@Flippy, gewoon een beetje geduld, want met 6 maanden eten ze gewoon nog niet zoveel. Ze hebben een klein maagje. Als ik naar mijn kereltje kijk, die at nauwelijks iets met 6 maanden. Ik bood alles ala rapley ( dus idd in brokken of stukken). Heel consequent bleef ik aanbieden , en ook in maand 7 zag ik weinig verschil. Pas in maand 8 werd het iets beter, om in maand 9 goed te eten. In maand 6 gaf ik alleen groente, 2e helft van maand 6 fruit erbij. Vanaf maand 7 een broodkorstje 's morgens, en een klein beetje yoghurt als tussendoortje 1-2x p. week. Vanaf maand 8 een heel broodje aanbieden, en in het begin at hij daar maar een kwart van op. Zoals gezegd vanaf maand 9, begon hij goed te eten, een halve peer, een kwart appel, 3/4 brood, een beetje yoghurt. Alles wat je weten wil over bijvoeding vind je op borstvoeding.com-------> en dan klik je het bijvoedingsforum aan. Deze is geschreven door een kinderdieetist,dus hij weet waar hij over schrijft. het is voor alle kindjes ongeacht of ze nu borst/kunstvoeding krijgen, ook heel geschikt voor kindjes met bijv. een allergie.
Hij eet al goed groente sinds 2 wkn! Nu eet per dag 80-90 gr groente, gisteren zelfs met klein beetje aardappel doorheen! en sinds 4 dgn. 1 stuk fruit p.d En 3/4 liga gaat er ook wel in, aangemaakt met thee of melk een beetje! Hij krijgt ook nog 4 flessen van 200ml! Dus ik denk dat dit gewoon zo blijft voorlopig! Naast fruit en groente, af en toe iets lekkers!
Hier ook, koek en snoep staat altijd onder handbereik, en meestal kijken Dirk en zijn zusje er niet naar om. Soms hebben ze een weekje dat ze wel graag snoepen. Mag, als ze er maar voor zorgen dat ze hun andere eten ook eten. Daarentegen heb ik soms kinderen op bezoek...tegenwoordig zet ik dan maar even wat zaken hoog in een kast weg (en dan nog presteren die het om in mijn kasten te gaan snaaien). Maar ze zijn wel vrij laat met 'snoepen' begonnen, ze hebben eerst alle andere dingen geproefd en gegeten. Ze weten erg goed wat ze lekker vinden, aardbeien winnen het van dropjes.
Yep, hier precies hetzelfde, vindt het niet erg zolang ze hun eten maar gewoon opeten, en in ieder geval nooit vlak voor etenstijd in de kast zitten of wat dan ook.. Bwt die andere kinderen, tja die hadden hier altijd walhalla, maar dat werd ik zo ongelofelijk zat, vond op een gegeven moment niets anders meer dan opengemaakte pakken koek, chips e.d. die oud waren geworden omdat ze open waren gemaakt maar waarvan er maar 1 koekie uit was of maar een handjevol chips, dat ik heb gezegd dat dat afgelopen is Heb nu in de kamer verschillende schalen, bakjes staan met koekjes snoepjes en nootjes erin, dat ik nu weet wat er open is en wanneer ik het weer bij kan vullen, er ging hier gewoon voor een klein vermogen de kliko in omdat ik niet wist wat ze open hadden gemaakt zonder mijn weten . Maar ja dat heb je dus wel vaak met kinderen die thuis eigenlijk bijna niets tot weinig krijgen, die nemen het er dan van bij een ander Wat er hier zou winnen van drop of wat dan ook? Zou het niet weten heb ze nooit voor de keuze gesteld weet wel dat als ik in het weekend worst e.d. op tafel zet, ik ruim een komkommer moet snijden want dat hebben ze in no time op, evenals de augurken met worst en tja aardbeien, wat is er lekkerder dan aardbeien fijn prakken, wat water erbij, wat suiker erbij en dan goed koud laten worden in de ijskast .
Nou dan moet je Kylian eens zien op een kinderverjaardag Bij binnenkomst vragen ze of Kylian ook een stuk taart mag, eeh nou laat maar vind een stuk taart voor een 1 jarige een beetje te veel van het goede, hij eet wel van ons mee. Ja 2 hapjes, dan heeft meneertje het wel gezien, veel te druk met spelen (bij een ander hebben ze altijd veel mooier speelgoed ) Dan krijgen ze een zakje chips, na 3 chipjes wordt het zakje vakkundig weg gesmeten, want spelen met een zakje chips in je handen wil gewoon niet Dan komen de snoepjes aan bod wel geteld heeft hij er eentje gehad. En dit terwijl alles gewoon voor handen was, in schaaltjes op een laag tafeltje speciaal voor alle kindjes. En 's avonds eten we met zijn allen (we zijn 3 bevriende stellen met in totaal nu 5 kinderen) gezellig patat. 4 van de 5 kinderen hangen lusteloos aan tafel, hebben geen zin in eten en klagen over zere buiken. Kylian daar in tegen heeft eindelijk de rust gevonden in de kinderstoel en eet netjes al zijn patatjes (zonder saus) en zijn frikandel op en vind ook nog even tijd om te mopperen omdat mijn vriendin geen yoghurt in huis heeft Nee laat het mannetje maar schuiven. Groetjes Anita
Binnenkort komt er een nieuwe Bambix-lijn bij van Nutricia met Bambix-melk en nog meer van allerlei soorten koekjes, papjes etc. Maar goed, je hoeft niet alles te nemen natuurlijk wat in de supermarkt ligt. Ik denk ook, alles met mate. Je kind alleen maar gezonde hapjes geven, lijkt me niet zo realistisch, want ze komen ook bij vriendjes thuis of op verjaardagen waarbij gesnoept wordt. Mijn hart gaat ook echt niet sneller kloppen van een rijstwafel, stuk komkommer of een soepstengel, dus af en toe wat anders vind ik prima, maar goed, met mate dan.
vanaf dat onze kleine vent 4 maanden is krijgt hij na zijn groente een lekker danoontje. hij vind het heerlijk en ook ik vind een toetje erg lekker na mijn eten dus waarom hij niet. Ik wissel de andere tussendoortjes erg af. De ene keer een luxe koekje en de andere keer een lekker soepstengel. En diksap is toch ook gezond?
De basis is hier gezond en vers eten, maar daarnaast krijgt Emme ook echt wel eens wat te snoepen. Dat kan een gezonde snack zijn als een soepstengel of rozijntes, maar af en toe krijgt ze ook wel eens een chipje of een spekje. Ik ben er wel bewust mee bezig, maar houd Emme niet van alle zoetigheid af. Zo smulde ze laatst van wat slagroom die wij bij ons toetje hadden. Heerlijk om te zien! As je ze altijd van snoep afhoudt wordt het idd een verboden vrucht... en die zijn altijd het lekkerst . Ik mocht thuis vroeger ook regelmatig snoepen. Op die manier leer je er ook normaal mee omgaan. Ik heb trouwens nooit aan pyamapapjes en al die bambix smaken gedaan. Gewoon een normale basis vind ik het beste. Pim
Snoepen mag hier, maar het eten is gewoon echt eten, geen zoete of zoute kantenklaar spullen. Omdat ze snoep gewoon mogen is het net zo 'gewoon' als het eten, en daarom hebben ze er ook gewoon minder belangstelling voor. Dus uit de band springen omdat het anders niet mag is er niet echt bij. Maar de echte bruine boterham en het bordje groente of fruit heeft wel altijd voorrang!
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Het is helemaal niet zo dat Jelle niks zou mogen van dat alles, maar ik wil gewoon niet dat hij aan al dat zoete kant en klare gewend raakt. Ik merk wel dat ik daardoor ook veel bewuster ben gaan koken, en niet meer zo makkelijk naar het kant en klare zakje grijp. Ik denk wel dat het belangrijk is om niet te vroeg met de extraatjes te beginnen, en dat ze eerst "normaal" leren eten. Als ze al een gezond voedingspatroon hebben, is het ook makkelijker om het bij af en toe een extraatje te laten. Ik vind het wel moeilijk, trouwens... Als Jelle net als van de week niks wil eten, en dat een paar dagen lang, is de verleiding groot om hem dan toch maar een tussendoortje te geven (anders dan fruit of groente bedoel ik dan) omdat hij dan misschien wel eet. Maar ik heb het niet gedaan... *trots* Kijk, lust hij iets echt niet (de potjes met bladspinazie van Olvarit weigert hij te eten) dan pak ik iets anders. Maar wil hij echt niks, ga ik hem ook geen Danoontje ofzo geven... Hij is dol op kwark en dat heeft hij wel gegeten van de week, en dan krijgt hij daar wel iets meer van. Dat lijkt me dan minder slecht... Ik had overigens nooit gedacht dat ik me over dit soort dingen zo druk zou maken... Ik heb er nooit bij stilgestaan totdat ik een kindje had... *disclaimer* Ik wil hiermee niemand beledigen, hoor Iedereen doet wat hij/zij goed vind voor zijn kindje en uiteindelijk worden ze allemaal groot..
Zo doen wij het ook hoor Kylian heeft gewoon een vast patroon wat hij krijgt per dag. ontbijt een boterham met melk of een papfles (hij kiest dit zelf ) 10 uur beker drinken met een bisquitje tussen de middag of warme hap met Yoghurt of 2 boterhammen met melk (ligt aan de dienst die mijn man heeft) als hij uit bed komt drinken en fruit avond eten (of brood of warme hap met yoghurt) en voor het naar bed gaan een plak ontbijtkoek en wat drinken. Dit is wat hij op een dag aangeboden krijgt. Eet hij een maaltijd slecht is dat (hoe hard het ook klinkt) zijn probleem en dan eet hij de volgende maaltijd maar wat extra. Ik ga geen eten vervangen door een extra koek(je) of chips/snoep, dan is volgens mij het einde zoek want ons mannetje is echt snugger genoeg om dat 1 en 1 bij elkaar op te tellen. Groetjes Anita