te overtreffen.. Het wordt steeds meer/groter.. Laatst hadden ze op het kdv ijsjes gebakken. Ijsbakje met muffindeeg en dan bovenop zo'n suikerschuimpje wat slagroom voor moest stellen. Dat vind ik dan wel weer hartstikke leuk. En die heb ik volgende dag lekker met Oma mee gegeven (oppasdag) en lekker op laten snoepen. En dat is net zo hard meer snoepgoed dan ze normaal in paar weken krijgt. Keertje kan best Ben benieuwd hoe dat straks op de kleuterschool gaat
Mijn dochter zit niet op een kdv dus verder geen ervaring met snoep dat ze krijgt. Maar voor wie een kindje heeft en een leuke traktatie wil geven maar toch makkelijk, koop doosjes rozijntjes,ontbijtkoekjes of bv een nijntje koekje en plak bovenop een figuur van sesamstraat,bumba,nijntje,cars etc! Simpel,geen snoep en toch leuk
@ wendy, mijn idee was het zelfde als de jouwe, gewoon een heerlijke snoeptaart, lekker simpel, kids hebben heerlijk wat te snoepen, maarja ik ben makkelijk in "snoepen" en de meeste ouders zijn dat met een leeftijd van 2 jaar niet..... dus das wel weer sneu, ze weten dat er word getrakteerd maar ze mogen het niet hebben/eten, ( ik bedoel trouwens niet dat de ouders sneu zijn hé, voor de ouders die zich eventueel aangevallen voelen.... ik bedoel dat het jammer is voor de kindjes die het dan niet mogen en dat je dan maar beter iets kunt doen waarvan je bijna zeker weet dat ze ook gezellig mee mogen knabbelen) dus heb ik maar dit gemaakt, het vlees was trouwens rund zodat ook de buitenlandse kindjes mee konden eten,
@mejojo nou buiten het forum voel ik me vaak de enige die streng is hoor Hier veel andere culturen.. En het lijkt wel alsof de warmere landen er gewoon veel makkelijker in zijn. Moeten ze zelf weten op zich natuurlijk. Maar ik vind het "lastig" als dochterlief bij de buuf speelt en als ik dr dan kom halen omdat we gaan eten toevallig altijd net aan de chips zit En ronduit vreemd als ik een peuter over straat zie hobbelen (in z'n eentje liefst) met een hele snicker. Maar ook opa/oma stoppen dr het liefst zo vol mogelijk. De stemming hier op het forum is soms wat meer richting mijn "strengheid"
Ik ben zelf niet zo streng in, maar ik vind wel dat het teveel en te vaak wordt aangeboden. Op het kdv krijgen we ook regelmatig zakjes snoep mee, die dan in hun vakje liggen, met name bij de oudste, op de babygroep valt het reuze mee. Maar bij de psz waar ze eerst zat kreeg ze echt zakken vol snoepgoed, die mocht ze echt niet zomaar leegeten. Met de oma's (ze heeft er wel 4) is het ook echt opletten, want die blijven ook anders maar snoep voeren en daarnaast van die zoete sapjes geven etc. Binnenkort zijn ze allebei jarig, beetje afhankelijk van het weer, maar ik denk dat ik ze op Raketjes (die ijsjes ) laat trakteren en de jongste knijpfruitjes ofzo. En van die goedkope kleurboekjes erbij, vind het wel best zo.
J. krijgt met verjaardagen wel eens wat chipjes of een stukje taart ofzo. Thuis beperkt het zich tot een doosje rozijntjes of een koekje. En af en toe een ijsje, dat dan weer wel. Bij opa's en oma's heb ik er trouwens geen moeite mee als ze eens wat extra's krijgt, maar die weten gelukkig ook redelijk maat te houden, dus dat scheelt. Maar in principe vind ik snoep dus niet zo nodig. J. is gelukkig een kind wat tot nog toe vrijwel alles lust en lekker vindt. En ze heeft liever sperziebonen dan patat. Verandert nog wel als ze ouder wordt. Qua traktatie vind ik dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij trakteert. Ik vind dat je als ouder iets 'moet' kiezen wat past bij je kindje en bij jezelf. Maar snoeptraktaties geef ik in principe niet aan J. (zitten heel vaak ook dingen in die ik voor een tweejarige sowieso niet geschikt vind...bv. lollies, kleine snoepjes, ...). Op het KDV heb ik ook aangegeven dat ik in principe liever heb dat ze niet snoept, maar dat bv. wat pepernoten met Sinterklaas of een ijsje als het warm is best mag. Ik heb het idee dat ze daar op de groep waar ze nu zit wel goed mee omgaan (op de vorige groep heb ik het op een gegeven moment gewoon veranderd in 'geen snoep/suiker', want anders ging het niet goed). Snoeptraktaties gaan op het KDV in principe ook in het bakje voor mee naar huis. Maar ik kan me bv. ook voorstellen dat andere ouders de traktaties die ik kies niets vinden. Die bv. Rapley voeden en niet blij zijn met een bakje frutapura. Of die een slabbetje met Po onzin vinden en direct in de prullenbak gooien. Afgelopen verjaardag heb ik J. stokjes met worst en kaas en komkommer (in z'n totaliteit was het een bloem ) laten trakteren...want dat vindt ze zelf heel erg lekker. Dat wordt dan gegeven tijdens het tussendoortje. En straks als ze naar een ander KDV gaat gaat ze zandbakspeeltjes trakteren...misschien zijn er ook wel ouders die dat direct weggooien? Tja, het zij zo...dit past bij ons, snoep niet.
Hier geen snoep in huis en mijn meisje vraagt er ook nooit om. Ze gaat één keer in de week naar de ene oma en eén keer in de week naar de andere en daar krijgt ze uiteraard wel een snoepje, vind ik ook geen enkel probleem. over traktaties op het kdv doe ik ook niet zo moeilijk, maar ze gaat ook maar één keer in de week en er word zeker niet iedere week getrakteerd. Kan me voorstellen dat je er minder van gecharmeerd bent als je kind vaak naar het kdv gaat. Dochterlief en ik zijn wel van het lunchen en/of koffie drinken in de stad en dan mag ze zelf kiezen wat ze wil ( meestal wil ze dan appelsap of fristi met een appeltaartje) Mijn meisje weegt krap 12 kg bij 99cm en gebruikt bijvoeding maar daardoor denken mensen vaak dat ze haar maar wat extra snoep moeten geven. Ik geef dan altijd aan dat ze haar beter een blokje kaas, plakje worst of plak zalm op het vuistje kunnen geven.
@Wendy, ik heb het topic gevonden wat je bedoelde. Lieve meid, trek het je niet persoonlijk aan. Al zei ik eerder al dat ik me je "vervelende gevoel" voor kan stellen. In een ander topic een meningsverschil wat vervolgens hier verder gaat. Je hebt er geen kwade bedoelingen mee gehad, dat weet ik echt wel. En verdedig jezelf niet meis!! Je hebt een leuke traktatie, maar je voelt je nu heel erg gekwetst omdat de meeste reacties toch wel zeggen: geen snoep. Als ik nu kijk naar mijn traktatie toen Esmee 2 werd ( voor de kinderen een babybel kaasje met een snoepmuisje ) had ik misschien beter het snoepje ook niet kunnen doen als ik het zo lees. Ik vind dat kinderen best een snoepje mogen hebben. Esmee krijgt ook echt wel een snoepje, een spekje of een koetjesreepje. Esmee krijgt in het weekeinde ook echt wel eens een zakje chips en als we op visite zijn krijgt ze ook wel eens wat lekkers. Op de kinderopvang hebben ze ook een snoepmomentje. Op de feestelijke opening waren ook snoepstokjes. Ik heb bij het KDV gevraagd wat ze wilden qua traktatie en als een kind jarig is vieren ze dat, en mag er ook best wat lekkers bij. En je laat de ouders zelf kiezen, doordat je het in een zakje mee geeft. Nu je alle reacties leest... kan ik me ook indenken dat je je nu onzeker voelt? Niet doen hoor, gewoon trakteren. Dit was jou keuze en is jou keuze. Het ziet er leuk uit. En dit topic moet je echt niet zien als een persoonlijk aanval op jou, want dat is echt Debbie haar bedoeling niet. Maaar het heeft jou gekwetst en dat mag ook gezegd worden.
Is hier heel normaal als traktatie , ben er ook niet blij mee, maar gaat gelukkig wel meteen in de tas (kindje deelt hier niet zelf rond) en mijn zoontje heeft het dus niet eerst in z'n handen gehad. Op de creche krijgen te taart tijdens de verjaardagsviering, ik heb daar dus niet aan meegedaan, had dinokoekjes gekocht en pakjes sap (vond ik al zoet genoeg) ipv taart. Mijn zoontje heeft ook een stukje taart op z'n verjaardag gehad, maar dat ze bij elke verjaardag taart eten (2 groepen vieren samen en zijn zo'n 30 kinderen) vind ik niet zo fijn.. Hier in spanje is er wel meer een snoepcultuur denk ik, krijgt regelmatig (lees in winkels, bij de bank, de dokter ) lolly's toegestopt en zakjes chips. Kreeg toen hij zo'n maand of 10 was commentaar van een moeder dat hij nog nooit chips gehad had, volgens haar was het heel gezond om elke dag een zakje (hier zijn de zakjes 1,5 x zo groot als in NL) chips te eten..
Wij kregen laatst ook zo'n zak snoep mee als traktatie op een kinderverjaardag. De jarige werd 2, en alle andere kindjes van 1+ kregen zo'n zak snoep mee. En dat was bij goede vrienden van ons. Er zat zelfs kauwgum in!! Het was hier in de maag van mama en papa verdwenen, maar zij kregen daar echt helemaal niks uit.
Maar dat is toch ook sneu? Hoeveel kindjes van 2 mogen nou daadwerkelijk 'echte' snoep? Als ik het hier zo lees vrij weinig. Mijn kinderen mogen nog geen: - ijs; - lollies; - snoepgoed (dus zuurtjes, spekjes, schuimpjes, dat soort dingen); - chips; - smarties e.d.; - worst; - zilveruitjes mogen ze wel, maar dat lusten ze niet. En vrijwel alles wat in die categorie valt. Dus bij het uitdelen van snoep krijgen ze gewoon niks. En dat zal voor veel kinderen gelden. Dus dan krijg je een feestje met een kindjes die dingen aan zien komen, en die vervolgens afgepakt moeten worden door de leidsters. Verder zijn veel kinderen allergisch voor koemelk (zit in veel snoep verwerkt), mijn zoontje is bijv allergisch voor aardbei en die zit ook in veel dingen. Ik snap overigens niet wat mis is met een niet-eetbaar kadootje. daar heeft een kind toch veel meer en langer plezier aan? hier zijn ze al weken helemaal blij met simpele uitdeelboekjes van de hema. Die zijn al helemaal verslonden, en ze leren er woordjes mee. Of een bellenblaas, een emmertje en een schepje oid. Daar maak je een peuter echt blij mee.
Adi maar dat haalt toch wel het concept uitdelen weg? Het gaat toch ook om een gezellig eet momentje met alle kindjes? Ik vind alleen een cadeautje heel suf sorry...
Ik heb vanmorgen samen cupcakes gebakken met mijn dochter en we hebben er samen 1 opgegeten. Heerlijk! Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen daar zo moeilijk over doen. Ik voel me echt geen slechte moeder hoor. Mijn dochter heeft veel van het bakken geleerd (samen met de mixer, dingen in de kom doen, kleurtjes van bakjes uitkiezen en benoemen en samen door het ruitje van de over turen) (Ze eet verder goed en gezond, net als ik trouwens)
Maar met die zakken snoep wordt het toch ook geen eet-momentje? Die worden meestal in mandjes gedaan en aan ouders meegegeven. Wat is dan het verschil met speelgoed? Wij hebben rozijntjes en een klein cakeje uitgedeeld, en dit jaar kijk ik of ik iets met fruit kan doen. Dan kunnen ze hun feestje houden tijdens het fruitmoment, en wordt de tractatie ook echt opgegeten. En daarnaast geef ik speelgoed als echt uitdeel kadootje.
Een cakeje zie ik niet als snoep, het is wel zoet, maar dat is toch anders als een spekje of een lollie?. Ik vind al die chemische, felgekleurde, puur uit suiker en kleurstof bestaande dingen als snoep, en gewoon echt niet geschikt voor een 2-jarige. Hier krijgen ze ook af en toe een klein stukje cake. Of je nou cake of eierenkoek geeft, maakt ook niks uit. Ingrediënten zijn vrijwel hetzelfde.
Datgedeelte had ik gemist sorry, las enkel dat je jezelf afvroeg wat er mis was met alleen een niet-eetbare traktatie. Ik heb een bakje soepstengeltjes met smeerkaas uitgedeeld met wat yoghurt rozijntjes.