Associatie in het Nederlands?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Zomersproet, 19 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zowel mijn vriend als ik zijn Duits van oorsprong. We zoeken dus een naam die hetzelfde klinkt in het duits als ook in het Nederlands en liefst niet zo heel populair is maar ook geen vreemde naam die niemand kan uitspreken of schrijven.
    We vinden allebei de jongensnaam Leo mooi. In Duitsland kan die naam ook prima, alleen in NL zie ik het eigenlijk nooit. Heeft die naam in het Nederlands een rare betekenis of vreemde associatie?

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik vind Leo nogal een ouderwetse naam. Ik denk dat dat de reden is dat je 'm tegenwoordig nog weinig hoort in Nederland.

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja hier is het misschien wat ouderwets, de generatie van onze ouders gebruikte die naam. Maar ik ken de Duitse cultuur redelijk, en dat is daar inderdaad minder een punt. Er werden in onze omgeving destijds ook behoorlijk oubollige namen gegeven, vonden wij.

Maar, heel eerlijk, het is eigenlijk best ook wel grappig, kort, en zeker als je een naam wilt die in beide talen echt hetzelfde klinkt, is het denk ik toch best een goede optie! Ik heb er, buiten dat het wat ouderwetsig klinkt, geen gekke associaties mee.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Prima naam. Je hoort hem niet veel meer, maar ik vind hem zeker niet ouderwets. (Dan denk ik toch meer aan Jan of Cornelis ofzo)

5. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik vind Leo echt heel ouderwets. Leon vind ik inderdaad een betere optie dan

6. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Waarom niet gewoon voor Leo kiezen als jullie hem beide mooi vinden?! Ik ken een baby die heet Karel. Niet mijn keuze maar hij is wel echt een Karel! En ik denk dat die kinderen blijer met hun naam zijn als dat ze een 'bijzondere' naam zouden hebben

7. Floddertje123

Floddertje123 Bekend lid

12 jun 2014
    915
    0
    16
    Overijssel
    Ik vind er niks mis mee. Je hoort hem inderdaad vaker bij oudere mensen maar ik ken ook wel iemand van mijn eigen leeftijd die Leo heet, heb ik nooit raar gevonden eigenlijk.

8. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie allemaal voor de reacties! Als het alleen maar ouderwets is maar verder geen rare associaties geeft kan ik me dus idd voorstellen dat we voor Leo gaan, mocht het een jongen worden ( horen we hopelijk volgende week). Leon is ook mooi maar dat is in Duitsland echt zo' n ontzettende modenaam, dat vind ik dan weer jammer.

9. lil

lil Bekend lid

3 apr 2014
    766
    0
    0
    Arnhem
    Leo is heel oud... zou niet mijn keuze zijn..

10. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Leo is hier een afkorting voor Lomp En Onbenullig.
    Om die reden valt Leo hier af.

11. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Leo, inderdaad wat ouderwets, maar niks mis mee!

Wat vind je van Lex?

12. Alf

Alf Niet meer actief

Leo is leuk!

13. nlovesn

nlovesn Actief lid

10 okt 2011
    437
    0
    16
    Daniƫl :-D spreek je in DL hetzelfde uit als in NL denk ik...

Leo vind ik zelf heel oudbollig

14. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Leo is een mooie naam, ik vindt het in iedergeval een stuk mooier als Leon dat is mij teveel een mode naam.

15. Kattenvrouwtje

Kattenvrouwtje Actief lid

22 jan 2014
    462
    0
    0
    Vmbo Docent art&design
    Zuid Holland
    Noem hem gewoon Leo.
    Hartstikke leuk.

Stukken beter dan namen die nu modern zijn zoals boaz ofzo. Afgrijselijk.

16. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Niks mis mee, met Leo.
    Leuke, korte naam. Ik houd er wel van.

17. ejra

ejra Bekend lid

3 sep 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    ik vind het een mooie naam

18. ejra

ejra Bekend lid

3 sep 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    de betekenis van de naam is trouwens Leeuw

19. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    #19 Fides, 21 sep 2014
    Laatst bewerkt: 21 sep 2014
    Leo vind best een leuke naam. Leon ook.
    Ik heb er geen rare associaties bij.
    De associatie 'lomp en onbenullig' gebruiken wij in onze omgeving niet. Heb het tenminste nog nooit iemand hier horen zeggen.

Ik heb gemerkt, in Duitse geboorteberichten, dat namen als Leo, Nico, Theo in Duitsland weer populair beginnen te worden. Ik ben ze best vaak tegengekomen de laatste tijd.

Leo stond vorig jaar in Duitsland op plaats 32 van populaire kindernamen. Theo op 44. Nico op plaats 45.

Ik denk, dat Nederlanders de naam Leo over het algemeen ouderwets vinden en er daarom niet gauw voor kiezen. In Duitsland is dat dus anders.

20. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik vind Leo een leuke naam! Mijn man helaas niet, hier wordt het namelijk als afkorting voor lomp en onbenullig gebruikt...

Deel Deze Pagina