Zowel mijn vriend als ik zijn Duits van oorsprong. We zoeken dus een naam die hetzelfde klinkt in het duits als ook in het Nederlands en liefst niet zo heel populair is maar ook geen vreemde naam die niemand kan uitspreken of schrijven. We vinden allebei de jongensnaam Leo mooi. In Duitsland kan die naam ook prima, alleen in NL zie ik het eigenlijk nooit. Heeft die naam in het Nederlands een rare betekenis of vreemde associatie?
Ik vind Leo nogal een ouderwetse naam. Ik denk dat dat de reden is dat je 'm tegenwoordig nog weinig hoort in Nederland.
Ja hier is het misschien wat ouderwets, de generatie van onze ouders gebruikte die naam. Maar ik ken de Duitse cultuur redelijk, en dat is daar inderdaad minder een punt. Er werden in onze omgeving destijds ook behoorlijk oubollige namen gegeven, vonden wij. Maar, heel eerlijk, het is eigenlijk best ook wel grappig, kort, en zeker als je een naam wilt die in beide talen echt hetzelfde klinkt, is het denk ik toch best een goede optie! Ik heb er, buiten dat het wat ouderwetsig klinkt, geen gekke associaties mee.
Prima naam. Je hoort hem niet veel meer, maar ik vind hem zeker niet ouderwets. (Dan denk ik toch meer aan Jan of Cornelis ofzo)
Waarom niet gewoon voor Leo kiezen als jullie hem beide mooi vinden?! Ik ken een baby die heet Karel. Niet mijn keuze maar hij is wel echt een Karel! En ik denk dat die kinderen blijer met hun naam zijn als dat ze een 'bijzondere' naam zouden hebben
Ik vind er niks mis mee. Je hoort hem inderdaad vaker bij oudere mensen maar ik ken ook wel iemand van mijn eigen leeftijd die Leo heet, heb ik nooit raar gevonden eigenlijk.
Dank jullie allemaal voor de reacties! Als het alleen maar ouderwets is maar verder geen rare associaties geeft kan ik me dus idd voorstellen dat we voor Leo gaan, mocht het een jongen worden ( horen we hopelijk volgende week). Leon is ook mooi maar dat is in Duitsland echt zo' n ontzettende modenaam, dat vind ik dan weer jammer.
Leo is een mooie naam, ik vindt het in iedergeval een stuk mooier als Leon dat is mij teveel een mode naam.
Noem hem gewoon Leo. Hartstikke leuk. Stukken beter dan namen die nu modern zijn zoals boaz ofzo. Afgrijselijk.
Leo vind best een leuke naam. Leon ook. Ik heb er geen rare associaties bij. De associatie 'lomp en onbenullig' gebruiken wij in onze omgeving niet. Heb het tenminste nog nooit iemand hier horen zeggen. Ik heb gemerkt, in Duitse geboorteberichten, dat namen als Leo, Nico, Theo in Duitsland weer populair beginnen te worden. Ik ben ze best vaak tegengekomen de laatste tijd. Leo stond vorig jaar in Duitsland op plaats 32 van populaire kindernamen. Theo op 44. Nico op plaats 45. Ik denk, dat Nederlanders de naam Leo over het algemeen ouderwets vinden en er daarom niet gauw voor kiezen. In Duitsland is dat dus anders.
Ik vind Leo een leuke naam! Mijn man helaas niet, hier wordt het namelijk als afkorting voor lomp en onbenullig gebruikt...